
�

C h a p t e r  9

West Coast Media:  
Ultra-concentrated Ownership
Marc Edge

Introduction
In a country with one of the world’s highest levels of press 
ownership concentration, British Columbia stands out for 
the tight corporate control of its news media. Only much 
smaller New Brunswick, where all three daily newspapers 
are owned by the Irving Oil family, can rival BC for media 
concentration. Unchecked market forces have resulted in one 
Winnipeg-based company—Canwest Global Communica-
tions—owning all three of the West Coast’s major daily 
newspapers and its largest television broadcaster. The “con-
vergence” model of newspaper–television ownership that 
Canwest pioneered in 2000 has taken media control to a new 
level in Canada, and nowhere has the effect been felt more 
than in BC. In Vancouver, Canwest owns both daily news-
papers (the Vancouver Sun and the Province), one of the two 
national dailies (National Post), and most of the Lower 
Mainland’s non-daily “community” newspapers. It also owns 
Global BC, which from suburban Vancouver broadcasts 
across British Columbia as a provincial TV superstation. In 
Victoria, Canwest owns the only daily newspaper (the Times 
Colonist) and the leading television station.

The political importance of the press led to federal investigations into Canada’s media 
in 1969–70 and 1980–81. Both called for measures to stem the rising tide of ownership 
concentration and to instead encourage diversity. A lack of political will to address 
the problem, however, resulted in almost no action. After press ownership concentra-
tion increased again in the 1990s and convergence arrived in 2000, two more federal 

Chapter Outline
Introduction  1
Political Importance  2
The Wild West  4
Growing Corporate Control  6
Monopoly Challenges  7
Complete Control  8
Taking to the Air  10
Broadcasting Concentration  11
Convergence Comes to Canada  12
Media Control in BC  14
Recent Developments  15
Conclusion  17
Notes  18
References/Further Reading  18



�    Part III  Democracy in British Columbia

 inquiries were called. Again nothing of substance ensued, raising serious questions 
about the symbiotic relationship between the media and politicians who campaign 
for power through them. The failure to slow media consolidation has profound politi-
cal implications because scholars have long pointed to the centralization of power 
possible in concentrated media systems. Under the new ownership model of conver-
gence, a tipping point in control of the mainstream media has clearly been passed.

Media researchers have repeatedly documented the ability of the news media to 
frame issues ideologically and to set the agenda for political discussion by covering 
some issues prominently and others not at all. Canwest’s controlling Asper family, 
has used its media influence to aggressively promote a political agenda that includes 
neoliberal economic policies in a level of activism unprecedented for Canadian media 
owners (Edge 2007). In BC, Canwest has even contributed financially to the Liberal 
Party, leaving many to wonder if its 2002 dismantling of the Vancouver Sun’s bureau 
at the provincial legislature, ostensibly a cost-saving measure, was instead a favour to 
Premier Gordon Campbell. Federally, Canwest has openly supported the Conservative 
Party. Shortly after gaining power in 2006, the Harper government officially blessed 
convergence as a business model for Canadian media despite federal inquiries that 
questioned the wisdom of allowing even tighter control through multimedia owner-
ship. This official sanction helped cement Canwest’s market dominance across Western 
Canada, and especially in BC.

Yet the digital technology that has allowed a few companies to dominate Canada’s 
mainstream media through convergence is also enabling alternative voices to grow 
online. Perhaps because of BC’s high level of mainstream media control, nowhere in 
Canada are new media flourishing more than on the West Coast. Internet publications 
have sprung up to cover stories that Big Media in the province ignore or bury, while 
blogs specialize in scrutiny of specific issues. The multicultural nature of BC has also 
resulted in a thriving ethnic press, with more Vancouver daily newspapers publish-
ing in Chinese than in English. Alternative “underground” newspapers, which once 
thrived in Vancouver, and talk radio programs, which were once a powerful force in 
BC politics, have both declined in number, however.

Political Importance
The centrality of the mass media to the political process has been well documented, 
but thinking on the subject has changed considerably, and is still changing. Until the 
middle of the 20th century, scholars assumed that the media had a powerful effect 
on society, following centuries of anecdotal evidence of the power of the press and the 
demonstrated power of modern propaganda techniques to mobilize public opinion 
in favour of the First World War. After early social scientists proved unable to measure 
media power in the 1940s using statistical methods, however, powerful effects theory 
was replaced as the dominant paradigm by limited effects theory. Studies of voting 
behaviour, for example, found interpersonal communication to be just as influential 
as the mass media, if not more so. More sophisticated empirical research, however, 



	 Chapter 9  West Coast Media: Ultra-concentrated Ownership    �

has subsequently shown that the mass media are indeed a powerful force in shaping 
political discourse.

The theorist who perhaps helped most to change thinking on mass media was 
Marshall McLuhan, a Canadian professor of English literature. Rather than the content 
of media, he counter-intuitively realized that “the medium is the message because it 
is the medium that shapes and controls the scale and form of human association and 
action” (McLuhan 1964, 9). McLuhan saw the new medium of television as revolu-
tionizing not just communication but society itself, just as the printing press had 
centuries earlier. He inspired not only the study of communication technology but 
also the serious study of popular culture. McLuhan gave credit for many of his insights, 
however, to fellow University of Toronto scholar Harold Innis. An economic historian, 
Innis theorized that control of the dominant medium of communication inevitably 
results in control of any society by a small, elite group. A second generation of medium 
theorists inspired by Innis and McLuhan has shown more clearly how television is 
changing politics and society. Neil Postman, for example, argued that by focusing on 
images and ever-shorter sound bites, television has lowered political discourse to 
dangerously absurd levels (Postman 1985).

By combining research methods, such as content analysis and surveys, empirical 
scholars of political communication have demonstrated some very powerful effects 
of the mass media on society. The “agenda-setting” power of the mass media was shown 
by researchers who found that issues that were featured more prominently in the news 
were perceived by voters to be of greater importance than issues given little or no 
coverage. They thus noted that while the mass media cannot tell us what to think, 
“they are stunningly successful in telling us what to think about” (Shaw and McCombs 
1977, 5). Researchers who studied violence on television found it could “cultivate” in 
heavy viewers misperceptions of a “mean world” that might result in them being more 
likely to accept repressive political measures. The “mainstreaming” effect they found 
in heavy television viewers even outweighed the demographic differences, such as 
age, race, and education, that earlier researchers had found important in explaining 
differing political beliefs (Shanahan and Morgan 1999).

Qualitative scholars who studied framing looked at what aspects of news stories 
were focused on, and what was left out of the picture. Informed by cultural theory, 
framing examined symbolism in news coverage that can evoke a powerful emotional 
response in audiences (Tuchman 1978). Experimental research into cognitive psycho-
logical processes showed how media coverage can influence the criteria by which 
political candidates are judged. In a process known as “priming,” researchers found 
that audiences tend to judge the overall competence of political candidates based on 
their performance on the issues covered most prominently by the media (Iyengar and 
Kinder 1987). As a result of these findings, many scholars now believe that not only 
do the mass media have the power to influence what we think about, but they can 
also help shape how we think about it.



�    Part III  Democracy in British Columbia

 The Wild West
In contrast to the current lack of competition in BC media, the first half of the 20th 
century saw an explosion of media outlets, a proliferation of owners, and perhaps 
not coincidentally a wide range of available perspectives on the news. Newspapers once 
openly took political sides under the “party press” model of media ownership, in which 
vigorous competition ensured a diversity of viewpoints. The Vancouver Province was 
established by local ownership in 1898 but was bought in 1923 by Toronto-based 
Southam, Canada’s first national newspaper chain. It was a conservative voice for 
business, and for years it was Vancouver’s best-selling daily. Its main competition, the 
Vancouver Sun, was founded in 1912 as a Liberal-Party publication, a fact the Cromie 
family, which acquired the daily in 1917, tried to keep quiet in later years (Stursberg 
1982). The 1930s brought the Great Depression, which resulted in two Vancouver 
dailies folding but also saw the News-Herald established in 1933 as an employee-owned 
co-operative. While the Sun and the Province published in the afternoon, which before 
television evening news was the preferred time, the News-Herald published in the 
morning. It provided a labour perspective, supporting the socialist Co-operative 
Commonwealth Federation (CCF), which in 1961 became the New Democratic Party 
(NDP). Within a few years, the News-Herald was the best-selling morning newspaper 
west of Toronto, with a circulation of 20,000 (Coast co-operative 1936). Even at its 
peak circulation of 30,000, however, sales of the News-Herald were dwarfed by those 
of the Sun and the Province.

Labour was then a considerable force in British Columbia, however, and it played 
a pivotal role in altering the balance of power in Vancouver’s press. A strike by printers 
at the Province in 1946 led to a violent confrontation outside the newspaper’s Victory 
Square offices on East Hastings Street. Strike-breaking “scab” printers imported to 
Vancouver by Southam published an edition with non-union labour, but the news-
papers were prevented from circulating by hundreds of picketers who jammed the 
building’s entrance. When the Province drivers ran the blockade, escorted by police, 
a riot erupted that saw trucks overturned, newspapers set on fire, and 17 arrested. 
While the Province was able to continue publishing with police protection, a long-
running labour boycott against the newspaper led to a drop in both advertising and 
circulation. The Sun took full advantage and soon assumed the circulation lead.

Under the peculiar economics of newspaper publishing, first place was the only 
place to be. In most cities, second-place newspapers fell by the wayside due to the 
so-called circulation spiral, which fed the theory that newspapers were a “natural” 
monopoly like railroads and public utilities. Advertisers naturally favoured the news-
paper that reached the most readers, and readers naturally favoured the newspaper 
with more advertising. In all but the largest cities across North America, this phenom-
enon usually left one newspaper with a monopoly on daily publishing. That newspaper 
was then able not only to dominate news coverage but also to exert market power by 
raising advertising rates and circulation prices. In some cities, competing newspapers 
entered into partnerships to share a printing press, with one publishing in the morning 



	 Chapter 9  West Coast Media: Ultra-concentrated Ownership    �

and the other in the afternoon. While these newspapers competed in covering the 
news, they conspired to set their prices and advertising rates and split the profits, 
which is illegal under competition laws. A lack of enforcement by regulators, however, 
led to such laws being disregarded by publishers.

Joint publication came to BC first not in Vancouver but in Victoria, where the 
Times and the Colonist once competed. Max Bell published the Calgary Albertan and 
aspired to build a western-based newspaper chain to rival Southam. He bought the 
Victoria Times in 1950 and also bid for the Colonist, planning to combine operations 
to save money. Its owners weren’t selling, so Bell proposed joint publication with 
separate ownership instead. When the Colonist’s owners agreed, Victoria Press was 
born. Within a year, however, the persistent Bell had bought the Colonist as well.

In Vancouver, newspaper competition heated up after the Province strike, much 
to the benefit of readers and businesses that enjoyed cut-rate prices for subscriptions 
and advertising. Editorially, the city’s three dailies competed for scoops in a decade-
long newspaper war. According to the late historian Pierre Berton, who began his 
writing career at the News-Herald, the competition for news in Vancouver back then 
was like the “rough-and-ready, buccaneering brand of journalism that made Chicago 
famous in the ‘20s.” (Berton 1948, 40) Like most good things, however, too much 
competition also had a downside. Shoddy journalism and sensationalism plagued the 
news. More important for the competing publishers, revenues failed to keep pace with 
needed technology upgrades, such as colour presses. The News-Herald was bought in 
1952 by Thomson Newspapers, whose founder would become Lord Thomson of Fleet 
in the 1960s after buying the Times of London. Thomson found Vancouver’s competi-
tive newspaper market unprofitable, however, and tried to sell the renamed Herald 
to Southam. The Cromie family that owned the Sun poured everything it had into 
its newspaper war with Southam’s Province and managed to stay ahead. While the 
Province was losing money, however, its larger corporate resources meant it might 
win a war of attrition. When Southam offered $3.75 million for a partnership in 1957, 
the Cromies agreed and Pacific Press was formed. The Herald was bought and closed 
while the Province moved to morning publication.

The competition regulator of the day, the Restrictive Trade Practices Commission 
(RTPC), investigated the merger, holding hearings in Vancouver and Ottawa. It heard 
arguments that if the partnership was not allowed, under the natural monopoly theory 
eventually only one newspaper would be left in Vancouver. It heard promises that the 
Sun and the Province would compete for news just as hard as they had before. Finally, 
in 1960, the RTPC issued a report that declared the partnership an illegal merger be-
tween competitors but allowed it to continue on the basis of “economic necessity.” The 
RTPC recommended that a court order be entered to prohibit changes to the owner-
ship of Pacific Press without a hearing, but one was never sought by the Conservative 
federal government (Edge 2001b). As a result, incremental changes to the ownership 
of Pacific Press over the next four decades transformed it from a partnership with 
local half-ownership to one between two eastern corporations, then to a monopoly 



�    Part III  Democracy in British Columbia

 controlled by a succession of absentee corporate owners. Between 1980 and 2000, sole 
ownership of Pacific Press would pass to Southam, to Conrad Black, and then to the 
Aspers.

Growing Corporate Control
The Cromies sold the Vancouver Sun in 1963 to Max Bell’s F.P. Publications, which 
in turn was taken over by Thomson Newspapers in 1980. Within months, Thomson 
combined its two Victoria newspapers into one, the Times Colonist, then flipped the 
Sun to Southam on August 27, 1980, giving it both Vancouver dailies. Nationally, 
however, the transaction went almost unnoticed in the press dealings that day. It be-
came known as “Black Wednesday” after Thomson closed the 95-year-old Ottawa 
Journal and Southam folded the Winnipeg Tribune, which had published for 90 years. 
The closures gave each chain a local monopoly and had all the appearance of collu-
sion. They also briefly gave Canada the world’s highest level of newspaper ownership 
concentration, with Southam (32.8 percent) and Thomson (25.9 percent) controlling 
most of the country’s daily circulation between them.1 The industry contraction came 
after a 1970 Senate report on the mass media showed growing chain ownership and 
urged oversight of press consolidation but failed to prompt regulation.

Liberal Prime Minister Pierre Trudeau formed the Royal Commission on News-
papers to investigate, and within a year it proposed measures to curb the growth of 
newspaper chains. The Kent commission, named after chair Tom Kent, took a regional 
approach to ownership concentration, recommending the dismantling of market 
power in several parts of Canada, including a corner of BC. But while Southam was 
larger than Thomson and dominant in BC, printing 65.8 percent of the province’s 
daily newspapers, it largely escaped the proposed reforms. The Kent commission 
concluded that despite the fact Southam owned the largest newspapers in BC, “the 
size of the province and the number of smaller dailies qualify the dominance” (Royal 
Commission on Newspapers 1981, 242). In contrast to Thomson’s notorious penny 
pinching, the Kent commission noted that Southam was devoted to quality journal-
ism. As a result, the Pacific Press monopoly was overlooked in Kent’s plan, which was 
never enacted anyway. A version of the recommendations was drawn up into the 
Canada Newspaper Act that was tabled in Parliament but never passed into law after 
the federal government changed to the Progressive Conservatives in 1984.

Criminal charges of conspiracy and monopoly were laid against Thomson and 
Southam by the RTPC, but the chains were acquitted after a trial. In its 75-year history, 
the competition regulator proved completely ineffective in preventing questionable 
corporate manoeuvres, taking only seven cases to trial and winning no convictions. 
It was hindered by having to make a case under criminal law, beyond a reasonable 
doubt, that a transaction was detrimental to the public in the present, not in a hypo-
thetical future (Competition Bureau 2004). In an attempt to strengthen Canada’s 
competition laws, the RTPC was replaced in 1986 by a new regulator. The Competi-
tion Bureau operated under civil law and thus had to prove only the probability of 



	 Chapter 9  West Coast Media: Ultra-concentrated Ownership    �

public detriment. The new body would not have to wait long to be tested by Vancou-
ver’s rapidly consolidating newspaper industry.

Monopoly Challenges
Over the years, a number of challenges were mounted to Pacific Press. The first came 
in 1964, when supporters of the Social Credit Party started the daily Vancouver Times. 
The populist Socreds had defied all odds since 1952 by winning five consecutive 
provincial elections (they would win two more) despite the province’s largest dailies 
supporting the Liberal and Conservative parties. The Times sold shares to local in-
vestors and hoped to capitalize on public distaste for Vancouver’s press monopoly. 
The newspaper lasted for less than a year, however, as several large local advertisers 
refused to patronize the Times for fear of losing their preferred placement in the Sun 
and the Province (Edge 2001b). If the Times hadn’t folded two years before industrial 
unrest began at Pacific Press, it might have lasted longer.

Twice during prolonged shutdowns of the Sun and the Province, in 1970 and in 
1978–79, idled unionists published their own newspaper, the Express, which at its 
peak came out three times a week. The Express made so much money from advertising 
that it was able to pay its workers almost as much as they made regularly. One of the 
biggest beneficiaries of the two-month strike at Pacific Press in 1970 was the west-side 
Vancouver weekly Kerrisdale Courier, which had been founded as the Point Grey Gazette 
in 1908. It soaked up much of the advertising revenue left wanting by the shuttered 
Vancouver dailies, and in 1974 it was renamed simply the Courier. It cashed in again 
during an eight-month lockout of Pacific Press workers in 1978–79, moving to twice-
weekly publication. As the shutdown dragged on, many Sun and Province journalists 
looked to the Courier for work as it grew fat with advertising. In mid-June of 1979, 
the Courier announced that it would go daily as a morning tabloid on July 3. Unfortu-
nately, the labour dispute at Pacific Press was settled by then and the Daily Courier 
lasted only three months (Edge 2001b).

One type of newspaper that briefly flourished was the alternative weekly press that 
sprang up in the late 1960s in Vancouver. Starting in the 1967 “summer of love,” a 
spate of small “underground” publications emerged to express the vitality of a younger 
generation. They all eventually faded away, except for the pioneering Georgia Straight. 
It continually reinvented itself to endure as the largest circulation alternative weekly 
and the only underground newspaper from the 1960s still publishing in Canada. The 
Straight was fuelled by a “generation gap” between postwar baby boomers and their 
more conservative parents. The Pacific Press dailies, young people felt, were “delib-
erately terrifying the public about the revolutionary spirit of the age” and were waging 
a campaign against them to justify a police crackdown (Glavin 1997, 2).

Street vendors sold the first 12-page issue of the Straight for a dime in May of 1967. 
It caused a sensation, featuring articles on the youth movement in Amsterdam and 
the drug culture of Haight-Ashbury in San Francisco. Its printer refused to handle a 
second issue, however, as did every other local press, so the Straight had to go all the 



�    Part III  Democracy in British Columbia

 way to Victoria to find a print shop willing to take it. Circulation soared to 60,000, 
but Vancouver mayor Tom Campbell seized copies of its sixth issue and revoked the 
newspaper’s business licence. The issue featured a cartoon of the Straight’s Acid Man 
character naked, for which the newspaper was charged with obscenity. A sex-advice 
column brought another four obscenity charges. For an article on how to grow mari-
juana, the Straight was charged with incitement to commit an indictable offence. For 
criticizing a judge, the newspaper drew the rare charge of criminal libel.

Soon the Straight was banned not only in Vancouver but also in most surrounding 
communities. The rebel journalists were undaunted and went to court to get their 
business licence reinstated. The publicity brought by the legal charges actually worked 
in their favour, as eager youth snapped up the Straight in increasing numbers. In 1969 
alone, the newspaper was hit with 21 charges and six convictions, but benefit concerts 
helped pay the $20,000 in fines and legal fees, and by then the Straight was selling for 
25 cents. With the 1970s, however, the Age of Aquarius began to wane and by 1979 the 
Straight was down to a circulation of 6,000 and in financial trouble. That spring, 
the 600th issue proclaimed a break with the past. The newspaper was renamed the 
Vancouver Free Press in an attempt to go mainstream in the absence of the Pacific Press 
dailies, which had been shut down by another labour dispute since the previous fall. 
The experiment failed, however, and two years later the Georgia Straight name was 
reinstated. The newspaper transformed itself again, this time as a free weekly focused 
on entertainment, and its extensive event listings drew a regular readership. The 
Straight returned to serious journalism by the end of the 1980s with in-depth inves-
tigative articles that won an increasing number of awards. Today the Straight is fat 
with advertising, is available in 1,200 locations across the Lower Mainland, and has 
a circulation of 120,000.

Complete Control
The Pacific Press merger was just the beginning of today’s Vancouver media monopoly, 
and again labour unrest would play a major role in bringing change. From 1967 to 
1984, seven strikes or lockouts shut down Pacific Press. Each time, thousands of read-
ers quit the Sun and the Province, and smaller competitors grew to absorb the available 
advertising dollars. In the late 1980s, Southam decided to gain some leverage in its 
labour negotiations by buying up its local newspaper competition. That way, even if 
Pacific Press was shut down by its unions, Southam would still get the advertising 
revenue. In a series of acquisitions from 1989 to 1991, Southam bought most of the 
non-daily “community” newspapers in the Lower Mainland. It bought the North Shore 
News, which published three times a week in North Vancouver and affluent West 
Vancouver and was Canada’s largest non-daily newspaper. It bought the resurrected 
Courier, which by then landed free twice a week on every Vancouver doorstep and 
rivalled the North Shore News in circulation. It bought the Now newspaper chain, 
which circulated free in the eastern suburbs of Burnaby, Surrey, and Coquitlam. The 
Now newspapers had risen from the ashes of the Columbian, a daily that had published 



	 Chapter 9  West Coast Media: Ultra-concentrated Ownership    �

in neighbouring New Westminster for 123 years before folding in 1984. Southam also 
bought the Real Estate Weekly, which published in 14 local editions across the Lower 
Mainland. Given Southam’s control of the market for daily newspapers in Vancouver, 
the acquisitions were bound to attract the attention of the new Competition Bureau.

An investigation found that the additional newspapers gave Southam more than 
85 percent of the newspaper advertising revenue in Vancouver and more than 95 per-
cent on the North Shore. The Competition Bureau ordered Southam to sell the Courier, 
the North Shore News, and the Real Estate Weekly chain. When Southam refused, 
hearings were held, after which it was ordered to sell only either the North Shore News 
or the Real Estate Weekly. Southam appealed the ruling for years, first to the Federal 
Court of Appeal and then to the Supreme Court of Canada. Finally, it agreed in 1998 
to sell only the North Shore edition of its Real Estate Weekly (Competition Bureau 
2004). By then, however, the media landscape in Canada had changed considerably, 
as Southam was under new—and very different—ownership.

In the mid-1990s, one of the world’s largest newspaper companies operated out 
of a modest third-floor office in a low-rise building in the Kitsilano district of Van-
couver. Sterling Newspapers started out in the 1970s as a profitable chain of nine 
small dailies and seven weeklies. It published most of the newspapers in BC that were 
not owned by Southam or Thomson, including the Prince Rupert Daily News, the 
Terrace Daily Herald, and the Alaska Highway News in Fort St. John. It also published 
the Alberni Valley Times on Vancouver Island and all four daily newspapers in south-
eastern BC. Sterling’s ownership of the dailies in Kimberley, Cranbrook, Trail, and 
Nelson drew the attention of the Royal Commission on Newspapers, however, which 
called in 1981 for its regional monopoly to be broken up. The chain’s president, David 
Radler, had told the Kent commission hearings that Sterling’s greatest contribution 
to Canadian journalism was “the three-man newsroom, and two of them sell ads” 
(Black 1993, 378).

By the 1980s, however, Radler increasingly oversaw the Hollinger International 
newspaper chain he and business partner Conrad Black built through a long-running 
series of acquisitions. Over a ten-year period, they bought more than 300 small news-
papers in the United States, most of which were very profitable because they enjoyed 
a local monopoly. The wealthy Black launched takeover bids in Canada for F.P. Publica-
tions in 1980 and for Southam in 1985, but he failed each time. His far-right politics, 
Black felt, led Canada’s media elite to exclude him from owning major dailies. Instead, 
he went overseas in 1985 and bought the struggling Telegraph in London, which he 
quickly turned around with non-union labour. Its profits allowed Black to buy Israel’s 
Jerusalem Post in 1989 and the eight-largest US daily, the Chicago Sun-Times, in 1993. 
Radler oversaw both from his nondescript Vancouver office.

While Black and Radler were able to acquire an enviable array of newspapers inter-
nationally, they had been limited in Canada to their small Sterling chain. Black still 
coveted Southam, however, and in the mid-1990s he was able to buy a controlling 
interest in the historic chain. By 1998, through a series of deft corporate manoeuvres, 



10    Part III  Democracy in British Columbia

 he had bought out all remaining shareholders and thus owned almost all of the daily 
newspapers in BC. Black then used the nation-wide resources of Southam to start a 
second national newspaper to challenge the Globe and Mail, which had been publish-
ing from coast to coast via satellite since 1980, but which Black felt was too liberal. 
The National Post that Black founded covered the news with a political partisanship 
not seen in Canada since the days of the party press, declaring openly its ambition to 
“unite the right” of Canada’s fractured conservative parties and unseat the ruling 
Liberal Party. Radler took over as publisher of the Vancouver Sun and the Province, a 
title he also held at the Chicago Sun-Times and the Jerusalem Post. At the Province, 
journalists protested during the 2000 federal election that Radler’s new editor was 
rearranging campaign coverage between editions to favour Alliance leader Stockwell 
Day (Edge 2001a). By then, however, Radler and Black were already gone, having sold 
Southam to a new, but politically like-minded owner.

Taking to the Air
Newspapers flourished when they were the only medium of mass communication, 
but a succession of new media emerged in the 20th century that forced print media 
to adapt. With the advent of radio in the 1920s, newspapers were no longer first with 
the news, surrendering the element of timeliness to the immediacy of broadcasting. 
As a defensive measure, wary newspaper owners were among the first to found outlets 
in the new medium. In quick succession during March 1922, all three Vancouver 
dailies got into the radio business in a first wave of multimedia ownership. The Prov-
ince founded CKCD, the Sun started CJCE, and the World (which would be bought 
by the Sun two years later) went on the air with CFYC (Duffy 1983).

Radio revolutionized politics, as politicians for the first time could take their mes-
sage directly to the public without having to filter it through the printed press. CJCE, 
which the Sun operated in partnership with the Sprott-Shaw School of Commerce, 
marked a milestone in 1923 when it broadcast a ten-minute speech by Vancouver 
mayoralty candidate Walter Owen. CFYC aired what is considered to be Canada’s first 
live political broadcast in 1925 when it carried a speech by Prime Minister William 
Lyon Mackenzie King from Vancouver’s Denman Arena. None of the newspaper-owned 
radio stations lasted long, however. CKCD held on the longest, but in 1940 it was 
ordered off an over-crowded radio dial by the Canadian Broadcasting Corporation, 
which then served as industry regulator as well as national broadcaster (Duffy 1983).

By the 1940s, a number of new radio stations competed vigorously for listeners. 
CJOR went on the air from the back of a New Westminster radio shop in 1923 and 
moved to Vancouver a decade later. CKWX also moved in from Nanaimo in 1925. BC’s 
self-styled “top dog” in radio wasn’t founded until 1944, however, as New Westminster 
station CKNW. It quickly became popular by focusing on news, and by investing re-
sources in public affairs programming it eventually took the market lead (Davis 1993). 
The CBC began as a radio network established by the Canadian National Railway to 
broadcast to its trains travelling across the country. In Vancouver, CNRV opened in 



	 Chapter 9  West Coast Media: Ultra-concentrated Ownership    11

1925 with studios at the railway’s Main and Terminal station, where it produced 
Canada’s first regular drama series. The Canadian Radio Commission was established 
in 1933 to regulate radio, and it also assumed operation of the CNR service. Three 
years later it was renamed the CBC, and in 1940 it established at Revelstoke its first 
of dozens of repeater stations across BC. The CBC pioneered FM broadcasting in 
Vancouver in 1947, and in 1953 it brought television to BC.

In the 1960s, a new kind of radio program was born in BC that saw a spate of ag-
gressive “open-line” talk show hosts draw massive audiences. Their tactics, however, 
brought a rewriting of the rule book by Canada’s new broadcasting regulator. Gravel-
voiced Pat Burns pioneered the talk-radio genre on CJOR in 1963, calling his show 
the “Hot Line” after the Kennedy-Khrushchev phone link of the previous year’s Cuban 
Missile Crisis. Five hours a day, Burns not only fielded phone calls from listeners but 
also placed them to unsuspecting victims he put on the air live. The tactic prompted 
the Board of Broadcast Governors (BBG), which had taken over the CBC’s regulatory 
role, to require radio stations to get permission before putting people on the air. The 
BBG threatened several times to close down CJOR for pushing the era’s strict bound-
aries of decency, but Burns attracted an enormous following with his blunt social 
criticism and wild conspiracy theories.

An estimated 250,000 listeners across the Pacific Northwest tuned Burns in every 
night to hear talk on such topics as birth control, promiscuity, and drugs. The con-
troversial subject matter and his criticism of the ruling social elite boosted CJOR’s 
ratings fifteenfold within six months. The struggling Vancouver Times even attempted 
to capitalize on the Burns phenomenon by making him a regular columnist. When 
the BBG finally pulled CJOR’s licence in 1965, the station dropped Burns in hopes of 
getting it back. He took his act to Montreal, where he created similar controversies 
before returning in 1968 to CJOR and a much more crowded Vancouver talk radio 
market. Burns was followed as Vancouver talk show king by such controversial open-
line hosts as Jack Webster, who offered his opinions in a thick Scottish brogue, Gary 
Bannerman, a former Province city editor, and Rafe Mair, a former Social Credit Cabinet 
minister. They aired on CKNW, however, which had by then eclipsed the ratings of 
CJOR and every other radio station in BC.

Broadcasting Concentration
When the BBG denied a proposed sale of CKNW to Southam in 1956, station account-
ant Frank Griffiths bought it instead and began a BC broadcasting empire. In the 
mid-1960s, Griffiths got into television by buying an interest in Vancouver’s CHAN-
TV, which went on the air in 1960 and joined the new CTV network the following 
year. He also bought part of CHEK-TV in Victoria, which had signed on in 1956 as 
a privately-owned CBC affiliate. By 1970, Griffiths had gained control of both stations 
and over the next decade added repeaters across the province to create a network 
called BCTV. In the 1980s, Griffiths expanded across Canada as Western International 
Communications (WIC), buying stations in Alberta, Quebec, and Ontario.



12    Part III  Democracy in British Columbia

 In the mid-1970s, licences were issued for third television stations in major markets 
across the country by the Canadian Radio-television and Telecommunications Com-
mission, which had replaced the BBG. In Southern Ontario, a regional network of six 
stations called Global Television began broadcasting in 1974. In Vancouver, CKVU-TV 
went on the air with local ownership in 1976. Both were acquired by Winnipeg entre-
preneur Israel “Izzy” Asper, who had been given a licence for that city’s third station. 
Asper’s growing network, Canwest Global Communications, expanded to the Mari-
times and Saskatchewan in the 1980s. The former tax lawyer and leader of the Manitoba 
Liberal Party wanted to create a national network, however, and his pursuit of it would 
transform BC’s media again.

One province in which Canwest Global lacked a station was Alberta. Asper bid for 
new station licences there twice in the 1990s, only to be rejected by the CRTC. Canwest 
Global was often dismissed as the “Love Boat Network” by critics who pointed to the 
large volumes of rerun Hollywood programming it broadcast (Fraser 1999). The only 
other way for Asper to expand into Alberta was to buy an existing station. He set his 
sites on the stations owned by WIC, but the company wasn’t interested in selling. 
Frank Griffiths died in 1995, however, and Asper moved in, buying up WIC shares in 
a long-running takeover bid. By early 2000 Canwest had acquired WIC’s television 
assets and suddenly had two stations in Vancouver with the addition of CHAN-TV. 
The CRTC frowned on that, as it did on Canwest owning CHEK-TV in nearby Victoria, 
which also broadcast into the sprawling Greater Vancouver market. Canwest agreed 
to sell CKVU-TV but fought to keep CHEK-TV, which the CRTC allowed it to hold 
in a separate network called CH and later renamed E!

Convergence Comes to Canada
Asper had retired as Canwest CEO by the time the WIC acquisition was finally com-
pleted. His son Leonard, who was only 35, took his place. The younger Asper was more 
enamored of the new medium then bursting onto the scene—the Internet. Like many, 
Leonard Asper was convinced that the World Wide Web was the mass media’s future. 
Internet enthusiasts predicted that all media—newspapers, magazines, radio, and 
television—would soon circulate only as bits and bytes of data transmitted online in 
a multimedia future called “convergence.” Just as Canwest Global was celebrating its 
status as a third national television network, and fittingly almost as a new millennium 
dawned, the new multimedia business model was pioneered in the United States.

The merger of media giants America Online and Time Warner in January of 2000 
was the biggest business merger of all time. It married an Internet pioneer to the colos-
sus that had been created only five years earlier by combining Time Life Publishing with 
the Warner Brothers movie and music empire. Coming at the height of the dot-com 
bubble in technology stocks, it convinced many media owners worldwide that they 
had to hitch a ride on the “information superhighway” or risk being left behind. Due 
to its absence of restrictions on cross-ownership of media, nowhere was the scramble 
to converge more dizzying than in Canada (Pitts 2002). A month after the AOL–Time 
Warner merger, telecom giant Bell Canada Enterprises (BCE) announced a $2.3-billion 



	 Chapter 9  West Coast Media: Ultra-concentrated Ownership    13

takeover of the CTV network. Before the year was over it would partner with the 
Globe and Mail and eventually be named CTVglobemedia. Politics intervened, how-
ever, to allow Canwest Global to bring convergence to Canada first and become the 
country’s largest news media company.

Conrad Black had been named by British Prime Minister Tony Blair to the House 
of Lords in the United Kingdom, where he was publisher of the Telegraph. His ap-
pointment was blocked, however, by Canadian Prime Minister Jean Chrétien, who 
had received rough treatment from the Southam newspapers under Black, especially 
from his new National Post. The dispute led Black to renounce his Canadian citizen-
ship, but due to tax laws he could not realistically own Canadian media as a foreigner. 
Only four years after completing the newspaper empire he had worked decades to 
assemble, Black looked to sell it. To preserve the ideological perspective he had imbued 
the National Post with and had imposed on the Southam newspapers, he turned to 
Izzy Asper, who was also an ardent proponent of neoliberal economic policies such 
as deregulation and tax cuts. In a $3.2-billion deal, Black sold the Southam newspapers 
to Canwest Global Communications in July 2000 and quit the country.2

One of the strongest warnings issued by the Royal Commission on Newspapers in 
1981 was against cross-media ownership. The Liberal government of the day had moved 
quickly to prohibit it, passing an order in council directing the CRTC to deny a televi-
sion licence to any publisher of a newspaper in the same market. With the 1984 change 
in government to the Progressive Conservatives, however, the order in council was 
allowed to expire, paving the way for convergence to reshape Canada’s media. The 
CRTC looked askance at multimedia ownership, however, and held hearings into 
whether Canwest and CTVglobemedia should be allowed to merge their newspaper 
and television newsgathering operations. The regulator wanted a “firewall” of separation 
between print and broadcast news, but the companies pledged only to keep separate 
management structures for their newspaper and television news operations.

Canwest’s ownership of the Southam newspapers proved controversial from the 
start. In addition to neo-liberalism, the Aspers had other causes they wanted to promote 
in print. They included support for Israel in the Middle East conflict and dismantling 
the CBC, which the Aspers saw as unfair, taxpayer-subsidized competition for their 
Global Television network. When Canwest ignored the traditional Southam principle 
of local independence for publishers and ordered its major dailies to run editorials 
written at company headquarters in Winnipeg, journalists at the Montreal Gazette 
protested. They went on a “byline strike” by withdrawing their names from atop stories 
they had written, and dozens signed a letter of protest published in the Globe and Mail 
in late 2001. Columnists at Southam newspapers across the country found themselves 
out of work if they disagreed with the Canwest editorials, which were ordered to be 
published without any dissenting opinion, even in letters to the editor. Journalists at 
the Regina LeaderPost went on a byline strike in early 2002 to protest interference in 
local news coverage, but Canwest punished several with suspensions.

Fears for press freedom in Canada reached a peak that summer when Canwest fired 
Ottawa Citizen publisher Russell Mills. His newspaper had run an editorial calling 



14    Part III  Democracy in British Columbia

 for the resignation of Chrétien, who was an Asper family friend. Izzy Asper died the 
following year, however, after which Canwest’s ties to the Liberal Party loosened, as 
the second-generation Aspers had more in common with the Conservatives. National 
Post chairman David Asper appeared onstage at a rally in Ottawa to support Stephen 
Harper’s candidacy for prime minister in early 2006 (Dornan 2006). Canwest executive 
Peter Kent ran as a Conservative Party candidate in Toronto with company blessing, 
losing in 2006 but winning on a second try in 2008 and being appointed minister of 
State of Foreign Affairs (Americas). Asper family management of the news brought 
renewed concern across Canada that too much political power had accumulated in 
the hands of a few large media owners. A parliamentary committee began studying 
Canada’s broadcasting sector in 2001 and issued a 900-page report two years later that 
called for convergence to be reconsidered, among other measures to protect Canada’s 
media. A Senate committee began investigating the country’s news media in 2002, re-
porting four years later with some ideas to slow media consolidation. By then Harper’s 
Conservatives were in power federally, however, which made any regulation of media 
ownership unlikely. Bev Oda, a former Canwest executive who was then Heritage 
minister, issued a policy response in late 2006 that dismissed the warnings of both 
the parliamentary and Senate reports: “The government recognizes that convergence 
has become an essential business strategy for media organizations to stay competitive 
in a highly competitive and diverse marketplace” (Canadian Heritage 2006, 13).

Media Control in BC
Convergence brought even tighter control of BC’s news media. In addition to owning 
most of the province’s newspapers, Canwest Global had captured powerhouse BCTV, 
which dominated the audience for evening news, drawing more than 70 percent of 
viewers in Greater Vancouver (Competition Bureau 2004). This multimedia stranglehold 
allowed Canwest to largely set the agenda for mainstream news media coverage. If an 
event wasn’t reported in the Sun and the Province, or wasn’t given airtime on BCTV 
(which was renamed Global BC), it might as well not have happened. For example, 
a May 2002 demonstration in Vancouver that protested Liberal cuts to provincial social 
services drew thousands but went largely unreported. Canwest news media also never 
mentioned the controversy surrounding the company’s ordering of national editorials, 
its protesting journalists, or its firing of Russell Mills (Glavin 2002). When the Senate 
news media hearings convened in Vancouver for two days in February 2005, the only 
mention in a Vancouver newspaper was in the weekly Westender. When the NDP began 
to gain in the polls on the eve of the May 2005 provincial election, the Vancouver Sun 
and BCTV falsely reported that the BC Teachers’ Federation planned to hold a strike 
vote just after the election. Seattle Post-Intelligencer correspondent Joel Connelly saw 
coverage of the election campaign by Canwest media as blatantly biased.

The opposition’s case—75 medical facilities closed or downsized, 113 schools 
shut, slashes in environmental protection and the highly suspicious BC Rail 
deal—has been given short shrift. … News coverage has been so slanted that 



	 Chapter 9  West Coast Media: Ultra-concentrated Ownership    15

Vancouver’s daily newspapers should be read at a 45-degree angle. (Connelly 
2005)

When the BC Teachers’ Federation did eventually go on strike that fall to protest 
classroom teaching conditions, coverage of its complaints by Canwest’s Vancouver 
Sun and Global BC was almost nonexistent, according to one study. Despite wide-
spread public support for the teachers, a content analysis showed news coverage and 
commentary in the two Canwest media outlets was overwhelmingly critical of them 
(Gunster 2008). Environmental issues, which ranked high with most British Colum-
bians but not with Canwest Global, also got one-sided coverage (Anderson 2007).

Recent Developments
In the spring of 2005, a newspaper “war” of sorts broke out on Vancouver streets as 
competitors scrambled to break Canwest’s monopoly with a new concept in publish-
ing. Swedish company Metro International, which published dozens of free commuter 
tabloids around the world, began printing a Metro free sheet in Vancouver that March. 
Quebec-based publisher Quebecor, which owned the Sun chain of tabloids across 
Canada, teamed with Vancouver businessman Jim Pattison to launch 24 hours, which 
provided a more progressive slant on the news. Canwest responded to the competition 
first by acquiring one-third ownership of Metro. Then it began printing its own 
giveaway newspaper called Dose in five cities across Canada. Suddenly, Vancouverites 
who had been starved for journalistic competition were inundated with newspapers 
they could pick up free on street corners. Dose proved a money loser for Canwest, 
however, and folded after little more than a year.

Several other new competitors have emerged in recent years to challenge Canwest’s 
grip on the BC media. Victoria-based Black Press, owned by David Black (no relation 
to Conrad), has grown to become the province’s leading publisher of non-daily 
newspapers. From one Williams Lake weekly in 1975, Black steadily expanded across 
the province and beyond. The understated “other” Black, who for many years ran his 
newspaper empire out of his Oak Bay home, has proven the antithesis of his outspoken 
namesake. He did provoke controversy in 1998, however, when he ordered his news-
papers across BC to run editorials opposing the Nisga’a treaty that ceded 2,000 square 
kilometres of the northern Nass River Valley to settle a long-standing Native land 
claim. The NDP government launched a complaint to the BC Press Council that was 
dismissed after Black testified that he took the action because he felt a government 
publicity campaign in support of the treaty was too one-sided. Black Press now pub-
lishes 63 newspapers across the province, including more than a dozen in the Lower 
Mainland, where it even challenges Canwest’s dominance in Vancouver with the weekly 
Westender. Many of the others are published thrice-weekly, with This Week tabloids 
also distributed free on intervening days, making them effectively daily newspapers. 
In 1996, Black bought Victoria’s alternative weekly Monday Magazine, which had been 
founded in 1975 along the lines of Vancouver’s Georgia Straight. In 1991, Black Press 
expanded into the United States and by 2006 owned more than half of the community 



16    Part III  Democracy in British Columbia

 newspapers in Washington State. It broke into the daily newspaper business in 2001, 
when it bought the Honolulu Star-Bulletin, and it added the Akron, Ohio, Beacon-
Journal in 2006 and part ownership of the San Diego Union-Tribune in 2009.

The small daily BC newspapers Conrad Black did not sell to Canwest in 2000 were 
bought in 2006 by Vancouver-based Glacier Ventures, including the Kamloops Daily 
News and Prince George Citizen that Black had acquired from Southam. A former 
bottled water company bought by a group of investors headed by Vancouver real estate 
magnate Sam Grippo, Glacier began buying small newspapers across Western Canada 
in 1998. Its 2006 purchase of Hollinger’s remaining 25 newspapers and 73 trade 
magazines gave it a total of 80 newspapers and put Glacier firmly into the middle tier 
of Canadian newspaper publishers that also included Black Press.

New media have also emerged to report some of the stories the mainstream media 
in BC do not cover. The Vancouver-based online publication the Tyee (www.thetyee.ca) 
was founded in 2003 with funding from labour unions, philanthropists, and “socially 
responsible venture capitalists” (Beers 2006, 114). The Tyee includes contributions 
from some of the best writers in BC, many of them former Pacific Press journalists, 
and it provides a progressive perspective in contrast to the neoliberal prism of Canwest. 
It has also covered the under-reported story of Canwest’s stranglehold on BC’s main-
stream media, shining a spotlight on the biases in its journalism. In Victoria, the online 
publication Public Eye (www.publiceyeonline.com) covers the BC legislature and also 
reports on Victoria’s media, which are almost as completely controlled by Canwest 
as Vancouver’s. The self-publishing abilities of the Internet also allow amateur “citizen 
journalists” to cover BC and local politics in online “blogs.”

Ethnic media outlets have also grown rapidly in BC due to the increasingly multi-
cultural nature of its population. While two Vancouver newspapers are published 
daily in English, three are published in Chinese. Sing Tao, a Hong Kong newspaper 
company, began a Vancouver edition to reach immigrants who flocked from Hong 
Kong starting in the 1980s, and it boasts a circulation of 50,000. Rival Ming Pao es-
tablished a Vancouver edition in the early 1990s to compete in the Cantonese dialect 
and soon rivalled Sing Tao in sales. The World Journal also publishes daily in Taiwanese 
with a circulation of more than 30,000. The Korean-language Chosun newspaper pub-
lishes thrice weekly with a circulation estimated at 20,000. Several Punjabi-language 
newspapers are also published in the Lower Mainland. A 2007 survey of ethnic media 
in BC found a “surprising” number, with Korean and Farsi (Iranian) the fastest-growing 
among 144 ethnic print, radio, and TV outlets that employ an estimated 1,100 jour-
nalists. Multicultural broadcasters in BC focused on international news and issues of 
interest to immigrants, the survey found, and provided little coverage of Canadian 
politics. Some, however, featured more political coverage during election campaigns, 
with Channel M even attempting simultaneous translation of debates in the 2005 
provincial election (Murray 2008).



	 Chapter 9  West Coast Media: Ultra-concentrated Ownership    17

Conclusion
Such tight control of BC’s mainstream news media hardly makes for a healthy public 
sphere. Political perspectives on the news tend to be dominated by the neo-liberalism 
favoured by Canwest Global’s controlling Asper family. The alternative weekly press 
has been reduced to the surviving Georgia Straight and Monday Magazine, which do 
scrutinize both government and corporate media. Talk radio, however, was robbed 
of its loudest voice of opposition to the monopoly press with the 2003 firing of out-
spoken Rafe Mair from CKNW. Mair had cost Canwest thousands of subscribers the 
previous year by calling for a boycott of the Pacific Press dailies after Asper family 
management of the news became apparent. Mair began writing a column for the Tyee, 
but in 2007 Canwest sued the online publication for defamatory comments Mair 
made about the Aspers. The lawsuit was later dropped, but Canwest also sued a pair 
of Palestinian activists who circulated a parody issue of the Vancouver Sun that mocked 
it for pro-Israel bias. The legal actions added a troubling new dimension to Canwest’s 
dominance of BC media, as they were widely seen as frivolous “SLAPP” suits (Strategic 
Lawsuits Against Public Participation) designed to intimidate critics.

The intertwined nature of press and politics in Canada, as elsewhere, has resulted 
in a situation where a few large corporate owners control much of the news media. 
Canada has an even higher concentration of press ownership than most countries, 
however, due to its vast size, relatively small population, and limits on foreign owner-
ship of media that were designed to prevent American dominance. The problem is 
worst in BC perhaps due to its distance from the country’s centre of political power 
in Eastern Canada. Repeated attempts to slow the growth of Big Media have failed 
due to a lack of political will to limit press power. Media owners have also successfully 
framed Charter guarantees of press freedom to claim exemption from ownership 
regulation.

Control of BC’s media may be loosening, however, as a result of two factors. Tech-
nology is already intervening to increase the diversity of voices heard in BC politics, 
if only at the margins, with new online publications such as the Tyee and Public Eye. 
Economic forces may also work to diversify BC media, as communication empires 
have been observed to enjoy a limited lifespan due to their sensitivity to external fi-
nancial forces (Picard 1996). The Asper family’s dominance of Canadian and BC 
media, it is worth noting, has lasted more than twice as long as Conrad Black’s. The 
recession that began in 2008 drastically dropped the advertising revenues and stock 
price of Canwest as it struggled to service a heavy debt load. This created the expect-
ation of asset sales that might once again transform the media landscape in Canada 
and BC. The free market forces that the dominant media owners so admire may, 
ironically, end up regulating ownership of media in a way that our political leaders 
have failed to do.



18    Part III  Democracy in British Columbia

 Notes
	 1.	 Canada would soon be eclipsed for that dubious distinction by Australia, where Rupert 

Murdoch came to control two-thirds of that country’s press in the late 1980s.
	 2.	 In 2005, Black and Radler were charged in the United States with fraud for unjustly enrich-

ing themselves at the expense of minority shareholders from sales of some of their American 
newspapers. Radler pleaded guilty and was sentenced to 19 months in prison, while Black 
was convicted at trial in 2007 and sentenced to 61/2 years.

References/Further Reading
Anderson, Mitchell. 2007. Trust us, we’re media: The global-warming debate ended long ago, 

but you wouldn’t know it by reading Canadian newspapers. Georgia Straight, January 25.
Beers, David. 2006. The public sphere and online, independent journalism. Canadian Journal 

of Education 29 (1): 109–130.
Berton, Pierre. 1948. Vancouver’s rising sun. Maclean’s, July 1, 7, 39–41.
Black, Conrad. 1993. A life in progress. Toronto: Key Porter.
Canada. Canadian Heritage. 2006. Response to the Report of the Standing Senate Committee on 

Transport and Communications: Final report on the Canadian News Media. Ottawa: 
Minister of Public Works.

Canada. Competition Bureau. 2004. The Competition Bureau’s work in media industries: 
Background for the Senate Committee on Transport and Communications. Ottawa: 
Queen’s Printer.

Canada. Royal Commission on Newspapers. 1981. Report. Ottawa: Queen’s Printer.
Coast co-operative. 1936. Time, December 14, 49.
Connelly, Joel. 2005. Canada, U.S. can learn from other’s press freedom. Seattle Post-

Intelligencer, May 16.
Davis, Chuck. 1993. Top dog! A fifty year history of B.C.’s most listened to radio station. 

Burnaby, BC: Canada Wide.
Dornan, Christopher. 2006. Should Asper have joined Harper on stage? Globe and Mail, 

January 20.
Duffy, Dennis J. 1983. Imagine please: Early radio broadcasting in British Columbia. Victoria: 

Provincial Archives.
Edge, Marc. 2001a. Byline wars at the Vancouver Province: The battle was not the only 

problem at the paper. Media, Spring, 6–7.
Edge, Marc. 2001b. Pacific Press: The unauthorized story of Vancouver’s newspaper monopoly. 

Vancouver: New Star Books.
Edge, Marc. 2007. Asper nation: Canada’s most dangerous media company. Vancouver: New 

Star Books.
Fraser, Matthew. 1999. Free for all: The struggle for dominance on the digital frontier. Toronto: 

Stoddart.
Glavin, Terry. 1997. Sorry, we’re still open. In The Georgia Straight: What the hell happened? 

ed. Naomi Pauls and Charles Campbell, 2–6. Vancouver: Douglas & McIntyre.
Glavin, Terry. 2002. Canwest’s agenda should worry Canadians. Winnipeg Free Press, June 16, B4.
Gunster, Shane. 2008. Listening to labour: Mainstream media, talk radio, and the 2005 B.C. 

teachers strike. Canadian Journal of Communication 33 (4): 661–683.
Iyengar, Shanto, and Donald R. Kinder. 1987. News that matters: Television and American 

opinion. Chicago: University of Chicago Press.
McLuhan, Marshall. 1964. Understanding media: The extensions of man. London: Routledge.



	 Chapter 9  West Coast Media: Ultra-concentrated Ownership    19

Murray, Catherine. 2008. Lost in translation? There must be a better way to bridge the gap 
between the ethnic and mainstream media. Media, Spring/Summer, 18–19.

Picard, Robert G. 1996. The rise and fall of communication empires. Journal of Media 
Economics 9 (4): 23–40.

Pitts, Gordon. 2002. Kings of convergence: The fight for control of Canada’s media. Toronto: 
Doubleday.

Postman, Neil. 1985. Amusing ourselves to death: Public discourse in the age of show business. 
New York: Penguin.

Shanahan, James, and Michael Morgan. 1999. Television and its viewers: Cultivation theory 
and research. Cambridge: Cambridge University Press.

Shaw, Donald L., and Maxwell E. McCombs. 1977. The emergence of American political issues: 
The agenda-setting function of the press. St. Paul, MN: West Publishing.

Stursberg, Peter. 1982. Extra! When the papers had the only news. Victoria: Provincial Archives.
Tuchman, Gaye. 1978. Making news: A study in the social construction of reality. New York: 

Free Press.




