Pie Sharing or Food Fight? The Impact of Regulatory Changes

on Media Market Competition in Singapore

Marc Edge
University of Texas at Arlington, USA

The media market in Singapore was deregulated to a limited extent in 2000 when the government there an-
nounced the introduction of “controlled competition.” Newspaper publisher Singapore Press Holdings
(SPH), which for 16 years had enjoyed a government-sanctioned print monopoly, was granted licences for 2
television stations and began broadcasting in both English and Chinese. Government-owned MediaCorp,
which formerly held a broadcasting monopoly, was issued a newspaper publishing licence and began pub-
lishing a free commuter tabloid titled Today in competition with SPH’s broadsheet Straits Times. The
start-up losses brought by competition in both media have resulted in heavy financial losses for both firms
and have led to government signals that a return to monopoly media might be considered. Some in the Sin-
gapore media, along with some scholars there, have argued that the island nation of 4 million is too small
as a market to support competing media outlets, particularly in newspaper publishing. This article is an
analysis of the Singapore situation in which I argue for a rationalization of media competition there rather

than its elimination.

The Singapore government loosened its iron grip on mass
media in the Southeast Asian city state ever so slightly in
2000, introducing what was called “controlled competi-
tion” to a market that had for decades seen mandated mo-
nopolies in both newspaper publishing and television
broadcasting (Ang, 2002, p. 246). Granting a newspaper
publishing licence to government-owned broadcaster
MediaCorp and television licences to newspaper pub-
lisher Singapore Press Holdings (SPH) was intended to al-
low those firms to take advantage of the synergies be-
lieved to be inherent in media convergence (Ong, 2000).
Three years later, not only had the expected benefits of
convergence failed to materialize, but heightened compe-
tition for advertising had cut sharply into the profits of
both SPH and MediaCorp. This financial squeeze caused
many Singaporeans to wonder whether media competi-
tion was desirable or even possible in a market of 4 mil-
lion in population. Before 2003 was over, the government
had signaled its willingness to allow a return to the old
system of media monopolies, sparking heated public de-
bate both in the media and in scholarly circles.

Address correspondence to Marc Edge, Department of Communica-
tion, University of Texas at Arlington, Box 19107, Office 118 Fine Arts
Building, Arlington, TX 76019-0107. E-mail: mail@marcedge.com

“If you ask me, the limited media liberalization of re-
cent years has been an expensive experiment,” wrote
Straits Times columnist Fernandez (2003, p. H15) in re-
sponding to the government signals. “The bleeding of the
two local media companies has done little good”
(Fernandez, 2003, p. H15). The foreign editor of SPH’s flag-
ship broadsheet argued that the benefits brought by me-
dia competition in 21st-century Singapore had been out-
weighed by the financial difficulties that accompanied
market liberalization:

The undercutting of advertising rates has meant less |sic|
resources to recruit, train, and retain much-needed talent.
Newsrooms are now doing much more with much less and
the strain often shows. ... Will the market sort out these
difficulties? I doubt it. To my mind, these are not matters
best left to a market free-for-all. (Fernandez, 2003, p. H15)

The signals given by the government brought specula-
tion that a consolidation of media operations was immi-
nent in Singapore, but many in the city state resisted the
move, including MediaCorp. Some Singaporeans had long
advocated for the introduction of media competition not
just to allow market pricing for advertisements but to also
bring a more vibrant public sphere than had been seen
under the system of monopoly. “Something more impor-

184

The International Journal on Media Management, 6(3&4), 184—193



tant [is] at stake than the fate of these business units,”
wrote author and former journalist George (2003, p. 32)in
arebuttal to Fernandez published in the Straits Times. “It is
Singapore’s comfort with competition that is being
tested” (George, 2003, p. 32). Arguing in favor of continued
competition, the Singapore media critic instead made a
case that the new-found freedom had been bungled by me-
dia managers:

Let’s be blunt about this: Singapore’s partially liberalised
media industry basically amounts to a duopoly run by
chief executives with no prior experience in media man-
agement ... whose recent track records in growing new
businesses could not be described as confidence-inspiring.
(George, 2003, p. 32)

In this article, I examine the competing analyses of the
media market in Singapore including those offered in the
academic arena. [ examine the deregulation debate there
in historical and theoretical context and offer recommen-
dations for redressing some of the difficulties encoun-
tered with the introduction of media competition.

Background

Singaporeisa 648 km?2island nation of4 million in popula-
tion situated near the equator at the tip of the Malaysian
peninsulain Southeast Asia. Its small size and lack of natu-
ral resources make it dependent on trade, including with
Malaysia forits domestic water supply, which issupplied by
a pipeline across the narrow Straits of Johor that separate
the countries. Singapore and Malaysia were briefly united
in the mid-1960s after colonial Malaya received independ-
ence from Great Britain in the late 1950s, but the marriage
did notlastdue to ethnic and political incompatibility. The
Straits Times, which had expanded from its base in Singa-
pore following World War II to distribute in Malaysia as
well, moved its headquarters to Kuala Lumpurin 1959 after
Lee Kuan Yew of the People’s Action Party (PAP) was elected
Singapore’s first prime minister. The newspaper’s relation-
ship with Lee, whose policies it had opposed editorially,
had been tense from the earliest postcolonial days of the
PAP (Turnbull, 1995, p. 213). When the 1963 merger be-
tween Singapore and Malaysia fell apart 2 years later, the
Straits Times found itself in an even more precarious posi-
tion—headquartered in a foreign country. The newspaper
was forced to return its offices to the city state in 1972 after
Malaysia limited foreign ownership ofits media, leading to
the creation of a new Malaysian-owned daily published in
Kuala Lumpur titled the New Straits Times in which the Straits
Times retained the 20% interest allowable under the new
law (Turnbull, 1995, p. 294). Circulation of each country’s
newspapers in the other’s territory has long been prohib-
ited in Singapore and Malaysia.

Licensing of newspapers was a legacy of colonialism
Singapore inherited from Great Britain, but the authori-
tarian model of press regulation was even more harshly
applied under home rule in the city state after Singapore
gained independence (Ang, 2002, p. 244). The early 1970s
were a watershed era of press repression in Singapore,
with several publications stymied by imprisonment of
their editors, revocation of work permits for some expatri-
ate journalists, and ultimately cancellation of the embat-
tled Singapore Herald’s publishing license in 1971 amidst
allegations of foreign influence (Seow, 1998, p. 85). The fol-
lowing year, Lee Kuan Yew issued a stern warning in a
speech to the annual Press Club dinner:

Every morning my task begins by reading five—four now—
newspapers. And it’s a tiresome business. I note the scurri-
lous, the scandalous. I can live with that. But when any
newspaper pours a daily dose of language, cultural, or reli-
gious poison, I put my knuckle-dusters on as the first
stage. If you still continue, then I say here are the stilettos,
choose your weapons. (Seow, 1998, p. 106)

Within months, the government announced the News-
paper and Printing Presses Act (NPPA) under which all
newspaper companies were required to convert to public
ownership, with only Singaporeans and corporations ap-
proved by the government eligible to hold management
shares, which controlled editorial policy. A percentage of
management shares was also required to be held by gov-
ernment-controlled companies, which placed representa-
tives on the newspapers’ boards. In 1977, the act was
amended to restrict ownership of shares by any one per-
son to 3% (Y. S. Tan & Soh, 1994, p. 37).

The early 1980s saw a series of forced mergers that led
to the creation of SPH as a government-controlled newspa-
per monopoly. In 1982, two competing Chinese dailies
were required by the government to join forces under a
single holding company, Singapore News and Publica-
tions Ltd. (SNPL), which was also handed the New Nation,
an afternoon daily that the Straits Times had recently be-
gun publishing. According to Turnbull (1995), who wrote
the official history of the Straits Times for its 150th anniver-
sary, the government at first wanted the Straits Times to
hand over both its Business Times and the New Nation to
SNPL along with their staffs. Such corporate sacrifice was
deemed necessary by the government in its quest to pro-
mote multiculturalism because it was considered in the
national interest that the Chinese-language newspaper
group also publish dailies in English. A compromise was
finally reached in which only the New Nation was ceded to
SNPL without its staff. “In return the [Straits Times| group
would be guaranteed freedom from competition in the
English-language morning market for three years,” ac-
cording to Turnbull (1995), “and would be permitted to
publish its own Chinese-language newspaper” (pp.

Pie Sharing or Food Fight?

185



342-343). In 1984, a merger between the Straits Times
group and SNPL was announced, leading shocked journal-
ists to demonstrate against the consolidation of all news-
papers in Singapore into one publishing company. The
government denied it was behind the creation of SPH, but
according to former Singapore solicitor general Seow
(1998), “Lee’s fingerprints could be seen all over the
merger agreement” (p. 123). SPH went on the Singapore
stock exchange as the country’s sixth-largest listed com-
pany, its largest industrial group, and its only monopoly.

The foreign press has similarly been targeted for atti-
tude adjustment by the Singapore government, which has
severely restricted the circulation of—or “gazetted”—pub-
lications whose coverage it has considered unfavorable or
even overly political, such as Time, the Economist, the Far
Eastern Economic Review, and The Asian Wall Street Journal. Oth-
ers, such as the International Herald Tribune, have been hit
with stiff monetary damages following legal actions com-
menced for libel after criticizing the Singapore govern-
ment (Wallace, 1995). The PAP’s tight grip on media in the
city state has helped it to retain political power continu-
ously since 1959 in a de facto, one-party system. This harsh
press repression has earned Singapore not only interna-
tional scorn but also annual rebuke in the form of press
freedom rankings. Freedom House regularly rates the city
state near the bottom of its scale, grouped in the “not
free” category with countries such as Russia, Colombia,
and Sierra Leone. Singapore’s score in recent years has
been 66 out of 100, based on three criteria of constraints
on each of which it scores almost equally poorly: legal en-
vironment (24); political influences (21); and economic
pressures (21; Karlekar, 2003, p. 135).

Market Liberalization

In mid 2000, the Singapore government decided to loosen
slightly its restrictions on the island nation’s media at
least in terms of economic constraints. In June of that
year, it announced that limited media competition would
henceforth be allowed, granting a newspaper licence to
MediaCorp, which is controlled by the government
through its private-sector arm Temasek Holdings, and ra-
dio and television licences to SPH (Ang, 2002, pp.
246-247). Almost immediately, MediaCorp announced it
would begin publishing by year’s end a free commuter
tabloid titled Today in partnership with local transit com-
panies (Ong, 2000). Four months earlier, SPH had been
granted a licence to publish as an 11th newspaper a morn-
ing tabloid titled Project Eyeball, which was aimed at “youn-
ger, Net-savvy readers” and included a continuously up-
dated Internet edition (Khalik, 2000). However, even
before it began publishing in August, the promised new
competition from MediaCorp put SPH in a quandary with
Project Eyeball, which had been priced at 80 cents compared

with only 60 cents for the thick broadsheet Straits Times
(Edge, 2004b). MediaCorp’s free commuter tabloid prom-
ised to rob Project Eyeball of much of its market, so 2 days af-
ter Today was announced, SPH management decided it
would begin publishing its own giveaway tabloid titled
Streats. The decision effectively doomed Project Eyeball,
which achieved a circulation of only about 20,000 before
folding in June 2001 after only 10 months of publication
(Edge, 2004b). Despite conceiving it after MediaCorp an-
nounced it would begin publishing Today, SPH hit the
streets with Streats on September 2, 2000, more than 2
months before its new competition appeared in Novem-
ber due largely to the publishing giant’s advantage of hav-
ing an extensive newspaper staff and plant already in
place. MediaCorp countered SPH’s first-mover edge, how-
ever, by giving away Today at stations along Singapore’s ex-
tensive lightrail transit line operated by Singapore Mass
Rapid Transit, its largest partner in the new publication.

In early 2001, the first financial results in the media
war of attrition were reported, with SPH’s first-half profits
falling $19 million Singapore dollars (S$; approximately
U.S.$10 million) due largely to start-up losses of $$2.9 mil-
lion for Streats, S$4.8 million for Project Eyeball, and S$9.5
million for its MediaWorks television arm (Low, 2001). By
the time SPH announced the closure of Project Eyeball in
June, it had lost a total of S$13.3 million on the start-up
daily (Rajeev, 2001). When SPH’s financial year-end results
were announced in October, the losses had increased to
S$42.5 million for MediaWorks—which chalked up reve-
nues of only S$16.6 million—and S$5.6 million for Streats.
The resulting 18.7 % drop in its profits to S$340.8 million
prompted SPH to embark on a S$35-million cost-cutting
program including wage cuts for two thirds of its 4,300
employees (Teh, 2001b). Today was also debilitating the fi-
nancial fortunes of its investment consortium by an esti-
mated S$22.2 million in its first 11 months of operation
(“Today Drags Down Profits,” 2001).

After a year of competition, Streats held the advantage
in readership, as surveys by AC Nielsen estimated it had
captured 14% of the market with 408,000 readers com-
pared with 346,000 readers and 11% coverage for Today
(Teh, 2001a). However, by 2002, according to AC Nielsen,
those positions had been reversed, with Today enjoying a
readership of 16% and Streats only 11% (“Consumption of
Media,” 2002). Streats then underwent a revamp to make it
more of an up-market product and thus more similar to
Today, and 6 months later, in March 2003, SPH published
figures that claimed its readership had leapt by one half
to 554,000 (Quah, 2003). Two months after that, in
mid-May, SPH claimed that readership of Streats had al-
most jumped by one half again to 800,000, which
amounted to almost three readers for every one of the
280,000 copies it printed (W. Tan, 2003). MediaCorp ques-
tioned the survey’s methodology, which SPH and market
research firm Synovate refused to disclose, insisting only

186

M. Edge



that it adhered to “professional research standards”
(Divyanathan, 2003). Streats trumpeted the 800,000 figure
on its front page until Nielsen’s revised estimate of its
readership came in at the end of June at less than halfthat
number—392,000 (Yap, 2004). MediaCorp was similarly ac-
cused by SPH of fudging the figures when it claimed that a
readership of 580,000 made it the “undisputed second
most widely read daily English newspaper in Singapore”
(Ng, 2003, p. H7). Today executives quickly amended that
claim to “second-highest morning daily” (p. H7) when SPH
pointed out that its tabloid The New Paper, which it had
started in 1988, had an average readership of 456,000 (Ng,
2003).

Competition between the commuter tabloids for adver-
tising was also fierce, with Today almost bending over
backward to attract business onto its pages. According to
the industry magazine Media, advertisers appreciated the
“flexibility” offered by the MediaCorp tabloid. “Today ad-
vertisers are allowed to run ‘island’ ads, ads at the top of
the page, flags, wrap-arounds and advertorials. Other in-
novations Today has implemented include letting Dell
computers run a front-page wrap around with ‘Tomor-
row’ as the masthead [sic]” (“Dailies Bank On Facelifts,”
2002, p. 10). In its quest for advertisers, Today even sold its
entire issue of March 24, 2003 to HP for use in the com-
puter company’s “Everything is possible” branding cam-
paign, turning its tabloid pages broadsheet for a day and
printing its front-page “flag” in HP blue instead of’its regu-
lar red (Said, 2003). By the end of that month, increased
advertising revenues had helped Today trim its yearly loss
to S$10 million from S$18.8 million (“MediaCorp Posts,”
2003).

In broadcasting, SPH was on the other side of the uphill
climb inevitably faced by new entrants to a market. The
channels broadcast by its subsidiary MediaWorks immedi-
ately gained solid viewership, with its Channel U actually
outdrawing MediaCorp’s Chinese-language Channel 8 by
July 2002, according to AC Nielsen. Its English-language
Channel i, however, lagged far behind MediaCorp’s flag-
ship Channel 5, with only 25% of viewership. More impor-
tant, MediaCorp’s dominant position in the market al-
lowed it to retain more than 85% of television advertising
sales. However, due to a deepening recession, even
MediaCorp’s local television operations (it also operates
the regional network Channel News Asia) showed a
S$65-million loss in 2002 compared with a S$35-million
profit the previous year (Low, 2002). Competition for
broadcast advertising was also fierce, fuelled by a pro-
tracted demand slump. In late 2003, HSBC Bank issued a
report estimating the average discount rate for advertis-
ing in the city state that year had been 37% (Leng & Pek,
2003).

In an attempt to level the uneven playing field of media
competition between the entrenched players and the new
entrants, the Singapore government introduced a compe-

tition code in 2003, which had been lobbied for by
MediaCorp in response to rate cutting by SPH for advertis-
ing in Streats (Siow, 2002). Under the code, archived edito-
rial material had to be shared by the established media
outlets with their new competition, and the dominant
player in each medium was prohibited from undercutting
advertising rates. “Predatory pricing,” which was defined
as selling products below cost to stymie emerging compe-
tition, was expressly forbidden under the new code but
only of the established companies, not the new entrants,
which brought protests from SPH (T. H. Tan, 2003).

Cooling Competition

SPH first began signaling its desire for a cease fire in the
Singapore media war in late 2002, suggesting it would be
willing to get out of the television business if MediaCorp
left the newspaper field. SPH executive chairman Lim Kim
San said, “We are bleeding. Both Streats and Today are
bleeding. And in TV we are also bleeding. So we are wast-
ing our resources” (W. K. Wong, 2002, p. 8). In June 2003,
SPH announced the layoff of 111 employees to save S$5.7
million annually. It was the third mass layoff in as many
years for SPH, following downsizings of 97 in 2002 and 116
in 2001 (Khalik, 2003). In October, the company’s annual
report showed that although the losses incurred on its
MediaWorks television operations had narrowed to
S$$40.2 million from S$44.6 million in the previous year,
the red ink spilled by Streats over the previous year had in-
creased to S$5.8 million from S$5.2 million (Koh, 2003).
In mid-November, the government signaled that it
would be willing to allow a return to monopoly opera-
tions in the media after 3 years of costly competition. Min-
ister for Information, Communications and the Arts, Lee
Boon Yang, indicated in a speech to the Singapore Press
Club that the government would be open to allowing con-
solidation between SPH and MediaCorp to reduce the
competitive environment. “Wherever we can, we will try
to promote and encourage competition, but we are also re-
alistic and if competition does not work, then, well, we
have to accept that the market itselfis just too small to ac-
cept more than one significant player” (Lim, 2003, p. 1).
Founding prime minister Lee Kuan Yew, who was still ac-
tive in the government at age 80 as Senior Minister, said in
an interview broadcast on television that evening that he
had doubted from the beginning whether media competi-
tion would be possible in Singapore due to the small size
of the market. The officially expressed doubts were
enough to spark widespread speculation that a media
consolidation was imminent in the micromanaged city
state. The pronouncement by Lee Kuan Yew particularly
led many to believe it was a fait accompli, so great was his
influence in the fledgling nation he personally shep-
herded from third-world to first-world status through

Pie Sharing or Food Fight?

187



three decades of leadership. As political analyst Seah
Chiang Nee told Reuters, “When Kuan Yew says some-
thing, traditionally he is not offering an opinion” (Espina,
2003).

However, SPH denied it was negotiating to acquire
MediaCorp (“SPH says,” 2003). Its chairman, Lim Chin
Beng, also declared the media giant had no intention of
getting out of the television business, saying SPH was in
TV for the long term, calling it a “strategic” platform
given the waning influence of print (W. K. Wong, 2003).
For its part, MediaCorp insisted it was not about to merge
with or sell out to SPH, nor did it intend to fold Today, al-
though its CEO did express an interest in taking over the
television assets of SPH if it decided to bow out of the me-
dium (A. Tan, 2003). The influence of shareholders and in-
vestment analysts also began to be felt by SPH, with dis-
content expressed at its annual general meeting in
December about the idea of buying more broadcasting as-
sets. Complained one shareholder: “Broadcasting is cash
draining. If you buy another broadcasting business, you’ll
be carrying an albatross around your neck” (W. K. Wong,
2003, p. 1). A survey of investment analysts taken by the
Business Times showed that most believed there was room
for competing players in each medium, but that some of
the behavior seen so far in the Singapore media war had
been anticompetitive:

What investors really want, the analysts said, is an end to
the severe price discounting in the media industry. They
said the main hurdle to commercial viability is not the ca-
pacity of the market but severe price wars, especially in
broadcasting. ... “In markets like the U.S., it would be an
anti-trust situation, where you’re operating at a loss to
drive someone out of competition,” [one] said. “The pie is
big enough to go around, but they’d rather have a pie fight
than share the pie.” (W. K. Wong & Lim, 2003, p. 2)

The poor financial results led many to question
whether the formerly entrenched monopolists possessed
the acumen required to compete in a market environ-
ment. The trade journal Media even asked, “Have the two
incumbents done their sums right? ... Do both sides have
the necessary top and middle management talent, with
enough media experience, to exploit growth opportuni-
ties presented by a deregulated environment?” (“Has Time
Come,” 2003, p. 4). The model some critics claimed should
have been followed in deregulating the Singapore media
market in 2000 was the one followed successfully there in
1997 in telecommunications. From a government-run mo-
nopoly dominated by SingTel, a more orderly introduc-
tion of competition was seen from the outset due to rules
that ensured a level playing field. “The free-for-all in mo-
bile telephony has also spurred innovation,” noted The
Edge (Leng & Pek, 2003, p. 5), a Malaysian business weekly.
“And when it comes to calling overseas, prices have never

been cheaper. According to government data, interna-
tional direct dial rates to popular destinations around the
world have fallen by up to 80% since the telecoms market
was fully liberalized” (Leng & Pek, 2003, p. 5). The differ-
ence, according to George (2003), was that in telecommu-
nications, the competition came from multinational com-
panies, which are prohibited from investing in
Singapore’s mass media:

Foreign investors will enter only on condition that govern-
ment policies are transparent and former govern-
ment-linked monopolies do not exercise an unfair advan-
tage. ... The government may have felt less pressure to
carry out media liberalization with the same nurturing
touch it had applied to telecoms. (p. 32)

Some called for foreign ownership to be allowed into
the media market as well. Mused Media: “Perhaps the time
has come to take deregulation a step further. If the Gov-
ernment is serious about media competition, the time is
right to consider opening the media door to foreign play-
ers with the ability to inject investment dollars into the
industry” (“Has Time Come,” 2003, p. 4). Today even ran an
analysis by Australian scholar Backman (2003), headlined
“Is Singapore Paranoid,” in which he called for an end to
licensing of newspapers under the NPPA and for foreign
competition to be allowed into the market, referring to
the city state’s government control over media as “the old
fashioned, outmoded trappings of a Third World dictator-
ship” (p. 3).

In November 2003, SPH reported that its first quarter
printrevenues had slipped another 3%, and that its broad-
casting losses had widened to S$10 million from S$6.3
million for the quarter. In an attempt to stem the tide of
red ink arising from competition in both the newspaper
and broadcasting fields, SPH announced in January 2004
a cover price increase for 9 of'its 11 newspapers, including
Sunday editions. The newsstand price ofits flagship Straits
Times, which in 2002 had a paid circulation of 385,000,
was increased 33% to 80 cents (Paul, 2004).

Economic Theory

In early 2004, the media competition debate in Singapore
took to the academic arena, and theorists in the city state
also disagreed on whether the island nation was large
enough to sustain competing media players. Ang and Fu
(2004a, 2004b) published a two-part analysis in the Straits
Times in which they argued that the problems brought by
media competition were behavioral in television but
structural in newspapers. As a result, Ang and Fu (2004a)
concluded that television broadcasting in Singapore was
well capable of supporting more than one player and that
eventually an equilibrium position would be reached be-

188

M. Edge



tween the competing firms. MediaCorp and SPH were
bleeding red ink in television only in the short term, Ang
and Fu (2004a) argued, due to their “overly enthusiastic
behaviour in pricing and bidding” in a “frenzied mar-
ket-share battle” (p. 12). In the newspaper business, how-
ever, Ang and Fu’s (2004b) analysis was reversed. Higher
start-up costs and lower marginal costs meant that Today
would never be able to compete with SPH due to the “cir-
culation spiral,” which sees advertisers and then readers
and then more advertisers gravitate to the largest daily in
a market:

To defy this downward spiral, a paper like Today needs to
pour in a fearsome amount of money, which may not be
recovered if market fundamentals do not change favour-
ably. ... The Singapore newspaper market will probably not
develop into a truly competitive market without some
structural intervention. (Ang & Fu, 2004b, p. 16)

Part of the problem in the Singapore media war, Ang
and Fu (2004a) added, was that “perhaps unexpectedly”
the battle for television advertising had spilled over into
the newspaper business, which had an unintended effect
when competition on price turned predatory. “Un-
der-priced advertising airtime siphoned off sizeable news-
paper advertising sales from SPH. ... No market is ever
large enough to be profitable if companies undercut each
other’s price below costs” (Ang & Fu, 2004a, p. 12). To re-
dress the imbalances in newspaper competition, Ang and
Fu (2004b) offered three possible solutions:

m A U.S.-style Joint Operating Agreement between SPH
and MediaCorp Press, under which Today could ben-
efit from the same vertical integration and econo-
mies of scale enjoyed by the SPH dailies while still
competing editorially.

®m Dividing the newspaper market linguistically be-
tween SPH and MediaCorp, with one taking the Eng-
lish-language market and the other the Chinese
newspapers.

®m Enlarging the MediaCorp stable of publications in
other ways, such as with a chain of weekly maga-
zines, to increase its economies of scale.

A dissenting scholar (Edge, 2004a) argued that Singa-
pore was large enough as a market to sustain competing
players even in newspaper publishing given the demon-
strated success of tabloids as second-place newspapers in
other countries. Citing the success of the Toronto Sun
chain of morning tabloids in his native Canada, Edge
(2004a) argued in an analysis published in Today that the
natural monopoly theory of newspapers had been effec-
tively repealed there and replaced by a paradigm of prod-
uct differentiation and niche marketing. By appealing to a
younger readership, the Sun tabloids had proven profit-

able, Edge (2004a) pointed out, by reaching a
demographic that was not being served effectively by
broadsheets and was coveted by advertisers for its dispos-
able income. Giveaway commuter tabloids in particular
had proven in many countries to be a viable model for dif-
ferentiated newspaper competition, Edge (2004a) added,
as seen with the worldwide success of Sweden’s Modern
Times Group, which had provided the template for both
Today and Streats:

The solution to the media problem in Singapore is not
more government regulation, but less. Media businesses
must be allowed to manage their own affairs, or misman-
age them as the case may be. Left alone, market forces will
sort things out. A market approaching four million in pop-
ulation is more than large enough to support at least two
newspapers, but neither will be as profitable as a monop-
oly daily. Get used to it. (p. 17)

Politics and Culture

Economic theory is only one level on which media compe-
tition must be considered in postcolonial Singapore, as
normative considerations must also be taken into ac-
count. Politics are an inescapable reality in a nominal de-
mocracy that has not seen a change in its ruling party
since gaining independence in 1959. Culture is another
crucial variable in the multiethnic republic, which saw
race riots in the 1950s and 1960s result from tensions,
sometimes fanned by the press, between the country’s
Malay Muslim minority and its Chinese majority. Media
competition in Singapore must be viewed as a kind of mul-
tilevel chess game with economic considerations con-
stituting only the most apparent variables and political
and cultural factors playing themselves out on underlying
levels. In this article, I deal explicitly only with economic
issues, as normative considerations of press freedom must
be left to Singaporeans to reconcile. The complexity of po-
litical and cultural issues in Singapore must be recog-
nized at least implicitly, however, even by the economist.

In an attempt to foster the twin goals of ethnic har-
mony and economic growth, the Singapore government
has historically taken an interventionist hand in the na-
tion’s press to a point where some scholars have consid-
ered thatit qualifies as an authoritarian regime under the
old four theories of the press (Hachten, 1996, p. 17). Others
have felt it conforms more closely to the “development”
model due to the explicit onus placed on the press to con-
tribute to nation building. Some scholars, however, have
doubted the applicability of the development press model
to Singapore because its expectations of uncritical jour-
nalism are supposed to lapse after a nation grows into
adulthood, and as one of the leading “Tiger economies” of
Asia, the city state graduated to developed nation status

Pie Sharing or Food Fight?

189



decades ago. As Bokhorst-Heng (2002) noted, “The use of
the term ‘development model’ suggests that at some
higher stage the press in Singapore will move to a more
advanced press model” (p. 564). Another model offered to
explain press performance in Singapore has been the
“Asian values” paradigm under which the media are ex-
pected to demonstrate respect for authority, foster har-
mony, and build consensus in contrast to Western models
that expect the press to perform a “watchdog” function in
a more adversarial system. One study (Massey & Chang,
2002) of online newspapers in the region, however, found
that Asian values in journalism (as reflected by a lack of
conflict as a central story-telling device) correlated more
closely with measures of press freedom than with geogra-
phy. Countries with a press rated not free, such as Singa-
pore and Malaysia, also had a press that was more sup-
portive of the government in contrast with neighboring
nations with a freer press, which demonstrated fewer
Asian values (Massey & Chang, 2002, p. 999).

Analysis

Straits Times columnist Fernandez (2003) engaged in some
disingenuousness when he claimed that the assumption
on the part of many that SPH is state owned and controlled
is mistaken because “the bulk of its shares is owned not by
Singaporeans, but foreigners, mainly institutional play-
ers”(p.H15).The truthis thatnon-Singaporeans are prohib-
ited from owning management shares in SPH, which carry
200 times the voting power of common shares, and that the
holders of these “golden” shares must be approved by the
government under the NPPA. As George (2000) noted in his
book Singapore: The Air-Conditioned Nation, this provision in
the law allows the government to actually determine the
composition of SPH’s board of directors:

It [the NPPA] has been so effective in fulfilling its objective
of behind-the-scenes control that most Singaporeans are
not even aware of it, even though it is the main instru-
ment shaping how the press operates. ... With this mecha-
nism in place, the government needs neither to post its of-
ficials directly into top newsroom positions, nor to
nationalize the press. (p. 66)

George (2000) noted that the quid pro quo for press ac-
quiescence to controls on its freedom in Singapore was
monopoly profits. “A press allowed to make money out of
a system will support that system [as| publishers value
their bottom line more highly than they do their editorial
freedom” (George, 2000, p. 67). If competition is to be al-
lowed at all in the Singapore press, monopoly profits will
no longer be made, and the press will thus be less likely to
accept restrictions on its editorial freedom and thus its
pursuit of commercial success.

K. K. Wong (2001) identified the fundamental contra-
diction of postcolonial Singapore as the city state’s open-
ness to foreign commerce through duty-free trade policies
at the same time as it restricts the flow of information in
the domestic media. K. K. Wong developed a theory of
“controlled commodification” to explain media and cul-
ture in Singapore and claimed that the pursuit of eco-
nomic prosperity in the city state has been at the expense
of “depoliticization” of the public sphere in Singapore.
State control of media through its controlling corpora-
tions has seen a mandated “political-economic separa-
tion” under which the media are proscribed from cover-
ing politics in the pursuit of the nation’s economic ends.
“PAP state control has been legitimized and internalized
in the industry as part of the country’s press policy, which
is largely to serve PAP economic control in the name of
Singapore’s survival” (K. K. Wong, 2001, p. 96). When
Mahbubani’s provocatively titled book, Can Asians Think?,
was first published in Singapore in 1998, it caused a stir
not only in the city state but also regionally and even
worldwide. A more appropriate question to ask in consid-
ering media competition in Singapore, however, might be
“Can Asians think critically?” Mahbubani, who is Singa-
pore’s ambassador to the United Nations, challenged the
“end of history” view that sees the American empire as the
pinnacle of human advancement, and his book has since
been republished around the world. The fact that his ques-
tion sparked the discussion it did amply demonstrates the
importance of asking critical, even insulting, questions in
the search for useful answers.

Singapore’s economic achievements have proven be-
yond doubt the financial acumen of its leaders, but the
success has come at a considerable social cost due to gov-
ernment micromanagement not only of industry but
also of the public sphere. Dissent to the government’s
economic and social policies has not been permitted un-
der a controlled press, but when the former policies fail,
all that is lost is financial. Misguided social policies that
go unchallenged can result in long-term structural prob-
lems such as the city state’s current “baby bust,” which
is a result of government admonitions against having
large families in the 1960s. Constructive criticism of and
even vigorous disagreement with government policies is
essential for a healthy democracy and would be a social
good in and of itself in addition to a needed critical
counterbalance to the city state’s traditional tendencies
toward “groupthink.” For effective reform of media com-
petition to take place in Singapore, the draconian re-
strictions of the NPPA must first be abolished.
Micromanagement of the market by the issuing and re-
voking of newspaper licenses creates an artificial barrier
to entry and through self-censorship has the effect of
turning the nation’s press into less of a critical watch-
dog and more of a government lapdog. The requirement
for government representation on newspaper boards of

190

M. Edge



directors similarly should be dropped for Singapore to
free the press from official oversight.

However, there is good reason not to push the limits of
cultural flexibility too far. The suggestion that allowing
foreign ownership of Singapore media can cure what ails
it is unrealistic given the cultural and political con-
straints facing the city state. The suggestion of Backman
(2003) and others is bound to fail given not only some con-
siderable xenophobia extant in the city state but also due
to its small size and precarious position geopolitically.
Control of any nation’s press is a privilege that is right-
fully reserved for nationals only, despite the fact that
some countries, such as the United States, allow newspa-
pers to be owned by foreigners. The depth of resistance in
Singapore to Backman’s (2003) suggestion can be seen in
the official reaction to it. In the same speech in which he
bruited an end to media competition, Minister for Infor-
mation, Communications and the Arts Lee Boon Yang de-
clared the government’s opposition to foreign ownership
of media in no uncertain terms. “By attacking the Govern-
ment’s media policy and urging the adoption of the West-
ern model, he had clearly crossed the line and engaged in
our domestic politics” (Lee, 2003). The twin topics of for-
eign ownership and the possible return of monopoly me-
dia dominated press coverage in and about Singapore for
days, with the question of media competition proving
more enduring—and open. The importation of foreign ex-
pertise in media management should be considered in
Singapore, however, beyond the ad hoc hiring of contract
managers and consultants. Only through an ownership
stake will multinational corporations lend their most
selfinterested expertise, but that equity position need not
be a majority. Even minority ownership would no doubt
help to attract foreign investment, and the resulting injec-
tion of outside perspective into media management could
be beneficial.

Ang and Fu (2004b) were correct in their assessment
that the newspaper market in Singapore will probably not
develop into a truly competitive market without some
structural intervention. However, following Ang and Fu’s
(2004b) suggestion of adding Today to what is undoubtedly
already the largest jointly operating newspaper publish-
ing company in the free world would likely do little to
ameliorate the circulation spiral, which has been seen to
continue in effect in joint operating agreements (JOAs) in
the United States (Lacy & Simon, 1993, p. 99). Folding Today
into the SPH stable of dailies in a JOA would mean an effec-
tive end to competition; and although it might preserve
one editorial voice (although that is also unlikely, as SPH
would doubtless close Streats under this scenario), it would
inevitably see a return to monopoly price fixing for adver-
tising, as has been seen in many United States markets
(Picard, 1989, p. 81). The sharing of advertising revenues
by SPH with MediaCorp under competition may mean
thatit no longer enjoys the monopoly profits it reaped for

16 years, but in the long term, it will benefit not only
other media firms in Singapore but also advertisers by
shifting that prosperity around.

Ang and Fu (2004b) noted that their suggestion of di-
viding the press in Singapore along linguistic lines suffers
from the drawback of the decline in readership seen of
Chinese newspapers recently, which would tend to disad-
vantage the company publishing them. However, it would
also be a perilous move culturally and politically, as eth-
nic divisions are something the press in Singapore has his-
torically been charged with reducing rather than enhanc-
ing. Ang and Fu’s third way of solving the media
competition conundrum in Singapore, by reducing the
size disparity between the players in the newspaper field,
perhaps holds more promise. However, adding a few
weekly magazines to MediaCorp Press to allow it suffi-
cient size to afford its own printing plant would hardly af-
ford it the economies of scale enjoyed by SPH.

Conclusion

SPH is not only one of the world’s largest newspaper pub-
lishing companies, it is also one of the wealthiest, due to
the profit levels of 40% to 50% it often rang up during the
16 years it enjoyed a newspaper monopoly in Singapore.
Even since deregulation and with its start-up losses in tele-
vision and tabloids, SPH recorded a healthy 15.7% return
on revenue before extraordinary items in its 2003 fiscal
year (Koh, 2003). As a result, it has cash reserves estimated
at S$450 million along with investments in foreign media
companies and extensive holdings of valuable Singapore
real estate including a shopping mall estimated to be
worth S$1 billion (Paul, 2004). Its ability to continue wag-
ing the media war of attrition in Singapore is enormous,
limited only by the will of its shareholders to endure
lower earnings in the short term. As for MediaCorp, which
does not report publicly, its cash reserves have been esti-
mated at S$200 million as a result of the monopoly profits
it reaped for decades in television (Paul, 2003). Thus, both
players have the financial wherewithal to endure losses in
their start-up media ventures for many years. The ques-
tion becomes whether the government will intervene and
rationalize media competition in Singapore. It has shown
no hesitation to orchestrate the industry in the past, and
its suggestions of November 2003 indicated to many that
just such a reorganization was imminent. Yet rather than
pull the plug on competition, a more effective way of
meeting the needs and wants of all stakeholders, and not
just the media players, might be to instead better level the
playing field for competition.

Instead of a merger between SPH and MediaCorp Press,
the advantages already seen of media competition—not
only in the market for information but also in the market
for advertising—can only be continued through an equal-

Pie Sharing or Food Fight?

191



ization in the size of the competitors. Instead of dividing
the press in Singapore between English-language and Chi-
nese newspapers, if MediaCorp were to be ceded some of
the ethnic language dailies now published by SPH along
with a serious broadsheet such as the Business Times, it may
have a better chance of financial viability in the long
term. Folding Streats might also help to balance the situa-
tion, as under fair competition rules from the outset, its
publication might not have even been allowed. However,
in the end, it is not Singapore politicians who will decide
the fate of media competition in the city state but Singa-
pore citizens. If Singaporeans decide to support Today by
reading it and businesses decide to patronize its pages by
placing advertisements, newspaper competition is bound
to not only survive but thrive.

Marc Edge
(mail@marcedge.com)

is a Visiting Assistant Professor in the Department of Communica-
tion at the University of Texas at Arlington, Arlington, TX. He stud-
ies newspaper competition and is the author of Pacific Press: The
Unauthorized Story of Vancouver’s Newspaper Monopoly
(Vancouver, British Columbia, Canada: New Star Books, 2001).

References

Ang, P. H. (2002). Media and the flow of information. In D. da
Cunha (Ed.), Singapore in the new millennium: Challenges facing the
city-state (pp. 243-268). Singapore: Institute of Southeast Asian
Studies.

Ang, P. H., & Fu, W. (2004a, February 11). Singapore’s TV market:
One player or two? Straits Times, p. 12.

Ang, P. H., & Fu, W. (2004b, February 12). Newspaper publishing
in S’pore: One player or two? Straits Times, p. 16.

Backman, M. (2003, October 8). Is Singapore Paranoid? Today (Sin-
gapore), p. 3.

Bokhorst-Heng, W. (2002). Newspapers in Singapore: A mass cere-
mony in the imagining of the nation. Media, Culture & Society, 24,
559-569.

Consumption of media boosted by deregulation. (2002, October
18). Media, p. 12.

Dailies bank on facelifts. (2002, October 4). Media, p. 10.

Divyanathan, D. (2003, May 26). SPH stands by Streats’ 800,000
readership figure. Business Times (Singapore), p. 5.

Edge, M. (2004a, February 14-15). An enduring success story: The
little newspaper that could. Today (Singapore), pp. 16-17.

Edge, M. (2004D). The failure of Project Eyeball: A case of product
over-pricing or market over-crowding? International Journal on
Media Management, 6, 114-122.

Espina, K. (2003, December 5). Singapore considers return of mo-
nopoly in media. Reuters News Service.

Fernandez, W. (2003, November 15). Media “golden age” looking
tarnished. Straits Times, p. H15.

George, C. (2000). Singapore: The air-conditioned nation. Singapore:
Landmark Books.

George, C. (2003, November 22). Give media competition a genu-
ine chance. Straits Times, p. 32.

Hachten, W. A.(1996). The world new prism: Changing media of interna-
tional communication (4th ed.). Ames:Iowa State University Press.

Has time come to open media door? (2003, November 28). Media,
p- 4.

Karlekar, K. D. (Ed.). (2003). Freedom of the press 2003: A global survey
of media independence. New York: Freedom House. Available at
http:/[www.freedomhouse.org/pfs2003/pfs2003.pdf

Khalik, S. (2000, February 6). New SPH paper gets its licence.
Straits Times, p. 2.

Khalik, S. (2003, July 1). SPH lays off 111 staff to stay lean. Straits
Times, p. 4.

Koh, E. (2003, October 11). SPH earnings rise 23% to S$379m.
Straits Times, p. A29.

Lacy, S., & Simon, T. F. (1993). The economics and regulation of united
states newspapers. Norwood, NJ: Ablex.

Lee, B. Y. (2003, November 13). Media free-for-all? No, our values
can’t be sacrificed. Straits Times, pp. 20-21.

Leng, S. S., & Pek, T. G. (2003, November 24). Free to choose? The
Edge (Singapore), p. 5.

Lim, K. (2003, November 15). Govt open to ending rivalry in me-
dia industry. Straits Times, p. 1.

Low, E. (2001, March 27). SPH interim net earnings slip 8.5% to
S$204m. Business Times (Singapore), p. 4.

Low, E. (2002, September 27). MediaCorp loss widens to S$120m
from S$19m. Business Times (Singapore), p. 2.

Mahbubani, K. (1998). Can Asians think? Singapore: Times Books
International.

Massey, B. L., & Chang, L. A. (2002). Locating Asian values in Asian
journalism: A content analysis of Web newspapers. Journal of
Communication, 52, 987-1003.

MediaCorp posts S$134.4m net profit after SCV sale. (2003, Au-
gust 5). Business Times (Singapore), p. 9.

Ng,J. (2003, October 9). ST is the No. 1 paper, now for the No. 2 ....
Straits Times, p. H7.

Ong, C. (2000, June 6). Broadcast licences for SPH, newspaper
licence for MediaCorp. Business Times (Singapore), p. 1.

Paul, B. (2004, January 19). SPH - Between a rock and a hard
place. The Edge (Singapore), p. 7.

Picard, R. (1989). Media economics: Concepts and issues. Newbury
Park, CA: Sage.

Quah, M. (2003, March 4). Streats readership surges 50%. Business
Times (Singapore), p. 4.

Rajeev, P. (2001, June 28). SPH to suspend operations of Project
Eyeball Newspaper—Singapore media firm cites market condi-
tions. Asian Wall Street Journal, p. M2.

Said, S. (2003, March 24). S’pore Tabloid “Today” goes broadsheet.
Bernama Daily (Malaysia), p. 4.

Seow, F. T. (1998). The media enthralled: Singapore revisited. London:
Rienner.

Siow, D. (2002, April 11). Singapore tabloid girds to stir media
competition. Reuters News Service.

SPH says it is not in talks to buy MediaCorp. (2003, November 15).
Business Times (Singapore), p. 4.

192

M. Edge



Tan, A. (2003, December 9). MediaCorp CEO rules out merging
with SPH or giving up Today. Straits Times, p. A15

Tan, T. H. (2003, January 11). OK, let’s keep this media fight fair
and clean. Straits Times, p. H18.

Tan, W. (2003, May 13). Sharp jump in readers, ads for revamped
Streats. Straits Times, p.6.

Tan, Y. S., & Soh, Y. P. (1994). The development of Singapore’s modern
media industry. Singapore: Times Academic Press.

Teh, H. L. (2001a, October 3). Channel U now second in TV
viewership—AC Nielsen. Business Times (Singapore), p. 10.

Teh, H. L. (2001b, October 17). Start-up losses drag SPH earnings
down 18.7%. Business Times (Singapore), p. 4.

Today drags down profits. (2001, October 26). Straits Times, p. H11.

Turnbull, C. M. (1995). Dateline Singapore: 150 years of the Straits
Times. Singapore: Singapore Press Holdings.

Wallace, C. P. (1995, November/December). Singapore’s grip. Co-
lumbia Journalism Review, p. 19.

Wong, K. K. (2001). Media and culture in Singapore: A theory of con-
trolled commodification. Cresskill, NJ: Hampton.

Wong, W. K. (2002, November 13). Competition hurting both me-
dia groups. Business Times (Singapore), p. 8.

Wong, W. K. (2003, December 6). SPH chairman—TV is a strategic
platform for group. Business Times (Singapore), p. 4.

Wong, W. K., & Lim, K. (2003, November 13). Small media market
worsened by price-cutting. Business Times (Singapore), p. 2.

Yap, J. (2004, March 26). Streats steps up free sheet fight with af-
ternoon edition. Media, p. 8.

Pie Sharing or Food Fight?

193



Copyright of JMM: The International Journal on Media Management is the property of
Lawrence Erlbaum Associates and its content may not be copied or emailed to
multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written
permission. However, users may print, download, or email articles for individual use.



