The Failure of Project Eyeball: A Case of Product Overpricing
or Market Overcrowding?

Marc Edge
Nanyang Technological University, Singapore

The closure in mid-2001 by Singapore Press Holdings (SPH) of its experimental tabloid newspaper, Pro-
ject Eyeball, after less than 1 year of publication, was populatly attributed to a pair of market factors:
its 80-cent cover price and competition from a pair of free tabloids that entered the market hot on its
heels. Although pricing and competition were doubtless important contributing factors to Project Eye-
ball’s rapid demise, a pair of additional economic concepts emerges on closer examination of the news-
paper’s brief history and may provide additional clues to its failure. One is the principle of relative con-
stancy, which held, until it was disproved in the 1980s, that the level of expenditures on media remained
fairly constant as a percentage of the overall economy. The other is the influence on management prac-
tices of share prices of publicly traded newspaper companies, into which category SPH falls. Considering
these factors in addition to price and competition helps to better explain the rapid demise of Project

Eyeball.

Project Eyeball was announced in February 2000 by Singa-
pore Press Holdings (SPH) as “Singapore’s first integrated
print and cyberspace news publication” for “the Net-savvy
and opinionated young Singaporean” (Ong, 2000, p. 1). It
was an experimental project, taking a “hybrid” form as
both an upscale tabloid newspaper and a continually up-
dated Web site, complete with not only text reports but
also audio and video postings. Its Sunday edition would be
an Internet-only offering. Ambitious projections foresaw
circulation of 100,000 and profitability within 3 years
(Chua, 2000). SPH gave away 120,000 copies of Project Eye-
ball daily for a week following its launch on August 12,
2000.

The experiment lasted for less than a year, with disas-
trous results. Less than halfway through its brief life, Pro-
ject Eyeball was described as a “flop” by Asiaweek maga-
zine, which reported, “Advertisers shun it, readers can’t
find it, and not even the SPH hierarchy likes it” (Mitton,
2001, p. 8). When SPH announced on June 27, 2001 that it
was pulling the plug and folding the newspaper, a com-
pany spokesman admitted Project Eyeball had lost S $13.3
million (U.S. $7.3 million) while achieving a circulation of
less than 20,000 (Rajeev, 2001). A postmortem consensus

Address correspondence to Marc Edge, School of Communication
and Information, Nanyang Technological University, 31 Nanyang
Link, Singapore 637718, Singapore. E-mail: mail@marcedge.com

attributed the failure of Project Eyeball to a pair of market
factors (“Media War and Pricing Hurt Eyeball,” 2001):

1. Overpricing. The cover price of Project Eyeball had
been set at 80 cents, compared with 60 cents for the thick
Straits Times, the broadsheet flagship of market-dominant
SPH.

2. Increased competition. Shortly after the launch of
Project Eyeball, Singapore witnessed an explosion in the
number of newspapers published following a liberaliza-
tion of government media regulation. As a result, govern-
ment-owned broadcaster MediaCorp began publication in
November 2000 of a giveaway tabloid titled Today, in part-
nership with local transit companies. In response, SPH
started up yet another new daily, a commuter tabloid give-
away cryptically called Streats.!

These explanations for the demise of Project Eyeball
suggest some theoretical implications. Prevailing eco-
nomic wisdom posits that demand for newspapers by
readers is relatively price inelastic, and that higher cover
prices should not affect sales significantly (Lacy & Si-
mon, 1993, pp. 30-31). This seems to be contradicted by
the Singapore experience. Competition theory is also rel-
evant to this case study, as colorful tabloid newspapers
have proven a successful challenge to market-leading
broadsheets in contradiction of the natural monopoly
theory of newspapers that has traditionally been ad-

The International Journal on Media Management, 6(1&2), | 15-123

115



vanced to explain newspaper markets. Although Singa-
pore may indeed prove fertile ground for a tabloid com-
petitor to the Straits Times, the fact that three of them
began publishing in such a short period may have
proved too much, too soon. This article chronicles the
brief history of Project Eyeball and examines economic
and regulatory factors for clues to its rapid demise. The
preceding explanations and any others that present
themselves are then examined for plausibility.

Background

Singapore is an island city-state approaching 4 million in
population located near the equator in Southeast Asia, at
the tip of the Malay Peninsula, from which it is separated
by the narrow Strait of Johor. Enjoying virtually no natu-
ral resources—even its domestic water supply has to be im-
ported by pipeline from Malaysia—Singapore has none-
theless built itself through trade into one of the leading
“tiger economies” of Asia since gaining its independence
from Britain in 1959. A recent specialization in the
high-tech industry brought an enviable standard of living
by the end of the past century, but the recent worldwide
economic downturn has seen a slowing of the rapid eco-
nomic growth Singapore experienced in the 1980s and
1990s. Much of Singapore’s success can be attributed to
centralized management of its economy under the leader-
ship of founding Prime Minister Lee Kuan Yew. Now re-
tired from that position but still involved in government
as Senior Minister, Lee built Singapore into an economic
powerhouse at the same time as he earned an interna-
tional reputation for strict press restrictions, including li-
censing of newspapers (Seow, 1998). A series of govern-
ment-mandated press mergers in the early 1980s resulted
in a nationwide newspaper monopoly for SPH, publisher
of the venerable Straits Times, which was founded in 1845
and currently boasts a daily circulation of more than
350,000.

Project Eyeball took life in 2000 as the 11th newspaper
published by SPH, which is a diversified conglomerate
with interests in book publishing and real estate. SPH pub-
lishes newspapers in all four official languages of multi-
cultural Singapore—English, Chinese (Mandarin), Malay,
and Tamil Indian. Its English-language publications, in
addition to the Straits Times, include the broadsheet Busi-
ness Times, and The New Paper, an afternoon tabloid that be-
gan publication in 1988 and initiated a tradition of inno-
vative titles for startup dailies at SPH, which was
continued by Project Eyeball and Streats.2

The granting of a newspaper license to MediaCorp
and of broadcasting licences to SPH in June 2000 was de-
signed to introduce “controlled competition” to Singa-
pore’s media (Ang, 2002, p. 246). In announcing the

moves, Minister for Information and the Arts Lee Yock
Suan said they were necessary to allow SPH and
MediaCorp to take advantage of the synergies provided
by the worldwide trend toward media convergence while
preserving the government’s long-held policy of keeping
the reporting of Singapore affairs under local control
(Ong, 2000). Within hours of deregulation, MediaCorp
announced it had formed a consortium to publish Today
with Singapore Mass Rapid Transit (SMRT), which oper-
ates the island’s subway system (30%), the local bus com-
pany (15%), and phone company Singapore Telecom, also
known as Singtel (10%). The latter had, through its Yel-
low Pages subsidiary, published a weekly all-advertising
“shopper” for more than 2 years before recently folding
it. MediaCorp, which held the balance of 45% of shares
in the new publishing company, said it projected circula-
tion of its new tabloid, which would contain “bite-sized”
news stories for busy commuters, to hit 200,000 in its
first year, with an annual revenue target of S $75 million
within 5 years (Ong, 2000). MediaCorp Chief Executive
Officer Lim Hup Seng said the aim was not to capture
readers with typical tabloid fare of sex and crime, how-
ever. “We’re not going to be sleazy,” said Lim. “We don’t
have the stomach for it” (Ong, 2000, p. 1). Reported the
Business Times:

By partnering the transport companies, MediaCorp hopes
to overcome the problem of distribution that had crippled
past competitors to The Straits Times including The Singapore
Monitor and Singapore Herald. Mr Lim denied that the con-
sortium is copying the business plan of Swedish group,
Modern Times but dropping it as a partner. Modern Times
was earlier engaged in talks with SMRT to launch a metro
newspaper. (Ong, 2000, p. 1)

A commuter tabloid for Singapore had been rumored
for some time following the success of giveaway publica-
tions in Europe and North America. An explosion of such
newspapers had been seen in 20 countries since their suc-
cessful 1995 introduction in Stockholm by Swedish com-
pany Modern Times Group (MTG), which was later re-
named Metro International. According to Bakker, MTG
alone boasted a circulation of 8.5 million among 21 titles
in 15 countries by 2002, when it entered the newspaper
market in a 16th country, Hong Kong (Bakker, 2002). In
1999, MTG was reported to be in negotiation with
Singaporean transit companies to duplicate there its for-
mula that had proven so popular across Europe and North
America (“All the News That Fits,” 1999) According to the
Business Times, however, the talks broke down because of
MTG’s failure, as a foreign firm, to secure a newspaper li-
cense (Ong, 2000).

To head the competing Project Eyeball team, SPH ap-
pointed 35-year-old Straits Times Deputy News Editor Bertha

116

M. Edge



Henson, a former political reporter. She promised the new
print and Internet publication would be “provocative and
controversial” in its quest for an eventual readership of
600,000 (Teh, 2000, p. 1). Provocative and controversial
were two qualities for which the pressin Singapore had not
been known since the government-forced consolidation of
ownership in the early 1980s. “I think it is about time for
some of these views to surface,” said Henson of simmering
antigovernment sentiments. “Because if we don’t, then
theywillsimply gounderground and we’ll simplylose cred-
ibility as a publishing company” (Teh, 2000, p. 1). Henson
promised Project Eyeball would seek readers’ views through
its online version, with forums, chat rooms, and interac-
tion with newsmakers and journalists. “We don’t want a
bunch of indifferent readers passively accepting our inter-
pretation of news” (Chua, 2000, p. 1). In short, Henson
promised areversal ofthe existing press paradigmin Singa-
pore, where the Straits Times was widely seen as the mouth-
piece of the ruling People’s Action Party (PAP), which had
held powerinade facto one-party political system through-
out the four decades since independence. “It won’t be a lec-
turer-student relationship,” insisted Henson of Project Eye-
ball. “It will be like we’re sitting on barstool and drinking a
vodka with you” (Olynec, 2000). Some PAP politicians ex-
pressed skepticism. “There is an unfortunate trend in the
competitive media to play up the bad cases,” said Lim Boon
Heng, minister without portfolio. “Ifyou want to do investi-
gative reporting, there must be something that is wrong
which has notbeen attended to.Ithink there are not many
issues in Singapore that fall under that category” (Webb,
2000, p. 9).

By the end of 2000, Singaporeans had more newspa-
pers to choose from than ever, and competition among
them was fierce. Headlines in Project Eyeball and The New Pa-
per atop coverage of the annual Miss Singapore Universe
beauty pageant—such as “They Couldn’t Even Speak Good
English,” “Beauty Without Brains,” and “Survival of the
Dumbest”—drew official government criticism. Informa-
tion and the Arts Minister Lee called the tabloid coverage
“ungracious and unfair to the contestants” and cautioned
the rival media companies against biased reporting “in
their drive to outdo each other” (“Telling It Like It Is,”
2001, p. H15). Lurid and racy news photographs in some of
the newly competitive dailies also drew criticism in the
conservative city-state.

Soon bad news came in the form of SPH financial fig-
ures. Startup costs for both Project Eyeball and Streats,
along with millions of dollars spent to begin broadcast-
ing at English- and Chinese-language television and ra-
dio stations, had cut sharply into SPH’s previously high
profit margin. Contributing to a more than $19-million
decline in profits during the first 6 months of the fiscal
year had been $4.8 million spent on the launch of Project
Eyeball (“SPH’s Net Dropped,” 2001). Worse yet, a

long-overdue economic downturn worldwide caused the
company to warn that its financial performance for the
balance of the fiscal year would be “weak” (“SPH’s Net
Dropped,” 2001). SPH managers had put a brave face on
the regulatory changes that had robbed it of its monop-
oly the previous year. By stimulating competition, the
changes would bring more prosperity for all, the com-
pany reasoned. “This is not a zero sum game,” argued
SPH’s Executive Vice President for Marketing, Tham Khai
Wor. “The pie is going to get bigger. Even if we lose 3-4
per cent, it will be a bigger pie” (Ong, 2000, p. 1). SPH’s
share of the S $1.4 billion advertising market in Singa-
pore was then 53%, compared with 32% for MediaCorp,
but one rationale advanced for media liberalization was
that the total advertising market would grow with more
publications. Proponents of this view pointed to the fact
that Singapore’s advertisement expenditures amounted
to less than 0.9% of gross domestic product (GDP), com-
pared with 1.8% to 2.0% in countries such as the United
States and Japan (Teh, 2000). Nevertheless, news that SPH
would lose its newspaper monopoly triggered “nervous”
selling of its shares, according to the Business Times, to a
low of S $25.70 (Teh, 2000). Ten months later, news of
SPH’s profit decline in the first half of its 2000-2001 fis-
cal year dropped its shares 70 cents to a 52-week low of
$20.10 (Sivanithy, 2001). By the time of the announce-
ment in June 2001 that SPH would close Project Eyeball,
the price of its shares had fallen to S $18.40, its lowest
point since February 1999 (“SPH to Close Project Eyeball
Thursday,” 2001). News of the closure, however, sent the
share price up a full dollar within a day (“S’pore Stocks
Creep Higher at Close,” 2001).

Additional Theoretical Considerations

The preceding review suggests two additional economic
factors worth taking into account in explaining the fail-
ure of Project Eyeball.

1. The principle of relative constancy (PRC). First enun-
ciated in 1972 by McCombs, the PRC stated that media ex-
penditures by consumers and advertisers will remain
fairly fixed over time as a percentage of the economy.
More recent research, however, has found that this does
not hold true in an era of new technology (Lacy &
Ghee-Young, 1997).

2. Stock market influence. Bagdikian (1980) claimed
that widespread public ownership of newspaper chains
has led to competition in a third market—the stock mar-
ket—in addition to the markets for information and adver-
tising, in which newspapers have traditionally been ac-
knowledged to compete (p. 64). Recent research in the
United States suggests that newspaper company stock

The Failure of Project Eyeball

17



prices can indeed play a considerable role in management
decision making, often rendering long-range strategy sub-
servient to the short-term urgencies of share price
(Cranberg, Bezanson, & Soloski, 2001).

The remainder of the article discusses the experience
of Project Eyeball in relation to the enunciated four theoreti-
cal factors.

Discussion

Each of the four factors discussed assists to some extent in
explaining why and how Project Eyeball was launched and
suffered such a rapid demise. The experience of Project Eye-
ball, in turn, provides a valuable case study to assist in as-
sessing the validity of each of these theoretical consider-
ations, several of which have been controversial. Each will
be considered in the light of Project Eyeball, with the assis-
tance of published data.

Pricing

According to Blankenburg (1995), the inelastic nature of
demand for newspapers means that when readers find
no acceptable substitute, they endure aggressive pricing.
However, when acceptable substitutes are available, read-
ers have proven quite sensitive to price adjustments. His-
tory has shown the effects of pricing on demand for
newspapers from the days of the penny press, when dras-
tic reductions in cover prices caused demand to sky-
rocket. In the modern era, the real-world effects of news-
paper pricing were seen clearly in mid-1990s England,
where Rupert Murdoch reduced the cover price of his
Times of London from 45 pence to 20 pence in 1993. The
resulting 10-year price war saw the Times more than dou-
ble its circulation of 360,000 for a time (Doyle, 2002, p.
131). The million-selling Daily Telegraph was forced to
match Murdoch’s price cut, but by the end of 1996 circu-
lation of the Times had climbed to a record 861,931
(Snoddy, 1996). A decade later, the Times had given back
some of its gains, however, with its circulation receding
to 631,653 whereas the Telegraph’s stood at 916,208 (Pres-
ton, 2003). The price war finally ended when the Times
boosted its price back to normal levels in September
2003, pricing its editions at 50 pence on weekdays com-
pared to the Telegraph’s 55 pence (Glover, 2003). The
long-running battle of attrition provided ample evidence
for many that price was indeed an important variable in
newspaper demand, however. “The newspaper battle in
Britain surprised industry observers who predicted when
it began that quality newspapers were not price-sensitive
like cans of beans in a supermarket,” noted one observer.

“The Times’ soaring circulation proved them wrong”
(Drohan, 1998, p. B1).

As Doyle (2003) noted, “The main determinant of elas-
ticity is the availability of substitutes or of products that
are perceived as substitutes” (p. 129). When SPH first
published Project Eyeball and priced it at 80 cents, there
were not yet any free tabloids published in Singapore.
That situation promised to quickly change as SPH lost its
newspaper monopoly in the city-state and MediaCorp an-
nounced it would begin publication of Today as a free
tabloid in competition with Project Eyeball. That prompted
SPH to trump its new competition with a giveaway tab-
loid of its own. The following timeline of events in 2000
compiled by Lim (2003) conveniently illustrates the se-
quence of events:

June 5: MediaCorp unveils Today, a free commuter
tabloid.

June 7: SPH announces September launch date for
Streats.

August12:Singapore sees Project Eyeball for first time.
September 2: Streats hits the streets.
November 10: Today begins circulation.

The sudden advent of newspaper competition in Singa-
pore on June 5, both as announced by the government and
as made into a reality by MediaCorp with its unveiling of
Today, put SPH in the unfamiliar position of responding to
changes in the market that were not of its own doing. It
chose to respond decisively to MediaCorp’s entry, but in
trumping its new competition, SPH effectively sacrificed
its previously conceived Project Eyeball, which at that point
was doomed by its 80-cent cover price. “A monopolist can
get away with charging very high prices whereas the exis-
tence of rival suppliers in the market in the market will
encourage firms to compete” (Doyle, 2003, p. 127). The im-
portance of time as a variable in newspaper competition
is also seen clearly in the case of deregulation in Singa-
pore. According to Sylvie and Witherspoon (2002) time
and change have been underappreciated factors in under-
standing competition in the newspaper business: “Publi-
cations that do not change also do not adequately monitor
their markets. ... Simple economics dictates that newspa-
pers must meet market challenges or die” (p. 7). SPH failed
to anticipate changes to the newspaper market in Singa-
pore when it conceived Project Eyeball, and as a result it
withered from infancy.

Lacy and Simon (1993) suggested that quality is a more
useful factor to consider in understanding newspaper de-
mand than price (pp. 30-31) Martin’s (1998) re-
source-based model adds to the demand equation such

118

M. Edge



standard economic concepts as utility, opportunity cost,
and consumer surplus. A newspaper’s “price” includes
the cost of opportunities foregone while reading it, ac-
cording to Martin, and providing utility in excess of the
price paid by the reader results in a consumer surplus to
the buyer. “Increasing quality increases the utility con-
sumers receive, thereby decreasing the opportunity cost
of consuming a given firm'’s content. Media firms that cre-
ate quality content reduce consumer elasticity of demand,
and should enjoy a competitive advantage” (Martin, 1998).
The unique quality provided by Project Eyeball during its
brieflife included two aspects: a “tech-savvy” writing style
aimed at capturing a younger readership attractive to ad-
vertisers for its disposable income, and an irreverent atti-
tude toward politics designed to engage readers who had
long been offered only bland commentary. Neither was
apparently sufficient to raise utility above the 80-cent
publication price and thus attract enough readers to sur-
vive. The fact that most of Project Eyeball’s editorial content
was available to read at no cost on the Internet may also
have played a part in the failure to stimulate demand for
this product.

According to former Project Eyeball editor Bertha
Henson, journalists involved with the fledgling daily re-
sisted pricing the new newspaper so steeply. “Frankly,
from the start, [ thought it was too high,” said Henson. “In
fact, I would say that the editorial [department] fought
against it because it was too much, too high” (B. Henson,
personal communication, December 22, 2000). SPH Mar-
keting Director Tham Kai Wor said the decision to price
Project Eyeball at 80 cents was “a deliberate experiment on
our part to try to raise newspaper prices in Singapore” (K.
Tham, personal communication, February 25, 2003). The
experiment obviously failed, but according to Tham it was
deemed a necessary gamble by SPH.

We took a chance. We just had to do it, because there was
also competition. We wanted to find a new market. It goes
back to the 1980s, when we started to design The New Paper.
There was one category which The New Paper was supposed
to target—those English literates who are not reading any
newspaper at all. We failed. ... Eyeball had many, many fac-
tors working against it. The main one is this group is not
newspaper readers. (K. Tham, personal communication,
February 25, 2003)

SPH wrote a new chapter on newspaper pricing in
Singapore in early 2004, when it raised the cover prices
of all its titles, including a 33% hike for the Straits Times,
from 60 cents to 80 cents (Sai, 2004). The steep and unex-
pected price rise brought criticism from the Consumers
Association of Singapore, but SPH cited rising costs of
production and the fact that cover prices of its newspa-
pers had not been raised since 1995 (“Case Takes Issue,”
2004).

Competition

Control of newspaper publishing in Singapore is a legacy
of the British colonial era, when publications were re-
quired to be licensed under the classic authoritarian
model of the press. Controls were tightened further after
Singapore achieved independence from Britain in 1959,
as simmering ethnic tensions became ignited by press cov-
erage in several notable instances. A brief merger with Ma-
laysia ended in dissolution in the mid-1960s, after which
circulation of newspapers from that country was prohib-
ited (Ang, 2002, p. 244). A series of government-mandated
press mergers in the early 1980s led to the establishment
in 1984 of SPH as a newspaper monopoly publishing
morning and afternoon editions of dailies in all four offi-
cial languages of Singapore. That situation prevailed until
deregulation in 2000, when limited competition was rein-
troduced.

The creation of SPH can be seen as codification by gov-
ernment fiat of the natural monopoly theory of newspa-
pers. This theory explained the gradual disappearance of
competing daily newspapers in many cities around the
world due to the “circulation spiral,” under which the
larger of two competing dailies would come to be pre-
ferred by advertisers for its greater reach. The trailing
daily would gradually lose advertisers and, as a result,
readers, until it became unprofitable and was forced to
close. The solution to the problem of dwindling newspa-
per competition in the United States and some other
countries became the joint operating agreement, under
which two or more dailies share expenses and split prof-
its. However, by the 1980s a new paradigm of product dif-
ferentiation came to be preferred to the natural monopoly
theory of newspapers, as morning tabloids emerged as vi-
able second dailies in many cities that had been left as
one-newspaper towns by the closure of second-place
broadsheets. By dint of appealing to a younger readership
demographic, these colorful tabloids often became profit-
able for the volume of advertising they attracted for con-
sumer goods. Attracting a younger demographic has al-
ways been a problem for newspapers, but it has become
increasingly pronounced in an era of new technology
(Brody & Picard, 1997, p. 134).

Perhaps as a result of the demonstrated success of
morning tabloids in attracting a younger readership in
other parts of the world, SPH introduced The New Paper as a
tabloid in 1988 in an attempt to attract a younger reader-
ship. The attempt was largely a failure, perhaps in part
due to the curious decision to make The New Paper an after-
noon daily. In any event, according to SPH Marketing Di-
rector Tham Kai Wor, “The gain was very, very small” (K.
Tham, personal communication, February 25, 2003). The
problem of attracting younger readers to newspapers has
been well documented in other countries, with “public
journalism” movement of the 1990s largely aimed at re-

The Failure of Project Eyeball

119



ducing the “disconnect” that citizens increasingly feel
from civic life. This disconnect is perhaps even more pro-
nounced in Singapore due to cultural peculiarities in the
city-state. Censorship and political controls instituted in
an attempt to increase economic performance and stabi-
lize ethnic relations have resulted in a lowered level of po-
litical interest, particularly among young people
(Banerjee & Yeo, 2003, p. 281). A survey of 432 Singa-
poreans aged 15 to 29 taken by SPH in late 2000 showed a
marked indifference to politics, with 9 of 10 saying they
would never consider entering political life. This political
apathy, according to a published analysis, extended to the
point where young Singaporeans were even described as
“contemptuous” of politics (“Youths Shun Politics,” 2000).
The launch of Project Eyeball as a morning tabloid fol-
lowed the more successful model of morning publication,
but it was quickly emulated by MediaCorp with Today,
which benefitted from the added attraction of free distri-
bution. SPH countered with a similar morning giveaway
in Streats, and the field was suddenly crowded. The ap-
proach taken by Project Eyeball in differentiating its prod-
uct from this competition was in its content and mode of
address. It promised in its initial edition that it would
poke fun at Singapore’s “straitlaced ways Christmas
carol-style” and dig up the kind of stories that were not
traditionally covered by the press in Singapore:

Reporters won’t pen their prose from any ivory tower. They
will crawl through the trenches at ground zero and surf
the back alleys of the Net to deliver news you need to know.
... It will question. It will push you to think. It will give you
a voice, even if it’s not popular or politically correct. Most
of all, it’ll stick to what matters to you—the Internet-savvy
young professional crowd. (Henson, 2000, p. 1)

Project Eyeball did indeed cover the offbeat, including
Singapore’s only sex change clinic, and its writing style
was more informal than what Singaporeans had been
used to reading. It insouciance persisted up until its final
issue, in which it summed up its own demise as owing to
the mistakes of “hitching ourselves onto the dotcom band-
wagon” and “looking too much like a technology/Internet
only newspaper.” The bottom line, however, was the bot-
tom line, as the newspaper itself admitted in its own
front-page obituary. “But at the end of day, money talks.
And we’re not bringing in the moolah. But that’s the way
the world works” (Henson, 2001, p. 1). This irreverent atti-
tude indeed “endeared itself to the young and
Internet-savvy,” according to an online obituary, which
also reiterated the fundamental conundrum that spelled
the newspaper’s demise. “The ordinary Singaporean had
to choose between paying 80 cents for Project Eyeball and
getting the other newspapers free. I guess it wasn’t a diffi-
cult decision” (“Project Eyeball Says Goodbye,” 2001).
Other cyberactive Singaporeans, however, were more cyni-

cal and questioned whether Project Eyeball’s irreverent
questioning of authority had hastened its demise. “Is the
closing down of Project Eyeball merely because of business
reasons?” asked the short-lived group Singapore Media
Watch, in a letter to the Web site Singaporeans for Democ-
racy. “Could another reason be that it has overstepped the
boundaries of politics in Singapore? Project Eyeball has
been reporting a lot of articles on the opposition. ... It has
comprehensive reports of Workers Party handover as well
as NSP’s [National Solidarity Party| too” (Singapore Media
Watch, 2001).

However, whatever competitive advantage the editors
of Project Eyeball tried to gain, SPH management provided
even more competition to its own offspring by providing
yet another free choice for Singapore newspaper readers
in Streats. This practically ensured the failure of Project Eye-
ball by dooming it from its steep cover price in face of the
free competition. Although Streats was a more viable com-
petitor for Today than Project Eyeball, and both enjoyed ma-
jor economies of scale under SPH, enduring the inevitable
startup losses of two new dailies was obviously more of a
drain on the bottom line than management was prepared
to allow to continue. After Project Eyeball folded, Streats
more than held its own against Today, capturing about
13% of Singapore newspaper readership in its first year,
compared with about 11% for Today (and only 1% for Project
Eyeball). In 2002, the positions of the dueling giveaways re-
versed, with Today being read by 16.3% of Singaporeans,
whereas Streats was read by only 10.3% (Loo, 2002). The
loosening of regulations restricting competition in the
Singapore newspaper market undoubtedly altered the
playing field on which Project Eyeball competed. From en-
joying a monopoly in newspaper publishing, SPH was sud-
denly in unfamiliar territory with competition from a
new morning tabloid. The rapid demise of Project Eyeball
can perhaps be thus seen as a kind of false start to compe-
tition.

Relative Constancy

The PRC (also known as the relative constancy hypothesis)
has proven one of the more controversial mass communi-
cation theories over the past three decades, and has been
criticized for its lack of grounding in economic theory.
McCombs (1972) first examined data from 1929 to 1968 in
concluding that the level of spending on media purchases
by advertisers and consumers over that period had re-
mained relatively constant as a percentage of gross na-
tional product (GNP), despite technological advances and
variations in competition. Although the amount of adver-
tising on television had increased markedly during the
latter decades of his study, McCombs found that when ad-
justed for inflation, population growth, and increases in
personal income, media expenditures as a whole had re-

120

M. Edge



mained fairly constant as a percentage of GNP over the pe-
riod, and had even declined from 3.46% in 1929 to 3.04%
in 1968 (p. 24). This led to media economics being seen as a
kind of “zero sum” game, with a decline in newspaper in-
dustry fortunes explained by an increase in advertising
expenditures on television.

Subsequent research, however, found spending on me-
dia buying by advertisers to be not as fixed as first as-
sumed by the PRC. Then with the advent of cable televi-
sion and VCR technology in the 1980s, consumer
spending on media was also found to rise in relative
terms. As advertising expenditures are the focus of this
section of the article, findings on that aspect of media
buying are dealt with here. Research found that only
about half of all television advertising revenue was “sto-
len” from other media, and that an increase in the num-
ber of radio stations also increased total advertising reve-
nue (Lacy & Noh, 1997, pp. 9-10). The resulting
contradiction of the PRC in advertising expenditures per-
haps became instead inspiration for media executives
hoping to increase these revenues by exploiting advances
in technology and competitive niches.

Thus, when SPH Marketing Director Tham Kai Wor
stated on launching Project Eyeball, even in the face of in-
creased competition from Today, that “this is not a zero
sum game,” and that “the pie is going to get bigger,” he
was relying, at least implicitly, on the disproving of the
PRC. The increased media competition in Singapore seen
at the turn of the millennium therefore provides an op-
portunity for further testing of the PRC. Data on advertis-
ing expenditures across media are easily available, as is
that on GDP, and breaks down as shown in Table 1.

The verdict on whether increased competition in Sin-
gapore media has served to increase the size of the adver-
tising revenue pie there over the long run will have to be
reserved until several more years of data have been col-
lected. However, given the slowdown in both the global
and local economy, these increases could indicate that ad-
vertising revenue may well rise with increased competi-
tion. However, although this may serve as an explanation
for the genesis of Project Eyeball, along with the host of
other new publications that sprang up in Singapore in
2000, it does not help to account for its closure, as more
competition would seem to be preferred to less under this

finding. For more clues we turn to our fourth and final
area of theoretical consideration.

Share Prices

Ownership of newspaper companies by firms that are
publicly traded on stock exchanges has been seen in other
countries as a possible factor of significance in manage-
ment decision making. The impact of financial markets
on media management practices was first brought to the
attention of many by Bagdikian, who identified it in the
late 1970s as a factor that had been overlooked in under-
standing the impact of increased concentration of press
ownership. He identified stock markets as a “third mar-
ket” whose forces newspaper managers must account for,
in addition to their acknowledged markets for readers
and advertising.

The impact of trading newspaper corporate stock on the
stock market has meant that news companies must con-
stantly expand in size and rate of profits in order to main-
tain their position on stock exchanges. ... Instead of the sin-
gle master so celebrated in the rhetoric of the industry—
the reader—there are in fact three masters. (Bagdikian,
1980, p. 64)

According to Underwood (1993), increased corporate
ownership of dailies resulted in two trends during the
1970s and 1980s: professional management of news-
papers, often by executives with little or no background in
journalism; and an increasingly bottom-line, mar-
ket-driven orientation. He argued that both trends were
largely the result of stock market influences. “Wall Street,
as publishers have learned, can be insatiable in the de-
mand for earnings growth and unmerciful in hammering
a stock if earnings drop” (p. 41). One recent study in the
United States found such a marked effect on newspaper
management of publicly traded share ownership that it
urged the enactment of federal regulations to reverse the
trend, despite First Amendment guarantees in that coun-
try against government interference in the operations of
the press (Cranberg et al., 2001, pp. 147-148).

Table I. Advertising Revenues in Singapore, 1997-2002

Year SPH ($'m) Today ($'m) All Media GDP ($'b) % of GDP
1997 647.4 1,275.3 149.5 .85
1998 574.8 1,186.5 145.9 .81
1999 609.5 1,219.9 143.5 .85
2000 750.6 3.0 1,504.2 160.9 .93
2001 643.2 36.7 1,541.0 154.6 1.00
2002 629.0 62.6 1,685.9 155.7 1.08
Note. From AC Nielsen, SPH, Singapore Dept. of Statistics. Used with permission from AC Nielsen.
The Failure of Project Eyeball 121



Although SPH shares trade on the local Singapore stock
exchange and not on Wall Street, the principle is the
same—share prices can be increased with short-term strat-
egies that may not be in the firm’s best long-term interest.
Thus, pressure from shareholders could theoretically in-
fluence management decision making. The effect would
become even more direct when executives of the newspa-
per company are themselves shareholders, or can take ad-
vantage of stock options. A review of share prices reveals
that the trend line for SPH stock was definitely downward
throughout the life span of Project Eyeball. However, this
was due in large part to the fact that the Singapore stock
market index, charted through the performance of 45 key
stocks and published in the city-state’s largest daily news-
paper as the Straits Times Index (STI), began a long slide al-
most as Project Eyeball was conceived. The STI topped 2,500
briefly at the end of 1999, but as soon as 2000 dawned it
began to trend downward, as did other world markets. By
the time Project Eyeball hit the streets, the STI was hovering
around 2,000. By the time its closure was announced, the
stock index had fallen below 1,700. However, as drastic as
the fall in share prices in Singapore was in 2000, the drop
in SPH stock value was even more pronounced. Table 2
lists a summary of SPH share prices, calculated as a ratio
of the STI from the spring of 2000 until the summer of
2001, when Project Eyeball was closed.

The price of SPH stock significantly underperformed
the market in Singapore throughout the period, and ac-
cording to press reports this may have been due in large
part to the losses being incurred by Project Eyeball. In the
absence of boardroom transparency, managerial strategy
can only be inferred, butitis alogical assumption that the
poor performance of SPH share prices due to its prolifera-
tion of unprofitable ventures may have led to the closure
of Project Eyeball.

Table 2. SPH Share Price Versus Straits Times Index

Month End SPH STI Ratio
April 2000 33.4 2164 1.00
May 2000 25.7 1795 93
June 2000 27 2037 .86
July 2000 29.5 2051 .93
August 2000 27.7 2147 .83
September 2000 26.1 1997 .85
October 2000 25.1 1976 .82
November 2000 27.3 1952 .90
December 2000 25.6 1926 .86
January 2001 23 1991 .75
February 2001 22 1947 .73
March 2000 19.8 1674 .76
April 2000 20.9 1722 .78
May 2000 19.5 1657 .76
June 2001 20 1726 .75
July 2001 19.3 1666 .75

Note. SPH = Singapore Press Holdings; STT = Straits Times Index.
Data from Straits Times.

Conclusions

The failure of Project Eyeball was probably not attributable
to any one single factor, but instead to a combination of
factors. Pricing the newspaper at 80 cents may have at-
tracted enough readers eager for an alternative to the
staid Straits Times if two new free alternatives had not been
added to the mix. In light of changed circumstances, SPH
management’s decision to fold Project Eyeball and cut its
losses is entirely understandable. Although the increased
advertising revenue seen marketwide due to the prolifera-
tion of publications starting in 2000 is apparent in the
data, albeit tentatively, not much of it seemed to flow to
Project Eyeball, likely due to its lack of popularity with read-
ers. Its negative effect on SPH share prices was the final
nail in Project Eyeball’s coffin. In the end, coming as it did at
the onset of both an economic slowdown and an explo-
sion of competing publications, Project Eyeball’s rapid de-
mise can probably best be explained in two words: bad
timing.

Marc Edge
(tmarc@ntu.edu.sg)

is Assistant Professor in the School of Communication and Infor-
mation at Nanyang Technological University in Singapore. He is
the author of Pacific Press: The Unauthorized Story of Vancouver’s
Newspaper Monopoly (New Star Books, 2001).

Endnotes

1. The title was explained as “an amalgam of Streets—where
it’s distributed, and Treats—because it’s free” (Mitton, 2001,
p- 8).

2. Project Eyeball started out as a “code name” for the prototype
publication, but according to one progress report it proved
“so suited to what the team aims to produce that it has been
adopted as the product name. ... The word ‘project’ is apt be-
cause it connotes something experimental and on-going”
(Khalik, 2000, p. 2).

References

All the news that fits, they print. (1999, December 3). Asiaweek,
p. 13.

Ang, P. H. (2002). Media and the flow of information. In D. Da
Cunha (Ed.), Singapore in the new millennium: Challenges facing the
city-state (pp. 243-268). Singapore: Institute of Southeast Asian
Studies.

Bagdikian, B. (1980). Conglomeration, concentration and the me-
dia. Journal of Communication, 30, 59-54.

122

M. Edge



Bakker, P. (2002). Reinventing newspapers: Free dailies—Readers
and markets. In R. G. Picard (Ed.), Media firms: Structures, opera-
tions and performance (pp. 77-86). Mahwah, NJ: Lawrence
Erlbaum Associates, Inc.

Banerjee, I., & Yeo, B. (2003). Internet and democracy in Singa-
pore: A critical appraisal. In I. Banerjee (Ed.), Rhetoric and reality:
The Internet challenge for democracy in Asia (pp. 259-287). Singa-
pore: Eastern Universities Press.

Blankenburg, W. B. (1995). Hard times and the news hole. Journal-
ism and Mass Communication Quarterly, 72, 634-641.

Case takes issue with higher news-stand prices of SPH papers.
(2004, January 17). Straits Times, p. H2.

Chua, M. H. (2000, June 7). SPH to launch newspaper for the hip
and opinionated. Straits Times, p. 1.

Cranberg, G., Bezanson, R., & Soloski, J. (2001). Taking stock: Jour-
nalism and the publicly traded newspaper company. Ames: Iowa
State University Press.

Doyle, D. (2002). Understanding media economics. London: Sage.

Drohan, M. (1998, April 20). Black geared for fight. Toronto Globe
and Mail, p. B1.

Glover, S. (2003, September 13). The price war is over, and it is
time to ask who won. The Spectator (London), p. 32.

Henson B. (2000, August 12). Prepare to be provoked-Project Eye-
ball is spoiling for a fight. Project Eyeball, p. 1.

Henson, B. (2001, June 29). A last look. Project Eyeball, p. 1.

Khalik, S. (2000, February 6). New SPH paper gets its licence.
Straits Times, p. 2.

Lacy, S., & Ghee-Young, N. (1997). Theory, economics, measure-
ment, and the principle of relative constancy. Journal of Media
Economics, 10(3), 3-16.

Lacy, S., & Simon, T. (1993). The economics and regulation of United
States newspapers. Norwood, NJ: Ablex.

Lim (2003, November 13). High hopes. Business Times (Singapore),
p. 2.

Loo, D. (2002, December 23). Battle of the free-sheets. The Edge
(Singapore), p. 16.

Martin, H. (1998, August). Modeling strategy for mass media: A re-
source-based approach. Paper presented at the Association for Ed-
ucation in Journalism and Mass Communication Annual Con-
vention, Baltimore, MD.

McCombs, M. (1972). Mass media in the marketplace. Journalism
Monographs, 24, 1-102.

Media war and pricing hurt Eyeball. (2001, July 3). Straits Times,
p- H7.

Mitton, R. (2001, January 8). A media scuffle to the death.
Asiaweek, p. 8.

Olynec, N. (2000, June 6). SPH to start new paper in August as it
loses industry monopoly. Bloomberg News.

Ong, C. (2000, June 6). Broadcast licences for SPH, newspaper
licence for MediaCorp. Business Times (Singapore), p. 1.

Picard, R. G., & Brody, J. H. (1997). The newspaper publishing industry.
Needham Heights, MA: Allyn & Bacon.

Preston, P. (2003, July 13). Ten years of price warfare and what
have we got? Not an awful lot. The Observer (London), p. 6.

Project Eyeball says goodbye, for now. (2001, June 29). Retrieved
December 9, 2002, from http://[www.getforme.com/previous
290601_ProjectEyeballSaysGoodbyeForNow.htm

Rajeev, P. (2001, June 28). SPH to suspend operations of Project
Eyeball newspaper—Singapore media firm cites market condi-
tions. Asian Wall Street Journal, p. M2.

Sai, M. (2004, January 14). Singapore press raises its prices. Asian
Wall Street Journal, p. M3.

Seow, F. T. (1998). The media enthralled: Singapore revisited. London:
Lynne Reiner.

Singapore Media Watch. (2001, June 29). Closing down of Project
Eyeball: Letter to Singaporeans for Democracy. Retrieved De-
cember 9, 2002, from http://www.sfdonline.org/Link%20Pages/
Link%20Folders/01Ds/290601.html

Sivanithy, R. (2001, March 28). SingTel’s collapse sends STI reeling
below 1,700 points. Business Times (Singapore), p. 8.

Snoddy, R. (1996, December 17). Murdoch says cut-price Times
will last forever. Financial Times (London).

SPH’s net dropped 8.5% in first half on losses at units. (2001,
March 27). Asian Wall Street Journal, p. M3.

SPH to close Project Eyeball Thursday. (2001, June 27). Reuters
News.

S’pore stocks creep higher at close, M&A rules. (2001, June 28).
Reuters News.

Sylvie, G., & Witherspoon, P. D. (2002). Time, change, and the Ameri-
can newspaper. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates, Inc.

Teh, H. L. (2000, June 7). Singapore’s latest paper to readers—Tell
us what you want. Business Times (Singapore), p. 1.

Telling it like it is—What the editors say. (2001, March 24). Straits
Times, p. H15.

Underwood, D. (1993). When MBAs rule the newsroom. New York: Co-
lumbia University Press.

Webb, S. (2000, August 11). New Singapore paper aims to woo
younger, tech-savvy readers. Asian Wall Street Journal, p. 9.

Youths shun politics, involvement. (2000, December 20). Straits
Times, p. H2.

The Failure of Project Eyeball

123



