
 

 

The Pain of the Obdurate Rump: 

Conrad Black and the Flouting 

of Corporate Governance 

 
 
 
 
 
 
 
 
 

Marc Edge, Ph.D. 
Visiting Assistant Professor 

Department of Communication 
University of Texas at Arlington 

mail@marcedge.com 
 
 

 
 
 

PAPER PRESENTED AT A WORKSHOP ON CORPORATE GOVERNANCE  
OF MEDIA COMPANIES, STOCKHOLM, SWEDEN, OCT. 1-2, 2004 



 1

ABSTRACT 
 

 
The corporate structure of Hollinger International Inc. upon its 1994 

IPO was set up in such a way as to allow Canadian press lord Conrad 

Black to exercise voting control over the company and to appoint its 

directors despite owning less than 20 percent of its shares. This 

divorcing of ownership from control and a resulting lack of corporate 

governance at Hollinger International led to a management that has 

seen other shareholders make serious allegations of malfeasance 

against Black and other senior executives recently. Black, who has 

described corporate governance as a “fad,” and its proponents as 

“terrorists,” has long operated his companies without regard for such 

established principles, as illustrated in his takeover of Canada’s 

Southam newspaper chain in the 1990s.  



 2

Introduction 
 
 In the face of growing complaints from shareholders in the spring of 2003 that 

New York-based Hollinger International Inc. had for years been seriously 

mismanaged, company chairman Conrad Black publicly dismissed corporate 

governance as a “fad.” He described as “zealots” those investors who called for 

corporate governance principles to be instituted in the company he had founded, 

which many felt he used his voting control over to run to his own benefit. (Morton, 

2003) In 1998, Hollinger ranked as the world’s third-largest newspaper company, 

after only News Corp. and Gannett, and included such titles as the London Daily 

Telegraph, the Chicago Sun-Times and the Jerusalem Post, along with Canada’s 

largest newspaper chain. (Jones, 1998, 40) By the fall of 2003, however, the company 

was divesting assets rapidly and Black was forced to defend himself against charges 

that he and Hollinger International president David Radler had improperly enriched 

themselves at the expense of other shareholders by taking millions of dollars in 

unauthorized expenses, “management” fees and “non-compete” payments. Included in 

the questionable disbursements was $8 million paid for a collection of the personal 

papers of former U.S. president Franklin Delano Roosevelt, on whom Black was 

writing a biography. Never one to back down from a dispute, the Canadian press lord 

characterized the dissident shareholders as “corporate governance terrorists.” 

(Leonard, 2003)  

 Black has made his disdain for corporate governance well known for many 

years. In 1996, while he was in the process of taking over Canada’s oldest and largest 

newspaper chain, Southam Inc., Black fought – and won – a celebrated battle with 

that company’s independent directors. After the five directors, who together had 

served a combined 81 years on Southam’s board, opposed Black’s plan to break up 



 3

the former family-owned firm, he described them as an “obdurate rump.” Black had 

proposed taking ten of Southam’s smaller dailies for his Canadian company, 

Hollinger Inc., in exchange for his 20 percent ownership of Southam shares. Thwarted 

in that attempt, Black instead bought out Southam’s other major shareholder, giving 

him effective control of the company with 41 percent of its shares. Black quickly 

convened a special meeting of Southam shareholders and used his voting control to 

oust the independent directors who had stood in his way. He then dismissed 

Southam’s CEO and installed himself as the company’s head without even bothering 

to convene a meeting of the company’s reconstituted board of directors. (Brehl, 1996) 

One expert called the episode “a dark day for corporate governance in Canada.” 

Several of the deposed Southam board members, including some of Canada’s leading 

executives, were harsh in their criticism of Black’s new management regime. “They 

obviously expected the Southam board to be a rubber stamp,” said Hugh Hallward, 

president of Montreal-based Argo Construction Ltd. Another was even more 

prophetic. “Radler and Conrad Black don't believe in a board,” said Ronald Cliff, 

chairman of B.C. Gas. “They don't believe in corporate governance.” (Ferguson, 

1996) Canada’s national newspaper, the Globe and Mail headlined the brouhaha: 

“The pain of the obdurate rump.” (Goold, 1996) 

In late 2003, as Black embarked on a publicity tour to promote his 1,296-page 

biography, Franklin Delano Roosevelt: Champion of Freedom, Hollinger 

International announced that he had agreed to resign as its CEO. Black and Radler 

had both promised to repay US$7.2 million in unauthorized payments, the company 

added. But on December 22, Black invoked his Firth Amendment rights in refusing to 

testify at hearings convened by the U.S. Securities and Exchange Commission (SEC) 

into the finances of Hollinger International, and the following week he failed to make 



 4

the first installment of his promised repayment of unauthorized fees to Hollinger. In 

early 2004, Hollinger International filed a lawsuit against Black, Radler, three other 

executives, and companies they control, claiming US$200 million in damages. After 

selling the crown jewel of his newspaper holdings, the Telegraph, Black commenced 

a lawsuit of his own against Hollinger International in April over disputed stock 

options. The following month, Hollinger International increased the amount of 

damages it claimed from Black and his co-defendants to $1.25 billion, including 

trebled actual losses under U.S. racketeering laws. 

On August 30, 2004, a 513-page report to the SEC described Hollinger 

International under the management of Black and Radler as a “corporate kleptocracy.” 

The report by a special committee of Hollinger International directors detailed what it 

called a “self-righteous and aggressive looting” of the company by its controlling 

shareholders over a period of years. It counted more than US$400 million it claimed 

Black and others had appropriated for their own use between 1997 and 2003, or more 

than 95 percent of Hollinger International’s adjusted net income during that period. 

The claimed abuses were made possible in large part, according to the report, by a 

lack of basic corporate governance safeguards in place at Hollinger International. 

Seats on the company’s board of directors had been handed out by Black to members 

his circle of social and political associates, including former U.S. Secretary of State 

Henry Kissinger. Perhaps the most serious lapse of corporate governance chronicled 

in the report involved Hollinger International board member Richard Perle, a former 

U.S. Assistant Secretary of Defense. Perle served as the third member of Hollinger 

International’s executive committee, along with Black and Radler, but according to 

the report he admitted not discussing the documents he signed with the company’s 



 5

principals and that he “generally did not even read them or understand the 

transactions to which they applied.” (Report, 2004, p. 483) 

Black and Radler have denied the charges contained in the Hollinger 

International report and in the lawsuit against them, and they continue to fight to 

regain control of the company they founded. Regardless of the ultimate outcome of 

the various legal actions that have been commenced, however, the case of Hollinger 

International looms as a cautionary tale of the perils for media companies of failing to 

adhere to standards of corporate governance. It is thus worth examining, despite the 

preliminary nature of the established facts, while of course holding in abeyance any 

final judgments of wrongdoing. 

Background 

 While he was born into money, Black is fond of pointing out that he began 

assembling his newspaper empire before receiving his inheritance. He and Radler, 

together with silent partner Peter White, purchased the failing Sherbrooke Record in 

their home province of Quebec for C$18,000 in 1969, cutting its payroll by more than 

40 percent almost immediately. Once he acquired his C$7 million inheritance, Black 

began to display the takeover tactics that would gain him notoriety in his native land, 

eventually gaining control over assets worth C$4 billion. (Newman, 2003) He 

inherited an interest in the giant Canadian holding company, Argus Corp., of which he 

proceeded to gain control, largely from the widows of its founders. Black then began 

selling off the most valuable Argus assets piecemeal. One of his more controversial 

moves involved claiming for Argus a C$38-million pension fund surplus from the 

Dominion supermarket chain it controlled. An ensuing lawsuit resulted in a court 

order that Argus pay the money back, with interest. Black wrote a column for the 



 6

Toronto Sun describing the investigative reporters who followed the story for years as 

“swarming, grunting masses of jackals.” (Siklos, 1996, p. 210) 

Black soon divested most of his non-newspaper holdings and began to 

concentrate on assembling a newspaper empire to rival that of his boyhood idol, 

William Randolph Hearst. The modest, 15-paper chain of small-city titles he and 

Radler assembled during their first decade in the newspaper business, Sterling 

Newspapers, proved extremely profitable. By 1973, the modest chain owned 42 

percent by Black was worth an estimated C$20 million. (Winter, 1997, p. 39) The 

secret of Sterling’s success, Radler revealed in testimony before the 1980 Canadian 

Royal Commission on Newspapers hearing, was “the three-man newsroom, and two 

of them sell ads.” (Black, 1993, p. 378) But Sterling’s small size did little to satisfy 

Black’s lofty ambitions. Using the proceeds of his sale of Argus divisions, Black 

entered a high-stakes bidding war in 1980 for control of F.P. Publications, Canada’s 

second-largest newspaper chain. F.P. Publications had briefly grown even larger than 

Southam in the mid-1960s and at its height included the Toronto Globe and Mail, 

Winnipeg Free Press, Vancouver Sun, Ottawa Journal, and Montreal Star. Black’s 

main rival for F.P. Publications, however, turned out to be Canada’s only billionaire, 

Ken Thomson, who had inherited the title Lord Thomson of Fleet, along with the 

Times of London, from his father Roy in 1976.  

Out-bid by Thomson for F.P. Publications, Black then set his sights on 

Southam, which by the mid-1980s had become widely held as a public company. A 

fourth generation of Southams by then held only an estimated 30 percent of the issued 

shares in the newspaper chain printer William Southam had formed in 1897 by adding 

the Ottawa Citizen to the Hamilton Spectator he already owned. This diffusion of 

ownership made the family firm vulnerable to takeover, and Black was one of the 



 7

aspiring acquisitors, buying up five percent of the company’s outstanding shares in 

1985. A defensive “share swap” between Southam and the Torstar Corp., owners of 

Canada’s largest-circulation daily, the Toronto Star, ended the takeover speculation at 

least temporarily, however. In exchange for a 30-percent interest in the smaller 

Torstar, Southam gave up 20 percent of its shares in a “near merger” that made its 

takeover a practical impossibility. (Edge, 2004, p. 229)  

Thus thwarted, Black sold his Southam shares for a profit and turned his 

attention elsewhere in his quest for acquisitions. Starting in 1986 with the purchase of 

34 small-town newspapers in the U.S. for $106 million, Black and Radler built their 

Hollinger subsidiary American Publishing into a chain of 340 titles over the next 

decade, investing a further US$302 million in more than 100 purchases in the process. 

A regular classified ad in the trade magazine Editor & Publisher attracted buyers, 

many of whom were encouraged to sell by changes to U.S. capital gains tax rules. The 

small-town newspapers Hollinger acquired became money spinners under the 

management of Radler, who became known as the “human chain saw” for the sight-

unseen method he once explained for reducing labour costs at each new publication 

Hollinger acquired. 

I visit the office of each prospective property at night and count the 
desks. . . . That tells me how many people work there. If the place has, 
say 42 desks, I know I can put that paper out with 30 people, and that 
means a dozen people will be leaving the payroll even though I haven't 
seen their faces yet. (Newman, 1992) 
 
After buying the faltering Chicago Sun-Times, then the eighth-largest daily in 

the U.S., for US$180 million in late 1993, Hollinger followed the same cost-cutting 

strategy it used successfully at smaller newspapers, setting aside US$10 million for 

voluntary redundancies at the unionised daily. After a 20-percent reduction in staff, 

the paper’s cash flow doubled, and within a year the Sun-Times was generating a 15-



 8

percent return on revenue. (Jones, 1995) Not everyone at the 500,000-circulation daily 

was happy with the cost-cutting measures imposed by Radler at the Sun-Times, 

however, as eight senior editors left within a year, along with popular columnist Mike 

Royko. By 1995, American Publishing ranked as the second-largest newspaper chain 

in the U.S. by number of titles, but only 12th in size by total circulation. (Siklos, 

1996) 

Hollinger’s worldwide expansion was financed in large part by Black’s 

acquisition of the London Daily Telegraph for US$60 million in 1985, when the 

venerable newspaper was badly underperforming, as were most other Fleet Street 

titles, due to high labor costs brought by powerful unions. By joining the non-union 

movement out of Fleet Street, combined with Hollinger’s payroll cutting, almost three 

quarters of the 3,900 Telegraph staff was soon jettisoned. (Siklos, 1996, p. 155) From 

an annual loss of £8.9 million in 1986, Telegraph plc recorded a profit of £41.5 

million in 1989. That year, Black utilized the newspaper’s new computerized 

typesetting equipment to publish during a strike by journalists, using only 

management personnel. The victory, he wrote in his 1993 autobiography, exposed 

“one of the great myths of the industry: that journalists are essential to producing a 

newspaper.” (Black 1993, p. 405) According to Black biographer Richard Siklos 

(1996, p. 156), the Telegraph became a “newspaper cash machine capable of funding 

its owner’s desire to pursue the acquisition of practically any newspaper in the 

world.” One of the newspapers Black and Radler coveted was the Jerusalem Post, 

offering US$20 million for it when the highest bid for the faltering daily to that point 

had been US$8 million. According to deposed publisher Irwin Frenkel, after first 

promising not to interfere with the editorial content of the traditionally-liberal daily, 

Radler (who is Jewish) took a direct interest in the newspaper’s politics. After the 



 9

purchase was complete, noted Frenkel, Radler instituted a radical change in editorial 

policy by installing as publisher a friend who had been a colonel in the Israeli army 

but who had no previous newspaper experience. 

He wanted a newspaper that served and reflected the prevailing 
nationalist temper and did not criticize occupation or settlement of the 
West Bank or Gaza. Like his bosses, he had little respect for journalists 
and what he considered their pretensions to know better. (Frenkel, 
1994, p. 168) 
 

The change in editorial direction prompted thirty-two Post journalists to threaten to 

resign, and Radler gratefully accepted the cost savings brought by the uncompensated 

terminations. “It was convenient for me,” he said, “because there were 32 too many 

people, if not more, in the editorial department at that time.” (Wells, 1996) 

Another country in which Black and Hollinger invested their Telegraph profits 

was Australia, purchasing 20 percent of the Fairfax group, which included the Sydney 

Herald and the Melbourne Age, for more than A$100 million in 1991. Black set about 

reducing the chain’s workforce of 4,340, which boosted profits and doubled Fairfax 

stock price, but foreign-ownership laws prevented him from increasing his interest in 

the company. That didn’t stop Black from becoming, according to Siklos (1996, p. 

241), “the central character in one of the most vicious and highly-politicized takeover 

battles that Australia has ever seen.” The firestorm of controversy that saw Black beat 

a hasty retreat from Down Under and sell his Fairfax investment was prompted by 

revelations he made in his 1993 autobiography, A Life in Progress. Black wrote of 

meeting Australian Prime Minister Paul Keating in 1992 about raising the country’s 

limit on foreign ownership of media. “If he was re-elected and Fairfax political 

coverage was ‘balanced,’ he would entertain an application to go higher,” Black wrote 

(1993, pp. 453-454), adding that the opposition leader had “already promised that if 

he was elected he would remove restraints on our ownership.” The published remarks 



 10

caused an uproar in Australia, because Black had indeed been allowed to increase his 

stake in Fairfax to 25 percent only weeks after Keating had been re-elected the 

previous year, amid protests from journalists and politicians. (Siklos, 1996, p. 349) A 

Senate inquiry into the affair in 1994 resulted, and the attendant publicity prevented 

any possibility Black would be allowed to increase his ownership of Australia’s press 

any further. Two years later he sold his stake in Fairfax for a profit of A$300 million. 

(Dalglish, 1996) 

Conquering Southam 

 Despite Hollinger’s international success, Black and Radler had been shut out 

of major newspaper acquisitions in their native Canada following their failures to take 

over F.P. Publications in 1980 and Southam Inc. in 1985. The defensive “share swap” 

between Southam and Torstar that had prevented a takeover of the newspaper chain 

was challenged by minority shareholders of Southam in a long-running court battle, 

however. They claimed the motion to approve the share swap had been improperly 

passed because there had been insufficient notice given to shareholders before an 

extraordinary meeting had been called to vote on it. Before the matter could come to 

court, however, the lawsuit was settled in 1988 with a compromise that its ten-year 

“standstill” period, during which each company agreed not increase its holdings in the 

other, would be reduced to only five years. That meant Southam would be “in play” 

as a takeover target again in 1990, with Torstar as its largest shareholder in a position 

to control its fate. Black made repeated offers to Torstar for its stake in Southam as a 

result of this development, and in 1992 he finally acquired its 20 percent ownership 

by agreeing to pay a 15-percent premium over the stock’s market value. (Edge, 2004, 

p. 229) 



 11

 Southam family members, who were concerned that Black would impose his 

conservative politics on their traditionally liberal dailies, then made a fateful move in 

a last attempt to keep him from acquiring control of the newspaper chain. They 

recruited one of the few Canadian newspaper owners with the financial resources to 

counterbalance Black’s influence on Southam’s board, citing a company bylaw that 

allowed them to issue C$200 million worth of new shares to Montreal businessman 

Paul Desmarais. Southam family members had first sounded out Desmarais, whose 

Power Corp. owned a chain of forty-one newspapers in Quebec, on his willingness to 

continue the Southam tradition of quality newspapers, and reportedly received his 

agreement. But when Black began using his control of seats on the Southam board of 

directors to push for cost-cutting measures at the chain, Desmarais backed his plan 

due to the company’s continuing financial losses. Soon, according to Siklos (1996, p. 

404), the pair found themselves shut out of Southam financial information by the 

company’s independent directors on the grounds that their own companies were 

industry competitors. Out of frustration, Black offered to buy Desmarais’ shares in 

Southam. Desmarais countered with a proposal to break up the historic chain, with 

Hollinger taking ten of its smaller dailies in exchange for its one-fifth ownership. 

When that plan was blocked by the independent directors, Desmarais accepted 

Black’s long-standing offer to buy his Southam shares and the Hollinger head’s 

victory over the “obdurate rump” was assured. 

 Five days after consolidating his control of Southam, Black used the 

coincidental occasion of Hollinger’s annual meeting to publicly scold the conquered 

company’s management, particularly its vanquished independent directors. According 

to Black, Southam management had “long accepted inadequate returns for the 

shareholders, published generally undistinguished products for the readers and 



 12

received exaggerated laudations from the working press for the resulting lack of 

financial and editorial rigour.” Black admonished the former first family of Canadian 

newspapers for panicking into its 1985 share swap with Torstar to forestall his 

takeover ambitions, pointing out that the move ultimately backfired. “If Southam's 

management had been a little more courageous,” he crowed to stunned silence, “it 

might still be a family-controlled company.” (Miller, 1998, p. 62) 

 In his bid for total control of Southam, Black utilized a combination of 

ingenuity and persistence over the next several years. He first made an offer to 

shareholders in late 1996 of C$18.75 a share in an attempt to bring his holdings in the 

company above 50 percent. When his first offer failed to acquire sufficient stock, 

Black then sweetened the bid to C$20 a share early in 1997, which resulted in 8.5 

million Southam shares being tendered. That was sufficient to bring Black’s holdings 

in Southam, through his control of Hollinger, to 50.7 percent of issued shares. Black 

then used his majority control of the company in April, 1997 to disburse most of 

Southam’s treasury in a C$2.50 “special dividend.” That enriched Hollinger most of 

all, and Black used the C$47 million windfall to finance a leveraged bid for the 

Southam shares that remainded outstanding in an attempt to acquire enough of its 

stock to take the company private by having it “de-listed” from the stock exchanges as 

a public company. His complex offer, which included both cash and shares in 

Hollinger, was only enough to increase Black’s holdings of Southam stock to 58.6 

percent, however. (Edge, 2004, p. 232) 

After acquiring a key block of Southam shares held by a New York mutual 

find in 1998, paying a 22-percent premium over market price to raise his stake to 69.2 

percent, Black again made a bid for the company’s remaining stock. This time he used 

his voting control on the Southam board to authorize the borrowing of C$523 million 



 13

to finance the offer, using the money to declare another extraordinary dividend, this 

time of C$7 a share. Black used the cash that accrued to Hollinger as a result to 

finance another offer to Southam shareholders, this time of C$22 a share for all 

outstanding stock. When that failed to persuade several key institutional investors to 

sell, Black sweetened the offer to $25.25 a share early in 1999, which resulted in 90 

percent of outstanding shares being tendered, raising Hollinger’s holdings in the 

company to 97 percent. That was sufficient to allow Black to apply to the Ontario 

Securities Commission to de-list the company, which had begun trading on the 

Toronto Stock Exchange in 1945. (Edge, 2004, p. 232) 

One of the first major moves Black made as controlling shareholder of 

Southam was to utilize the company’s nation-wide resources in publishing a second 

national newspaper in Canada in competition with the Globe and Mail, whose liberal 

politics he opposed. Despite publishing most of the country’s leading dailies, 

Southam had never published a newspaper in its hometown of Toronto, which was 

dominated by the Star, Canada’s largest-circulation daily, the Globe and Mail, and the 

tabloid Sun. This Black moved into the Toronto market by first acquiring in mid-1998 

the Financial Post national business daily from the Toronto Sun chain in exchange for 

Southam’s original Spectator in nearby Hamilton, three smaller Southern Ontario 

dailies, and C$150 million. (Cobb, 2004, p. 86) Utilizing Southam’s head office plant 

in suburban Toronto, Black assembled a newspaper staff from across Canada and 

around the world, drawing largely on journalists from his newly-acquired chain of 

dailies across the country. In October, 1998 the National Post began publishing, but 

its start-up costs soon began to weigh down Southam and Hollinger financially. Its 

first-year losses of C$44 million caused Hollinger’s share price to drop almost 20 



 14

percent that year, as investors nervously eyed the company’s accumulated C$2.4 

billion in debt. (Edge, 2004, p. 232) 

The conservative politics of the National Post did little to endear Black to 

Canadian Prime Minister Jean Chretien for the newspaper’s persistent coverage of a 

growing patronage scandal in his riding, and its editorial efforts to “unite the right” in 

opposition to his Liberal Party. In mid-1999, when the Telegraph owner was offered 

by British Prime Minister Tony Blair the seat in the House of Lords that traditionally 

accompanies such a position, Chretien vetoed the peerage by citing an obscure 

provision requiring federal approval for Canadian citizens to hold foreign titles. Black 

responded with a lawsuit against Chretien for abuse of process, and when it was 

thrown out of court in 2000, he renounced his Canadian citizenship in order to take up 

his peerage as Lord Black of Crossharbour. As foreign ownership of the press is 

restricted in Canada, Black sold the Southam chain he had worked for so long to 

acquire to television network CanWest Global Communications in August of that year 

for C$3.5 billion. (Edge, 2004, p. 232) 

Corporate Structure 

 In order to separate its Canadian holdings from its growing international 

newspaper empire, Toronto-based Hollinger Inc. established a New York-based 

subsidiary called Hollinger International Inc., which went public with an IPO in 1994. 

The corporate structure Black set up to control Hollinger International was just as 

ingenious as the takeover strategy he used to acquire Southam. It provided for a 

“pyramid” of control that allowed him to exercise control over Hollinger International 

despite owning less than a quarter of its shares. His majority control of Hollinger Inc., 

along with Radler’s minority position, was held in the name of a company they 

controlled, called Ravelston Inc. It in turn owned a majority of a company called 



 15

HLG, which in turn owned a minority of Hollinger International Inc. Thus, while they 

exercised control over Hollinger International through this “pyramid” structure, Black 

and Radler owned less than a fifth of its shares in 2002. (See Figure 1) 

 Black controlled Hollinger International through Hollinger Inc.’s ownership of 

all 14.9 million Hollinger International Class B preferred shares, which each carried 

10 votes compared with only one vote for each of the company’s Class A common 

shares. Thus, despite owning only 30 percent of Hollinger International stock, Black 

exercised an estimated 73.8 percent of voting control over the company. (Leonard, 

2003) It was through this majority voting control in Hollinger International that other 

shareholders complained that Black was running the company to his own advantage. 

Figure 1  

 
Source: Report (2004), p. 8. 



 16

Corporate Governance 
 

Hollinger International directors were appointed to the board by Black 

personally, through his control of its voting shares, and they tended to include not 

business experts but instead members of his social circle. Among the Hollinger 

International directors appointed by Black, who is keenly interested in world politics, 

was former U.S. secretary of state Henry Kissinger, former Illinois governor James 

Thompson, former U.S. ambassador to Germany Richard Burt, and Black’s wife, 

columnist Barabara Amiel. “Black had the votes to replace any member of the board, 

and they all knew it,” concluded the 513-page report of Hollinger International’s 

independent directors, which was released on August 30, 2004. “Black called the 

shots, and he wanted a board filled with prominent people who wouldn’t make 

waves.” (Report, 2004, p. 43) As a result, the report alleged, the Hollinger 

International board was “not alert” when Black and Radler began “looting” the 

company to the detriment of non-controlling shareholders. Board meetings, the report 

claimed, “functioned more like a social club or public policy association than as the 

board of a major corporation, enjoying extremely short meetings followed by a good 

lunch and discussion of world affairs.” (Report, 2004, p. 38) 

The report does not attach blame to the inert directors, claiming they were “fed 

distorted information by Black and Radler,” but it does note that the political 

appointees “did little to seek independent advice of their own.” Instead, the report’s 

findings reserve most of the blame for Black, Radler, their circle of controlling 

insiders, and the system of corporate governance they created at Hollinger 

International. 

The inherently dangerous aspects of a dual voting structure, separating 
governance power from economic interest, make heightened sensitivity 
and scrutiny highly important to protect the interest of noncontrolling 



 17

shareholders. Hollinger didn’t get either sensitivity or scrutiny, and the 
shareholders paid the price. (Report, 2004, p. 38) 
 

Shareholder concerns 

After Hollinger International sold off its Southam newspaper chain in 2000, 

the company’s second-largest institutional investor (after Southeastern Asset 

Management ) began to ask questions about a sharp increase in management fees that 

were paid to Black and Radler through Ravelston. New York investment dealer 

Tweedy Browne Co. LLC, an 80-year-old firm that that oversees US$8.5 billion in 

assets and specializes in companies it considers undervalued, began investing in 

Hollinger International in 1999. By 2001, it owned about 18 percent of the company’s 

shares, and after the Southam sale it began to question an almost tenfold increase in 

management fees flowing to Ravelston. Unlike most firms, Hollinger International 

compensated its senior executives not with salary and stock options but instead 

through management fees paid to companies Black and Radler controlled. Tweedy 

Browne pointed to the fact that from US$4.1million in 1995, the management fees 

paid by Hollinger International to Black, Radler, and several other senior executives 

through Ravelston had increased to US$38 million in 1999 and over an eight-year 

period had totaled more than US$203 million. That level of compensation, Tweedy 

noted, far outstripped what was being paid to senior executives at other major 

newspaper companies. It also questioned almost US$74 million in “non-competition 

fees” paid to Ravelston following a series of Hollinger International’s newspaper 

sales in 2000 and 2001, including the sale of Southam. (Kirchgaessner, 2003)  

Some pointed for clues to what was going on to the fact that Black’s Toronto-

based company, Hollinger, Inc., upon which he had built his pyramid of international 

media control, was highly leveraged. Estimates placed the annual debt-servicing costs 

on the US$120 million in high-yield bonds Hollinger Inc. had issued to finance 



 18

Black’s press empire at US$14 million. (Cherney, 2003) When the recession of 2001 

reduced Hollinger Inc.’s revenues and is share price tumbled from $16 to $9, 

Hollinger Inc.’s debt ratio more than doubled from its already-high level of five times 

EBITDA to more than ten times gross earnings. Tweedy Browne questioned the 

extraordinary level of management fees being paid to Ravelston in such lean times, 

filing a complaint with the SEC in the spring of 2003. It also wrote a letter to 

members of the Hollinger International board of directors on the eve of the company’s 

May 2003 annual meeting, demanding an investigation and threatening a lawsuit if 

none resulted. (Leonard, 2003) The investment firm’s hand had been strengthened 

immeasurably, as had that of all corporate governance advocates, with the February 

2003 ruling of a Delaware court that Disney’s directors could be sued by shareholders 

over a contentious US$140-million severance payment they had approved for 

company president Michael Ovitz. As a result of this sudden legal liability of 

Hollinger International directors for failing to exercise good corporate governance, 

Browne was able to convince them to appoint two new independent directors to the 

board and to convene a special committee to investigate the company’s finances. Wall 

Street investment banker Gordon Paris was drafted onto the board and commissioned 

to chair the special committee. (Maich and Tedesco, 2003)  

Others pointed to the lavish lifestyle Black and his wife enjoyed, which 

included a private jet to fly them between residences in London, New York, and Palm 

Beach, Florida. Hollinger International’s accounting firm, KPMG, noted that the 

company was paying almost US$250,000 annually to maintain those residences, 

provide Black with a car and driver in London, and keep up his private jet. KPMG 

pressed Hollinger International for increased disclosure of these expenditures and also 

questioned the US$8 million paid by Hollinger International for Roosevelt’s 



 19

correspondence to his cousin, some of which hung framed on the walls of Black’s 

various residences. (Leonard, 2003) When the special committee of Hollinger 

International directors discovered US$32 million in payments made to Ravelston in 

2001 that had apparently not been approved by the company's audit committee or 

board, nor properly disclosed in the company’s filing to the SEC, the dissident 

shareholders had the smoking gun they long smelled. According to the Financial 

Post, Paris confronted Thompson, who served as chairman of Hollinger 

International’s audit committee, and got his agreement to the removal of Black and 

Radler from the company’s management structure, along with several other senior 

executives, including the company’s corporate counsel. The agreement of other 

Hollinger International directors was then obtained, the newspaper reported, including 

that of Kissinger, who was consulted by telephone from Beijing. Paris then confronted 

Black, who when faced with the findings and told that the company’s filings to the 

SEC would have to be delayed as a result, agreed to repay US$7.2 million in 

unauthorized management fees paid to him and to step down as Hollinger 

International’s CEO. (Maich and Tedesco, 2003)  

After Black refused to certify it on the advice of legal counsel, the company’s 

quarterly earnings report was filed with the SEC five days late, and the regulatory 

body launched an investigation of its own. The late filing admitted that Hollinger 

International had overstated profit by roughly US$17 million over a period of years 

due to the unauthorized and undisclosed payments to Black and other top executives. 

In January, 2004 Hollinger directors commenced a lawsuit in Illinois district court to 

recover US$380 million in funds it claimed Black and others misappropriated over a 

seven-year period, along with more than US$100 million in interest. Under federal 

racketeering laws, the directors are seeking the company’s actual damages to be 



 20

trebled, for a total damage award of US$1.25 billion. The SEC followed suit with a 

lawsuit of its own against Black, which reportedly could bring criminal sanctions as a 

result of his 1982 agreement to refrain from future securities law violations in settling 

a complaint that he had made misleading statements in his takeover of Cleveland-

based Hanna Mining. (Stewart and Partridge, 2003) 

The Paris Report 

 The committee of Hollinger International’s newly-installed independent 

directors that Paris chaired commissioned forensic analyst Richard Breeden, a former 

SEC chairman and bankruptcy monitor at WorldCom, to conduct a 14-month 

investigation and to write a report. Its voluminous findings released on August 30, 

2004 provided more detailed allegations of malfeasance against Black, whom it 

claimed used his control of Hollinger International to make it a personal “piggy bank” 

to finance his lavish lifestyle, including: 

• US$3-million to subsidize the purchase of a condominium residence for the 
Blacks on New York’s Upper East Side; 

 
• Lavish expense claims by Black, including one totaling US$24,950 for 

“summer drinks,” and another for US$42,870 to hold a birthday gala for Mrs. 
Black attended by Barbara Walters and Peter Jennings, among others; 

 
• US$8.9 million paid by Hollinger between 1996 and 2001 to acquire FDR 

papers and memorabilia without Board approval; 
 

• US$3-4 million annually to lease a Gulfstream IV jet aircraft for Black’s use. 
 

It also noted that the company purchased a US$11.6-million Challenger aircraft for 

Radler, who at one point was publisher of four major dailies in three countries: The 

Chicago Sun-Times, the Jerusalem Post, and the Vancouver Sun and Province. 

(Report, 2004, 24)  



 21

The compensation paid to Hollinger International’s top five executives in 2000 

totaled US$122 million, the report revealed, including nearly US$53 million in non-

compete payments from the sale of Southam to CanWest Global. 

 This represented a nearly unbelievable 30.2% of Hollinger’s 2000 
adjusted EBITDA, and 61.6% of Hollinger’s adjusted net income. For 
an encore, Black and his four senior officers received total 
compensation in 2001 that the Committee estimates was more than 
$69 million, representing 73.4% of Hollinger’s adjusted EBITDA in a 
year Hollinger reported a net loss of over $337 million. (Report, 2004, 
p. 30) 
 

The report claimed that in addition to the “non-compete” payments, Black and Radler 

also received through Ravelston US$3.9 million in annual management fees from 

CanWest perpetually in exchange for reducing the purchase price paid to Hollinger 

International for Southam by US$39 million. (Report, 2004, p. 194) Even more 

“stunning in its audacity and its utter disregard for either market practices or the legal 

standards of fiduciary behavior,” the report added, was the fact that until 2003 

Hollinger’s proxy statement compensation tables “did not include disclosure of even 

$1 in compensation to Black, Radler and the other Ravelston executives resulting 

from more than $226 million in management fees Hollinger paid to Ravelston since 

1996.” (Report, 2004, p. 30) 

 Even more complex – and profitable – than the executive compensation 

structure of Hollinger International, according to the report,  was the web of “related-

party” transactions that allegedly enriched Black and Radler by selling them many of 

the down-sizing company’s newspapers at cut-rate prices, even as low as $1. In some 

cases, the report pointed out, Hollinger International even paid companies with links 

to Black and Radler to take over the titles. The transactions often took place, 

according to the report, despite more attractive offers being made for the newspapers 

by other companies. Several of the most glaring examples occurred in the Canadian 



 22

province of British Columbia, where Hollinger’s control over newspapers had 

resulted in a divestiture order from the Canadian Competition Bureau.  

Throughout 2000, Radler failed to inform the Board of offers from an 
unaffiliated purchaser to buy Hollinger’s Kelowna Capital for between 
$7.4 million and $8.1 million, and chose instead to sell the newspaper 
for $5 million to West Partners. . . . Approximately five months after 
being given $2.3 million to take Hollinger’s Vernon Sun, West Partners 
sold it for $213,000. Approximately two years after acquiring 
Hollinger’s Kelowna Capital for approximately $5 million, West 
Partners sold it for $13.7 million. (Report, 2004, p. 66) 

 
The report’s harshest criticism, however, was reserved for Perle, who served 

as a director of Hollinger International starting in 1994 and as a member of its 

executive committee from early 1996. Perle, who served in the Reagan 

administration, is credited by many with masterminding the 2003 U.S. invasion of 

Iraq as a member of the Pentagon’s volunteer Defense Policy Board, which he 

chaired. (Hersh, 2003) Perle also headed Hollinger International’s failed internet 

subsidiary Hollinger Digital from 2000 until 2003, for which he received an annual 

salary of US$300,000. Despite making investments that lost US$49 million for 

Hollinger Digital, Perle collected lucrative bonuses, the report noted, because he was 

rewarded for the company’s online successes, but not penalized for those that lost 

money. As a result, Perle’s bonus for 2000 totalled US$3 million despite the 

division’s overall losses. The report points to the fact that Black and Radler controlled 

this system of compensation as creating a direct conflict for Perle’s role as the third 

member of Hollinger International’s executive committee. In interviews with the 

special committee, the report stated that Perle admitted to simply signing the 

documents he was given in that capacity, without reading them first. 

It is difficult to imagine a more flagrant abdication of duty than a 
director rubber-stamping transactions that directly benefit a controlling 
shareholder without any thought, comprehension or analysis. . . .Perle 
clearly had a motive to abdicate his fiduciary duties as an Executive 
Committee member so as to accommodate the persons responsible for 



 23

his huge Hollinger compensation, Black and Radler. (Report, 2004, p. 
488) 
 

Conclusions 

While legal proceedings involving the accusations detailed in the report of the 

Hollinger International committee are ongoing, ultimate conclusions in this case 

cannot, of course, be drawn. Black and Radler have denied the allegations of 

malfeasance made against them, issuing a statement through Ravelston that described 

the Paris committee report’s findings as “exaggerated claims laced with outright lies.” 

(Weber, 2004) However, given Black’s well-known disregard for corporate 

governance and the allegations that now surround him and the company he founded, it 

is not premature to note a connection. Whatever the final outcome of the case might 

be, more regard for the rights of non-controlling shareholders might have helped to 

insulate Black and his senior executives in Hollinger International from these 

allegations of malfeasance, extravagance, and self-dealing. Black’s mistake, some 

claim, was in managing Hollinger International as if it were a private company. As a 

result, the noted history buff and Napoleon devotee, some predict, may have finally 

met his own corporate Waterloo. 



 24

References 
 
Adams, J. (2003, November 23) Tweedy Browne flexes its muscles. Toronto Globe 

and Mail, p. B6.  
 
Black, C. (1993) A Life in Progress. Toronto: Key Porter. 
 
Brehl, R. (1996, July 23) Five Southam directors turfed out. Toronto Star, p. B1. 
 
Cherney, C. (2003, October 3) Hollinger Committee Probes Fees. Wall Street Journal, 

p. B2.  
 
Cobb, C. (2004) Ego and Ink: The Inside Story of Canada’s National Newspaper 

War. Toronto: McClelland & Stewart. 

Dalglish, B. (1996, December 17) Black sells Fairfax stake. Toronto Sun, p. 37. 

Edge, M. (2004, Winter) The Good, the Bad, and the Ugly: Financial Markets and the 
Demise of Canada’s Southam Newspapers. International Journal on Media 
Management, pp. 227-236. 

 
Ferguson, J. (1996, August 10) Hollinger boss scoffs at critics. Toronto Star, p. F3. 
 
Frenkel, E. (1994) The Press and Politics in Israel: The Jerusalem Post from 1932 to 

the Present. Westport: Greenwood Press. 
 
Goold, D. (1996, August 16) The pain of the obdurate rump. Toronto Globe and Mail, 

p. B8. 
 
Hersh, S. (2003, May 12) Selective Intelligence. New Yorker, pp. 44-50. 
 
Jones, T. (1995, December 17) Sun-Times Must Climb Slope Iced With Heavy 

Competition. Chicago Tribune, p. B1. 
 
Jones, T. (1998, March/April) That Old Black Magic. Columbia Journalism Review, 

p. 40. 
 
Kirchgaessner, S. (2003, October13) Showdown at Hollinger. Financial Times, p. 19.  
 
Leonard, D. (2003, October 13) Shareholders are beating up Hollinger CEO Conrad 

Black over his huge, tricky pay packages: He calls them “governance 
terrorists.” Fortune, pp.166-173. 

 
Maich, S. & Tedesco, T. (2003, November 22) Trying days in the life of Conrad 

Black. National Post, p. FP1.  

Miller, J. (1998) Yesterday’s News: Why Canada’s Daily Newspapers are Failing Us. 
Fernwood, Halifax. 

Morton, P. (2003, May 23) Black vows to reduce control. National Post, p. FP1.  



 25

 
Newman, P.C. (1992, February 3) The inexorable spread of the Black Empire. 

Maclean’s, p. 68. 

Newman, P.C. (2003, December 1) The Black Perils of Greed. Maclean’s, p. 36. 

Hollinger International Inc. (2004, August 30) Report of Investigation by the Special 
Committee of the Board of Directors. Retrieved September 5, 2004 from 
http://www.sec.gov/Archives/edgar/data/868512/000095012304010413/y0143
7exv99w2.htm) 

 
Siklos, R. (1996) Shades of Black: Conrad Black and the World's Fastest Growing 

Press Empire. Toronto: Minerva. 
 
Stewart, S. & Partridge, J. (2003, November 22) Filing exposes Hollinger troubles; 

Profit overstated, governance poor. Toronto Globe and Mail, p. B1.  
 
Weber, T. (2004, August 31) Hollinger branded ‘kleptocracy.’ Toronto Globe and 

Mail, p. B1. 
 
Wells,  J. (1996, November 11) He styles himself as the editorial savior of papers, but 

critics label Conrad Black an editorial storm trooper. Maclean’s, p. 56. 
 
Winter, J. (1997) Democracy’s Oxygen: How Corporations Control the News. 

Montreal: Black Rose. 
 

 

 


