
Review by Maxine Ruvinsky
University college of the Cariboo

Marc Edge
Pacific Press: The Unauthorized Story of Vancouver’s
Newspaper Monopoly

Vancouver: New Star Books Ltd., 2001. 385 pages.

Former Vancouver print journalist Marc Edge holds a Master’s degree in Labor
and Industrial Relations from Michigan State University and a PhD in Mass
Communication from the E.W. Scripps School of Journalism at Ohio
University. He teaches for the School of Communication and Information
Studies at Nanyang Technological University in Singapore. Edge based the
book on his doctoral dissertation, which won the 2002 Dissertation Award of
the American Journalism Historians Association. 

Born in 1957 as a merger—technically illegal yet authorized by the feder-
al government—Pacific Press became, through the processes of capitalist
concentration, a one-hundred-per-cent monopoly owning both of
Vancouver’s daily newspapers. Stranger still, at least by the logic of capital-
ism, is that this prima donna among monopolies lost money like a sieve.
Edge’s book takes us only to 1991, when the Vancouver Sun went to morning
publication. (History attests to the rest: in 1996 Southam was consumed by
Conrad Black’s Hollinger Inc.; in 2000, Hollinger sold to Israel Asper’s
CanWest Global.) 

Concentrated ownership in the newspaper business is of course a fait
accompli. It seems unlikely that a new book on the issue could contain any-
thing new. In fact, Edge’s book makes a major contribution to the field; it fills
in a missing link in that sad story of long ago: the demise of the independent
daily newspaper. 

The 1957 deal that created Pacific Press merged the market-leading
Vancouver Sun, then owned by the local Cromie family, with the money-los-
ing Vancouver Province, owned by the Southam chain, in a “partnership” of

1



equally shared profits and losses. In the previous decade, the two dailies had
fought an all-out war for readers, a battle it appeared only one paper would
survive. (Of course, if the companies had been concerned about preserving
competition, they might have kept hands off a third paper, the Herald, owned
by Thomson. Instead, the newly formed Pacific Press bought and closed the
Herald, and the Sun and Province began joint publication on June 17, 1957.)

Why did the federal government allow the clearly anti-competitive merg-
er? The 1960 report of the Restrictive Trade Practices Commission acknowl-
edged that the Pacific Press monopoly would likely operate “to the detriment
of the public” (56). It said that through illegal profit pooling, the “earnings of
the Vancouver Sun are, in effect, subsidizing the operation of the Province
and … advertising rates and selling prices of the Vancouver Sun have been
raised to accomplish this result” (56). But an even greater danger existed, the
report maintained, of an even “more complete monopoly.” It concluded:
“The continued publication of separate newspapers … does not immediate-
ly represent as serious a danger to the public interest … as a newspaper
monopoly in the hands of a single owner” (62-63).

In the less stolid observations recapped by Edge of the Globe and Mail’s
Scott Young: “Each paper has assured its readers that it will retain its former
character. Since the chief characteristic of each paper was its bitter competi-
tive spirit toward the other, this character-retention will be quite a trick,
something like watching a wrestling match between Siamese twins” (47).

In 1963, FP Publications bought the Sun, thereby becoming the largest
chain in Western Canada (with six dailies and nearly half a million in circu-
lation). Two years later, FP merged with the Toronto Globe and Mail, and
became the largest chain nationwide. Hundreds of jobs, meanwhile, had
been lost since the amalgamation of the Sun and Province, and “local reac-
tion against now-total Eastern ownership of Vancouver’s daily newspapers
had led to a movement to start a third daily in the city” (72). 

The Vancouver Times was launched at the end of 1964; it lost a lot of
money before folding at 11 months. While some critics, including famed
radio hotliner Jack Webster, blamed management naïveté for the paper’s fail-
ure to thrive, Times publisher Val Warren blamed the Pacific Press monop-
oly, which he said discouraged advertisers away from the Times. Still others
contended that Eastern ownership was failing to elicit the anger it once had
in Vancouver, that people cared “less and less that their newspapers were
owned in the East” (97). 

By the late sixties, FP Publications had helped fuel the rapid expansion of
newspaper chains in Canada, a phenomenon that worried many, including
Senator Keith Davey, and led to the 1970 Special Senate Committee on
Canadian media. 

By the end of 1965, the Pacific Press papers were ready to move to their
new digs on Granville Street—a four-storey building occupying an entire city

2

16



block. “But it was the twelve-foot-high bronze sculpture by Jack Harman of a
four-member ‘Newspaper Family,’ comprising mother, father, son and infant
daughter, at the front of the building that drew the most comment and even
embroiled the two newspapers, according to [Sun publisher Stuart] Keate, ‘in
a quarrel which set the whole town laughing’ ” (109). The bronze figures
were to have been presented naked (a Vancouver first) but without sexual
organs. At the statue’s unveiling, however, it was discovered that the young
boy did indeed sport a penis, which organ “became the object of consider-
able public outcry … After a series of clandestine raids, the offending organ
became a sort of hitching-post for a variety of ornaments: a glazed doughnut,
a garland of buttercups, even a condom” (109-110).

In what Edge describes as “one memorable incident,” believed to have
been perpetrated by UBC engineering students, the penis was painted bright
red. “The color enhancement soon became compounded, according to
Keate, when a maintenance man was dispatched to remove the paint.” The
maintenance man used Brillo, so the story goes, and the result was “twofold:
the red gave way to a gleaming bronze, and the statue was immediately chris-
tened by staff members as ‘Le coq d’or’ ” (110).

Despite elements of comic relief, relations between the Sun and Province
worsened steadily and early in 1970 the company cancelled its remaining
union contracts and suspended publication, a move that “put 1,100 workers
out on the street and left about a million Greater Vancouverites without their
daily newspapers” (138). Residents went into “information withdrawal” and
every other available paper in town (and some from south of the border)
cashed in. The next week, the unions started publishing a strike paper, the
Express. When the Sun and Province went back to publishing three months
later, Pacific Press had lost $7.5 million, not to mention former readers, and
likely for good. By 1975 technological changes had transformed newsrooms,
creating more bitter jurisdictional disputes among union members. (The new
technology—computers—eroded the work and bargaining clout of printers:
compositors were no longer needed to re-key reporters’ stories; reporters now
typed their own stories on computer terminals.) 

In 1978-1979, another strike/lockout (the fifth in little more than a
decade) closed Pacific Press for eight months and the unions published the
Express again. This time, though, the Express was faster off the mark, brim-
ming with ads from the get, and much more widely distributed; in fact, it was
successful enough that two business groups organized against it (245). Bill
Hamilton, president of the Employers’ Council of B.C. at the time, com-
mented: “Rarely does it happen that striking or locked out union members
[are] in a position whereby they can manufacture their previous employer’s
product” (245).

The shutdown of the Sun and the Province meant a financial windfall for
electronic media, especially BCTV. It also “unwittingly” solved the compa-

Review of Pacific Press: The Unauthorized Story of Vancouver’s Newspaper Monopoly

3



ny’s Doug Collins problem: “Collins took his column elsewhere and contro-
versy continued to follow him and his increasingly poisonous diatribes for
decades” (238). But the Sun also lost its best columnists, including Allan
Fotheringham, “as the ‘King of Vancouver’ went into exile in the East he
despised so intensely” (238).

In 1980, Thomson took over FP Publications, and so acquired the Sun,
which it promptly sold to Southam, finally giving the latter the “newspaper
monopoly in the hands of a single owner” warned of at the deal’s 1957 incep-
tion. In Montreal, Thomson inherited the folded Montreal Star and an
option to buy one-third ownership of the Gazette for $13 million. “When
Thomson exercised its new option,” Edge writes, “the urgency increased for
Southam to disentangle itself from its new partner and provided the impetus
for the greatest upheaval ever seen in the Canadian newspaper industry”
(288).

Black Wednesday was Aug. 27, 1980, when Southam and Thomson cut a
deal to close Southam’s 90-year-old Winnipeg Tribune and Thomson’s 94-
year-old Ottawa Journal, giving both chains monopolies in the now one-
newspaper towns, and sparking a second royal commission on the press as
well as criminal charges against the chains. (The transaction left the two
chains controlling 59 per cent of daily newspaper circulation and put 800
people out of work.)

For this alone—this addition to the litany of sins Black Wednesday has
come to represent—Edge’s book is invaluable. For in public memory, the
1980 events in Vancouver were overshadowed by those in Ottawa and
Winnipeg (perhaps because of an Eastern media bias; perhaps only because
the dealings were too Byzantine to arouse the close attention of any but the
monopoly-gainers themselves). According to at least one reporter cited in
Pacific Press (CP’s Chrisholm Macdonald), Black Wednesday’s origins can be
traced to the 1957 formation of Pacific Press.

The royal commission rendered its report in 1981, but none of its recom-
mendations was ever enacted and none even addressed the situation in
Vancouver. In 1983, Southam and Thomson were acquitted on charges of
criminal conspiracy, fraud and merger. Also in 1983, the Province converted
to tabloid format, a move that raked in money and stoked the paper’s rise,
making it Canada’s fastest growing by 1985. But it also angered Province jour-
nalists, who saw the paper as trading on a once-deserved reputation to pander
to lower standards in the name of higher profits. 

At the Sun, the year 1983 saw the departure of Clark Davey (the Ayatollah
of Edge’s Chapter 17), who “never fit in on the West Coast,” and whose man-
agement style “did not go over well at the Vancouver Sun” (293). Davey had
arrived in 1978 (on the eve of the Sun’s eight-month strike) from the Globe
and Mail, where he’d been managing editor for the previous fifteen years.
Staff blamed Davey for overseeing the attempted “disco-ization” of the Sun,

4

16



and for chasing away the paper’s best columnists. Davey spent five years at the
Sun, and then returned to Eastern Canada as publisher of the Montreal
Gazette. If he wasn’t missed at the Sun (and he wasn’t) the feelings were at
least mutual: Davey told Media magazine a couple of years later that
Vancouver had “an undeserved reputation for friendliness” (310).

Yet even an iron-clad monopoly and initial tabloid success could not save
Pacific Press—racked by perpetual labour trouble and unions that “ate
steroids for breakfast,” as one reviewer put it 1—from losing millions every
year. In 1984, a seven-week strike cost Southam another $5 million while fat-
tening the Lower Mainland’s community newspapers, which happily cashed
in on a bonanza of ad revenues. And while the strike bolstered union morale,
the reality-based question had become “whether Southam could afford to
continue publishing two newspapers in Vancouver” (329). 

A 1986 redesign of the Sun raised the ire of its staff, who like their Province
colleagues also objected to what they called the cheapening of the paper in
the name of profits. Unhappy staffers began meeting to discuss strategy at a
downtown café (named Cheesecake, etc.) in what became known as the
Cheesecake Rebellion. But the damage was done, and by late 1987, the Sun
had lost at least nine star columnists because of its cuddling up to “disco jour-
nalism.” 

As the narrative reaches its close, we see Southam in 1989 begin to digest
in earnest the competing community papers that had for so long thrived on
its labour woes. (For example, on May 8, 1990, Southam acquired 75% own-
ership of the Courier in a complex $6-million deal.) Finally in 1991, the Sun
moved to morning publication, but the strategy backfired, leading to further
losses and weakening the company (ultimately for the 1996 Hollinger
takeover, though that event exceeds the timeframe of this book). 

Almost as interesting as the book—with its important themes of press free-
dom and economic coercion, its filling in of the (Western) historical narra-
tive, its pepper of newsroom tales and personalities, and its sure-footed insid-
er’s romp through the wildflower world of Vancouver newspapering—is the
butting variety of response to it2. 

Peter Desbarats, (former dean of the graduate school of journalism at the
University of Western Ontario) wrote a certifiably cranky review for the
Vancouver Sun.3 It complained that readers “might be led, by the subtitle’s
mention of ‘the unauthorized story’ and Pierre Berton’s enthusiastic fore-
word, to assume that this is a real book.” They will soon find, Desbarats advis-
es, that they are “in the coils of a doctoral dissertation,” from which there is
“a real book struggling to get out.” (Desbarats nevertheless deemed the book
a “must-read” for students and a “fascinating” one for “anyone who loves
newspapers.”)

Daniel Francis, editor of the Encyclopedia of B.C., argued just the oppo-
site: “Edge and his editors at New Star have accomplished one of the most

Review of Pacific Press: The Unauthorized Story of Vancouver’s Newspaper Monopoly

5



difficult feats in book publishing: transforming an academic thesis into a
bona fide page-turner.”4 Similarly, Devin Crawley in Quill and Quire, laud-
ed the former Province staffer, who “… has turned his PhD dissertation on
Pacific Press into that rarest form of scholarship: a compelling read.”v

In his foreword to Pacific Press, Pierre Berton (“the great man,” as
Professor Edge invariably refers to him), praised the book for its history of
B.C. and Canadian journalism, and also because it provides “a case study of
that flawed concept the business world calls ‘synergy.’ ” Leave it to the great
man to put his finger on one of the most important and likely least-appreci-
ated aspects of this book’s considerable worth.6

This “synergy” is after all a large part of the business-solvency rationale
that Southam used to persuade the federal government to allow the Pacific
Press merger. But it must have been of a rather mysterious kind: even with a
single-owner monopoly, even by perennially cutting staff and scrimping on
quality, Pac Press just kept losing money. 

But perhaps the best evidence that Edge has introduced a new angle on
the old concentrated-ownership debate is the justification offered for the
Pacific Press deal by the chains’ lawyer. When Southam and Thomson went
to trial in the fall of 1983 on criminal charges of merger, monopoly and con-
spiracy, Thomson lawyer, Lorne Morphy, argued that a corporate monopoly
is: “… a valid business goal and not necessarily detrimental to the public”
(323). In a free enterprise system, Morphy said, trying to eat the competition
is only playing by the rules. Here’s the kicker: When defence lawyers moved
for a dismissal of the charges, they claimed “a key element of the alleged
offences—detriment to the public—had not been proven” (323). 

Original, thorough and provocative, Pacific Press sets a high standard for
Canadian journalism-scholars (East or West). In fact, with its even-handed
analysis of the emotion-arousing issues, the book may well have pioneered a
new vein of research into Canadian journalism. For those with a less profes-
sional interest, the book offers an informative, insightful and entertaining
read. 

Notes
1 Frank Moher, in the Georgia Straight.

2 Edge’s book has been widely reviewed, though I have cited only several reviews here. For
more, and to gauge the range of contradictory response, see the following reviews: a
strangely dismissive review by UBC’s Stephen Ward in Journalism History 28:2 (Summer
2002): 97-98; David Spencer’s excellent review in Journalism and Mass Communication
Quarterly 79.2 (Summer 2002): 503; and Denny Boyd’s insider’s appraisal, entitled
“Lament for a daily: why the Sun no longer sets in the west” in B.C. Business (February
2002): 15. 

3 Peter Desbarats, “Half a great news story: A sometimes lively, sometimes academic account
of newsroom personalities and practices.” Vancouver Sun 29 Dec. 2001. Final ed. C13. 

6

16



4 Daniel Francis, in the Encyclopedia of B.C., January 2002.
<http://www.knowbc.com/primer_bookshelf.asp>

5 Devin Crawley in Quill and Quire, January 2002.
<http://www.quillandquire.com/QQJanaury02>

6 I refer to Edge’s economic analyses, and in particular to the idea, borrowed from Ben
Bagdikian, that since modern newspapers are companies publicly traded on the stock
exchange, the market (the need to expand to maintain a position on the stock exchange)
represents a third master (in addition to the traditional and much vaunted market of the
reader and the not so lauded market represented by the advertiser). For more in this vein,
see: Ben Bagdikian, “Conglomeration, Concentration and the Media,” Journal of
Communication (Spring 1980): 64, as well as Marc Edge’s “Taking Stock: Journalism and
the Publicly Traded Newspaper Company,” Newspaper Research Journal 23.2/3 (Spring
2002): 153.

Review of Pacific Press: The Unauthorized Story of Vancouver’s Newspaper Monopoly

7


