
 
 
 

 
Convergence after the collapse: 

 
 
 

The “catastrophic” case of Canada 
 
 
 
 
 
 
 

 
 
 

Marc Edge, Ph.D. 
Associate Professor 

Department of Mass Communication 
Sam Houston State University 

Huntsville, Texas, U.S.A. 

 
 

A PAPER FOR PRESENTATION TO CONVERGENCE AND SOCIETY: THE 
CHANGING MEDIA LANDSCAPE, NOVEMBER 5-6, RENO, NEVADA 



 1 

 
 

ABSTRACT 
 

Due in part to its lack of restrictions on cross-media ownership, Canada 

was perhaps the nation whose media landscape was transformed most by 

the wave of multimedia consolidation that arrived with the millennium. 

The country’s two private television networks partnered with national 

newspaper properties in 2000 following the AOL-Time Warner merger. 

The largest French-language newspaper company in the province of 

Quebec also diversified into cable and broadcast television. This 

consolidation raised the country’s level of media ownership concentration, 

already among the world’s highest, to a level that prompted federal 

inquiries in 2001 and 2003. All three Canadian multimedia pioneers 

suffered financially during the recession of the early 2000s, but recovered 

by mid-decade with the economic upturn.  A drop in advertising revenues 

with the recession of the late 2000s, however, cast renewed doubt on the 

economic viability of convergence. Canwest Global Communications, 

which carried close to Cdn$4 billion in debt, filed for bankruptcy 

protection. It and the CTV network threatened to close stations in smaller 

markets if it did not receive regulatory relief. Both networks demanded a 

portion of cable television revenues as federally-ordered “fee for 

carriage.” Quebecor experienced less severe financial problems due to its 

diversification into cable television. Canada is thus offered as a case study 

in the economic and political perils of corporate media convergence. 



 2 

Introduction 

Corporate convergence as a business model for media companies has suffered 

wild swings in support among investors over the past decade, from breathless enthusiasm 

at the height of the late 1990s dot-com bubble to seemingly hopeless despair only a few  

years later. To many media owners and investors, convergence quickly became a 

discredited concept with the bursting of the bubble in technology stocks in 2000 and the 

subsequent failure of the pioneering AOL-Time Warner merger. Some converged media 

firms that were able to survive the ensuing recession, however, were able to make their 

vision of cross-media ownership work following a return to health by the economy in 

mid-decade. The recession of the late 2000s, however, cast even more serious doubt on 

whether convergence is a viable ownership model. Some converged U.S. media firms, 

such as the Tribune Company, were forced to seek bankruptcy protection because falling 

advertising revenues left them unable to service the high levels of debt they had taken on 

in their quest for convergence. Others, such as Viacom and Belo, reversed course and 

divided into smaller companies in a process amounting to “deconvergence.”  

Convergence of media companies in Canada was even more pronounced than in 

the U.S. during the millennium wave of cross-media mergers due to a lack of regulatory  

restrictions on multimedia ownership there. So too were the financial problems 

encountered by the country’s multimedia owners, the largest of which was forced to seek 

court-ordered protection from its creditors in 2009. Canada’s two privately-owned 

national television networks, which both partnered with national newspaper entities in 

2000, saw their businesses deteriorate to the point where they joined forces to demand 

regulatory relief. Both sold money-losing stations in smaller markets for the token price 



 3 

of a few dollars apiece and campaigned publicly for government-ordered payments from 

more profitable cable and satellite television companies. This paper examines 

convergence in Canada from a business perspective by comparing the financial outcomes 

experienced by the country’s three leading converged media companies.   

Convergence in Canada 

The January 2000 AOL-Time Warner merger convinced many media owners that 

the Internet and cross-ownership of outlets in multiple media were the way of the future. 

A rush of multimedia mergers and acquisitions ensued worldwide, but in the U.S. a 1975 

FCC restriction prohibiting cross-ownership of a television station and a daily newspaper 

in the same market slowed convergence of ownership between those two media. In 

Canada, however, a ban on joint newspaper-television ownership was removed in the 

1980s. (Bartley, 1988) As a result, Canada’s media landscape was transformed by 

multimedia consolidation in 2000. By the end of the year, the country’s two private 

national television networks partnered with national newspaper properties, as did the 

largest privately-owned French-language network in the province of Quebec. CTV, the 

country’s largest private network, was acquired by telecom giant Bell Canada Enterprises, 

which then partnered with the Globe and Mail national newspaper to create a Cdn$4-

billion multimedia colossus known as Bell Globemedia. Third national network Canwest 

Global Communications bought Canada’s largest newspaper chain, Southam Inc., for 

Cdn$3.2 billion. Quebecor, a regional newspaper company that started in the province of 

Quebec but expanded nationwide with its 1998 purchase of the mostly tabloid Sun Media 

chain, then paid Cdn$5.4 billion for Quebec’s largest cable company, Group Videotron, 

which owned the regional TVA network. 



 4 

This consolidation raised Canada’s level of media ownership concentration, 

which was already among the world’s highest, to a level that prompted federal 

government inquiries in 2001 and 2003. While cross-ownership had been legalized with 

the lifting of Canada’s cross-ownership prohibition in 1985, the broadcasting regulator 

Canadian Radio-Television and Telecommunications Commission expressed concern 

over the rapid consolidation of Canadian news media. Quebecor agreed to keep the 

newsgathering operations of its newspapers separate from those at TVA, and a six-page 

license addendum that required newsroom separation could only be changed with CRTC 

approval. It promised that Quebecor’s print and broadcast journalists would “at no time 

transmit, receive, exchange or discuss information by phone, fax, Internet or other 

technology.” (Zerbisias, 2001a) Quebecor vice-president Luc Lavoie, a former reporter, 

admitted it would be “silly” to expect journalists to report for both its newspapers and its 

television stations. (Swift, 2001) CTV president Trina McQueen similarly cited 

journalistic constraints as the reason her network had no plans to integrate its 

newsgathering operations with those of the Globe and Mail. “You can’t do a TV and a 

print job all day, every day,” she said. You just can’t.” (Zerbisias, 2001a) Canwest’s 

vision of convergence, as articulated by CEO Leonard Asper, was quite different. 

In the future, journalists will wake up, write a story for the Web, write a 
column, take their cameras, cover an event and do a report for TV and file 
a video clip for the Web. What we have really acquired is a quantum leap 
in the product we offer advertisers and a massive, creative, content-
generation machine. (Zerbisias, 2001a)   
 
The broadcasting licences of CTV and Canwest Global both came up for renewal 

in the spring of 2001. Some consumer advocates suggested they be renewed for shorter 

than the normal seven-year term in order to monitor the effects of convergence. The 



 5 

CRTC demanded a “firewall” of separation between print and television newsrooms 

similar to the one at Quebecor. CTV and Canwest Global, however, balked at such a 

limitation on their operations. Asper suggested that any imposition of a code of 

newsroom separation by the CRTC could be subject to a legal challenge, saying: “We 

believe that is bordering on if not unconstitutional and a serious imposition against 

freedom of speech.” (Zerbisias, 2001b) Canwest and CTV agreed only to a separation of 

the management structures of their print and television newsrooms, and that was the only 

restriction the CRTC imposed in renewing their licences for a full seven-year term in 

August 2001. The networks pledged adherence only to a voluntary one-page statement of 

principles and refused to allow the CRTC to monitor their operations for compliance. 

 Newspaper ownership by Canwest Global became problematic starting in early 

2001, as editorial intervention by members of its owning Asper family prompted calls 

from Members of Parliament from all three Opposition parties for an inquiry into media 

ownership. The ruling Liberal government at first promised that a panel of experts would 

study the matter, but it later announced it would instead be studied by a committee that 

had already been formed to examine broadcasting policy. (Jack, 2001)  The committee 

chaired by MP Clifford Lincoln had been tasked the previous month with considering the 

future of an industry convulsed by convergence. “Ours is not a race against 

convergence,” Lincoln said. “We’re going to lose that race. . . . We’ve got to find out 

what the impact is.” (Scoffield, 2001) 

 In late 2001, journalists at several Southam dailies began protesting editorial 

interference by the Aspers. Canwest abandoned traditional Southam principles of local 

editorial independence by ordering its major newspapers to publish “national” editorials 



 6 

written at company headquarters. The editorials were reportedly ordered to be run 

without dissenting opinion, even in letters to the editor. Journalists at Southam’s 

Montreal Gazette withdrew their bylines in protest and published an open letter in the 

competing Globe and Mail. It charged that the national editorials were “an attempt to 

centralize opinion to serve the corporate interests of CanWest.” (Perusse et al., 2001) The 

self-described “Gazette Intifada” was quickly quashed, however, by suspensions and 

threats of dismissal. Columnists at several other newspapers quit or were fired if they did 

not fall into line with Canwest’s editorial positions. A March 2002 speech to the 

University of Regina journalism school referred to this as “censorship,” but a news story 

in the local Canwest-owned daily was rewritten to remove that reference. Journalists at 

the Regina Leader-Post protested by removing their bylines, and several were suspended 

for speaking publicly about it. The crisis of confidence in Canadian journalism reached a 

peak in mid-2002 when Canwest fired the publisher of the Ottawa Citizen in the nation’s 

capital after his newspaper ran an editorial calling for the resignation of prime minister 

Jean Chrétien, who was an Asper family friend. A Senate inquiry into Canada’s news 

media was called in early 2003.  

 The Aspers aggressively promoted in their newly-acquired newspapers a political 

agenda that included neoliberal economic policies such as privatization and tax cuts. 

They also called for dismantling of the CBC public broadcaster because they saw it as 

unfair, taxpayer-subsidized competition for private firms such as Canwest Global. 

Perhaps their most controversial position was on media coverage of the Middle East 

conflict, which they saw as biased against Israel. In 2004, the Reuter’s and Associated 



 7 

Press wire services protested editing of their stories from the Middle East to substitute the 

word “terrorist” for “insurgent.” (Edge, 2007a) 

The Lincoln committee issued an 897-page report on Canada’s broadcasting 

policy in 2003. It made 97 recommendations, urging that foreign ownership restrictions 

be maintained to help preserve Canadian culture, and that funding for the CBC be 

increased for the same reason. It also urged the government to issue a moratorium on new 

broadcasting licenses for companies that also owned newspapers, pending a review of 

convergence.  

The danger is that too much power can fall into too few hands and it is 
power without accountability. Ownership of multiple media outlets in the 
same local or national market gives corporations extraordinary power to 
shape the views of citizens. (Canada, 2003, 405) 

 
Yet despite the report’s scope and significance, it “virtually fell into a black news 

hole,” according to Zerbisias (2003), who noted: “These are not proposals that some 

media barons wanted to see.”  Canwest’s Montreal Gazette did not even mention the 

report, and the Vancouver Sun did so only in a 71-word brief headlined “More cash for 

CBC recommended.” (Edge, 2007b) The 2006 final report of the Senate inquiry on news 

media suggested a process to review news media mergers in order to prevent dominance 

by one owner in any market. “The media’s right to be free from government interference 

does not extend,” it noted, “to a conclusion that proprietors should be allowed to own an 

excessive proportion of media holdings in a particular market, let alone the national 

market.” (Canada, 2006a, 24) By then, however, any hope of media ownership reform in 

Canada had been doused by the election of a minority Conservative government earlier 

that year. The Conservatives had been personally endorsed by David Asper, Leonard’s 

brother and Chairman of Canwest’s National Post newspaper, who appeared onstage at a 

http://80-proquest.umi.com.proxy.lib.sfu.ca/pqdweb?index=1&did=000000348880521&SrchMode=1&sid=9&Fmt=3&VInst=PROD&VType=PQD&RQT=309&VName=PQD&TS=1068112237&clientId=3667�
http://80-proquest.umi.com.proxy.lib.sfu.ca/pqdweb?index=1&did=000000348880521&SrchMode=1&sid=9&Fmt=3&VInst=PROD&VType=PQD&RQT=309&VName=PQD&TS=1068112237&clientId=3667�


 8 

rally with prime ministerial candidate Stephen Harper. A senior Canwest executive ran 

unsuccessfully as a Conservative candidate in that election (he would be elected two 

years later) and a former Harper aide was named chairman of Canwest’s board of 

directors. (Edge, 2007a) Before 2006 ended, the new minister in charge of broadcasting, 

who was a former CTV and Canwest executive, issued a policy response to the Senate 

report that officially blessed convergence as a business model for Canadian media. “The 

government recognizes that convergence has become an essential business strategy for 

media organizations to stay competitive in a highly competitive and diverse 

marketplace.” (Canada, 2006b, 13). 

Economic viability 

In addition to concerns about the political implications of increased corporate 

concentration of media ownership, some scholars questioned whether convergence was a 

sound business strategy. Doyle (1999) found little enthusiasm for convergence among 

UK newspaper and television executives, who wondered if there were “any real 

operational synergies between television broadcasting and newspaper publishing.” 

(Doyle, 1999, p. 151) Many managers were skeptical that staff from such different media 

could work together productively. “Most agree that the skills and techniques involved in 

newspaper production and distribution are quite different from those required in the 

television industry, and vice versa.” (Doyle, 1999, p. 151) Doyle found that the impetus 

for convergence came not from management but from ownership and concluded that a 

host of motivations accounted for the corporate urge to converge. These included 

increased company size, greater prestige and political power, increased employee morale, 

empire building, and defense against takeover. Rather than admitting these self-serving 



 9 

ends, however, the technological possibilities brought by convergence were instead 

advanced as a politically-expedient reason for allowing increased media ownership 

concentration, according to Doyle.  

Whereas deregulation of cross-ownership could otherwise have been seen 
as a response to special pleadings from influential media owners, 
‘convergence’ provided ministers and policy-makers with a convenient 
and much more respectable argument for change. (Doyle, 1999, p. 153)  
 
A 2006 study of Canadian online news found support for Doyle’s conclusion that, 

in the absence of economic advantages, the major effect of convergence was to increase 

corporate size. “More than technological convergence, the mergers and acquisitions that 

occurred in 2000 seem to have resulted in increased conglomeration in the Canadian 

news industry.” (Sparks, Young, & Darnell, 2006, p. 418) The concentration was justified 

politically by a “rhetoric of technological innovation and new-economy demands,” the 

study noted, but there had been “little public debate of the potential social and political 

consequences.” (Sparks, Young, & Darnell, 2006, p. 418) 

Early 2000s recession 

The bursting of the dot-com bubble in 2000 quelled enthusiasm for convergence 

among investors, and the AOL-Time Warner merger exemplified the plight of 

multimedia companies. AOL-Time Warner shares fell from a high of US$55 to a low of 

US$8.70 as the company reported a corporate record loss of US$98.7 billion for 2002. 

AOL was removed from the company’s name in 2003 and a share in the online division 

was sold to Google in 2005. Convergence quickly fell from favor among media 

executives as the AOL-Time Warner merger went down as one of the most disastrous of 

all time. (Klein, 2003; Swisher and Dickey, 2003; Munk, 2004) 



 10 

In Canada, the financial fortunes of the country’s new converged media giants 

followed a similar downward trend. Before 2001 ended, Canwest Global 

Communications, which had taken on close to Cdn$4 billion in debt in acquiring 

Southam, posted a quarterly loss of Cdn$37 million. Advertising sales slowed with a 

deepening recession and Canwest struggled with the cost of servicing its debt. From a 

high of Cdn$22 in 2000, its share price fell below Cdn$7 in mid-2002. To reduce debt, 

Canwest sold three of its daily newspapers in Atlantic Canada, which cut ties between 

them and Global Television’s stations in those markets. The sale suggested to some that 

Canwest was abandoning its convergence strategy, but Leonard Asper claimed the 

newspapers were “not central to the company’s over-all media integration strategy.” 

(Ferguson, 2002) In October of 2002, Canwest shares fell to Cdn$3.32 and the company 

cut costs and moved to further lower its debt. In early 2003, it sold four Ontario dailies 

and twenty-one weeklies for Cdn$193.5 million. Canwest also discontinued the Southam 

Fellowship program for mid-career journalists that had run for 40 years and cost 

Cdn$250,000 annually, rationalizing that it had pledged Cdn$10 million over five years 

to assist journalism and media education programs. (Laucius, 2002) The payments were 

required, however, under a CRTC program called Public Benefits, which since the late 

1980s had forced companies to devote to worthwhile initiatives at least 10 percent of the 

value of acquired broadcasting licences. (Edge, 2009b) 

          Quebecor encountered similar problems digesting its Cdn$5.4-billion takeover of 

Groupe Videotron. It was financed in partnership with the Quebec provincial pension 

plan, which took a 45-percent interest in a new company called Quebecor Media. 

Quebecor took on massive short-term debt to finance its share of the all-cash acquisition, 



 11 

but the sale of non-core assets, such as Videotron’s home telephone division and its 

Microcell mobile phone company, had been planned to lower that debt. The deepening 

recession vastly reduced the value of those assets, however, and Quebecor was forced to 

enter the U.S. junk bond market to raise Cdn$1.3 billion to pay off its debt, which by the 

end of 2000 stood at Cdn$6.7 billion. It also sold its 11-percent holding in forestry giant 

Abitibi-Consolidated Inc. for Cdn$600 million and about one quarter of its wholly-owned 

printing subsidiary Quebecor World, the world’s largest, for Cdn$500 million. (Marotte, 

2001a) In September 2002, however, after four consecutive quarters of losses, its Cdn$4-

billion debt load prompted bond rating agency Standard & Poor’s to lower Quebecor’s 

rating and to place it on credit watch. (Marotte, 2002) From a high of Cdn$61.50 before 

the Videotron purchase, Quebecor stock bottomed out in 2002 at Cdn$12.25. By early 

2003, however, Quebecor had sold more assets, paid off most of its high-interest debt, 

restructured other debt, and was taken off credit watch by Standard & Poor’s. (Gibbens, 

2003) With the improving economy Quebecor Media began turning a modest profit by 

mid-2003 and was able to pay down more debt, which stood at Cdn$1.4 billion by that 

fall. (Silcoff, 2003) 

Unlike Canwest and Quebecor, Bell Globemedia was a privately-owned 

partnership that did not trade shares on the stock market, and it also did not carry large 

levels of debt as a result of its acquisitions. It thus weathered the recession of the early 

2000s better than its debt-laden, publicly-traded counterparts. Bell Globemedia even 

managed to finance a modest expansion during the downturn, paying Cdn$74 million in 

2001 for an 86-percent interest in Quebec television network TQS. (Marotte, 2001b) It 

also paid Cdn$100 million in early 2003 a 15-percent interest in Maple Leaf Sports & 



 12 

Entertainment, which owned sports teams, including the Toronto Maple Leafs of the 

National Hockey League and the Toronto Raptors of the National Basketball Association, 

the cable television networks that broadcast their games, and the Air Canada Centre 

where they were played. (Lewis, 2003) 

Mid-2000s recovery 

With the ensuing economic recovery, the financial fortunes of all three Canadian 

convergence players improved. Canwest recovered to the point where it again began 

making acquisitions. In early 2006, it bought 30 percent of U.S. magazine The New 

Republic for US$2.3 million and a year later bought the rest for a reported US$5 million. 

It bought radio stations in New Zealand and Turkey in 2006 and bid for the English-

language Jerusalem Post in Israel. In early 2007, despite still being deeply in debt, 

Canwest made another major acquisition, buying thirteen Canadian cable channels for 

Cdn$2.3 billion. The purchase was made in partnership with U.S. investment bank 

Goldman Sachs, which contributed almost two-thirds of the purchase price despite 

Canada’s foreign ownership limits, which amounted to 46.7 percent directly and 

indirectly through a holding company. Cultural and industry groups protested that 

majority American involvement in the purchase would open the door to more foreign 

ownership of Canadian media. The CRTC held hearings into the arrangement, which saw 

Canwest hold two-thirds of the company’s voting shares, and approved it in late 2007 

with only slight modification. (Robertson, 2007a) 

Quebecor Media’s financial fortunes also experienced a turnaround in the mid-

2000s and it began to expand into such areas as broadband Internet and 3G wireless 

telephony. Its TVA network helped in 2003 with a hit show called Star Academie, which 



 13 

was described as a cross between American Idol and Big Brother. It was heavily cross-

promoted in Quebecor’s French-language newspapers and helped propel Quebecor’s 

online and cable divisions. Analysts began rethinking the possibilities of media 

convergence, at least in the unique Quebec market. “If convergence can work anywhere,” 

wrote one, “it should work in Quebec, a homogenous island of French-speakers in the 

New World where Quebecor is Number 1 in most media categories.” 

Star Academie boosted TVA’s audience share, was the launch vehicle for 
Videotron’s video-on-demand service, pulled thousands of new 
subscribers to Videotron’s high-speed Internet service, and yielded 
Quebecor-produced CDs, DVDs and books that were peddled in the 
company's music, books and video-rental shops. (Olive, 2003) 
 
Its improved fortunes enabled Quebecor to embark on another expansion program. 

In 2004, it bought TV station Toronto 1 for Cdn$46 million. (Brent, 2004) In 2007, it 

won a takeover battle with Torstar Corp., the owner of Canada’s largest daily newspaper, 

the Toronto Star, for Ontario publisher Osprey Media, which owned 54 newspapers, 

including twenty dailies. When added to its Sun Media dailies, the Cdn$414-million 

purchase made Quebecor the country’s largest newspaper owner, ahead of Canwest. 

(Robertson, 2007b) 

Bell Globemedia transformed its corporate makeup during the mid-decade 

economic upturn, then engineered a major media acquisition that brought renewed protest 

about concentration of media ownership in Canada. In late 2005, Bell Canada Enterprises 

sold most of its majority interest in Bell Globemedia to three buyers: Thomson 

Newspapers (which already owned 20 percent), the Ontario Teachers Pension Plan, and 

the Torstar Corporation. The reorganization not only gave Thomson 40 percent 

ownership, it also resulted in minority ownership of the Globe and Mail by the owner of 



 14 

the competing Toronto Star. Because Bell’s ownership was reduced to 20 percent, the 

corporate name was changed to CTVglobemedia. In mid-2006, the company announced 

the acquisition for Cdn$1.4 billion of Toronto-based CHUM Ltd., which included thirty-

three radio stations, a dozen television stations of the CITY-TV and A Channel station 

groups, and twenty-one cable television channels. (Robertson & McNish, 2006) That 

brought the number of television stations owned by CTVglobemedia to thirty-three, 

including more than one in several major Canadian cities, and its number of cable 

television channels to thirty-eight.  

The second wave of media consolidation in Canada of the millennium also saw 

Montreal-based Astral Media become the country’s largest owner of radio stations by 

acquiring the 52 stations owned by Standard Radio for Cdn$1.2 billion. (Blackwell, 2007) 

The CHUM purchase came three weeks after the Senate report on news media urged 

limits on media power, and it resulted in three companies controlling more than half of 

the advertising revenues in Canada. Concentration of press ownership had risen to 87.4 

percent by the five largest newspaper chains, while three-quarters of television outlets 

had become concentrated in the hands of only five owners. (Winseck, 2008) The 

increased concentration of media ownership brought protests that it resulted in “too much 

power in too few hands in too small a country,” as noted by the media critic of the 

Toronto Star.  

It will not only create a media behemoth. . . . it will dominate the 
advertising, cultural, music and sports landscapes as well as the news 
agenda. Consider advertising. With one fewer competitor, media costs will 
rise and will undoubtedly be passed on to consumers. (Zerbisias, 2006) 
 
The CRTC forced CTVglobemedia to divest the five-station CITY network it had 

acquired from CHUM, which it sold to Rogers Communication for Cdn$375 million. 



 15 

(Robertson, 2007c) The CRTC also held “media diversity” hearings, but the policy 

announcement it made in early 2008 disappointed some. In limiting cross-ownership of 

Canadian media, the CRTC ruled only that ownership in all three media – television, 

radio, and newspapers – would be banned. Critics pointed out that because no Canadian 

company owned outlets in all three media, the effect of the ruling was to endorse the 

status quo.  

Late 2000s recession 

Where Canada’s broadcasting regulator failed to limit media concentration in any 

meaningful way, the marketplace stepped in as a de facto regulator and forced a 

diversification of ownership. In mid-2007, Canwest followed its contentious acquisition 

of Alliance Atlantis with two more moves that stock market analysts questioned. First, it 

paid Cdn$495 million to buy back the 26-percent of its newspaper division it had sold on 

the stock market just two years earlier. Analysts expected Canwest to pay for the 

purchase by selling its majority interest in Australia’s Network TEN, which it had put on 

the market with an asking price of A$1 billion. Despite again being almost Cdn$4 billion 

in debt, however, Canwest decided not to sell when it did not attract its asking price. 

CEO Leonard Asper explained the decision by claiming Canwest had no immediate need 

for the money. “I don’t think there’s any point just having it sit there in a bank in 

Canada,” he said as Canwest announced a 36-percent drop in its third-quarter earnings 

due to slumping ad markets. According to the Globe and Mail, “shareholders headed for 

the door” as Canwest’s share price fell 10 percent in a month to below Cdn$10. 

(Robertson, 2007d).  



 16 

The recession that began in late 2007 caused advertising revenues to plummet 

worldwide, dropping television network profits in Canada from Cdn$113 million in 2007 

to only Cdn$8 million in 2008. (Robertson, 2009a) Canwest missed a number of interest 

payments to bond holders and its stock price sank to as low as six cents in mid-2009. 

Canwest put its five-station subsidiary television network E! up for sale in an attempt to 

raise cash to meet its debt payments. (Robertson, 2009b) It agreed to sell E! stations in 

two major markets – CHCH in Hamilton, Ontario, and CJNT in Montreal  – to cable 

broadcaster Channel Zero Inc. for a mere $12 just to avoid their losses. (Robertson, 

2009d) It converted its E! station CHBC in Kelowna, British Columbia to an affiliate of 

its main Global Television network, but it threatened to close its stations in Red Deer, 

Alberta, and Victoria, British Columbia, if buyers could not be found. Only Alberta 

station CHCA was closed, however, after employees of Victoria’s CHEK paid Canwest a 

token $1 for the station in early September. (Kirby, 2009) 

In late September, Canwest seemed to have eased its credit crisis by selling its 

majority interest in Australia’s Network TEN for Cdn$634 million. (Robertson, 2009f) 

The sale also erased Cdn$582 million of Network TEN’s debt from Canwest’s books, 

lowering its debt load to an estimated Cdn$2.5 billion. (Willis, 2009) Just when it 

appeared that Canwest might have life, however, it announced in early October that it had 

filed for court-ordered protection from its creditors. (Robertson & Willis, 2009) 

CTVglobemedia also suffered from the economic downturn despite its private ownership. 

In a bid to lower costs to match plummeting ad revenues, it eliminated 105 jobs at its 

broadcasting operations, including its all-news network CTV Newsnet. (Blackwell, 2008) 

CTVglobemedia reported a loss of Cdn$13.3 million in 2008 and forecast that its loss in 



 17 

2009 would be Cdn$90-100 million. It also took a Cdn $1.7-billion accounting 

writedown on the value of its television assets, which represented three-quarters of their 

book value. (Surridge, 2009) In March, the network announced the elimination of 118 

jobs at its subsidiary A Channel network, or 28 per cent of staff, and the cancellation of 

morning shows at several of its local stations. (Hartley, 2009) It also laid off more than 

two dozen employees at its Canada AM national morning show and dropped its last 

remaining early morning local newscast. (Friend, 2009) CTVglobemedia sold half of its 

share in Maple Leaf Sports & Entertainment in early 2009 to help pay down the debt it 

had taken on in the CHUM purchase, and it sold the other half six months later. (Sturgeon, 

2009a) In July, it sold its specialty cable channels Drive-In Classics and SexTV to radio 

company Corus Entertainment for Cdn$40 million. (Krashinsky, 2009a) In September, 

public filings by Torstar showed that CTVglobemedia had been forced to renegotiate loan 

agreements for its more than Cdn.$1.9 billion in debt to avoid defaulting on them. 

(Sturgeon, 2009b) 

Like Canwest Global, CTVglobemedia also threatened to close several of its 

money-losing television stations in smaller markets if it could not find a buyer or gain 

regulatory relief from the CRTC. In March 2009, it offered to sell stations in Brandon, 

Manitoba; Windsor, Ontario; and Wingham, Ontario, for Cdn$1 each. Cable television 

company Shaw Communications offered to meet the asking price, but it backed out of the 

deal after doing due diligence research on the stations’ finances. Brandon station CKX 

was sold to Bluepoint Investment Corp. for Cdn$1, but that buyer also backed out after 

failing to secure carriage for CKX on Canadian satellite television systems. (Krashinsky, 

2009b) CTV closed CKX, converted its Wingham station into a rebroadcaster of its 



 18 

London, Ontario, A Channel station, and announced it would close its Windsor station on 

August 31. It extended the Windsor station a one-year reprieve, however, after the CRTC 

boosted subsidies for local programming by 50 per cent to more than Cdn$100 million 

for 2009-2010. (Grant, 2009) 

Quebecor Media, which experienced the most severe financial problems of the 

Canadian multimedia giants during the recession of the early 2000s, emerged from it the 

healthiest of the three. Due to Quebecor’s diversification into cable television, its timely 

divestitures, and its debt reduction, it weathered the late 2000s recession the best of 

Canada’s three major converged media companies. While the CTV network lost 

Cdn$13.6 million and Canwest Global lost Cdn$1.8 million in 2008, Quebecor’s 

television operations posted a profit before interest and taxes of Cdn$33.2 million. 

(O’Brien, 2009) The advertising slump affected its television and newspaper properties, 

but Quebecor Media’s telephone, broadband, and cable television divisions more than 

made up the shortfall with increased profitability. The company was also helped by the 

fact that media in the province did not suffer the steep advertising decline due to the 

recession that media in other parts of the country did. According to CRTC data, 

advertising revenues for conventional television broadcasters in the country as a whole 

declined 2 percent in 2008 and profits before income and taxes went from 5 percent to -2 

percent. In Quebec, however, advertising revenues for conventional television 

broadcasters increased 1 percent and profits rose from 8 percent to 10 percent. (Canada, 

2009) 

Like Canada’s other converged media companies, however, Quebecor used the 

recession as an opportunity to trim costs. In late 2008, after posting a Cdn$45 million 



 19 

quarterly profit, it laid off 600 staff across its Sun Media division, or 10 percent of its 

workforce. (Shalom, 2008) In early 2009, it locked out more than 250 workers at its 

Journal de Montréal newspaper and continued to publish with management personnel 

while demanding contract concessions. They included lengthening the workweek by 25 

percent without additional pay, reducing benefits by 20 percent, laying off 75 staff, and 

introducing an “unlimited convergence plan.” The plan would require newsroom staff to 

produce content across Quebecor media, including its Canoe (Canadian Online Explorer) 

websites and its television outlets. (Derfel, 2009)  

Discussion 

  The apparent disintegration of Canadian broadcast television was played out 

against the backdrop of a dispute between the networks and the CRTC that may in part 

explain the tumult of layoffs, station sales, and closures. As CTV and Canwest Global 

profits fell, the networks pointed to profits at Canada’s deregulated cable television 

companies, which  were setting records, and claimed that the country’s television system 

was “broken.” (Akin, 2009) To fix it, the networks asked the CRTC to order the cable 

companies to pay them 50 cents per subscriber in “fee for carriage” in return for their 

over-the-air signals, which the cable companies had always rebroadcast for free. The 

regulator turned down the request in 2007 and 2008. As the recession deepened, however, 

the networks applied political pressure by threatening station closures, which prompted 

Parliamentary hearings in Ottawa. (Vieira, 2009) The cable companies told the hearings 

that the networks were taking advantage of the economic downturn to exaggerate their 

financial problems. (Trichur, 2009a) CTV set up a website (www.savelocal.ctv.ca) and 

launched a “Save Local TV” advertising campaign to lobby for carriage fees, focusing on 

http://www.savelocal.ctv.ca/�


 20 

the threat of local station closures. (Toughill, 2009a) The cable companies responded 

with newspaper and television ads and a website of their own (www.stopthetvtax.ca), 

describing the proposed fee for carriage as a “TV tax” and promising to pass along to 

consumers the cost of fee for carriage, which they estimated at Cdn$5-10 per subscriber 

monthly. (Marlow, 2009) 

The CRTC, however, cited data that that showed much of the financial hardship 

was self-inflicted by the networks. Not only had they taken on enormous debt in making 

acquisitions, they had spent a record Cdn$775 million on foreign (mostly U.S.) 

programming in 2008, compared with Cdn$619 million on Canadian programming. Due 

to increased bidding between the networks, expenditures on foreign programs had 

increased 43 percent from Cdn$541 million in 2003. The CRTC threatened to impose a 

spending limit, suggesting that the networks be required to spend as much on Canadian 

content as on foreign content. (Robertson & Bradshaw, 2009) The networks claimed they 

were losing viewers to cable channels and the Internet, but a study showed that 

conventional television viewers aged 18-34 fell just 2.4 per cent between 1998 and 2007. 

The Globe and Mail saw the job cuts and station closures as “part of a strategy to force a 

radical redrawing of the Canadian TV landscape.” 

It’s a matter of scaring the local and national power structure. Members of 
Parliament are among the first to panic when their local TV stations shrink 
or disappear. They are being sent a blunt message about the economics of 
television. And, as TV is regulated in Canada, Parliament and government 
have the power to do something about it. The television industry is not in 
crisis. The economy is in crisis. (Doyle, 2009) 
 
The Parliamentary committee that heard arguments on fee for carriage 

ordered the CRTC to reconsider the matter for a third time, and the regulator 

scheduled hearings for the last month of 2009. Meanwhile, the networks banded 

http://www.stopthetvtax.ca/�


 21 

together to counter the public relations campaign mounted by the cable companies 

with newspaper, radio, and television advertising around the theme “Local TV 

Matters,” along with a website (localtvmatters.ca) complete with a “viral” video. 

(Trichur, 2009b) CTVglobemedia threatened in late October to close ten of its 

eleven stations in the largest province of Ontario if the CRTC did not order fee for 

carriage. The networks also reframed what they were seeking from a “fee,” which 

the cable companies had characterized as a “tax,” to a more benign “negotiation 

for value.” (Clarkson, 2009) 

Conclusions 

 After the bankruptcy filing of Canwest Global Communications, Maclean’s, 

Canada’s national newsmagazine, asked on its blog “Is there a future for Canadian TV?” 

It attributed the threat it perceived to conventional television broadcasters like Canwest 

and CTV to “a perfect storm of the recession, new technologies and shifting tastes.” 

(Kirby, 2009) To that list, however, must be added mismanagement. In their quest for 

convergence, the country’s largest private broadcasters overextended their empires, took 

on enormous debt, then sought government assistance when the recession dropped their 

revenues. More prudent debt management by Quebecor Media has left that company in a 

better position to weather the recession of the late 2000s. Quebecor has also been helped 

by its diversification into more profitable media businesses, such as cable television and 

wireless telephony, as well as by the relative health of the Quebec economy.  

The perceived threat to conventional television in Canada, however, may not be 

as severe as made out by the networks. While their profits are certainly not as high as 

they once were, and in some cases are apparently not enough to cover their loan 



 22 

payments, accounting methods may explain much of the red ink. While CTVglobemedia 

did suffer a loss from its conventional television operations in 2008 and undoubtedly 

faces a larger loss for 2009, when its newspaper and cable television revenues are 

included the company reportedly turned a profit of 9.7 percent in 2008, according to 

public filings by Torstar. (Toughill, 2009b) CTVglobemedia’s overall loss for the year, 

according to one analysis, was the result of the large writedown on the book value of its 

conventional television assets, and the company actually recorded an operating profit of 

Cdn$214 million on revenues of $2.2 billion. (Toughill, 2009b)  

The penchant of network executives for telling investors one story and the CRTC 

another was pointed out by one analyst, who compared Leonard Asper’s forecast to 

investors of 10-20 percent profitability with the doom and gloom he conveyed to the 

regulator. “It must be so confusing to have to talk out of both sides of your mouth,” noted 

the Globe and Mail, which mused that the double talk had more to do with the “fee for 

carriage” fight than with the falling economy. “The broadcasters won’t take no for an 

answer. You want proof, they say? We’ll give you proof.” (DeCloet, 2008) The 

conflicting versions of reality promise to make the third round of “fee for carriage” an 

interesting battle. 

  

 



 23 

References 

Akin, D. (2009). Television business model ‘broken.’ Montreal Gazette, March 11, B7. 
 
Bartley, A. (1988). The regulation of cross-media ownership: The life and short times of 

PCO 2294. Canadian Journal of Communication 13/2, Summer, 45-59. 
 
Blackwell, R. (2007). Astral seals deal with Standard for radio stations. Globe and Mail, 

April 13, B3. 
 
Blackwell, R. (2008). CTV cuts 105 positions. Globe and Mail, November 28, B3. 
 
Brent, P. (2004). Quebecor buys Toronto 1 TV station from CHUM. National Post, 

August 21, FP1.  
 
Canada, Canadian Radio-Television and Telecommunications Commission. (2009). 

Communications Monitoring Report, August, 119. 
 
Canada, Standing Committee on Canadian Heritage. (2003). Our cultural sovereignty: 

The second century of Canadian broadcasting. Ottawa: Queen’s Printer. 
 
Canada, Standing Senate Committee on Transportations and Communications. (2006a). 

Final report on the Canadian news media, Volume 1. Ottawa: Senate of Canada. 
 
Canada, Canadian Heritage. (2006b). Response to the Report of the Standing Senate 

Committee on Transport and Communications: Final report on the Canadian 
News Media. Ottawa: Minister of Public Works. 

 
Clarkson, B. (2009). CTV stations face the axe: Cable firms must fork over cash, TV 

exec says. Toronto Sun, October 22, 14. 
 
DeCloet, D. (2008). Don’t believe everything they say on TV. Globe and Mail, March 15, 

B2. 
 
Derfel, A. (2009). Journal de Montréal locks out staff. Montreal Gazette, January 25, A2. 
 
Doyle, G. (1999). Convergence: “A unique opportunity to evolve in previously 

unthought-of ways” or a hoax? in Marsden, C. T. & Verhulst, S. G., Eds., 
Convergence in European digital TV regulation. (London: Blackstone), pp. 141-
154. 

 
Doyle, J. (2009). We still watch TV. So why are stations going out of business? Globe 

and Mail, March 10, R3 
 
Edge, M. (2007a). Asper Nation: Canada’s Most Dangerous Media Company. 

Vancouver: New Star Books. 
 



 24 

Edge, M. (2007b). Convergence and the “Black News Hole”: Canadian Newspaper 
Coverage of the 2003 Lincoln Report. Canadian Journal of Media Studies 2 (1), 
April, pp. 76-107.  

 
Edge, M. (2009). Public benefits or private? The case of the Canadian Media Research 

Consortium. Paper accepted for presentation to Journalism Research in the Public 
Interest, November 19-21, Zurich, Switzerland. 

 
Ferguson, R. (2002). CanWest Global sells east coast newspapers – Pressing need for 

capital overrides convergence strategy. Toronto Star, July 11, C12. 
 
Friend, D. (2009). CTV axes morning newscasts. Toronto Star, March 11, E4. 
 
Gibbens, R. (2003). Quebecor Media taken off credit watch. National Post, February 12, 

FP 5. 
 
Grant, T. (2009). CTV Windsor station spared. Globe and Mail, July 9, B2. 
 
Hartley, M. (2009). Broadcasters seek changes for ‘broken’ industry. Globe and Mail, 

March 4, B3. 
 
Jack, I. (2001). Ottawa drops study of media ownership. National Post, March 17, A6. 
 
Kirby, J. (2009). Is there a future for Canadian TV? Maclean’s.ca, October 20. Accessed 

October 20, 2009 from http://www2.macleans.ca/2009/10/19/is-there-a-future-
for-canadian-tv/. 

  
Klein, A. (2003). Stealing Time: Steve Case, Jerry Levin, and the collapse of AOL Time 

Warner. New York: Simon & Shuster.  
 

Krashinsky, S. (2009a). Corus buying CTV specialty channels for $40-million. Globe 
and Mail, July 15, B4. 

 
Krashinsky, S. (2009b). Lights dim for last time at small Manitoba station. Globe and 

Mail, October 3, B5. 
 
Laucius, J. (2001). CanWest drops Southam fellowship. Ottawa Citizen, November 17, 

A7. 
 
Lewis, M. (2003). Teachers and Bell take sporting reins. National Post, February 12, A1. 
 
Marlow, I. (2009). Taking on cable giants. Toronto Star, October 9, B1. 
 
Marotte, B. (2001a). Quebecor Media taps junk bonds. Globe and Mail, June 16, B3. 
 

http://www2.macleans.ca/2009/10/19/is-there-a-future-for-canadian-tv/�
http://www2.macleans.ca/2009/10/19/is-there-a-future-for-canadian-tv/�


 25 

Marotte, B. (2001b). Cogeco, Bell Globemedia buy TQS from Quebecor. Globe and Mail, 
September 19,  B8. 

 
Marotte, B. (2002). Quebecor Media on credit watch. Globe and Mail, September 17, 

B5. 
 
Munk, N. (2004).  Fools rush in: Steve Case, Jerry Levin, and the unmaking of AOL Time 

Warner. New York: Harper Business. 
 
O’Brien, G. (2009). Fun with TV numbers as Commission releases BDUs’ and 

broadcasters’ aggregate financial data. Carrt.ca, September 29. Downloaded 
September 29, 2009 from www.cartt.ca/news/FullStory.cfm?NewsNo=8690 

 
Olive, D. (2003). Convergence gets personal at Quebecor. Toronto Star, September 12, 

E1. 
 
Perusse, B. et al. (2001). How CanWest is threatening press freedom. Globe and Mail, 

December 11, A27. 
 
Robertson, G. (2007a). CanWest ruling seen as setting precedent. Globe and Mail, 

December 21, B1. 
 
Robertson, G. (2007b). Quebecor triumphant in Osprey battle. Globe and Mail, August 4, 

B3. 
 

Robertson, G. (2007c). Rogers acquires CITY-TV stations for $375-million. Globe and 
Mail, June 12, A1. 

 
Robertson, G. (2007d). Asper defends move to retain Aussie TV. Globe and Mail, July 

13, B3.  
 
Robertson, G. (2009a). TV network profits at ‘crisis’ levels. Globe and Mail, February 11, 

B2. 
 
Robertson, G. (2009b). CanWest puts E! up for sale. Globe and Mail, February 6, B1. 
 
Robertson, G. (2009d). A week of reckoning for Canadian TV. Globe and Mail, 

August 31, B3. 
 
Robertson, G. (2009f). CanWest sells Australian TV channel. Globe and Mail, September 

24, A2. 
 
Robertson, G. & Bradshaw, J. (2009). CRTC looks to retool Canadian TV. Globe and 

Mail, February 11, B1. 
 

http://www.cartt.ca/news/FullStory.cfm?NewsNo=8690�


 26 

Robertson, G. & McNish, J. (2006). BGM grabs CHUM for $1.4-billion. Globe and Mail, 
July 13, B1. 

 
Robertson, G. & Willis, A. (2009). The Asper dream ends, the sell-off begins. Globe 

and Mail, October 3, A1. 
 
Scoffield, H. (2001). Ottawa and the Goliaths: Media giants are converging at breakneck 

speed. Will regulators be left in the dust? Globe and Mail, March 26, R1. 
 
Shalom, F. (2008). No holiday cheer at Sun Media. Montreal Gazette, December 17, B3. 
 
Silcoff, S. (2003). Quebecor cutting media division debt. National Post, October 10, FP4. 
 
Sparks, R., Young, M. L. & Darnell, S. (2006). Convergence, corporate restructuring, and 

Canadian online news, 2000-2003. Canadian Journal of Communication 31 (2), 
pp. 391-423. 

 
Sturgeon, J. (2009a). Teachers buys rest of CTV’s stake in MLSE, National Post, 

August 21, FP4. 

Sturgeon, J. (2009b). CTV rejigs finances to avoid default. National Post, September 17. 
 
Surridge, G. (2009). CTV sees $100M loss, takes $1.7B writedown. Montreal Gazette, 

February 28, C2. 
 
Swift, A. (2001). TVA will be independent, Quebecor says – Print, broadcast newsrooms 

to remain separate. Toronto Star, March 27, 1. 
 
Swisher K. and Dickey, L. (2003). There must be a pony in here somewhere: The AOL 

Time Warner debacle and the quest for a digital future. New York: Crown 
Business. 

 
Toughill, K. (2009a). Feud roils troubled TV industry. Toronto Star, May 16, 

IN06. 
 
Toughill, K. (2009b). CTV: operating profits and job losses. J-Source.ca, March 19. 

Downoaded September 26, 2009 from http://www.j-
source.ca/english_new/detail.php?id=3533.  

 
Trichur, R. (2009a). Carriage-fee necessity exaggerated, Rogers says. Toronto 

Star, April 17, B4. 
 
Trichur, R. (2009b). Carriage fee fight is on the air. Toronto Star, September 14, 

B2. 
 
Vieira, P. (2009). Broadcasters argue for more revenue, fewer restrictions. 

Montreal Gazette, April 23, B2. 

http://www.j-source.ca/english_new/detail.php?id=3533�
http://www.j-source.ca/english_new/detail.php?id=3533�


 27 

 
Willis, A. (2009). With Australia off its plate, CanWest on to bigger issues. Globe and 

Mail, September 25, B3. 
 
Winseck, D. (2008). Media Merger Mania. Canadian Dimension 42 (1), 

January/February, pp. 30-33.  
 
Zerbisias, A. (2001a). Ready or not, CRTC takes on media convergence. Toronto Star, 

April 14, 6. 
 
Zerbisias, A. (2001b). CanWest agrees to journalistic code: CRTC pushes for TV, print 

newsroom independence. Toronto Star, April 20, 2. 
 
Zerbisias, A. (2003). Heritage report buried. Toronto Star, July 10, A23. 
 

Zerbisias, A. (2006).  Just say no to this monstrous media deal. Toronto Star, August 7, 
C2.  

 


