
 
 
 

Public benefits or private? 
 
 

The case of the Canadian 
 
 

Media Research Consortium 
 
 
 

 
Marc Edge, Ph.D. 

Associate Professor 
Department of Mass Communication 

Sam Houston State University 
Huntsville, Texas, U.S.A. 

mwe003@shsu.edu 
Submission #55 

 
 
 

A PAPER FOR PRESENTATION TO JOURNALISM RESEARCH IN THE 
PUBLIC INTEREST, NOVEMBER 19-21, ZURICH 

mailto:mwe003@shsu.edu�


 1 

 
ABSTRACT 

 
 

 
Canada exhibits one of the world’s highest levels of media ownership 

concentration, due in part to a failure of regulation. In an attempt to 

ensure that a portion of the benefits from broadcasting takeovers and 

acquisitions accrued to the public, the broadcasting regulator Canadian 

Radio-Television and Telecommunications Commission established the 

Public Benefits program in the late 1980s. Under the program, a minimum 

of 10 percent of the value of acquired broadcasting licences was required 

to be devoted to worthwhile initiatives. In the Cdn $2.3-billion takeover of 

television network CTV by Bell Canada Enterprises in 2000, however, a 

portion of the Cdn$230 million Public Benefits package was devoted to 

funding a Canadian Media Research Consortium established between 

several universities. Mandated to “focus on the development of Canadian 

data for use in media planning,” the CMRC issued its first report in 2003. 

A Report Card on the Canadian News Media was criticized for flawed 

methodology and was cited as an example of “administrative” marketing 

research performed to the benefit of media owners rather than to the 

benefit of the public. The CMRC issued a five-year retrospective study 

titled The Credibility Gap: Canadians and their News Media in 2008 that 

addressed some of the earlier methodological flaws and perhaps as a 

result reached different conclusions.   

 



 2 

Introduction 

Canada has historically been defined by the tension between its British and 

French heritage and its proximity to the neighboring United States. Canada’s 

broadcasting system developed as a mix of public and private ownership, for example, 

with a strong Canadian Broadcasting Corporation modeled after the BBC. Journalism 

education in Canada closely followed the British model until after World War II, with 

apprenticeship being the typical route into newsrooms and most training confined to two-

year colleges. Three university programmes in journalism were established in the late 

1940s, all in the dominant eastern province of Ontario. (Johansen et al., 2001) The 

programmes at Ryerson University, Carleton University, and the University of Western 

Ontario were all initially modeled after the professionally-oriented curriculum at 

Columbia University in New York, but the latter two gradually added more theoretical 

content. (Edge, 2003) Programs in other provinces did not appear until the mid-1970s, 

and it was not until 1998 that a university school of journalism was established on 

Canada’s west coast. (Edge, 2004a) 

The first Canadian scholarly journal in the field, the Canadian Journal of 

Communication, did not begin publishing until 1974. (Robinson, 2000) The first doctoral 

programme in mass communication was not commenced until 1997, when Carleton 

began offering a Ph.D. in the subject. (Siegel, Osler, Fouts, & Tate, 2000) The slow 

acceptance of journalism and media studies as subjects for higher education in Canada 

hindered the development of academic research into these areas, especially compared to 

the U.S., where 474 four-year programmes in journalism and mass communication were 

counted by 2008. (Becker, Vlad, Vogel, Wilcox, & Hanisak, 2008) For most of the 1980s, 



 3 

the most relevant research into Canadian journalism were eight studies commissioned by 

the Royal Commission on Newspapers. Its 1981 main report was still being used as a 

textbook in some media studies courses until the mid-1990s. The paucity of research on 

journalism in Canada was noted in 1989 by Desbarats, who was then dean of journalism 

at Western Ontario. 

The academic tradition in the United States . . . produces a relatively 
abundant flow of writing about news media. By contrast, public debate 
about journalism in Canada suffers from a constant shortage of historical 
perspective and reliable data. (Desbarats, 1989) 
 
The tenuous place of journalism in the Canadian university curriculum was 

demonstrated a few years later when the University of Western Ontario senate voted to 

close its journalism school to cut costs. It was saved when the university’s board of 

governors narrowly overturned the decision, but it was merged with a much larger 

program in library sciences into a new Faculty of Information and Media Studies. 

(Lewington, 1993) The chronic under-funding of journalism education in Canada was 

perhaps best exemplified by the case of the Sing Tao School of Journalism at the 

University of British Columbia. A journalism school in Canada’s westernmost province 

had been planned since the early 1980s, when the UBC senate approved one in principle. 

It was planned to open in 1983. (Canada, 1981) Funding cuts brought by the recession of 

the early 1980s, however, put the school of journalism at UBC in limbo until the mid-

1990s, when a corporate donor emerged to fund it. Some faculty protested when the 

school was named after its benefactor, the Sing Tao corporation of Hong Kong, which 

published Chinese-language daily newspapers in Vancouver and several other Canadian 

cities. (Compton, 1998)  The controversy turned into an embarrassment a few years later 

when Sing Tao was convicted of fraud in Hong Kong for inflating its circulation figures 



 4 

there. Ensuing financial problems forced a sale of its Canadian newspapers and Sing Tao 

reneged on its commitment to provide operating funds to the journalism school it had 

founded, so UBC removed the Sing Tao name from its title. (Edge, 2004a) 

Media in Canada 

 Canadian media ownership is among the most highly-concentrated in the world, 

due in large part to restrictions on foreign ownership that were intended to prevent U.S. 

domination. By 1980, ownership of Canadian daily newspapers was mostly concentrated 

in two chains when the simultaneous closure of two long-publishing dailies by those 

chains prompted a Royal Commission on Newspapers. It found that the Southam and 

Thomson chains between them published almost 59 percent of national circulation and it 

recommended measures to increase diversity of ownership. A proposed Canada 

Newspaper Act was never passed, however, following a change in government from 

Liberal to Conservative. Concentration of press ownership increased in the 1990s after 

Conrad Black’s international newspaper chain Hollinger Inc. acquired Southam. By 1999, 

Hollinger published 42 percent of Canada’s daily newspapers, with three other chains 

together accounting for another 45.5 percent. (Canada, 2004) 

 Canada’s media landscape was transformed by multimedia “convergence” in 

2000 following the merger of U.S. media giants America Online and Time Warner. 

Unlike other countries, such as the U.S., which prohibited ownership of a television 

station and a daily newspaper in the same market, Canada placed no restrictions on cross-

media ownership. Such a prohibition had briefly been put in place after being called for 

by the Royal Commission on Newspapers, but the subsequent Conservative government 

allowed it to lapse. (Bartley, 1988) By the end of 2000, three major multimedia 



 5 

transactions saw the country’s largest private television broadcasters partner with daily 

newspapers. Hollinger sold the Southam newspaper chain, Canada’s largest, to Canwest 

Global Commmunications, which was the country’s third television network. Canada’s 

largest private television network, CTV, then partnered with the Globe and Mail national 

newspaper. In the province of Quebec, newspaper publisher Quebecor acquired TVA, the 

largest French-language television network. 

 Newspaper ownership by Canwest Global became problematic starting in 2001 as 

journalists at several Southam dailies protested editorial interference by the company’s 

owning Asper family. Canwest abandoned traditional Southam principles of local 

editorial independence by ordering its major newspapers to publish “national” editorials 

written at company headquarters. The editorials were ordered to be run without 

dissenting opinion, even in letters to the editor. Journalists at two Southam dailies were 

suspended for removing their bylines in protest of editorial interference, and columnists 

at several other newspapers quit or were fired. The crisis of confidence in Canadian 

journalism reached a peak in mid-2002 when Canwest fired the publisher of the Ottawa 

Citizen in the nation’s capital after it ran an editorial calling for the resignation of prime 

minister Jean Chrétien, who was an Asper family friend. A Senate inquiry into Canada’s 

news media commenced in early 2003. (Edge, 2007) 

 The Asper family aggressively promoted in their newly-acquired newspapers a 

political agenda that included neoliberal economic policies such as privatization and tax 

cuts. It also called for dismantling the CBC because it saw the public broadcaster as 

unfair, taxpayer-subsidized competition for private broadcasters such as Canwest Global. 

Perhaps its most controversial position was on media coverage of the Middle East 



 6 

conflict, which it saw as biased against Israel. Company founder Israel “Izzy” Asper, an 

avowed Zionist, gave a speech criticizing world media and the CBC in particular for what 

he called “dishonest” reporting that was unfairly sympathetic to the Palestinians. The 

speech, which was reprinted in numerous Canwest newspapers, blamed the coverage on 

biased journalists Asper described as “lazy, or sloppy, or stupid.” He called on Canadian 

Jews to “demand that the journalism schools do a better job of teaching integrity more 

forcibly.” After Asper’s death in 2003, his son Leonard became CEO of Canwest and 

reprised his father’s criticism of media coverage of the Middle East.  He announced that 

Canwest had been actively intervening in Canadian journalism education in order to 

change reporting on issues such as the Middle East conflict. “There is some hope,” he 

said in 2003, “as we have found in observing the results of various programs to educate 

journalists.” (Edge, 2007) 

Public Benefits 

 The country’s broadcasting regulator, the Canadian Radio-Television and 

Telecommunications Commission, proved ineffective at preventing consolidation of 

electronic media ownership. In the late 1980s, however, it enacted a scheme to at least 

ensure that a portion of the cost of corporate takeovers of media companies went toward 

worthwhile media projects. Under a programme called “Public Benefits,” the CRTC 

required that 10 percent of the value of acquired broadcasters be devoted to Canadian 

media development before it would approve a transfer of license. The Public Benefits 

program was subject to abuse almost from the beginning, however. In 1994, cable 

television giant Rogers Communications took over magazine publisher Maclean Hunter, 

which had recently acquired the Selkirk Communications, a broadcasting chain with 



 7 

fourteen radio stations and six television stations. More than half of the required 

Cdn$101.9 million Public Benefits package, however, went to upgrading the cable 

infrastructure of Rogers. That expenditure, some critics pointed out, benefited Rogers 

most of all and was money it would likely have spent anyway. (Austen, 1994) More 

significantly for Canadian journalism education and research, however, some of the 

corporate takeover money began finding its way into schools of journalism. One 2001 

study referred to the Public Benefits endowments as “greenmail.”  

A number of endowed professorships have resulted. Examples of this so-
called “greenmail” are chairs at Ryerson, King’s College, and Regina that 
were funded by Maclean Hunter in 1988; one at Western [Ontario] 
established by Rogers Communications in 1995; and chairs endowed in 
2000 by the largest private television network, CTV, at Laval and Carleton. 
(Johansen et al., 2001, p. 476) 
 
Desbarats experienced first-hand the dilemma of corporate endowment after the 

University of Western Ontario accepted a Cdn$1-million donation from Rogers to fund a 

named chair. “When journalists subsequently asked me to comment on the Rogers 

takeover of Maclean Hunter, all I could do was draw their attention to the donation,” he 

noted. “They understood right away that I had been, to express it crudely, bought.” 

(Desbarats, 1998) Murray described the Public Benefits process as “unwieldy, secret, and 

subject to the whim of the private broadcasters’ largesse. . . .  There are no systems to 

monitor the performance of the public benefits.” (Murray, 2001, p. 48, fn. 12)  

 Its takeover of the CTV network in 2000 cost telecom giant Bell Canada 

Enterprises Cdn$2.3 billion and thus required a Public Benefits package of Cdn$230 

million. Of that, Cdn$2.5 million went to fund an endowed chair in media convergence at 

Ryerson University, contingent on CRTC approval of the takeover. (Sekeres, 2000) BCE 

provided another Cdn$3.5 million to fund a Canadian Media Research Consortium 



 8 

established at several universities, including Ryerson, UBC, York University, and 

Université de Laval. The CMRC’s stated mandate was to “focus on the development of 

Canadian data for use in media planning.” (Anonymous, 2000) The CMRC was 

originally planned to be affiliated with the Canadian Journalism Foundation, an industry 

group that hosted an annual awards banquet. The National Post newspaper, however, 

revealed in 2001 that principals of the CMRC had written to the CRTC in support of the 

CTV takeover. A letter written by the executive director of The Canadian Journalism 

Foundation pointed to the “lamentable” lack of media research in Canada in endorsing 

the takeover.  

This benefits package is providing a long-overdue opportunity to conduct 
ground-breaking research into media issues in a Canadian context. The 
CJF is convinced that findings disseminated from this collaboration will 
provide not only invaluable information and material for use by the media 
elites and decision makers to provide improved news and public affairs 
programming, but will also foster an unprecedented constructive debate 
among the general public as to the media’s role, now and in the future. 
(Wilton, 2001) 
 
That letter and one written by Desbarats, in his dual capacities as the CJF’s 

research chair and the Maclean Hunter Chair of Communications Ethics at Ryerson, were 

reprinted in the National Post. “It was partly at my insistence that the Canadian 

Journalism Foundation included media research in its mandate when it was formed 10 

years ago,” wrote Desbarats. “The Canadian Media Research Consortium would add 

significantly to the resources available in Canada for media research.” (Desbarats, 2000) 

A National Post column accompanying the letters described the CMRC as “a hitherto 

unknown group founded for the sole purpose of skimming a graft off the CTV takeover.” 

The research funding, it pointed out, essentially recycled Public Benefits payments back 

to private corporate interests. “If the major corporations . . . want research into the media, 



 9 

then surely they can spend their own money up front rather than cash extorted . . . via a 

regulator.” (Corcoran, 2001) It urged the CJF to “leave the academics to wallow in their 

own petty corruptions” and drop out of the CMRC.  

That leaves the foundation, set up by major corporations to raise ethical 
standards in the media, in the position of having participated in the 
extortion of money from BCE in return for providing a fawning defense of 
its takeover of CTV. Lining up for part of the payoff are some of Canada’s 
leading journalism academics. All of this should make good fodder for the 
next foundation educational session to help raise the standards of 
journalistic ethics and reporting. (Corcoran, 2001) 
 

 The CJF announced the next day that it was dropping out of the CMRC “to make 

sure that everything is on the up and up and to make sure that there is not even a 

possibility of a perception of conflict of interest.” (Whyte, 2001) 

Academic intervention 

The question of convergence had been the subject of CRTC hearings the previous 

month into the licence renewal applications of CTV and Canwest Global. Some 

consumer advocates suggested the network licences be renewed for shorter than the 

normal seven-year period in order to monitor the effects of convergence. To protect what 

diversity remained in Canadian news media, the CRTC demanded that the networks erect 

an editorial “firewall” of separation between their television and newspaper newsrooms. 

Such a “code of conduct” had already been agreed to by Quebecor, which promised that 

its newspaper journalists would not communicate with those at its newly-acquired TVA 

network. Several academics, however, argued against any mandated separation between 

news operations, testifying that convergence would be in the public interest. Fred 

Fletcher of York University, who was then chair of the CMRC, told the CRTC hearings 

that rather than decreasing the diversity of voices, convergence provided the “potential 



 10 

for greater journalistic competition” through collaboration. (Anonymous, 2001)  Donna 

Logan, director of the school of journalism at UBC, testified that if the CRTC imposed a 

code of separation on the networks “the consequences for those companies and for 

journalism in this country will be dire.” According to Logan, if the CRTC blocked 

convergence, it would “leave Canadian media companies at a competitive disadvantage 

in the international race for audiences.” She said it would also prevent Canadian 

journalists from “using new storytelling techniques” and would prevent “genuine new 

voices from developing as a result of a convergence.” (Canada, 2001) Allowing 

convergence, on the other hand, could cure what ailed Canadian journalism, testified 

Logan. 

One of the things that has always disturbed me about journalism in Canada 
is that there were too many reporters chasing so few stories. . . . 
Converged journalism offers an opportunity to break out of that mould by 
freeing up reporters to do stories that are not being done and are vital to 
democratic discourse. (Canada, 2001) 
 
Desbarats also testified against the mandated separation of news gathering 

operations. His arguments were published in a Globe and Mail column that described as 

“an exercise in futility” any attempt to impose a separation between print and TV 

newsrooms. “There is no way, short of placing secret agents in newsrooms, that any 

system can effectively monitor all forms of communication between journalists working 

for the same organization.” (Desbarats, 2001) One month after the hearings concluded, 

Canwest Global Communications announced a Cdn$500,000 endowment to the School of 

Journalism at UBC. CEO Leonard Asper added that the company would be making more 

than thirty similar gifts to post-secondary institutions over the next five years “to assist 

media studies in Canada.” (Luba, 2001) The donation was part of a Cdn$84-million 



 11 

Public Benefits package the CRTC had approved following the acquisition of a chain of 

television stations by Canwest Global the previous year. The BCE and Canwest Global 

broadcasting licenses were subsequently extended by the CRTC for the usual seven-year 

term without the “firewall” of separation the regulator originally sought. The networks 

agreed only to a separation of the “management structures” of their television and 

newspaper newsrooms. 

CMRC activities 

In 2002, the CMRC sponsored the first in a planned annual series of 

CTVglobemedia Lectures on “The Future of Journalism,” which was held in Toronto. 

The following year the annual lecture was held in Vancouver on “The Conflict between 

Journalism and Patriotism: Should journalists take sides?” In 2004, Québec City was the 

site of “Media, Freedom and Public Interest/Les médias, libertés et intérêt public.” The 

CMRC subsequently decided to shift resources to conferences, seminars and other public 

events. (Canadian Media Research Consortium, 2008a) Conferences sponsored by the 

CMRC began in Montréal in 2002 with “Convergence: Foolish Expectations and Dashed 

Hopes/La convergence: Des promesses folles aux espoirs déçus.” The next year it held a 

conference in Toronto on “Educating Journalists in the 21st Century.” In 2004, Québec 

City was the site of a conference on “Liberties and Public Interest in 

Broadcasting/Libertés et intérêt public en radiodiffusion.” (Canadian Media Research 

Consortium, 2008a) 

The first major study conducted by the CMRC was A Report Card on the 

Canadian Media, which was released in 2004. More than 3,000 Canadians were surveyed 

in late 2003 on their news consumption habits and on the credibility they lent the news 



 12 

they received. CMRC director Donna Logan attributed the “disturbing” findings on news 

media credibility to almost everyone except media owners. “I think the media has to do a 

much better job of demonstrating its independence. Canadians . . . feel that reporters are 

influenced by government officials, by bureaucrats, by powerful groups and people with 

money.” (Monchuk, 2004) She told the Senate news media hearings the following year 

that the study showed Canadians were “quite cynical” about the news. “A surprising 

number of Canadians do not think the news is impartial. Almost 80 per cent of Canadians 

think that reporter’s bias influences news often or sometimes. The finding of reporter bias 

is very similar to results in the United States.” (Canada, 2005) The international 

comparison, on the contrary, was a classic case of “apples and oranges.” The U.S. survey 

had asked whether “news organizations” were politically biased in their reporting. The 

CMRC survey question instead attributed any possible bias to individual journalists, 

asking: “How often do you think reporters let their own political preferences influence 

the way they report the news?” (Canadian Media Research Consortium, 2004, p. 17) 

CMRC chair Fred Fletcher noted that “identical or functionally equivalent questions 

would have been preferable for some purposes but when you are working with two 

surveys you must take what you can get.” (F. Fletcher, personal communication, 

December 26, 2006) 

Another question in the Report Card on the Canadian Media focused on the 

behavior of news organizations and asked: “In general, do you think news organizations 

are mostly independent, or are they often influenced by powerful people and 

organizations?” Answers to that question found that 76 percent of Canadians felt their 

news media were not independent, compared to 70 percent of Americans. (Canadian 



 13 

Media Research Consortium, 2004, p. 26) A follow-up question asked: “Apart from 

journalists and editors, what outside groups, if any, do you think influence the news?” 

The most powerful outside influences on the news named by respondents were political 

(42 per cent) and economic (27 per cent). (Canadian Media Research Consortium, 2004, 

p. 27) The results of this questions were also presented to the Senate news media hearings 

when they visited Vancouver in early 2005. “It is noteworthy that here only 12 per cent 

mentioned media ownership,” noted Mary Lynn Young, an assistant professor in the 

UBC School of Journalism. (Canada, 2005) The way the question was framed, however, 

inquiring as it did about “outside groups,” may have influenced the low percentage 

naming media ownership, which might more reasonably be considered an “inside” 

influence. A question about consolidation and media ownership, Young added, found that 

like most Americans, a majority of Canadians tended to discount the credibility they lent 

to concentrated media sources. 

Some commentators have said that they believe that Canadians are not 
concerned about who owns their media. Our results show clearly that this 
is not the case. Fifty-six per cent of Canadians see consolidation of media 
ownership as having a negative impact on their trust in the media. (Canada, 
2005) 
 
The Senate news media hearings produced a report in 2006 that, like a Senate 

report in 1970 and the report of the Royal Commission on Newspapers in 1981, proposed 

measures to slow the increasing concentration of media ownership in Canada. Its 

recommendations were dismissed out of hand, however, by the Conservative government 

that had been elected earlier that year. The new minister responsible for broadcasting, 

who was a former executive of CTV, Canwest and Rogers, issued a policy response to 

the Senate report that deemed convergence “an essential business strategy for media 



 14 

organizations to stay competitive in a highly competitive and diverse marketplace.” 

(Canada, 2006, p. 13) In the wake of the failure of government to address the problem of 

concentrated media ownership, the Report Card on the Canadian Media was criticized as 

a survey that “would be valuable most of all to media outlets, their owners, and 

marketers.” (Edge, 2007, p. 257) The CMRC was seen as a corporate creation designed to 

advocate for private interests over those of the public.  

The study . . . fulfilled the CMRC’s stated mandate to “focus on the 
development of Canadian data for use in media planning.” It did not, 
however, ease the shortage of ‘historical perspective and reliable data’ 
from which Desbarats noted debate about media in Canada had long 
suffered. (Edge, 2007, p. 257) 
 

Subsequent studies 

Following its 2004 Report Card, the CMRC conducted several studies of Internet 

usage among Canadians. Canada Online! was a comparative analysis of Internet users 

and non-users in Canada and other countries that was based on telephone interviews of 

3,014 adults (aged 18+) conducted in 2004. The research was replicated three years later 

for Canada Online Revisited, which was based on telephone interviews of 3,037 youth 

(aged 12-17) and adults. (Canadian Media Research Consortium, 2008a) Another Internet 

study published a year later was based on an online survey of 1,000 respondents. It found 

that the average “online Canadian” adult spent 2.3 hours per day consuming news and 

information and got 24 percent of it from television. Another 22 percent came from each 

of the Internet and newspapers. The Internet was found to be the most important source 

for younger Canadians (aged 18-29), accounting for 32 percent of their total time spent 

consuming news and information. (Canadian Media Research Consortium, 2008b) 



 15 

In 2006, the CMRC commissioned a researcher to undertake a literature review in 

an attempt to “place CMRC reports in the context of published Canadian and 

international media research.” It found that Canadian scholarly references comprised only 

2-3 percent of peer-reviewed published sources in three key areas of media research. The 

researcher also interviewed 34 people for their perceptions of gaps in Canadian media 

research. Interviewees fell into four categories: media executives and consultants (14), 

public opinion researchers (8), government appointees (5), and academics (7). They 

identified five areas of research need: 1) changing media usage in a digital era; 2) media 

ownership and consolidation; 3) new media forms; 4) media and diversity; and 5) media 

policy. (Savage, 2008) 

The Credibility Gap 

 Four years after issuing its Report Card on Canadian News Media, the CMRC 

conducted a replication of the research that found “significant, largely negative” changes 

in the relationship between Canadians and their news media. The Credibility Gap was 

based on telephone interviews with 2,011 adults (aged 19+) conducted in February 2008. 

(Canadian Media Research Consortium, 2008a) It found two main problems for media 

outlets – declining interest and increasing cynicism among audience members, whom it 

described as “very sophisticated and fussy.” On the other hand, it found among young 

Canadians an “increasing engagement and novel news habits,” which it concluded “offers 

perhaps the greatest hope for conventional media in the future of news.” (Canadian 

Media Research Consortium, 2008c, p. 2) On the subject of political bias, the 2004 

question was rephrased from inquiring about reporter bias to ask: “Would you say that 

news organizations are politically biased in their reporting?” A majority (53 percent) 



 16 

answered in the affirmative, compared with 60 percent of Americans who were asked the 

same question three years earlier. (Canadian Media Research Consortium, 2008c, p. 9) 

Another new question asked respondents if they agreed that journalists were able to 

report the news “freely, without interference from owners,” to which only 37 percent 

answered in the affirmative. (Canadian Media Research Consortium, 2008c, p. 10) That 

compared to 45 percent of Britons, 38 percent of Americans, and 33 percent of Germans 

asked the same question in 2006. (Canadian Media Research Consortium, 2008c, p. 12) 

 The CMRC’s two 2008 Internet studies were combined into a report titled The 

State of the Media in Canada: A Work in Progress that was released at an invitation-only 

“Future of News Summit” held in Toronto in May 2009.  Also included in the report was 

research into the quality of journalism in Quebec and economic data gathered by a media 

consultant. Missing, however, was any mention of the Credibility Gap research. By the 

time the “summit” of media executives, bureaucrats, and academics was held, the picture 

had changed considerably both for Canadian media and for the CMRC. The stock market 

crash the previous year had dropped advertising revenues sharply and Canwest Global 

Communications, which was highly-leveraged with debt, neared bankruptcy after missing 

several interest payments.1

                                                 
1 Canwest Global subsequently filed for court-ordered protection from its creditors as part of a corporate 
restructuring. 

 Both it and CTV threatened to close several of their television 

stations in smaller markets if the CRTC did not provide regulatory relief. Layoffs at 

newspapers and broadcasters across Canada led many to question the advertising-based 

business model for media that had predominated for a century. (Canadian Media 

Research Consortium, 2009)  



 17 

The outlook was uncertain for the CMRC because its seven-year Public Benefits 

grant had lapsed a year earlier. The CMRC sought a continuation of its funding in 2006 

following CTVglobemedia’s Cdn$1.4-billion purchase of  thirty-three radio stations, 

twelve television stations, and twenty-one cable television channels from CHUM Ltd. 

Instead of going through the acquiring corporation to seek inclusion in its Public Benefits 

proposal, however, the CMRC approached the CRTC directly. The CMRC asked the 

CRTC to earmark a minimum level of funding for its research from future Public 

Benefits payments “so that researchers would not have to seek corporate support on a 

case-by-case basis, as is now standard procedure.” (Sauvageau, et al., 2006) 

Under the current policy, funding for research depends on the goodwill of 
corporations [and] creates doubts in the minds of some about the 
independence of researchers whose funding is associated with a particular 
transaction. . . . Some could see our involvement in the matter as support 
for the transaction and a favourable stance on media concentration. 
(Sauvageau, et al., 2006) 
 

 The CRTC declined the CMRC’s request. “Such proposals are already eligible for 

benefits contribution,” it noted. “The Commission is satisfied that its approach to eligible 

initiatives . . . remains appropriate.” (Canada, 2007, pp. 116-117) The CRTC did, 

however, decide the following year to continue the Public Benefits programme, despite 

the submissions of several large broadcasting companies that described it as a “tax” and 

questioned its fairness and relevance. The regulator said it decided to continue the 

program in the public interest. “The benefits policy makes it possible for the market to 

govern changes in effective control of broadcasting licences while simultaneously 

ensuring that the public interest is still served.” (Canada, 2008, p. 123)  

Discussion 



 18 

 Paul Lazarsfeld is widely considered the father of empirical social scientific 

research in communication. (Chafee & Rogers, 1997) He drew a useful distinction in 

1941 after fruitlessly attempting a wartime collaboration with members of the exiled 

Frankfurt School. Theodor Adorno of the Frankfurt School had criticized the quantitative 

research practiced by Lazarsfeld and his colleagues at Columbia University as 

“administrative” marketing research. Lazarsfeld responded by labeling the research done 

by members of the Frankfurt School as “critical” because it studied “the general role of 

our media of communication in the present social system.” (Lazarsfeld, 1941, p. 9) This 

distinction has been used ever since by critical scholars to explain the seemingly 

irreconcilable differences between their research and methods and those of the dominant 

empirical school. Never has the distinction been made more clear than in the seminal 

1983 “Ferment in the Field” issue of the Journal of Communication. In it, two teams of 

critical Canadian researchers drew the lines between the established empirical school and 

the emerging critical paradigm. Administrative researchers who used mostly survey 

research methods usually failed to consider “crucial issues of institutional structure and 

power relations,” noted Melody and Mansell, yet many critical theorists were equally at 

fault (1983, p. 110).  

For most administrative research, the existing power structure can do no 
wrong; for most critical research, it can do no right. The disappointing 
aspect for communication research is the tendency for both sides to spend 
insufficient effort examining the specific structural relations of the 
relevant institutions involved in a particular research problem. (Melody & 
Mansell, 1983, p. 110).  
 
Institutions, Melody and Mansell noted, were “not about to knowingly finance 

research into matters that could undermine their power.” (p. 111)  They urged policy 

researchers to first “examine the structure of power relations, if for no other reason than 



 19 

to know what vested interests are subtly nurturing research in what directions to achieve 

what ends.” (p. 112) In the special issue’s following article, Smythe and Van Dinh (1983, 

p. 123) saw the cutting edge of critical theory in the “sharp critical analysis of 

communications phenomena in their systemic content.”2

We suggest that a third factor is also involved – the ideological orientation 
of the researcher. All of us have our predispositions, either to criticize and 
try to change the existing political-economic order, or to defend and 
strengthen it. The frequent pretense of scientific ‘neutrality’ on this score 
is a delusion. (Smythe & Van Dinh, 1983, p. 117) 

 They also usefully added 

another dimension to Lazarsfeld’s administrative-critical dichotomy. 

 
The ideological orientation of the Canadian Media Research Consortium can be 

inferred from the writings and public statements of one of its founders, Donna Logan, 

who was also the founding director of the School of Journalism at the University of 

British Columbia where it is headquartered. Logan made no secret of her ideological 

opposition to critics of media ownership concentration. “What gets me upset is when 

people automatically say concentration of ownership is bad and divestiture is good,” she 

told the Vancouver Sun in a 2000 interview as the CMRC was taking shape. (Sieberg, 

2000) Logan regularly downplayed the high level of media ownership concentration in 

Vancouver, where Canwest Global Communications owned both English-language daily 

newspapers, one of the two national newspapers, the dominant television station, and 

almost all of the non-daily newspapers.  “If the dangers of media ownership 

concentration were as dire as some critics would have us believe, the people of 

Vancouver would be rioting in the streets,” Logan wrote after Canwest acquired most of 

the area’s newspapers as part of its purchase of Southam in 2000. (Logan, 2000) The 

following year, she dismissed concentration concerns in a letter to the Canadian Radio-
                                                 
2 Emphasis in original. 



 20 

television and Telecommunications Commission supporting the license renewal of CTV 

following its merger with the Globe and Mail.  

I am particularly concerned by questions that have been raised by the Commission 
with respect to a potential reduction in diversity of editorial voices arising from 
media cross-ownership. The claim that media mergers result in fewer voices is 
largely a myth perpetrated by the critics of joint ownership. (Logan, 2001) 
 
In 2002, Logan went on a Vancouver radio call-in programme to allay fears of 

increased media concentration after Canwest fired the publisher of the Ottawa Citizen. “I 

think the situation in Vancouver is one of the things that gets overblown,” she said after a 

caller mentioned the high level of local media ownership concentration. “We actually are 

in a very competitive situation here.” (Edge, 2007, p. 168) When the host pointed out that 

Logan’s journalism school had recently received a $500,000 endowment from Canwest, 

she refused to admit any connection with her opposition to critics of concentration. “It’s 

not going to influence us,” she said. (Edge, 2007, p. 169) 

Conclusions 

Regulatory “capture,” according to Horwitz (1989, p. 29), occurs when a 

regulatory agency “systematically favors the private interests of regulated parties and 

systematically ignores the public interest.”3

It would take formidable powers of self-delusion to deny that the CRTC’s 
evolution has followed the capture theory with alarming fidelity. Created 

 The public interest thus becomes “perverted” 

as a regulator matures through several phases. “As the agency hits old age, it becomes a 

bureaucratic morass which, because of precedent, serves to protect its industry.” (Horwitz, 

1989, p. 30) According to Fraser, a professor of communication at Ryerson who also 

wrote a media column for the National Post, the CRTC was a classic example of 

regulatory capture.  

                                                 
3 Emphasis in the original. 



 21 

in 1968, the commission was already slipping into complicity with 
industry interests by the late 1970s. A decade later, it was totally captured. 
(Fraser, 2000) 
 
The Public Benefits program is one obvious example of regulatory capture of the 

CRTC by Canadian broadcasters. The Canadian Media Research Consortium was a 

product of this systemic capture and was driven by the ideology of at least one of its 

founders to downplay corporate influence as an apparent quid pro quo for its funding. 

The “blame the journalists” mantra espoused by Donna Logan in exculpating ownership 

from exercising undue influence over Canadian media content was similar to that 

promulgated by a pair of Canadian political scientists in a 2003 book. Hidden Agendas: 

How Journalists Influence the News tortured logic to purport that it was a left-wing bias 

of journalists, not any influence exercised by ownership, that resulted in the news being 

slanted.  

Owners do not provide the labour for the product, therefore the product 
does not necessarily reflect the owners’ values. Instead, because 
journalism is in essence a human endeavour, it must reflect the values and 
political orientations of those who do it.” (Miljan & Cooper, 2003, p. 175) 
 

 The authors, however, were ideologues engaged in the same project as Logan – to 

shift the blame for falling media credibility onto individual journalists and away from 

owners who were threatened at the time with regulation. One was the former director of 

the National Media Archive, a division of the Vancouver-based “think tank” the Fraser 

Institute and the other was an outspoken critic of the CBC. The survey research they 

relied on was based on loaded questions, and the literature they surveyed was selective. 

The lone authority they referred to on the effects of totalitarian propaganda in the 1930s 

was not Lasswell but Hitler, whose Mein Kampf  was cited not as an example, but as an 

authority. (Edge, 2004b) Both Hidden Agendas and the CMRC’s Report Card on 



 22 

Canadian News Media may have been part of an organized effort, influenced and funded 

by Canadian media ownership, to avoid regulation. In the end, that effort was successful. 

In its 2008 study The Credibility Gap, the CMRC reported what it presented as a 

change in public perceptions of media in Canada since its 2004 report. The findings of 

the original Report Card on Canadian News Media, it admitted, had been counter-

intuitive. “The relationship between Canadians and their news media wasn’t as bad as we 

thought. Canadians . . . were slightly more positive in general than Americans around key 

measures of media credibility.” (Canadian Media Research Consortium, 2008c, p. 10) 

Given the turbulent state of Canadian media at the time, it indeed defied reason that only 

12 percent of survey respondents would list ownership as a worrisome influence on news 

organizations. But rather than detecting a change from its 2003 survey data, The 

Credibility Gap likely only just began to measure the level of distrust many Canadians 

harbored for their news media. Perhaps in response to criticism of its flawed 2004 study, 

which reflected more on the credibility of the CMRC than on that of the journalists it 

impugned, its survey questions were more comparable to those asked in other countries 

and as a result tended to be less exculpatory of media ownership.   



 23 

References 

Anonymous. (2000). BCE Inc. Further re CTV Acquisition. Regulatory News Service, 
July 18. 

Anonymous. (2001). Code of conduct the big debate at CRTC hearings. Regina Leader-
Post, April 26, C2. 

 
Austen, I. (1994). Does bigger mean better? Calgary Herald, September 14, C4. 
 
Bartley, A. (1988). The regulation of cross-media ownership: The life and short times of 

PCO 2294. Canadian Journal of Communication 13 (2), 45-59. 
 
Becker, L. B., Vlad, T., Vogel, M., Wilcox, D., & Hanisak, S. (2008). Enrollments 

Increase, with Slightly Higher Percentages of Male Students. Journalism & Mass 
Communication Educator 63 (3), 198-223. 

 
Canada, Canadian Heritage. (2006). Response to the Report of the Standing Senate 

Committee on Transport and Communications: Final report on the Canadian 
News Media. Ottawa: Minister of Public Works. 

 
Canada, Canadian Radio-Television and Telecommunications Commission. (2001). 

Transcript of proceedings, April 25. 
 
Canada, Canadian Radio-Television and Telecommunications Commission. (2007). 

Broadcasting Public Notice CRTC 2007-53, May 17. 
 
Canada, Canadian Radio-Television and Telecommunications Commission. (2008). 

Broadcasting Public Notice CRTC 2008-4, January 15. 
 
Canada, Royal Commission on Newspapers. (1981). Report. Ottawa: Queen’s Printer. 
 
Canada, Standing Senate Committee on Transport and Communication. (2004). Interim 

report on the Canadian news media. Ottawa: Senate of Canada. 
 
Canada, Standing Senate Committee on Transportations and Communication. (2005). 

Evidence – Unrevised, Vancouver, B.C., February 1. 
 
Canadian Media Research Consortium. (2004). Report Card on Canadian News Media. 

PowerPoint presentation downloaded June 7, 2004 from  
http://www.cmrcccrm.ca/english/research.html. 

 
Canadian Media Research Consortium. (2008a). 2007 Annual Report. Downloaded July 

24, 2008 from  http://www.cmrcccrm.ca/. 
 

http://www.cmrcccrm.ca/english/research.html�
http://www.cmrcccrm.ca/english/research.html�


 24 

Canadian Media Research Consortium. (2008b). Online Canadians and News Study. 
Downloaded May 27, 2008 from http://www.cmrcccrm.ca/english/research.html. 

 
Canadian Media Research Consortium. (2008c). The Credibility Gap: Canadians and 

Their News Media Five Years Later. Downloaded June 13, 2008 from 
http://www.cmrcccrm.ca/english/research.html. 

 
Canadian Media Research Consortium. (2009). The State of the Media in Canada: A 

Work in Progress. Downloaded May 20, 2009 from 
http://www.cmrcccrm.ca/english/research.html. 

  
Chafee, S. H. & Rogers, E. M., Eds. (1997). The Beginnings of Communication Study in 

America. Thousand Oaks: Sage. 
 
Compton, J. (1998). Sing Tao School of Journalism: What’s in a name? Apparently, quite 

a lot. Media, Winter, 23-26. 
 
Corcoran, T. (2001). At least they should send the money back. National Post, May 29, 

C15. 
 
Desbarats, P. (1989). News about the history of news. Globe and Mail, June 3, C16.  
 
Desbarats, P. (1998). Who’s on the barricades? Globe and Mail, June 3, A21. 
 
Desbarats, P. (2000). Letter to the Canadian Radio-Television and Telecommunications 

Commission, August 24. Reprinted in Anonymous. (2001) In support of 
BCE/CTV union [Excerpts from letters].  National Post, May 29, C15. 

 
Desbarats, P. (2001). Get out of our newsrooms. Globe and Mail, July 11, A15.  
 
Edge, M. (2003). Professionalism versus Pragmatism: Canadians should pay attention to 

the way the debate over journalism schools played out in the United States. Media 
Fall/Winter, 10-12. 

 
Edge, M. (2004a). Balancing Academic and Corporate Interests in Canadian Journalism 

Education. Journalism and Mass Communication Educator  59 (2), Summer, 172-
185.  

 
Edge. M. (2004b). Review of Hidden Agendas: How Journalists Influence the News. 

Journalism and Mass Communication Quarterly  81 (1), Spring, 201-203. 
 
Edge, M. (2007). Asper Nation: Canada’s Most Dangerous Media Company. Vancouver: 

New Star Books. 

Fletcher, F. (2006). Private communication, December 26. 

Fraser, M. (2000). The man who won’t do lunch. National Post, June 10, D11.  

http://www.cmrcccrm.ca/english/research.html�
http://www.cmrcccrm.ca/english/research.html�
http://www.cmrcccrm.ca/english/research.html�


 25 

Horwitz, R. B. (1989). The Irony of Regulatory Reform: The Deregulation of American 
Telecommunications. New York: Oxford. 

 
Johansen, P., Weaver, D. H., & Dornan, C. (2001). Journalism Education in the United 

States and Canada: not merely clones. Journalism Studies 4, 469-483. 
 
Lazarsfeld, P. F. (1941). Remarks on Administrative and Critical Research. Studies in 

Philosophy and Social Science 9, 2-16. 
 
Lewington, J. (1993). Journalism school saved by one vote. Globe and Mail, October  30, 

A3. 
 
Logan, D. (2000). Opportunities and challenges. Media, Fall, 15. 
 
Logan, D. (2001). Re: CTV Television Inc. station group licence renewal. [letter to 

Ursula Menke, CRTC Secretary General], March 22. 
 
Luba, F. (2001). CanWest invests in UBC. Vancouver Province, June 26, A2. 
 
Melody. W. H. & Mansell, R. E. (1983). The debate over critical vs. administrative 

research: Circularity or Challenge. Journal of Communication 33 (3), 103-116. 
 
Miljan, L. & Cooper, B. (2003). Hidden Agendas: How Journalists Influence the News. 

Vancouver: UBC Press. 
 
Monchuk, J. (2004). Canadians believe media easily influenced: Survey. Kingston Whig-

Standard, June 15, 11. 
 
Murray, C. (2001). Wellsprings of knowledge: Beyond the CBC policy trap. Canadian 

Journal of Communication  26 (1), 31-53. 

Robinson, G. J. (2000). Remembering our past: reconstructing the field of Canadian 
communication studies. Canadian Journal of Communication  25 (1), 105-125. 

Sauvageau, F., Fletcher, F., Logan, D., & Juneau, P.  (2006). Letter to Diane Rheaume, 
Secretary General, Canadian Radio-Television and Telecommunications 
Commission, September 22. Downloaded September 28, 2006 from 
http://www.crtcccrm.ca/.  

  
Savage, P. (2008). Gaps in Canadian Media Research: CMRC Findings. Canadian 

Journal of Communication  33 (2), 291-301. 

Sekeres, M. (2000). Ryerson endowment hinges on BCE deal. Globe and Mail, August 
15, A6. 

Sieberg, D. (2000). Beware automatic reaction against concentration, j-school head says. 
Vancouver Sun, April 27, D5. 

http://www.crtcccrm.ca/�


 26 

 
Siegel, A., Osler, A., Fouts, G., & Tate, E. D. (2000). The beginnings of communication 

studies in Canada: Remembering and narrating the past. Canadian Journal of 
Communication  25 (1), 61-103. 

 
Smythe, D.W. & Tran, V. D. (1983). On critical and administrative research: A New 

Critical Analysis. Journal of Communication 33 (3), 117-127. 
 

Whyte, M. (2001). CJF washes hands of donation. National Post, May 30, A2. 

 
Wilton, B. (2000). Letter to the Canadian Radio-Television and Telecommunications 

Commission, August 24. Reprinted in Anonymous. (2001). In support of 
BCE/CTV union [Excerpts from letters].  National Post, May 29, C15. 

 

 


	Anonymous. (2000). BCE Inc. Further re CTV Acquisition. Regulatory News Service, July 18.
	Sekeres, M. (2000). Ryerson endowment hinges on BCE deal. Globe and Mail, August 15, A6.

