
Financialization of Canadian media

Marc Edge, PhD
Associate Professor

Department of Media and Communications
University of Malta

Msida, Malta MSD 2080
marc.edge@um.edu.mt

(+356) 9971 2755

A PAPER FOR PRESENTATION TO THE 15th ANNUAL INTERNATIONAL
CONFERENCE ON COMMUNICATION AND MASS MEDIA, 8-11 MAY 2017, ATHENS

mailto:marc.edge@um.edu.mt


1

ABSTRACT

Canada has since the 1980s exhibited among the highest levels of media
ownership concentration in the world. This has been the subject of
numerous federal inquiries, including a Royal Commission on
Newspapers in 1980-81. Concentration went to another level in 2000
when convergence saw the country’s private television networks partner
with major newspaper companies. Most of these arrangements did not
survive the decade, dissolving either through bankruptcy or voluntarily.
The global financial crisis of 2008-09 saw the country’s largest news
media company, Canwest Global Communications, declare bankruptcy. Its
newspaper and television divisions were sold to separate owners, with the
newspapers being bought by a consortium of its creditors backed called
Postmedia led by several US hedge funds. This contravened Canada’s 25-
percent limit on foreign ownership of print media, but a two-tiered share
structure that kept foreign voting control below the limit was allowed by
the federal government. In 2014, Postmedia bought Sun Media, the
country’s second-largest newspaper chain. The purchase was approved by
the federal Competition Bureau despite the monopoly on English-language
daily newspaper publishing it gave Postmedia in four major Canadian
cities. Following that approval, and despite it promises to maintain
competition in cities where it owned both dailies, Postmedia combined the
newsrooms of its newspapers in those cities. This resulted in yet another
federal inquiry, which began in early 2016. The situation in Canadian
media can be seen as a result of financialization, which began in 1945 with
a listing for public sale of shares in the predecessor company of Postmedia.
This allowed for it to be the victim of a hostile takeover in the 1990s and
to eventually fall into ownership by hedge funds. A lack of limits on
media ownership and weak enforcement of competition laws and foreign
ownership limits have assisted this financialization.



2

Introduction

Decades before the concept of financialization emerged, media industries in Canada

began exhibiting under ‘continentalization’ with the United States the symptoms that

would later transform the world economy under globalization. As a result, media in

Canada are among the mostly highly concentrated in ownership after suffering a

disastrous experiment with convergence at the millennium, and their remains are now

being picked over by U.S. ‘vulture capitalists’. Canadian media thus serve as something

of a ‘canary in the coal mine’ for media in other countries now undergoing the same

process.

Proximity to the United States allowed first radio waves and then television broadcasts to

cross the Canadian border unimpeded, prompting the federal government to enact content

requirements for its own broadcasters to protect the country’s culture from being

overwhelmed by American fare. Canadian broadcasters had to carry a certain percentage

of home-grown programming in order to encourage the development of Canadian artists,

and foreigners were limited to a minority position in ownership of Canadian media.

Magazines were later required to have a certain percentage of Canadian content for

advertisers to qualify for a tax deduction of the expense of advertising therein. The

government also used a back-door strategy to limit foreign ownership of Canadian media,

however, and it ultimately failed due to the ingenuity of media investors. This resulted in

a failure of federal regulators to prevent the depredations of high finance from wreaking

havoc on Canadian media.

Financialization arose first on a wave of deregulation in the 1980s brought by the Reagan

presidency in the U.S., then took off on the back of globalization brought in the 1990s by



3

advances in communication technology – first satellite data transmission and then the

Internet. Aided by deregulation and globalization, financiers came to excel at extracting

value out of enterprises by utilizing instantaneous computerized communication across

borders in the phenomenon that came to be called financialization. Their manipulations

would crash the world economy in 2008, but that hardly deterred the vulture capitalists,

who picked up the pieces at bargain prices to begin the cycle again. Included were some

of the biggest newspaper companies in North America, including the largest in Canada,

and then the next-largest.

Financialization was the name given to the doubling of the U.S. financial sector starting

in the 1980s at the same time that its manufacturing output was halved due to

globalization. Gerald Epstein (2005, 3) defined it in his 2005 book Financialization and

the World Economy as “the ascendancy of ‘shareholder value’ as a mode of corporate

governance’. According to economist Thomas Palley, financialization was a process

whereby ‘markets, financial institutions, and financial elites gain greater influence over

economic policy and economic outcomes’ (Palley, 2007, 2). Its principal impacts, he

noted, were to

(1) elevate the significance of the financial sector relative to the real sector,
(2) transfer income from the real sector to the financial sector, and
(3) increase income inequality and contribute to wage stagnation.

According to Time magazine journalist Rana Foroohar in her 2016 book Makers and

Takers, financialization is an ‘economic illness’ which has led to both income inequality

and declining investment in needed research and development in favor of quarterly

dividends and stock buybacks to enrich investors (Foroohar, 2016, 5). ‘Financialization is

undermining our economic growth, our social stability, and even our democracy’



4

(Foroohar, 2016, 7). The rise in finance has ‘led to the fall of American business,

according to Foroohar (2016, 8) because it has ‘come to rule – rather than fuel – the real

economy’.

Along with neoliberalism and globalization, financialization transformed world

economies starting in the 1980s. It especially transformed media industries, which

became highly financialized. In her 2010 book Journalism in Crisis: Corporate Media

and Financialization, Spanish scholar Núria Almiron (2010, 159) characterized

financialization as ‘the primacy of financial over industrial logics’. In a ‘truly alarming’

development, she noted, ‘finance capital has become the real owner of the world’s top

news-media firms (Almiron, 2010, 154). This has come at a cost not just for their

journalism but for their very raison d'être. ‘Media corporatization first and later their

financalization have constituted a scenario that turns journalistic autonomy into an

illusion,’ she noted. ‘Financialized multimedia communication groups are today more of

a market power – with multimedia influences and convergent interests with financial

groups – than guardians of liberty, creators of consensus, egalitarian democratizers, or

subverters of the structures of authority’ (Almiron, 2010, 174, 175-176). The journalism

of financialized news media companies tended to act not as a check and balance on

corporate power, she added, but instead acted on behalf of the financial elite and shied

away from reporting on its financial engineering.

The economic house of cards built by the financial system based on the
culture of greed, as so many times before in history, would have far less
chance of progressing in modern societies if journalism hadn’t failed in its
role. This failure was encouraged by the progressive deregulation of media
– that is, by approving rules designed to benefit the consolidation and
growth of giant corporate owners rather than public service (Almiron,
2010, 166).



5

This paper utilises historical analysis to explore in retrospect the factors which made

media in Canada especially subject to the forces of financialization. It finds that measures

enacted in the 1960s to insulate Canadian media from U.S. domination under the threat of

so-called ‘continentalization’ ironically made them more subject to financialization under

globalization. This was only the first of four identifiable phases in the financialization of

Canadian media.

The Concentration Phase – 1966 to 1980

In the U.S., concern over concentration of press ownership and stock market influence

over the news media began in earnest with the publication of Ben Bagdikian’s landmark

1983 book The Media Monopoly. He calculated that ownership of a majority of the U.S.

press had become concentrated in only fourteen chains (Bagdikian, 1983). That was a

diverse ownership indeed compared to just across the border in Canada, where a Royal

Commission on Newspapers in 1981 found that 59 percent of English-language dailies

were owned by only two chains. Bagdikian pointed to the 1970 report of a Special Senate

Committee on Mass Media which forced Canadian media corporations to open their

books for the first time and not only found their profits ‘astonishing’, but also declared

the secrecy surrounding them hypocritical. ‘An industry that is supposed to abhor secrets

is sitting on one of the best-kept, least-discussed secrets, one of the hottest scoops, in the

entire field of Canadian business – their own balance sheets (Canada, 1970, 3). By then,

the Senate report noted, ‘genuine’ newspaper competition existed in only five Canadian

cities. ‘Of Canada’s eleven largest cities, chains enjoy monopolies in seven (Canada,

1970, 4). The Southam, Thomson and FP Publications chains by then controlled 44.7

percent of the country’s daily newspaper circulation, compared with 25 percent in 1958.



6

In 1980, those three chains would be reduced to two after Thomson acquired FP

Publications. Dealings between the two remaining chains to reduce competition even

further resulted in the so-called ‘Black Wednesday’, when the long-publishing Ottawa

Journal and Winnipeg Tribune were closed by Thomson and Southam, respectively,

giving each chain another local monopoly. The Royal Commission on Newspapers was

quickly formed to investigate by then-prime minister Pierre Trudeau. Its report pointed

out less than a year later what was obvious to everyone. ‘Newspaper competition, of the

kind that used to be, is virtually dead in Canada’, it noted. ‘This ought not to have been

allowed to happen’ (Canada, 1981, 215, 218).

Consolidation of media ownership in Canada, as in the U.S., was encouraged by high

profits and large economies of scale in the newspaper industry, which resulted in

considerable cost savings through consolidated ownership. Tax measures were another

driving force behind media ownership concentration. The trading of shares on stock

markets also made newspaper companies subject to the short-term demands of the

marketplace and created pressure for ever-increasing earnings to continually inflate the

company’s stock price. Any commitment to quality journalism was replaced by a legal

duty to shareholders to instead prioritize the financial bottom line. Editors at publicly-

traded newspaper companies as a result reported corporate pressure to fatten quarterly

earnings, usually by cutting back on journalism by laying off expensive reporters

(Cranberg, et. al., 2001). The financial success of newspapers was thus arguably the

worst thing that ever happened to them as a news medium. Newspapers became big

businesses, continually squeezed at publicly-traded chains for ever-increasing quarterly

profits by corporate managers who often had no background in journalism. Ironically,



7

they were often aided in their quest for profits by constitutional guarantees of press

freedom that prevented government regulators from reining in all but the worst examples

of their corporate excess. At best, anti-trust regulators could only prevent the most blatant

collusion and anti-competitive behavior, and then only in the U.S., as such laws in

Canada had scant effect on media consolidation. In two of the country’s ten provinces –

Saskatchewan and New Brunswick – all of the daily newspapers came to be owned by

one company.

The initial impetus to media consolidation was a tax measure designed to prevent

Canada’s magazine industry from being extinguished by American competition. A Royal

Commission on Publications established in 1960 suggested measures to protect domestic

magazines, such as Maclean’s and Saturday Night, from Canadian editions of popular

U.S. magazines, such as Time and Reader’s Digest, from siphoning off most of the

industry’s advertising revenues (Canada, 1961). Section 19 of the Income Tax Act, which

disallowed Canadian advertisers from deducting from their taxable income the cost of

advertising in publications that were not at least 75 percent Canadian owned, was thus

enacted in 1965 (Acheson and Maule, 2000). While intended mainly to protect the

country’s magazine industry, newspaper publishers lobbied for inclusion in the measure

due to attempts by growing U.S. chains to buy Canadian dailies. This protected Canadian

newspaper companies from foreign competition, and the few large domestic chains thus

proceeded to grow larger.

FP Publications was a Western Canadian partnership formed in 1958 by the owners of the

Calgary Albertan and Winnipeg Free Press. It grew with its 1959 acquisition of the

Ottawa Journal and turned into a national chain after buying the Vancouver Sun in 1963.



8

FP was briefly the largest newspaper group in Canada, slightly ahead of the family-

owned Southam chain, following its merger with the Toronto Globe and Mail in 1965.

Buying newspapers from second-generation owners was the main growth strategy of FP

Publications, and it grew even larger in 1973 with the acquisition of the Montreal Star.

The company’s stock became widely held following the deaths of its founders by the end

of that decade, however, and in 1980 Thomson Newspapers outbid emerging newspaper

baron Conrad Black for it. Thomson avoided competitive markets, however, so it sold the

Vancouver Sun to Southam, which already owned the jointly published Province. This

side deal to Thomson’s closure of the Ottawa Journal and Southam’s closure of the

Winnipeg Tribune on August 27, 1980 (a/k/a Black Wednesday) was part of the events

that prompted the Royal Commission on Newspapers.

The Southam chain had been founded in 1895 by printer William Southam when, as

publisher of the Hamilton Spectator, he and his two sons bought the Ottawa Citizen. The

Southam company expanded to Western Canada in 1907, when it bought the Calgary

Herald and added the Winnipeg Tribune in 1920 and the Vancouver Province in 1923.

Fifty years after the company’s founding, the Southam family’s second generation sought

to pass leadership of the chain to younger family members. They looked for a mechanism

for more easily trading shares in company ownership while still preserving control over

its operations within the extended Southam clan. Some family members favored the sale

and public trading of only non-voting shares, while restricting ownership of voting shares

to William Southam’s descendants. This strategy preserved family ownership of many

newspaper companies, including the New York Times Co. But according to Southam



9

historian Charles Bruce, traders on the Toronto Stock Exchange were only interested in

voting stock.

The investment dealers held out for listing of voting common [shares]
without restriction. They pointed out that in any event the future of the
company lay in Southam hands; perhaps there was more danger in the
possibility of private trading (for instance, in the case of family
disagreement) than in open dealings on the market (Bruce, 1968, 204).

When Southam went public with its share issue in 1945, about a third of the company’s

existing 100 shareholders were non-family members and together they held about 20

percent of its stock (Bruce, 1968, 14). To allay the concerns of some Southam family

members that the share issue risked control of the company migrating to outsiders,

directors issued a public statement in 1945. It codified the long-standing company policy

of providing its local publishers with decision-making authority “to preserve complete

political independence and to present news fairly and accurately (Bruce, 1968, 207).

The Takeover Phase – 1981 to 1999

By the mid-1980s, Southam fortunes declined and the sale of shares by family members

reduced family holdings to below 30 percent, making the company vulnerable to a hostile

takeover. Unusual trading in Southam shares in mid-1985 prompted rumors of a billion-

dollar takeover bid (Enchin 1985). As Southam’s share price soared amid the speculation,

a special meeting of shareholders passed a bylaw requiring a 50-percent quorum to

approve transactions involving more than 10 percent of the company’s shares (Jorgensen,

1985). As trading in Southam shares became frantic by month’s end amid renewed

takeover speculation, a swap of shares was announced with Torstar Corp., publisher of

Canada’s largest daily, the Toronto Star. In exchange for a 30-percent interest in the

smaller Torstar, Southam traded 20 percent of its shares in a ‘near merger’ that made its



10

takeover a practical impossibility (Assael, 1993). The deal included a 10-year standstill

period, during which Torstar could not increase its holdings in the larger company, but

that was later reduced to five years after a legal challenge by minority shareholders

(Partridge, 1988).

To bolster its defences against takeover, Southam management decided to rationalize its

operations in an attempt to boost its stock price and make it a less-inviting target for

acquisitors. Instead of quality journalism, improving Southam’s financial performance

became the priority, with a declared target of a 15-percent profit margin, up from 13.8

percent in 1987 (Leach, 1988). Southam management, then into its fourth generation of

family direction, also looked in vain to the higher branches of the family tree for future

leadership among the hundreds of great-great-grandchildren of William Southam. Unable

to find a suitable family candidate, the head of its Coles Books subsidiary was named

CEO of Southam in 1992, but profits fell by 95 percent that year and its share price

plunged, again making it a ripe takeover target.

After losing the bidding war with Thomson for FP Publications in 1980, Conrad Black’s

Hollinger Inc. was again an interested buyer when Southam became vulnerable to

takeover in 1985, purchasing five percent of its stock. Following Southam’s share swap

with Torstar, however, Hollinger sold its holdings at a profit and used the proceeds to

start an international newspaper empire instead. It first bought the money-losing Daily

Telegraph in London for a bargain price and joined a non-union movement out of Fleet

Street, by 1993 cutting almost three-quarters of the paper’s 1986 workforce (Siklos,

1996). Soon the Telegraph’s annual earnings exceeded the original purchase price paid

by Hollinger, and it became the profit engine that drove the newspaper chain’s expansion



11

to become the third-largest in the world by 1997, as measured by circulation (Jones,

1998).

In the mid-1980s, Hollinger began buying newspapers in the U.S., and by 1997 its

subsidiary American Publishing Co. had grown into the second-largest newspaper chain

in the U.S. as measured by number of titles, although it did not even place in the top ten

by circulation. (Siklos, 1996) Its 340 newspapers were mostly smaller dailies and

weeklies, but they also included the Chicago Sun-Times. In 1989 Hollinger bought the

financially-ailing Jerusalem Post and not only imposed a cost-cutting regime in its

newsroom, installing a time clock on which journalists were required to punch in and out,

but it also brought a radical change to its once-liberal politics (Frenkel, 1994).

According to biographer Richard Siklos, Black set his sights on Southam after the

standstill agreement expired in 1990, making repeated offers to Torstar for its stake in the

chain, which had since been increased to 22.5 percent. Torstar, frustrated by rising

Southam losses of $153 million in 1991 and $263 million in 1992, also faced capital

expenditures of $400 million for new presses. Finally in November 1992 it sold its

holdings in Southam to Black for $18.10 a share, or a 15 percent premium over market

value (Siklos, 1996). Southam family members quickly sought a counterbalance to the

man they had prevented from taking over the family firm with the 1985 Torstar share

swap. One of the few Canadian businessmen with the resources to match Black was

Montreal businessman Paul Desmarais, whose Power Corp. held an estimated $27 billion

in assets, including a chain of 41 newspapers in the province Quebec, including

Montreal’s La Presse. Company directors approached Desmarais to sound out his

feelings toward the traditional Southam values of quality newspapering, and they found



12

him sympathetic. Southam falling share price, however, created a problem for the

company with its bankers due to its increased debt-to-equity ratio, and raising cash by

issuing shares from its treasury to Desmarais would solve that problem in addition to

diluting Black’s ownership and creating a shareholder with equal or greater power (Siklos,

1996).

According to Siklos, this instead sowed the seed of Southam’s demise and allowed Black

to eventually take the company over. Black and Desmarais owned neighboring vacation

homes in Palm Beach, Florida, noted Siklos, and the two men ‘shared a fascination with

Southam and had discussed their respective ambitions to own it over the years’ (Siklos

1996, 307). It was in Palm Beach that Black and Desmarais promised the first right of

refusal for each should the other decide to sell his shares. When Southam announced a

loss of $53.4 million for 1995, Desmarais agreed to sell his shares to Black, giving him

41 percent ownership of Southam (Siklos 1996).

Black’s gaining of effective control over Southam came on the eve of Hollinger’s 1996

annual meeting, at which he made comments that alarmed many Canadians who had

again become concerned about the increased level of concentration of ownership of the

country’s press. In his speech to shareholders, Black both pointed to the reasons behind

the demise of family control of the Southam newspapers and pointed out his opposition to

its traditional operating philosophy. ‘Southam management long accepted inadequate

returns for the shareholders, published generally undistinguished products for the readers

and received exaggerated laudations from the working press for the resulting lack of

financial and editorial rigour’ (Miller, 1998, 62). He chided Southam management for

panicking in 1985 at the takeover rumors that prompted the share swap with Torstar that



13

ultimately proved its undoing. “If Southam management had been a little more

courageous, it might still be a family-controlled company’ (Miller, 1998, 62).

Black quickly moved to gain majority control of Southam, first offering shareholders

$18.75 a share in a bid to acquire enough stock to give him more than 50 percent

ownership, then increasing the offer to $20 when that proved insufficient. The acquisition

of 8.5 million shares as a result gave Hollinger 50.7 percent of the company in November

1996 (Fitzgerald, 1997). Black then moved to buy up all remaining company stock, first

using his majority control in April 1997 to distribute the firm’s accumulated cash

reserves in a $2.50 per share special dividend (Dalglish, 1997). This enriched Black most

of all, by $47 million, and enabled Hollinger to one week later to make a surprise $923-

million bid to buy out Southam’s other shareholders. It was not accepted by enough

shareholders to enable Black to make Southam a private company again by having it de-

listed from stock exchanges, as only 15. 6 percent of Southam’s minority shareholders

accepted it, giving Hollinger 58.6 percent ownership (Mahood, 1997).

The following year, Black acquired a key block of more than 8 million Southam shares

from a U.S. mutual fund for $31.68 each, a premium of 22 percent above the market price,

raising his ownership of Southam to 69.2 percent (Mahood, 1998). That set the stage for

his second bid for the remainder of Southam shares in December, which was again made

with the benefit of creative financing. First, Hollinger used its majority control of

Southam to declare a special dividend of $7 a share, to be financed by borrowing $532

million. Then it offered $22 a share for the remaining Southam stock in a bid that was

largely financed by the special dividend (Dalglish, 1998). That offer was rejected by

independent members of the Southam board, but when Hollinger increased it to $25.25



14

early in 1999, they voted to recommend it (Dalglish, 1999a). When the offer expired two

weeks later, more than 90 percent of the 22 million remaining Southam shares had been

tendered, raising Hollinger’s ownership of the company to 97 percent (Shecter, 1999).

Under Ontario securities law, that paved the way for Black to force the remaining

shareholders out and delist the company that Southam family members had taken public

54 years before (Dalglish, 1999b).

Black’s ownership of Southam was short-lived, however. He announced in 1999 that he

would sell the newspaper chain in order to accept an appointment to the UK House of

Lords. Canadian Prime Minister Jean Chretien had blocked the appointment, citing an

obscure 80-year-old rule prohibiting Canadians from accepting foreign titles (Freeman,

1999). Black, a dual Canadian and British citizen, renounced his Canadian citizenship,

which made him a foreign owner of the press holdings in his native land. Under Canadian

tax law, advertisers would no longer be allowed to claim as an income-tax deduction the

expense of purchasing space on his pages (Scoffield 1999).

The Convergence Phase – 2000 to 2009

Convergence gained popularity throughout the 1990s as media companies sought to

leverage the computer revolution that had transformed the newspaper industry through

photographic typesetting and word processing starting in the 1970s and promised to

revolutionize all communication via the Internet (Aufderheide, 1999; Killebrew, 2002;

Knee, et al., 2009). The January 2000 merger of Time Warner and America Online

galvanized corporate enthusiasm for convergence just as a new millennium dawned

(Motavalli, 2002; Klein, 2003; Swisher and Dickey, 2003; Munk, 2004). A ban on joint

newspaper-television ownership in Canada had been allowed to lapse in the mid-1980s



15

(Bartley, 1988). As a result, convergence transformed Canada’s media landscape in 2000

to a much greater extent than in other countries with restrictions on cross-ownership, such

as the U.S., the UK and Australia.

By the end of that year, Canada’s two private television networks had partnered with

national newspaper properties, as had the largest privately-owned French-language

network in the province of Quebec. CTV, the country’s largest private network, was

acquired by telecom giant Bell Canada Enterprises, which then partnered with the Globe

and Mail national newspaper to create a Cdn$4-billion multimedia enterprise initially

known as Bell Globemedia. Canwest Global Communications, which owned the national

network Global Television, bought Canada’s largest newspaper chain, Southam Inc., for

Cdn$3.2 billion. Quebecor, a newspaper company that started in Quebec but had

expanded nationwide with its 1998 purchase of the Sun Media newspaper chain, then

paid Cdn$5.4 billion for Quebec’s largest cable company, Group Videotron, which

owned the TVA network in Quebec (Edge, 2007).

This consolidation raised Canada’s level of media ownership concentration, which was

already among the world’s highest (Winseck, 2002). A parliamentary review of

broadcasting policy called on the federal government in 2003 to issue a ‘clear and

unequivocal policy’ on cross-media ownership (Canada, 2003, 405). A senate inquiry

into Canada’s news media suggested in 2006 implementing a process to review news

media mergers in order to prevent dominance by one owner in any market (Canada,

2006a). By then, however, momentum for media ownership reform in Canada had stalled

with the election earlier that year of a deregulationist Conservative government. Before

2006 ended, Canada’s new minister in charge of broadcasting, who was a former CTV



16

and Canwest executive, issued a policy response to the senate report that officially

blessed convergence as a business model for Canadian media, stating: ‘The government

recognizes that convergence has become an essential business strategy for media

organizations to stay competitive in a highly competitive and diverse marketplace’

(Canada, 2006b, 13).

With the 2001 bursting of the stock market ‘bubble’ in technology stocks, however, the

price of media company shares fell sharply. Canwest Global Communications, which had

taken on close to Cdn$4 billion in debt in acquiring the Southam newspaper chain, posted

a quarterly loss of Cdn$37 million. Advertising sales slowed with the deepening

recession and Canwest struggled with the cost of servicing its debt. From a high of

Cdn$22 in 2000, its share price fell below Cdn$7 in mid-2002. Canwest sold three of its

newspapers in Atlantic Canada, which cut ties between them and Global Television’s

stations in those markets. The sale suggested to some that Canwest was abandoning its

convergence strategy, but CEO Leonard Asper claimed the newspapers were ‘not central

to the company’s over-all media integration strategy’ (Ferguson, 2002). In October 2002,

the price of Canwest shares fell to Cdn$3.32 and the company cut costs and moved to

further lower its debt. In early 2003, it sold four more minor dailies and twenty-one

weeklies for Cdn$193.5 million.

Quebecor encountered similar problems from its takeover of Groupe Videotron. It was

financed in partnership with the Quebec provincial pension plan, which took 45-percent

ownership of a new holding company called Quebecor Media. Quebecor took on massive

short-term debt to finance its share of the all-cash acquisition, but the sale of non-core

assets, such as Videotron’s home telephone division and its Microcell mobile phone



17

company, had been planned to lower that debt. The falling economy prevented their sale,

however, and Quebecor was forced to enter the U.S. junk bond market to raise Cdn$1.3

billion. By the end of 2000, Quebecor was an estimated Cdn$6.7 billion in debt. It sold its

11-percent holding in forestry firm Abitibi-Consolidated Inc. for Cdn$600 million and 25

percent of its wholly-owned subsidiary Quebecor World, the world’s largest printing

company, for Cdn$500 million (Marotte, 2001a). In September 2002, after four

consecutive quarters of losses, Quebecor’s debt stood at Cdn$4 billion, which prompted

bond rating agency Standard & Poor’s to place it on credit watch (Marotte, 2002). From a

high of Cdn$61.50 before its Videotron purchase, Quebecor stock bottomed out in 2002

at Cdn$12.25. By early 2003, however, Quebecor had sold more assets, paid off most of

its high-interest debt, restructured other debt, and was taken off credit watch by Standard

& Poor’s (Gibbens, 2003). With the improving economy, Quebecor Media began turning

a modest profit by mid-2003 and was able to pay down more debt, which stood at

Cdn$1.4 billion by that fall (Silcoff, 2003).

Unlike Canwest and Quebecor, Bell Globemedia was a privately-owned partnership that

did not trade shares on the stock market, and it also did not carry high levels of debt. It

thus weathered the recession of the early 2000s better than its debt-laden, publicly-traded

counterparts. Bell Globemedia even managed to finance a modest expansion during the

downturn, paying Cdn$74 million in 2001 for Quebec television network TQS (Marotte,

2001b). It also paid Cdn$100 million in early 2003 for a 15-percent interest in Maple

Leaf Sports & Entertainment, which owned two professional sports teams, the cable

television networks that broadcast their games, and the arena where they were played

(Lewis, 2003).



18

With the ensuing economic recovery, the financial fortunes of all three Canadian

convergence players improved. Canwest recovered to the point where it again began

making acquisitions. In early 2006, it bought 30 percent of the U.S. magazine The New

Republic for US$2.3 million and a year later bought the rest for a reported US$5 million.

It bought radio stations in New Zealand and Turkey in 2006 and bid for the English-

language Jerusalem Post newspaper in Israel. In early 2007, despite still being deeply in

debt, Canwest made another major acquisition, buying thirteen Canadian cable television

channels for Cdn$2.3 billion. Quebecor Media’s financial fortunes also experienced a

turnaround in the mid-2000s and through its cable television and cellular divisions it

began to expand into such areas as broadband Internet and 3G wireless telephony. Its

TVA network helped demonstrate the cross-promotional potential of convergence in

2003 with the hit program Star Academie, which was described as a cross between

American Idol and Big Brother. It was heavily cross-promoted in Quebecor’s French-

language newspapers and boosted Quebecor’s online and cable divisions. Analysts began

rethinking the possibilities of media convergence, at least in the unique Quebec market.

‘If convergence can work anywhere’, wrote one, ‘it should work in Quebec, a

homogenous island of French-speakers in the New World where Quebecor is Number 1

in most media categories’.

Star Academie boosted TVA’s audience share, was the launch vehicle for
Videotron’s video-on-demand service, pulled thousands of new
subscribers to Videotron’s high-speed Internet service, and yielded
Quebecor-produced CDs, DVDs and books that were peddled in the
company's music, books and video-rental shops (Olive, 2003).

Its improved fortunes enabled Quebecor to embark on another expansion program. In

2004, it bought TV station Toronto 1 for Cdn$46 million (Brent, 2004). In 2007, it won a



19

takeover battle with Torstar Corp., the owner of Canada’s largest daily newspaper, the

Toronto Star, for Ontario publisher Osprey Media, which owned 54 newspapers,

including twenty dailies. When added to its Sun Media chain, the Cdn$414-million

purchase made Quebecor the country’s largest newspaper owner, slightly ahead of

Canwest (Robertson, 2007a).

Bell Globemedia transformed its corporate ownership during the mid-decade economic

upturn, then engineered a major media acquisition that brought renewed concern over

concentration of media ownership in Canada. In late 2005, Bell Canada Enterprises sold

most of its majority interest in Bell Globemedia to three buyers: Thomson Newspapers;

the Ontario Teachers Pension Plan; and Torstar. Because Bell’s ownership was reduced

to 20 percent, the corporate name was changed to CTVglobemedia. In mid-2006, the

company announced the acquisition for Cdn$1.4 billion of Toronto-based broadcasting

company CHUM Ltd., which owned thirty-three radio stations, a dozen television

stations of the CITY-TV and A Channel networks, and twenty-one cable television

channels (Robertson and McNish, 2006). That brought the number of television stations

owned by CTVglobemedia to thirty-three, including multiple outlets in several major

Canadian cities, and its cable television channels to thirty-eight.

This latest major consolidation of Canadian media ownership resulted in three companies

controlling more than half of the advertising revenues in Canada. It came only three

weeks after the Senate report on news media urged limits on media ownership and

resulted in another round of calls for regulations to curb the growth of Big Media.

Concentration of press ownership had risen to 87.4 percent by the five largest newspaper

chains, while three-quarters of Canadian television stations had become concentrated in



20

the hands of only five owners (Winseck, 2008). The broadcasting regulator Canadian

Radio-Television and Telecommunications Commission (CRTC) forced CTVglobemedia

to divest the five-station CITY network, which it sold to cable company Rogers

Communication for Cdn$375 million (Robertson, 2007b). The CRTC also held ‘media

diversity’ hearings, but the policy announcement it made in early 2008 disappointed

advocates of media ownership reform. In limiting cross-ownership of Canadian media,

the CRTC ruled only that ownership in three media – television, radio, and newspapers –

would be prohibited in any market. Critics pointed out that because no Canadian

company owned outlets in all three media, the effect of the ruling was only to endorse the

status quo (Edge, 2008) ADD CITE

Where Canada’s broadcasting regulator failed to limit media concentration in any

meaningful way, the marketplace stepped in as a de facto regulator and forced a

diversification of ownership. In mid-2007, Canwest followed its contentious acquisition

of Alliance Atlantis with two more moves that stock market analysts questioned. First, it

paid Cdn$495 million to buy back 26 percent of its newspaper division, which it had sold

just two years earlier. Analysts expected Canwest to pay for the purchase by selling its

majority interest in Australia’s Network TEN, which it had acquired in the early 1990s

and had put on the market with an asking price of A$1 billion. Despite again being

almost Cdn$4 billion in debt, however, Canwest decided not to sell when it could not

attract its asking price. According to the Globe and Mail, ‘shareholders headed for the

door’ as a result, and Canwest’s share price fell 10 percent in a month to below Cdn$10

(Robertson, 2007c).



21

The recession that began in late 2007 caused advertising revenues to plummet worldwide,

dropping television network profits in Canada from Cdn$113 million in 2007 to only

Cdn$8 million in 2008 (Robertson, 2009a). Canwest missed a number of interest

payments to bond holders and its stock price sank to as low as six cents in mid-2009.

Canwest put its five-station network E! up for sale in an attempt to raise cash to meet its

debt payments (Robertson, 2009b). It sold E! stations in two major markets – CHCH in

Hamilton, Ontario, and CJNT in Montreal – for a total of $12 just to avoid their losses

(Robertson, 2009c). It converted its E! network station in Kelowna, British Columbia, to

an affiliate of its main Global Television network, and it threatened to close its stations in

Red Deer, Alberta, and Victoria, British Columbia, if buyers could not be found. Only

Alberta station CHCA was closed, however, after employees of Victoria’s CHEK paid

Canwest a token $1 for the station (Wilson, 2009). Canwest eased its debt crisis

somewhat in late 2009 by selling its majority interest in Network TEN for Cdn$634

million (Robertson, 2009d). The sale also erased Cdn$582 million of Network TEN’s

debt from Canwest’s books, lowering its total debt to an estimated Cdn$2.5 billion

(Willis, 2009). Just when it appeared that Canwest might escape bankruptcy, however, it

was forced to file for court-ordered protection from its creditors (Robertson and Willis,

2009). In early 2010, control of Canwest’s television division was sold to western

Canadian cable company Shaw Communications. (Krashinsky, Robertson, and Willis,

2010). Its newspaper division was sold separately later that year to a group of equity

investors headed by Canwest’s major creditors.

CTVglobemedia also suffered financially during the downturn despite its private

ownership and lack of debt. In a bid to lower costs to match its falling advertising



22

revenues, it eliminated 105 jobs at its broadcasting operations in 2008, including its all-

news network CTV Newsnet (Blackwell, 2008). CTVglobemedia reported a loss of

Cdn$13.3 million in 2008 and forecast that its loss in 2009 would be Cdn$90-100 million.

It also took a Cdn$1.7-billion accounting writedown on the book value of its television

assets, which represented three-quarters of their worth (Surridge, 2009). In early 2009,

the network announced the elimination of 118 jobs at its A Channel network, or 28 per

cent of its staff, and announced the cancellation of morning shows at several of its local

stations (Hartley, 2009). It also laid off more than two dozen employees at its Canada

A.M. national morning show and dropped its last remaining early morning local newscast

(Friend, 2009). CTVglobemedia sold its share in Maple Leaf Sports & Entertainment to

help pay down the debt it had taken on in the CHUM purchase. It also sold its cable

channels Drive-In Classics and SexTV to radio company Corus Entertainment for

Cdn$40 million (Krashinsky, 2009). In 2009, it was revealed that regulatory filings by

publicly-traded Torstar included financial result for privately-held CTV, in which Torstar

had become a partner. They showed that CTVglobemedia had been forced to renegotiate

loan agreements for its more than Cdn$1.9 billion in debt to avoid defaulting (Sturgeon,

2009). Like Canwest Global, CTVglobemedia also threatened to close several of its

money-losing television stations in smaller markets if it could not find a buyer or gain

regulatory relief from the CRTC. In early 2009, it closed one small-market station and

converted another into a rebroadcaster (Grant, 2009).

The Financialization Phase – 2010 to 2016

In the “financialized” world of speculative investment instruments, corporate debt had

itself become an object of investment. Hedge funds and other investors that specialized in



23

preying on distressed companies often bought the debt of over-leveraged newspaper

owners from the original lenders for pennies on the dollar. By doing so, they could often

engineer what the Chicago Tribune described in dissecting the painful and prolonged

bankruptcy of its own parent company in 2013 as a ‘bargain-priced backdoor takeover’

(Oneal, 2013). In part, ‘vulture capitalists’ such as Alden Global Capital, Oaktree, and

Angelo Gordon were betting that newspapers had a profitable future and that their

investment would eventually pay off handsomely.

Bankruptcy itself even became an investment instrument, with bondholders and other

secured debt holders taking part of what they were owed as equity in the reorganized

company, and part as continued debt. If the value of the business continued to sink below

what they were still owed, another bankruptcy could be arranged. Some newspaper

companies became serial bankrupts, shedding legal obligations such as taxes and pension

commitments each time in so-called “strategic” bankruptcies and often emerging on the

other side of the Chapter 11 process still owned by the same hedge funds (Edge, 2014).

Canwest’s debt was similarly bought up by speculators, including hedge fund Angelo

Gordon, which paid as little as 15 cents on the dollar (Willis, 2009). They formed a

consortium that bid for Canwest’s newspaper division at bankruptcy auction and bought

it for $1.1 billion. They renamed the newspaper chain Postmedia Network after its

flagship National Post and took the company public with a 2011 IPO. Ownership of

shares in the new company by the hedge funds, principally GoldenTree Asset

Management and Silver Point Capital, was estimated at 58 percent, which should have

negated Postmedia’s tax status as Canadian owned. That would have jeopardized its

largest revenue stream, as its advertisers would no longer have been able to deduct the



24

cost of advertising as a business expense. Instead, in an end run around the tax law, the

company created a new class of non-voting shares, in which the U.S. hedge funds held

their ownership that was beyond the allowable limit, for tax purposes, of 25 percent

(Gutstein, 2014). The ownership was structured in such a way that it was held mostly in

limited-voting shares and Canadian shareholders as a result technically controlled the

company.

In a bold move, Postmedia then bought most of Canada’s second-largest newspaper chain,

paying Quebecor $315 million in 2014 for 175 of the 178 newspapers owned by its Sun

Media division. The purchase made Postmedia by far the largest publisher of newspapers

in Canada, with almost three times the paid daily circulation of second-place Torstar, and

gave it both dailies in Calgary, Edmonton, and Ottawa. It gave Postmedia an estimated

37.6 percent of Canadian paid daily newspaper circulation, and 75.4 percent in the three

westernmost provinces, where it owned eight of the nine largest dailies (Edge, 2016b).

Postmedia CEO Paul Godfrey promised that the dailies Postmedia acquired in Calgary,

Edmonton, and Ottawa would continue to operate independently with their own

newsrooms (Artuso, 2014). He added that by combining non-editorial operations of the

two chains, Postmedia expected to save an estimated $6-10 million in cost cutting

efficiencies. The Toronto Star remarked in an editorial that Postmedia’s sudden

newspaper dominance wasn’t raising much concern.

It should. If the deal is approved by the federal Competition Bureau, one
company will own almost all the significant daily papers in English
Canada. In most cities, the choice for newspaper readers will be
between Postmedia – and Postmedia. Most worrisome, the big decisions
that will shape much of English Canada’s media landscape will be made
south of the border (Anonymous, 2014).



25

A columnist in the Globe and Mail observed that Postmedia had ‘thrown down the

gauntlet to Canadian regulators, and forced the country to have a conversation that it has

long avoided: How much are we willing to compromise the principles of a diverse and

competitive press in the name of keeping it alive? . . . This doesn’t just alter Canada’s

print-media landscape, it takes a bulldozer to it’ (Parkinson, 2014). National Post

columnist John Ivison (2014) argued that his employer should be allowed to take over its

largest competitor without regulatory interference due to the dire economic situation

facing the industry. ‘Newspaper owners aren’t bluffing this time’, he wrote. ‘They are

fighting to survive. Everyone knows this – they see it before their eyes as their papers

shrink in size, personnel and ambition. Against this gloomy backdrop, it seems unlikely

that the regulator or the federal government will be motivated to intervene and block a

deal that offers ballast to an industry buffeted by choppy waters’. In an interview with

Media, the magazine of the Canadian Association of Journalists, Ivison downplayed fears

over increased consolidation of Canada’s newspaper industry. ‘At ground level, there’s

no trepidation that we’re going to see merged newsrooms or anything like that’, he said.

‘The people who are running this company know newspapers. I would not have said that

in every iteration of this company . . . and they know that any attempt to integrate the

editorial products would be self-defeating’ (Quoted in Burgess, 2015: 13).

But according to the Competition Bureau, the sale was ‘unlikely to substantially lessen or

prevent competition’ in those cities. After reviewing the acquisition for five months, but

without holding hearings, it issued Postmedia a ‘no action’ letter in early 2015, meaning

it would not challenge the purchase. The Bureau said it found very little evidence of

direct rivalry between the parties’ newspapers with respect to advertising’. Its economic



26

analysis showed that the newspapers were also not close rivals from the perspective of

readers’ (Canada, 2015).

With its purchase of Sun Media approved, Postmedia made its most audacious move yet.

It announced in January 2016 that because its revenues were dropping, despite its

promises it would combine the newsrooms of its duopoly dailies in Vancouver, Calgary,

Edmonton, and Ottawa to help save $50 million a year. Suddenly 90 journalists were

unemployed, with more expected to follow once Postmedia dealt with its unions in

Vancouver. There, the owners of the Vancouver Sun and Province had promised to keep

separate newsrooms indefinitely to gain federal approval for what was otherwise ruled an

illegal merger between competitors (Edge, 2001). Even since announcing its purchase of

Sun Media in 2014, Postmedia had repeatedly promised – publicly and privately – to do

the same in Calgary, Edmonton, and Ottawa. In announcing the Sun Media purchase in

2014, Godfrey said the duplicate dailies Postmedia acquired would continue to operate

independently with their own newsrooms (Artuso, 2014). Godfrey reiterated when the

purchase was approved in 2015 that Postmedia planned to follow in those cities the

model that had been used for decades in Vancouver, seeking efficiencies in

administration and production, but keeping separate newsrooms (Dobby and Bradshaw,

2015). The former editor of the Edmonton Journal revealed that Godfrey had made

similar promises privately to local stakeholders as well. ‘I attended two of his private

dinners in fine Alberta restaurants where he vowed to keep the newsrooms separate’, she

wrote (Goodhand, 2016).

Postmedia’s promises had been spread skillfully through political channels. The National

Post reported that the chairman of its board called the mayors of Edmonton and Ottawa,



27

as well as the premiers of Alberta and Ontario. Godfrey reportedly made similar calls to

the mayor of Calgary, the federal Heritage minister, the Prime Minister’s Office, and

several other cabinet ministers. ‘Even the leaders of the Opposition parties were brought

into the loop’, noted the Post’s backgrounder to the deal that was published in Postmedia

dailies across the country. ‘Liberal leader Justin Trudeau was reached moments

before Postmedia executives took to the microphones to announce the deal’ (Tedesco,

2014).

Conclusion

Despite its promises to keep separate newsrooms at its duplicate dailies in Calgary,

Edmonton, and Ottawa, Postmedia announced in early 2016 it would combine them due

to falling advertising revenues. It also announced it would combine newsrooms of the

Vancouver Sun and Province despite assurances given by its corporate ancestor to the

Restrictive Trade Practices Commission in the 1950s that it would never do so. This

prompted the newly-elected Liberal government in Ottawa to convene hearings on Media

and Local Communities in February 2016. As its revenues continued to fall throughout

that year, Postmedia announced it had restructured its debt and eliminated more than half

of the Cdn$648 million total by exchanging its second-tier debt for shares. This allowed

the company to keep its head above water and continue operating without defaulting on

its obligations (Milstead, 2017). In October 2016 it announced it would cut 20 percent of

its labor costs by first offering voluntary buyouts and then making layoffs if necessary.

In early 2017 the company laid off twenty-one workers at three of its newspapers in

Eastern Canada. Postmedia CEO Paul Godfrey responded to concerns that declining

quality of the company’s newspapers might drive readers away by telling an interviewer:



28

‘Are our papers as good as they used to be? No, but they haven’t become unacceptable’

(Johnston, 2017). In March 2017 the company announced 54 layoffs at its Vancouver Sun

and Province.



29

References

Acheson, K. and Maule, C. (2000). Rethinking Canadian Magazine Policy. Gazette 62(3-
4), 205-229.

Almiron, N. (2010). Journalism in crisis: Corporate media and financialization. Cresskill,
NJ: Hampton Press.

Artuso, A. (2014). Postmedia buys Sun Media’s English-language papers, including the
Calgary Sun, for $316M. Calgary Sun, 6 October.

Assael, S. (1993). Northern Exposure. NewsInc., January, 29-30.

Bagdikian, B. (1983). The Media Monopoly. Boston: Beacon Press.

Bruce, C. (1968). News and the Southams. Toronto: Macmillan.

Canada. (1961). Royal Commission on Publications, Report. Ottawa: Queen’s Printer.

Canada. (1970). The Uncertain Mirror: Report of the Special Senate Committee on Mass
Media, Vol. I. Ottawa: Information Canada, 63.

Canada. (1981). Royal Commission on Newspapers, Report. Ottawa: Queen’s Printer.

Canada, Competition Bureau. (2015). Competition Bureau will not challenge Postmedia’s
acquisition of Sun Media. 25 March. Available online at
http://www.competitionbureau.gc.ca/eic/site/cb-bc.nsf/eng/03898.html

Cranberg, G., Bezanson R., and Soloski, J. (2001). Taking Stock: Journalism and the
Publicly Traded Newspaper Company. Ames: Iowa State University Press.

Dalglish, B. (1997). Hollinger to pay special dividend. Financial Post, 23 April.

Dalglish, B. (1998). Hollinger bids for rest of Southam. Globe and Mail, 3 December.

Dalglish, B. (1999a). Southam accepts Hollinger new bid. Globe and Mail, 7 January.

Dalglish, B. (1999b). Hollinger’s Southam stake tops 90%. Globe and Mail, 20 January.

Dobby C. and Bradshaw, J. (2015). Competition Bureau clears way for Postmedia to buy
Sun Media papers,” Globe and Mail, 26 March.

Enchin, H. (1985). Southam’s future may unfold today. Globe and Mail, 2 August.

Epstein, G. A. (2005). Introduction: Financialization and the World Economy, in Epstein,
Ed., Financialization and the World Economy. Cheltenham, UK: Edward Elgar.



30

Fitzgerald, M. (1996). Hollinger gains control of Southam. Editor & Publisher, 7
December, 12.

Foroohar, R. (2016). Makers and Takers. New York: Crown Business.

Freeman, A. (1999). Lord Black on hold: Ottawa blocks bid for peerage. Globe and Mail,
20 June.

Goodhand, M. (2016). Above the Fold. The Walrus, 4 February. Available online at
https://thewalrus.ca/above-the-fold/

Johnston, M. (2017). Paul Godfrey, the CEO who’s presiding over the Postmedia
newspaper chain’s rapid decline. Toronto Life, February 7. Available online
at http://torontolife.com/city/business/qa-paul-godfrey-ceo-whos-presiding-postmedia-
newspaper-chains-rapid-decline/

Jones, T. (1998). That Old Black Magic. Columbia Journalism Review, March/April, 40.

Jorgensen, B. (1985). Southam rule set to protect shareholders. Globe and Mail, 9
August.

Leach, R. (1988). Fisher faces Southam defence task. Financial Post, 26 September.

Mahood, C. (1996). Southam director dismisses scolding by CEO. Globe and Mail, 8
March.

Mahood, C. (1997). Black fails in quest to take Southam private. Globe and Mail, 24
June.

Mahood, C. (1998). Hollinger picks up big Southam Block. Globe and Mail, 20 August.

McCarthy, S. (2000). Megadeal creates Canada’s largest media empire. Globe and Mail,
20 August.

Miller, J. (1998). Yesterday’s News: Why Canada’s Daily Newspapers are Failing Us.
Fernwood, Halifax.

Milstead, D. (2017). Postmedia’s problems piling up with print revenue declining. Globe
and Mail, 2 April. Available online at https://beta.theglobeandmail.com/report-on-
business/postmedias-problems-piling-up-with-print-revenue-declining

Oneal, M. (2013). Bankruptcy Inc. Chicago Tribune, 16 January.

Palley, T. I. (2007). Financialization: What It Is and Why It Matters. Working Paper No.
525, The Levy Economics Institute, Bard College, Annandale-on-Hudson, NY,
December. Available online at http://www.levyinstitute.org/pubs/wp_525.pdf



31

Partridge, J. (1988). Southam, Torstar avert trial with agreement. Globe and Mail, 20
September.

Scoffield, H. (1999). Black’s nationality an issue in newspaper ownership. Globe and
Mail, 23 June.

Shecter, B. (1999). Hollinger swallows Southam: Raises stake to 97%. National Post, 20
January.

Sheppard, R. and Chisholm, P. (1999). A Strategic Retreat. Maclean’s, 8 May.

Siklos, R. (1996). Shades of Black: Conrad Black and the World’s Fastest Growing Press
Empire. Toronto: Minerva.

Tedesco, T. (2014). How Postmedia met Quebecor. National Post, October 7.

Willis, A. (2009). Hedge fund buys CanWest bonds. Globe and Mail, 4 November.

Wilson-Smith, A. (1999). War of Words: The gloves are off over circulation claims in the
newspaper industry. Maclean’s, 8 February, 48.


