
Introduction

In January 2003, the Southam name

disappeared from newspapers of

Canada’s oldest and largest chain,

officially ending what one former

Southam News correspondent called “a

long-lived experiment in quality daily

newspapering.” (Nagle 2003, p. B11) The

former family-owned newspaper group

was renamed CanWest Publications, af-

ter latest owner CanWest Global Com-

munications, a Canadian television

network with worldwide holdings.

CanWest had in mid-2000 acquired the

bulk of the Southam chain, which had

been founded in 1897 by William

Southam, from Hollinger Inc., which in

1996 had completed a gradual takeover

of the company. Under Hollinger, origi-

nally a Canadian newspaper group that

now includes the London Daily Tele-

graph, Chicago Sun-Times, and Jerusa-

lem Post, the Southam dailies under-

went a rigorous cost-cutting program.

The belt-tightening accelerated in 1998,

when Hollinger chairman and majority

shareholder Conrad Black founded the

upmarket National Post as a daily news-

paper distributed across Canada in com-

petition with Thomson’s Globe and

Mail. The expensive start-up drained

Southam resources chain-wide, and

Hollinger’s stewardship of the Southam

dailies ended abruptly in mid-2000

with the surprise sale to CanWest. The

television network’s ownership of the

former Southam titles has seen in-

creased cost-cutting not only to offset

National Post losses, but also to service

its high debt load incurred in acquiring

the newspapers at the top of an eco-

nomic boom. It has also brought politi-

cal controversy, as many journalists pro-

tested the centralizing of operational

control at CanWest headquarters in

Winnipeg in a reversal of the long-

standing Southam policy of allowing

independence for local publishers. The

Asper family that owns CanWest ac-

tively supports the federal Liberal Party

and attempts to influence political cov-

erage of their acquired newspaper

chain have also come to light, in part

prompting the Canadian Senate to com-

mence hearings into the Canadian me-

dia in mid-2003.

This paper presents the Southam experi-

ence as a case study of the effect of finan-

cial markets on newspaper ownership

and consequently on management prac-

tices. It examines the factors that contrib-

uted to the demise of family ownership

of the Southam newspaper chain and

resulted in radical changes in its opera-

tions. In so doing, it chronicles a change

from publishing quality newspapers

under Southam ownership (the good),

to cost- and quality-cutting under the

management of Hollinger (the bad), to

the centralization and political parti-

sanship seen under CanWest (the ugly).

The Good, the Bad, and the Ugly:
Financial Markets and the Demise of Canada’s

Southam Newspapers

by Marc Edge, Nanyang Technological University, Singapore

Abstract

The impact of financial markets on media management practices is apparent in

Canada, where public trading in newspaper company shares has contributed signifi-

cantly to concentrated press ownership. Fluctuations in newspaper share values have

often shaped firm strategies as a result. This paper presents the Southam newspaper

chain as a case study of the impact of financial markets on newspaper management

practices. Historical analysis is used to show how Canada’s oldest and largest news-

paper chain, which was known for its commitment to quality journalism and for

allowing its local publishers editorial independence, made a fateful decision when it

went “public” with a share issue in 1945. The increasingly widespread ownership of

its stock led to Southam’s gradual takeover in 1996 by Hollinger Inc., which cut costs

and reduced staff chain-wide. Sale of the Southam newspapers in 2000 to CanWest

Global Communications has seen editorial control centralized at company headquar-

ters and partisan support shown for the ruling federal Liberal party, contrary to

Southam’s founding principles. As a result, the Canadian Senate began hearings into

the media in 2003, bringing the possibility of government regulation to reverse the

impact of financial markets on the management of media firms there.

Marc Edge
(tmarc@ntu.edu.sg)

is an Assistant Professor in the School of Communication and Information at Nanyang

Technological University in Singapore. His research focuses on the newspaper indus-

try in Canada.

228   © 2003 – JMM – The International Journal on Media Management – Vol. 5 – No. III : (180 – 189)

w
w

w
.m

ediajournal.org



The Impact of Financial
Markets

The impact of financial markets on

media management practices was first

brought to the attention of many by

Bagdikian (1980, p. 64), who identified

it as a factor that had been overlooked

in understanding the impact of in-

creased concentration of press owner-

ship. He identified the stock bourses as

a “third market” whose forces newspa-

per managers must account for, in ad-

dition to their acknowledged markets

for readers and advertising.

The impact of trading newspaper corporate

stock on the stock market has meant that

news companies must constantly expand in

size and rate of profits in order to maintain

their position on stock exchanges ... . Instead

of the single master so celebrated in the rheto-

ric of the industry – the reader – there are in

fact three masters.

Bagdikian expanded on this hypothesis

in his book, The Media Monopoly

(Bagdikian 1983). The expansion of

newspaper chains in the United States

during the 1960s and 1970s had come

largely at the expense of family-owned

enterprises whose third-generation

owners could only escape heavy inher-

itance taxes by selling shares publicly.

Increasingly these family newspapers

became acquired by chains, which

avoided paying tax on earned income

by re-investing it in acquisitions. Ac-

cording to Underwood (1993, p. 41), in-

creased corporate ownership of dailies

resulted in two trends during the 1970s

and 1980s: professional management

of newspapers, often by executives

with little or no background in jour-

nalism; and an increasingly bottom-

line, market-driven orientation. He ar-

gued that both trends were largely the

result of stock market inf luences.

“Wall Street, as publishers have

learned, can be insatiable in the de-

mand for earnings growth and unmer-

ciful in hammering a stock if earnings

drop.” Ureneck (1999, p. 11) described

the effect of stock market trading in

newspaper shares as an “uncoupling of

newspaper ownership from account-

ability for community service.” The fi-

duciary responsibility of corporate di-

rectors, he pointed out, makes them

legally responsible for focusing on

profit, which can create a short-term,

bottom-line orientation.

There is accountability for profit, not for jour-

nalism, except as it affects the business plan.

It isn’t coincidental that two of the nation’s

leading newspapers, The New York Times

and The Washington Post, have structured

their stock so that family members retain

control. These families have maintained an

interest in their companies that goes beyond

making money.

By 2001, many of the ills of journalism

were being laid at the feet of chain

newspapers owned by publicly-traded

corporations. Concluded one investiga-

tion (Kunkel & Roberts 2001, p. 6) of the

state of the American newspaper: “The

chains’ desperation to maintain unre-

alistic profit levels (most of these big

companies now being publicly traded)

is actually reducing the amount of real

news being gathered and dissemi-

nated, most conspicuously at the local

and state levels, where consumers need

it most.” A survey of editors at publicly-

traded newspaper chains in the U.S.

published the same year (Cranberg,

Bezanson & Soloski 2001) concluded

that stock market influence has had

such a negative effect on newspaper

quality that federal regulations should

be enacted to reverse the trend, despite

First Amendment guarantees against

government interference in the opera-

tions of the press. The move toward

“market-driven” journalism seen in the

1980s and ’90s, however, was taking

place not just at publicly-owned news-

papers, but also at many that were

privately owned as well but similarly

fighting for market share, as television

had taken both readers and advertisers

away from newspapers worldwide.

(Underwood 1993, p. 56)

The Newspaper Market
in Canada

When Bagdikian raised the alarm in

the U.S. in the early 1980s about the

high level of concentration of owner-

ship of the press, half that nation’s

press was owned by fourteen newspa-

per chains. (Bagdikian 1983, p. 18) But

by then, events in Canada had resulted

in 58.7 percent of that country’s daily

newspapers being owned by just two

chains, Southam and Thomson.

Dunnett (1988, p. 199) singled out

Canada as the most noteworthy ex-

ample of ownership concentration. “No

developed country has so concentrated

a newspaper industry ... . In Canada the

newspaper market is unusual in that it

is still growing and could accommodate

new entrants.” The high level of Cana-

dian newspaper ownership concentra-

tion was a result of several factors, in-

cluding the effective prohibition of

foreign ownership, a lack of enforce-

ment of competition laws, and wide-

spread share ownership. (Edge 2002)

A major historical factor in shaping the

newspaper industry in Canada was the

trading shares of publicly-owned dai-

lies and then chains of dailies. Buying

up widely-held stock from second-gen-

eration owners of family newspaper

companies was the main growth strat-

egy of F.P. Publications, which in the

mid-1960s was briefly Canada’s largest

newspaper chain, even ahead of

Southam. (Edge 2001) The Canadian-

based international Thomson con-

glomerate in turn won a bidding war

in early 1980 for F.P. Publications,

whose stock had similarly become

widely-held following the deaths of its

founders. On August 27 of that year, a

date which lives in newspaper indus-

try infamy as “Black Wednesday,” the

already-high level of concentration of

Canadian newspaper ownership be-

came increased with the simultaneous

closure of Thomson’s Ottawa Journal

and Southam’s Winnipeg Tribune. The

closures created monopolies for the

 © 2003 – JMM – The International Journal on Media Management – Vol. 5 – No. III   229

w
w

w
.m

ed
ia

jo
ur

na
l.o

rg



230   © 2003 – JMM – The International Journal on Media Management – Vol. 5 – No. IV

w
w

w
.m

ediajournal.org

respective chains in those markets as

well as in Vancouver, where Southam

bought the Sun from Thomson on the

same day. Company executives claimed

the closure decisions were arrived at in-

dependently, but a Royal Commission

was called to look into the matter and a

separate criminal investigation led to

charges of conspiracy and monopoly

being laid against Southam and

Thomson.

The Royal Commission on Newspapers

held nationwide hearings and reported

within a year, calling for limits on the

number of dailies a chain could own. It

also called for divestiture by Thomson

of either its Globe and Mail, which was

moving to national distribution by sat-

ellite from its Toronto base, or its other

dailies across the country. (Canada

1981, p. 243) But despite owning a

greater percentage of Canada’s press –

32.8 percent compared with Thomson’s

25.9 percent –  Southam was not

singled out for divestiture by the Royal

Commission, even in Vancouver, where

it owned both dailies. The Commission

noted Southam’s “concern for journal-

ism,” compared with Thomson’s preoc-

cupation with return on investment.

(Canada 1981, p. 93) A watered-down

Canada Newspaper Act, which con-

tained limits on chain ownership

weaker than those proposed by the

Royal Commission on Newspapers, was

tabled in 1983 but was never enacted.

The criminal charges filed against

Southam and Thomson came to trial in

1983, when chain executives testified

the closure decisions were arrived at in-

dependently but announced simulta-

neously in order to minimize political

fallout. Despite the evidence of shred-

ded documents that suggested collabo-

ration between the chains, they were

acquitted. (Edge 2001, p. 324)

The Demise of Southam

As a second generation of Southams

prepared to pass leadership of the

newspaper chain founded by their fa-

ther to younger family members in the

1940s, it sought a mechanism for more

easily trading shares in company own-

ership while still preserving control

over operations within the extended

Southam clan. Some family members

favored the public trading of only non-

voting shares, while restricting owner-

ship of voting shares to William

Southam’s descendants. But according

to company historian Charles Bruce

(1968, p. 204), securities traders on the

Toronto Stock Exchange were only in-

terested in voting stock.

The investment dealers held out for

listing of voting common [shares] with-

out restriction. They pointed out that

in any event the future of the company

lay in Southam hands; perhaps there

was more danger in the possibility of

private trading (for instance, in the

case of family disagreement) than in

open dealings on the market.

To allay the concern of some Southam

family members that the company’s

guiding policy of “home rule” for its

local managers might be lost on subse-

quent generations of shareholders, di-

rectors also issued a public statement

in 1945. It codified the long-standing

company policy of providing its pub-

lishers with decision-making authority

“to preserve complete political inde-

pendence and to present news fairly

and accurately.” (Bruce 1968, p. 207)

When Southam went “public” with a

share issue in 1945, about a third of the

company’s existing 100 shareholders

were non-family members and to-

gether they held about 20 percent of

its stock. (p. 206) The new shares were

offered first to family members at $10

and then to the public at $13. Within

days of public trading, the price hit

$15. By 1966, after a 4-1 stock split in

1960, the original shares were worth

$160. (p. 207)

By the mid-1980s, following its “Black

Wednesday” dealings with Thomson,

Southam fortunes declined and the

widespread ownership of is shares re-

duced family holdings to below 30 per-

cent by 1983, down from an estimated

40 percent two years earlier due to stock

sales by family members. (Dougherty

1983) The fourth generation of

Southam ownership had less interest in

the newspaper business than their pre-

decessors had, which would prove criti-

cal to the company. (Best 1996) This di-

lution of company control made it

vulnerable to a hostile takeover, and

unusual trading in Southam shares in

mid-1985 prompted speculation of

such an attempt. (Enchin 1985) As

Southam’s share price soared amid the

speculation, a special meeting of share-

holders passed the defensive measure

of a bylaw requiring a 50-percent quo-

rum to approve transactions involving

more than 10 percent of the company’s

shares. (Jorgensen, 1985) As trading in

Southam shares became frantic by

month’s end amid renewed takeover

speculation, a swap of shares was an-

nounced with Torstar Corp., publisher

of Canada’s largest daily, the Toronto

Star. In exchange for a 30-percent inter-

est in the smaller Torstar, Southam

gave up 20 percent of its shares in a

“near merger” that made its takeover a

practical impossibility. (Assael 1993)

The deal included a 10-year “standstill”

period, during which Torstar could not

increase its holdings in the larger com-

pany, but that was later reduced to five

years after a legal challenge by minor-

ity shareholders. (Partridge 1988)

To bolster its defences against takeover,

Southam management decided to ratio-

nalize its operations in an attempt to

boost its stock price and make it a less-

inviting target for acquisitors. Instead

of producing quality journalism, im-

proving Southam’s financial perfor-

mance became a priority, with a de-

clared target of a 15-percent profit

margin. (Leach 1988) Southam manage-

ment, then into its fourth generation,

also looked in vain to the higher

branches of the family tree for future

leadership among the hundreds of



 © 2003 – JMM – The International Journal on Media Management – Vol. 5 – No. IV   231

w
w

w
.m

ed
ia

jo
ur

na
l.o

rg

great-great-grandchildren of William

Southam. Unable to find a suitable fam-

ily candidate, the head of its Coles

Books subsidiary was named CEO of

Southam in 1992, but profits fell by 95

percent that year and its share price

plunged, again making it a ripe take-

over target.

Taking Southam Over

After failing to outbid Thomson for the

F.P. Publications chain in 1980, Conrad

Black’s Hollinger Inc. was again an in-

terested buyer when Southam became

vulnerable to takeover in 1985, purchas-

ing five percent of its stock. Following

Southam’s share swap with Torstar,

Hollinger sold its holdings at a profit

and used the proceeds to start an inter-

national newspaper empire instead. It

first bought the money-losing Daily

Telegraph in London for a bargain price

and joined a non-union movement out

of Fleet Street, by 1993 cutting almost

three-quarters of the paper’s 1986

workforce. (Siklos 1996, p. 383) Soon the

Telegraph’s annual earnings exceeded

the original purchase price paid by

Hollinger, and it became the profit en-

gine that drove the newspaper chain’s

expansion to become the third-largest

in the world by 1997. (Jones 1998) In the

mid-1980s, Hollinger began buying

newspapers in the U.S. through a regu-

lar classified ad in the trade publication

Editor & Publisher. By 1997 its subsid-

iary American Publishing Co. had

grown, through 100 separate deals, into

the second-largest newspaper chain in

the U.S. as measured by number of

titles, although it did not even place in

the top ten by circulation. (Siklos 1996,

p. 170) Its 340 newspapers were mostly

smaller dailies and weeklies, but they

also included the 500,000-circulation

Chicago Sun-Times. In 1989 Hollinger

bought the financially-ailing Jerusalem

Post and not only imposed a cost-cut-

ting regime in its newsroom, installing

a time clock on which journalists were

required to punch in and out, but it also

imposed a radical change to its once-lib-

eral politics. (Frenkel 1994, p. 160) The

reputation Hollinger gained was for

both instituting sharp cost-cutting mea-

sures at its acquisitions and for impos-

ing a neo-conservative editorial stance

on its newspapers.

But despite its growing international

empire, Hollinger had been shut out of

the newspaper market in its Canadian

home base, except for minor purchases.

According to biographer Richard Siklos

(1996, p. 311), Black set his sights on

Southam after the “standstill” agree-

ment expired in 1990, making repeated

offers to Torstar for its stake in the

chain, which had since been increased

to 22.5 percent. Frustrated by rising

Southam losses of $153 million in 1991

and $263 million in 1992, Torstar also

faced capital expenditures of $400 mil-

lion for new presses. Finally in Novem-

ber 1992 it sold its holdings in Southam

to Black for $18.10 a share, or a 15-per-

cent premium over market value. Hor-

rified Southam family members

quickly sought a counterbalance to the

man they had earlier prevented from

taking over the family firm with the

1985 Torstar share swap. One of the few

Canadian businessmen with the re-

sources to match Black was Montreal

businessman Paul Desmarais, whose

Power Corp. held an estimated $27 bil-

lion in assets, including a chain of 41

newspapers in the province Quebec.

Approaching Desmarais to sound out his

feelings toward the traditional Southam

values of quality newspapering, directors

found Desmarais sympathetic. Falling

Southam share prices had created a prob-

lem for the company with its bankers

due to its increased debt-to-equity ratio,

and raising cash by issuing shares from

its treasury to Desmarais would solve

that problem in addition to diluting

Black’s ownership to less than 20 per-

cent and creating an equal shareholder.

When Black learned of Southam’s plan

to sell Desmarais $200 million in stock

at $13.50 a share, he protested to the

board that the price was too low and

he managed to lobby directors to vote

the deal down. According to Siklos (p.

307), this backroom dealing sowed the

seed of Southam’s demise and allowed

Black to eventually take the company

over. Black and Desmarais owned

neighboring vacation homes in Palm

Beach, Florida, noted Siklos, and the

two men “shared a fascination with

Southam and had discussed their re-

spective ambitions to own it over the

years.” It was in Palm Beach that Black

and Desmarais agreed to their equal

ownership of Southam, including vot-

ing and board parity and the first right

of refusal for each should the other

decide to sell his shares. While between

them they owned less than a majority

of Southam shares, their combined

stakes gave them effective control of

the company. Together Hollinger and

Power Corp. owned 37.6 percent of

Southam stock, each retained the right

under company regulations to increase

their holdings to 23.5 percent, and

each was entitled by the size of its

shareholdings to appoint three of the

company’s 14 directors. After the deal

to issue Desmarais 13 million shares

for $14 each was announced in March

1993, Black told reporters: “With forty-

seven percent of the stock if you can’t

control a company you should join a

monastery or something.” (p. 318)

The Effect on Management

Even before Black bought into

Southam, company management had

instituted a cost-cutting program

aimed at tightening up operations and

boosting share price as a defensive

measure against takeover. In late 1991

Southam sold off its printing and

graphics division and in July of 1992 it

sold its shares in Torstar. In October of

that year the company moved out of its

long-time suburban Toronto headquar-

ters into less expensive premises. A

three-year job-cutting program was in-

stituted in 1991 with the aim of trim-

ming $75 million from the payroll by

1994, and it saw 679 employees leave



232   © 2003 – JMM – The International Journal on Media Management – Vol. 5 – No. IV

w
w

w
.m

ediajournal.org

the company in 1992. The job cuts were

made across the board, and many em-

ployees left with divisions that

Southam sold off, but a “buy-out” pro-

gram saw many senior journalists also

leave with attractive severance pack-

ages.1 With Black, Desmarais and their

appointees on the Southam board by

the company’s May annual meeting,

the Globe and Mail (Enchin 1993, p. B1)

quipped that shareholders might be

excused for “wondering whether

they’ve walked into the wrong room”

given the scale of the changes.

A whole new cast of characters has taken con-

trol of the company ... and they have stacked

the board of directors with their own kind.

The gentlemen’s club ... has been overthrown

by financiers determined to extract the high-

est possible return even if it means hacking

off a limb or two.

But despite their combined holdings,

Black and Desmarais grew increasingly

frustrated over the next few years at

the slow pace of change at Southam.

The sale of Coles Books in 1995 brought

some improvement to the company’s

bottom line, and in early 1996 another

750 jobs cuts were announced. The

company payroll by then stood at 6,400

following the departure of more than

1,000 employees from continuing op-

erations since 1993, in addition to

those who departed with discontinued

or divested divisions. A move to cut the

second major newspaper cost saw the

narrowing by 2.5 inches of published

pages size at the Southam papers, with

the aim of saving $10 million annually

on newsprint. But when Southam an-

nounced in February 1996 a loss of

$53.4 million for 1995, largely as a re-

sult of the $120 million cost of sever-

ing 750 more employees, Hollinger

president David Radler labeled the re-

sults “totally inadequate” and observed

that his company could have done bet-

ter by investing in bonds. (Mahood

1996, p. B7) According to Siklos (1996,

p. 404), Southam executives refused to

provide Hollinger and Power Corp.

board members with detailed financial

reports because they were considered

industry competitors. Animosities on

the Southam board built, bringing old

guard directors into conflict with the

bottom-line experts brought in by the

company’s newest and largest share-

holders. “Southam’s philosophy was

that they were in the business of deliv-

ering news,” explained Jack Boultbee,

Hollinger’s vice-president of finance, at

one point. “We’re in the business of

selling ads.” (Urlocker 1995, p. 33) Soon

the unworkable arrangement led long-

time neighbours Black and Desmarais

to seek a way out of their partnership.

Black offered to buy out Desmarais,

who countered with a proposal to

break up the Southam chain, with

Black taking ten of its smaller dailies

in exchange for his minority owner-

ship. But independent directors on the

Southam board blocked that move, cit-

ing a forecast that the sell-off would

drop Southam share price from $16 to

$11, prompting Black to label them an

“obdurate rump.” (Hutchinson 1996, p.

36) Finally Desmarais agreed in frustra-

tion to sell his shares to Black for $18

apiece and a total of $294 million in

May, giving him 41 percent ownership

of Southam.

Black’s gaining of effective control over

Southam came on the eve of

Hollinger’s 1996 annual meeting, at

which he made comments that

alarmed many Canadians who had

again become concerned about the in-

creased level of concentration of own-

ership of the country’s press. In his

speech to shareholders, Black both

pointed to the reasons behind the de-

mise of family control of the Southam

newspapers and pointed out his oppo-

sition to its traditional operating phi-

losophy. “Southam management long

accepted inadequate returns for the

shareholders, published generally un-

distinguished products for the readers

and received exaggerated laudations

from the working press for the result-

ing lack of financial and editorial

rigour.” He criticized Southam man-

agement for panicking in 1985 at the

takeover rumors that prompted the

share swap with Torstar which ulti-

mately proved its undoing. “If Southam

management had been a little more

courageous, it might still be a family-

controlled company.” (Miller 1998, p.

62) Black then fired Ardell as Southam

CEO, took over operations of the com-

pany himself, and called a special meet-

ing of shareholders to oust the “obdu-

rate rump” of old-guard Southam

directors who stood in his way. “They

don’t believe in corporate governance,”

said Ronald Cliff, one of the five

Southam directors with a collective 81

years on the board who were voted off.

“They think they have the right to do it

because they own 41 per cent of

Southam.” (Ferguson 1996, p. F3))

Taking Southam Private

Black quickly moved to gain majority

control of Southam, first offering

shareholders $18.75 a share in a bid to

acquire enough stock to give him more

than 50 percent ownership, then in-

creasing the offer to $20 when that

proved insufficient. The acquisition of

8.5 million shares as a result gave

Hollinger 50.7 percent of the company

in November 1996. (Fitzgerald 1997)

Black then moved to buy up all remain-

ing company stock, first using his

majority control in April 1997 to dis-

tribute the firm’s accumulated cash re-

serves in a $2.50 per share “special

dividend.” (Dalglish 1997) This en-

riched Hollinger most of all, by $47

million, and enabled it to one week

later to make a $923-million bid to buy

out Southam’s other shareholders. It

was not accepted by enough sharehold-

ers to enable Black to take Southam

“private” again by having it de-listed

from stock exchanges, as only 15.6 per-

cent of Southam’s minority sharehold-

ers accepted it, giving Hollinger 58.6

percent ownership. (Mahood 1997)

The following year, Black acquired a

key block of more than 8 million



 © 2003 – JMM – The International Journal on Media Management – Vol. 5 – No. IV   233

w
w

w
.m

ed
ia

jo
ur

na
l.o

rg

Southam shares from the Franklin

mutual fund for $31.68 each, a pre-

mium of 22 percent above the market

price, raising his ownership of

Southam to 69.2 percent. (Mahood

1998) That set the stage for his second

bid for the remainder of Southam

shares in December, which was again

made with the benefit of creative fi-

nancing. First, Hollinger used its ma-

jority control of Southam to declare a

special dividend of $7 a share, to be fi-

nanced by borrowing $532 million.

Then it offered $22 a share for the re-

maining Southam stock in a bid that

was largely financed by the special divi-

dend. (Dalglish 1998) That offer was re-

jected by independent members of the

Southam board, but when Hollinger

increased it to $25.25 early in 1999,

they voted to recommend it. (Dalglish

1999a) When the offer expired two

weeks later, more than 90 percent of

the 22 million remaining Southam

shares had been tendered, raising

Hollinger’s ownership of the company

to 97 percent. (Shecter 1999) Under

Ontario securities law, that paved the

way for Black to force the remaining

shareholders out and de-list the com-

pany that Southam family members

had taken public 54 years previously.

(Dalglish 1999b)

The Emergence of CanWest

Black then turned his attention to

starting up a second national newspa-

per in Canada, in competition with

Globe and Mail. The launch of his Na-

tional Post in October 1998 exceeded

expectations for circulation, quickly

soaring to sales of 272,000 daily, al-

though critics pointed to the large

number of heavily-discounted sales

that inf lated figures. More signifi-

cantly, advertising linage lagged below

projections, resulting in editions often

including only 20 percent advertising

content. (Wilson-Smith 1999) An all-out

“newspaper war” resulted in Toronto,

where Black had hoped to establish a

beachhead in a market dominated by

the Toronto Star, Canada’s largest daily

with a circulation of 458,000 on week-

days and more than 700,000 on Satur-

days. The Globe and Mail circulated

330,000 copies nationally from its

Toronto home, where it also published

a Metro edition with local news. The

downscale end of the market was domi-

nated by the tabloid Sun, which sold

240,000 copies daily and more than

400,000 on Sundays. The Post’s operat-

ing losses of $44 million in its first year

proved a drain on Hollinger, whose

share price fell almost 20 percent dur-

ing the period. In a bid to ease the

company’s $2.4 billion in debt, Black

announced he would sell up to half of

his accumulated Canadian publishing

empire, offering the smaller publica-

tions for sale. In response, Hollinger

share prices immediately jumped 26

percent. (Sheppard & Chisholm 1999)

Black’s motives were mixed, however,

due to a dispute that had begun in mid-

1999 with Prime Minister Jean

Chretien, who had blocked the Daily

Telegraph owner’s appointment to the

House of Lords by citing an obscure

rule prohibiting Canadians from ac-

cepting foreign titles. (Freeman 1999)

Black, a dual Canadian and British citi-

zen and resident of London, countered

with a lawsuit against Chretien for

“abuse of process,” claiming $25,000 in

damages for “public embarrassment,”

but the lawsuit was dismissed in March

2000. (Abbate 2000) Black could only

accept his seat in the House of Lords by

renouncing his Canadian citizenship,

but that would make him a foreign

owner of the press holdings in his na-

tive land, and under Canadian tax law

advertisers would no longer be allowed

to claim as an income-tax deduction

the expense of purchasing space on his

pages. (Scoffield 1999)

This resulted at the end of July 2000 in

the sale, not of Hollinger’s smaller Ca-

nadian newspapers, but of its 13 larg-

est and 130 smaller titles to CanWest

Global Communications for $3.5 bil-

lion. (McCarthy 2000) Announcement

of the deal sent Hollinger stock, which

had languished near $10 in April, soar-

ing 11 percent to close at $16.25. The

deal put the bulk of the former

Southam newspaper chain in the

hands of Israel Asper, a former presi-

dent of the Liberal Party in his home

province of Manitoba who had founded

Canada’s third television network in

1977 and since expanded it to include

networks in Australia, New Zealand and

Ireland. Black (2000, p. B1) attributed

his selloff, in a column in the National

Post and other Southam dailies, to the

“contramathematical disparity” be-

tween the worth of Hollinger shares

“and the value attributed to them on

the stock markets.” In an analysis, Black

biographer Siklos (2000, p. A13) agreed,

noting that due to its high debt load

Hollinger stock had risen an average of

only 6.9 percent annually since its 1994

IPO on Wall Street. “The real story be-

hind Mr. Black’s ‘retreat’ from Canada

is that he missed out on the biggest bull

market in history ... . despite all the im-

provements Hollinger has made, and

several Wall Street analysts decrying its

low valuation, Hollinger stock has been

what they call ‘dead money.’” Black

then renounced his Canadian citizen-

ship and assumed his peerage as Lord

Black of Crossharbour.

Convergence and Partisanship

CanWest soon faced debt problems of

its own, first in raising sufficient funds

to even complete its purchase of the

former Southam empire. In November

2000 it canceled a planned $800-mil-

lion bond issue, unwilling to pay the

estimated 12 percent return required

to attract the needed capital after fail-

ing to attract investors at rates of 10-

10.5 percent. But of more immediate

concern to its bottom line were the

growing losses of the National Post, of

which CanWest had acquired only a

half-interest, with Black retaining a

partnership in and assuming the

publisher’s chair of the daily he had



234   © 2003 – JMM – The International Journal on Media Management – Vol. 5 – No. IV

w
w

w
.m

ediajournal.org

founded. Post losses in the first nine

months of 2000 had come in at $36

million, bringing the total since its in-

ception two years earlier to $133 mil-

lion. (Damsell & MacDonald 2000)

With its share price at $16, CanWest an-

nounced to stock analysts at the end of

November a plan to reduce $60 million

in costs company-wide through syner-

gies and cutbacks. (Damsell 2000) By

mid-2001, CanWest shares had dropped

to $12.50, and third-quarter earnings

came in 73 percent lower than the pre-

vious year, due largely to a 13.7-percent

drop in profit at its new Southam Pub-

lications division. (Ferguson 2001)

In August, as National Post losses

reached an estimated $190 million,

CanWest bought Black’s remaining

half-interest in the newspaper. (Damsell

2001a) With its stock trading at $11.35

in mid-September, the company an-

nounced it would suspend payment of

its annual dividend to shareholders to

save $53 million. It also announced the

layoff of 120 employees from the Na-

tional Post, or 20 percent of its

workforce, news of which boosted

CanWest’s share price by 85 cents.

(Flavelle 2001) Declining advertising

revenue in a slumping economy and ris-

ing debt-servicing costs more than

doubled CanWest’s fourth-quarter loss

for fiscal 2001 to $37 million. (Damsell

2001b) In a bid to trim more costs, it

announced in November cancellation

of the long-running Southam Fellow-

ships, which since 1962 had provided

mid-career education for journalists

from all media across Canada. (Moore,

O. 2001)

Soon, however, CanWest’s financial

problems seemed tame compared to

the firestorm of journalistic criticism

that erupted as a result of the new edi-

torial policies it imposed on the former

Southam dailies. In December 2001,

CanWest ordered chain-wide publica-

tion of editorials written at its head of-

fice in Winnipeg, prompting reporters

at its Montreal Gazette to withdraw

their bylines for two days in protest.

(Church 2001) In early 2002 a long-time

Halifax Daily News columnist quit be-

cause he said his columns had been

changed “to match the owner’s point of

view.” The Daily News editor then re-

signed after admitting interference

from CanWest headquarters in

Winnipeg in newspaper’s content.

(Miller 2002) The Columbia Journalism

Review(Moore, A.J. 2002, p. 11) reported

that in addition to imposing national

editorials, one such CanWest column

arguing that Canada should back Israel

no matter how it responds to Palestin-

ian suicide bombings “without the

usual handwringing criticism about

‘excessive force’” even came with a no-

rebuttal order. “Papers in the Southam

chain were told to carry neither col-

umns nor letters to the editor taking is-

sue with that editorial, according to jour-

nalists at two Southam papers, who said

the order came via a conference call.”

In March, reporters at the Regina

Leader-Post went on byline strike after

they claimed a story quoting a speech

at the local journalism school about

CanWest’s national editorial policy was

re-written to remove a reference to

“censorship.” (Damsell 2002a) In April,

CanWest’s second-quarter results

showed a loss of $21.7 million due to

flagging ad revenue at the Southam

papers, which sent its share price down

25 cents to $11.20. (Pitts 2002) In June,

40 former Southam executives took out

a full-page advertisement in newspa-

pers not owned by CanWest, criticizing

the company’s national editorial policy

and calling on the federal government

to enact measures to ensure local edi-

torial independence. (Damsell 2002b)

The controversy heightened later that

month when Russell Mills, the long-

time publisher of the Ottawa Citizen,

was fired after his newspaper called for

the resignation of Prime Minister Jean

Chretien as a result of a growing pa-

tronage scandal. After politicians

across Canada renewed calls for an in-

quiry into the press and more than 500

Citizen subscribers cancelled home de-

livery, CanWest shares slipped to a six-

year low of $8.50. (Damsell 2002c) The

Vienna-based International Press Insti-

tute issued a statement calling the fir-

ing of Mills “an attack on press free-

dom by an unholy coalition between

politics and big business.” (Lunman &

McCarthy 2002) Televised debates in

Parliament were dominated for days by

Opposition party accusations that the

prime minister had ordered the Citi-

zen publisher’s firing personally, over

dinner with Israel Asper the previous

evening. (Krauss 2002) On July 2, work-

ers at CanWest’s Vancouver Sun and

Province went on strike, dropping its

shares to $6.98. (Damsell 2002d)

CanWest began dumping assets in a

desperate attempt to pare down its

debt and boost its share price, selling

its dailies in Atlantic Canada for $255

million. (Ferguson 2002a) In September

it quietly abandoned its policy of im-

posing national editorials on its news-

papers. (Estok 2002) The moves could

not stem the slide of CanWest shares

on the Toronto Stock exchange, how-

ever, where they closed on October 4 at

a low of $3.32. (Ferguson 2002b) By

month’s end, however, CanWest stock

had rebounded to $6 a share when it

reported a fourth-quarter loss of $104

million. (Cash 2002) In January, the

Globe and Mail (Damsell 2003, p. B2)

reported what it described as “this

country’s most aggressive attempt to

centralize editorial operations across a

newspaper chain” when it revealed an

internal CanWest memo setting out

plans for a centralized news desk in

Winnipeg to co-ordinate coverage at

the former Southam dailies across

Canada. The following month Senator

Joan Fraser, who had been editor of the

Montreal Gazette when Conrad Black

first bought into Southam almost a

decade earlier, announced that the

Committee on Transport and Commu-

nications she chaired would hold pub-

lic hearings on the media starting later

in 2003. (Block 2003)



 © 2003 – JMM – The International Journal on Media Management – Vol. 5 – No. IV   235

w
w

w
.m

ed
ia

jo
ur

na
l.o

rg

Conclusions

The most notable feature of the Southam

case is the marked change in its manage-

ment practices following the firm’s take-

over by Hollinger in 1996 and its subse-

quent sale to CanWest in 2000. Deep cuts

in staffing levels resulted from a new fo-

cus on the financial bottom line at the

expense of quality journalism as tradi-

tionally emphasised under Southam

family management. This change of di-

rection was both caused by and exacer-

bated by stock market forces. The wide-

spread distribution of Southam shares

allowed its gradual takeover by

Hollinger, well-known for operating its

newspapers on a very tight budget. But

the debt burden incurred in acquiring

the Southam empire in turn put pres-

sure on Hollinger’s stock. This made fur-

ther cost-cutting necessary to reduce its

losses in order to keep share prices from

falling further, and it finally necessi-

tated the sale to CanWest. The television

network’s acquisition of the former

References

Abbate, G. 2000, ‘Court rejects Black’s bid to sue PM over peerage,’ Globe and Mail, 16 March, p. A1.

Assael, S. 1993 , ‘Northern Exposure,’ NewsInc., January, pp. 29-30.

Bagdikian, B. 1980, ‘Conglomeration, Concentration and the Media,’ Journal of Communication, vol. 30 no. 2, Spring, pp. 59-64.

Bagdikian, B. 1983, The Media Monopoly, Beacon Hill, Boston.

Best, P. 1996, ‘How an empire was lost,’ Toronto Star, 9 June, D1.

Black, C. 2000, ‘It’s a little like reading your own obituary,’ National Post, 5 August, p. B1.

Block, I. 2003, ‘Conference features clash over media ownership,’ National Post, 15 February, p. A12.

Bruce, C. 1968, News and the Southams, Macmillan, Toronto.

Canada, Royal Commission on Newspapers 1981, Report, Minister of Supply and Services, Ottawa.

Cash, M. 2002, ‘CanWest posts $104-M loss,’ Winnipeg Free Press, 6 November, p. B3.

Church, E. 2001, ‘Southam’s national editorial policy comes under fire,’ Globe and Mail, 7 December, p. A12

Cranberg, G., Bezanson, R. & Soloski, J. 2001, Taking Stock: Journalism and the Publicly Traded Newspaper Company, Iowa State

University Press, Ames.

Dalglish, B. 1997, ‘Hollinger to pay special dividend,’ Financial Post, 23 April, p. 5.

Southam dailies at the top of the stock

market boom in 2000 proved unfortu-

nate timing, as the scenario of increased

debt reducing share values repeated it-

self, with the result again being in-

creased cost and quality cutting.

But the effects of stock market influ-

ence on the Southam newspapers can

be traced back even earlier than the ac-

tual change in company control to the

1980s, when the threat of a hostile take-

over first affected the company’s man-

agement practices. Even under family

control, emphasis had to be shifted

from quality journalism to quarterly

earnings in order to keep Southam’s

stock price from falling and prevent it

from being bought up by bargain hunt-

ers looking to acquire the historic firm

below its true value. To those who prize

quality journalism, the situation went

from good to bad as a result, but it did

not get truly ugly until the long-pub-

lishing newspapers became acquired

by owners with overt political motives.

The listing for sale to the public of vot-

ing stock, as the Southams had agreed

to in 1945, had a perhaps inevitable

consequence in eventually locating

company ownership and control in-

creasingly outside their family, thus

making its management practices ever

more subject to market forces. The radi-

cal change in operating philosophy

that resulted was of such national sig-

nificance that the Canadian Senate

again began inquiring into the opera-

tions of the press, bringing the possi-

bility that long-threatened regulations

might finally be implemented in

Canada to limit concentration of press

ownership. Thus the inexorable effect

of stock market trading on the manage-

ment practices of a nation’s press

might prove so great as to result in

state intervention to reverse the im-

pact.

Endnote
1 Including the author, after 16 years of employment.



236   © 2003 – JMM – The International Journal on Media Management – Vol. 5 – No. IV

w
w

w
.m

ediajournal.org

Dalglish, B. 1998, ‘Hollinger bids for rest of Southam,’ Globe and Mail, 3 December, p. B1.

Dalglish, B. 1999a, ‘Southam accepts Hollinger new bid,’ Globe and Mail, 7 January, p. B10.

Dalglish, B. 1999b, ‘Hollinger’s Southam  stake tops 90%,’ Globe and Mail, 20 January, p. B5.

Damsell, K. & MacDonald, G. 2000, ‘CanWest, Hollinger deal in trouble,’ Globe and Mail, 11 November, p. B1.

Damsell, K. 2000, ‘CanWest reveals revenue strategy,’ Globe and Mail, 30 November, p. B4

Damsell, K. 2001a, ‘Asper pledges profit at Post,’ Globe and Mail, 25 August, p. B1.

Damsell, K. 2001b, ‘CanWest Global’s loss doubles,’ Globe and Mail, 15 November, p. B9.

Damsell, K. 2002a, ‘CanWest accused of more meddling,’ Globe and Mail, 8 March, p. B3.

Damsell, K. 2002b, ‘CanWest editorial policy blasted in ad,’ Globe and Mail, 6 June, p. A6.

Damsell, K. 2002c, ‘CanWest Global stock hits a six-year low ,’ Globe and Mail, 6 June, p. B2.

Damsell, K. 2002d, ‘CanWest takes a beating,’ Globe and Mail, 10 July, p. B13.

Damsell, K. 2003, ‘CanWest set to launch news hub,’ Globe and Mail, 20 January, p. B13.

Dougherty, K. 1983, ‘Southam boss doubts newspaper chain in danger of takeover,’ Toronto Star, 8 August, p. B7.

Dunnett, P. 1988, The World Newspaper Industry, Croom Helm, London.

Edge, M. 2001, Pacific Press: The Unauthorized Story of Vancouver’s Newspaper Monopoly, New Star Books, Vancouver.

Edge, M. 2002, ‘The Press We Deserve: A Legacy of Unheeded Warnings,’ Textual Studies in Canada, Fall, pp. 1-13.

Enchin, H. 1985, ‘Southam’s future may unfold today,’ Globe and Mail, 2 August, p. B1.

Enchin, H. 1993, ‘Financiers running show at Southam,’ Globe and Mail, 31 May, p. B1.

Estok, D. 2002, ‘Aspers’ views won’t disappear, but just take on subtle guise,’ Globe and Mail, 2 October, p. B11.

Ferguson, R. 2001, ‘Thrills and chills of earnings season,’ Toronto Star, 20 July, p. E1.

Ferguson, R. 2002a, ‘CanWest Global sells East Coast,’ Toronto Star, 11 July, p. C12.

Ferguson, R. 2002b, ‘CanWest Global shares fall 16% to 52-week low,’ Toronto Star, 5 October, p. E2.

Fitzgerald, M. 1996, ‘Hollinger gains control of Southam,’ Editor & Publisher, 7 December, p.12.

Flavelle, D. 2001, ‘Deep cuts at National Post,’ Toronto Star, 18 September, p. A3

Freeman, A. 1999, ‘Lord Black on hold: Ottawa blocks bid for peerage,’ Globe and Mail, 20 June, p. A1.

Frenkel, E. 1994, The Press and Politics in Israel: The Jerusalem Post from 1932 to the Present, Greenwood Press, Westport, CT.

Ferguson, J. 1996, ‘Hollinger boss scoffs at critics,’ Toronto Star, 10 August, p. F3.

Hutchinson, B. 1996, ‘Headline Grabber,’ Canadian Business, July, p. 36.

Jones, T. 1998, ‘That Old Black Magic,’ Columbia Journalism Review, March/April, p. 40.

Jorgensen, B. 1985, ‘Southam rule set to protect shareholders,’ Globe and Mail, 9 August, p. B1.

Krauss, C. 2002, ‘Canadian Press Freedom Questioned in Publisher’s Firing,’ New York Times, 29 June, p. 3.

Kunkel, T. & Roberts, G. 2001, Leaving Readers Behind: The Age of Corporate Journalism, University of Arkansas Press, Fayeteville.

Leach, R. 1988, ‘Fisher faces Southam defence task,’ Financial Post, 26 September, p. 21.

Lunman, K. & McCarthy, S. 2002, ‘Sacking of Ottawa publisher draws international criticism,’ Globe and Mail, 19 June, p. A1.



 © 2003 – JMM – The International Journal on Media Management – Vol. 5 – No. IV   237

w
w

w
.m

ed
ia

jo
ur

na
l.o

rg

Mahood, C. 1996, ‘Southam director dismisses scolding by CEO,’ Globe and Mail, 8 March, p. B7.

Mahood, C. 1997, ‘Black fails in quest to take Southam private,’ Globe and Mail, 24 June, p. B1.

Mahood, C. 1998, ‘Hollinger picks up big Southam block,’ Globe and Mail, 20 August, p. B4.

McCarthy, S. 2000, ‘Megadeal creates Canada’s largest media empire,’ Globe and Mail, 20 August, p. A1

Miller, J. 1998, Yesterday’s News: Why Canada’s Daily Newspapers are Failing Us, Fernwood, Halifax.

Miller, J. 2002, ‘How free is our so-called free press?’ Toronto Star, 26 April, p. A25.

Moore, A. J. 2002, ‘Ownership: A chill in Canada,’ Columbia Journalism Review, March/April, p. 11.

Moore, O. 2001, ‘CanWest abandons Southam sabbatical program,’ Globe and Mail, 20 November, p. A10

Nagle, P. 2003, ‘Charter members mark passing of Southam News,’ Globe and Mail, 5 March, p. B11.

Partridge, J. 1988 ‘Southam, Torstar avert trial with agreement,’ Globe and Mail, 20 September, B1.

Pitts, G. 2002, ‘CanWest posts loss on ad woes,’ Globe and Mail, p. B2.

Scoffield, H. 1999, ‘Black’s nationality an issue in newspaper ownership,’ Globe and Mail, 23 June, p. A4.

Shecter, B. 1999, ‘Hollinger swallows Southam: Raises stake to 97%,’ National Post, 20 January, p. C1.

Sheppard, R. & Chisholm, P. 1999, ‘A Strategic Retreat,’ Maclean’s, 8 May, p. 30.

Siklos, R. 1996, Shades of Black: Conrad Black and the World’s Fastest Growing Press Empire, Minerva, Toronto.

Siklos, R. 2000, ‘The Napoleon of Newspapers,’ Globe and Mail, 4 August, p. A13.

Underwood, D. 1993, When MBAs Rule the Newsroom, Columbia University Press, New York.

Ureneck , L. 1999, ‘The Business of News, The News About Business,’ Nieman Reports, Summer, pp. 3-11.

Urlocker, M. 1995, ‘Southam feeling the heat from Black, Desmarais,’ Financial Post, 25 April, p. 33.

Wilson-Smith, A. 1999, ‘War of Words: The gloves are off over circulation claims in the newspaper industry,’

Maclean’s, 8 February, p. 48.


