
 

The Failure of Project Eyeball: 

 A Case of Product Over-pricing 

 or Market Over-crowding? 

 

 
 
 
 

Marc Edge 
Assistant Professor 

School of Communication and Information 
Nanyang Technological University 

 mail@marcedge.com 

 

PRESENTED TO THE MEDIA MANAGEMENT AND ECONOMICS DIVISION 

AEJMC CONVENTION, TORONTO, AUGUST 2004 



The Failure of Project Eyeball 

____________________________________ 

 1

 

 

ABSTRACT 

 

 
The closure in mid-2001 by Singapore Press Holdings of its experimental 

tabloid newspaper, Project Eyeball, after less than one year of publication, 

was popularly attributed to overpricing and competition from a pair of free 

tabloids that entered the market hot on its heels. An examination of the 

newspaper’s brief history also looks to the Principle of Relative Constancy 

and the influence of stock prices on publicly-traded newspaper companies, 

into which category SPH falls. 

 



The Failure of Project Eyeball 

____________________________________ 

 2

Introduction 

 

 Project Eyeball was announced in February 2000 by giant Singapore Press 

Holdings (SPH) as “Singapore’s first integrated print and cyberspace news publication” 

for “the Net-savvy and opinionated young Singaporean.”1 It was an experimental project 

taking a “hybrid” form as both an upscale tabloid newspaper and a continually-updated 

website, complete with not only text reports but also audio and video postings. Ambitious 

projections foresaw circulation of 100,000 and profitability within three years.2 SPH gave 

away 120,000 copies of Project Eyeball daily for a week following its launch on 12 

August 2000. 

 The experiment lasted for less than a year, with disastrous results. Less than 

halfway through its brief life, Project Eyeball was described as a “flop” by Asiaweek 

magazine, which reported: “Advertisers shun it, readers can’t find it, and not even the 

SPH hierarchy likes it.”3 When SPH announced on 27 June 2001 that it was pulling the 

plug and folding the newspaper, a company spokesman admitted Project Eyeball had lost 

S$13.3 million (US$7.3 million) while achieving a circulation of less than 20,000.4 A 

post-mortem consensus attributed the failure of Project Eyeball to a pair of market 

factors.5 

1. Over-pricing. The cover price of Project Eyeball had been set at 80 cents, 

compared with 60 cents for the thick Straits Times, the broadsheet flagship of 

market-dominant SPH. 

2. Increased competition. Shortly after the launch of Project Eyeball, 

Singapore witnessed an explosion in the number of newspapers published 

following a liberalization of government media regulation. As a result, 



The Failure of Project Eyeball 

____________________________________ 

 3

government-owned broadcaster MediaCorp began publication in November 

2000 of a giveaway tabloid titled Today, in partnership with local transit 

companies. In response, SPH started up yet another new daily, a commuter 

tabloid giveaway cryptically called Streats.6 

 These explanations for the demise of Project Eyeball suggest some theoretical 

implications. Prevailing economic wisdom posits that demand for newspapers by readers 

is relatively price-inelastic, and that higher cover prices should not affect sales 

significantly.7 This seems to be contradicted by the Singapore experience. Competition 

theory is also relevant to this case study, as colorful tabloid newspapers have proven a 

successful challenge to market-leading broadsheets in contradiction of the Natural 

Monopoly Theory of Newspapers that has traditionally been advanced to explain 

newspaper markets. While Singapore may indeed prove fertile ground for a tabloid 

competitor to the Straits Times, however, the fact that three of them began publishing in 

such a short period may have proved too much, too soon. This paper chronicles the brief 

history of Project Eyeball and examines economic and regulatory factors for clues to its 

rapid demise. The above explanations and any others that present themselves will then be 

examined for plausibility. 

Background 

 Singapore is an island city-state of 4 million in population located near the 

equator in Southeast Asia, at the tip of the Malay Peninsula, from which it is separated by 

the narrow Straits of Johor. Enjoying virtually no natural resources – even its domestic 

water supply has to be imported by pipeline from Malaysia – Singapore has nonetheless 

built itself through trade into one of the leading “Tiger Economies” of Asia since gaining 



The Failure of Project Eyeball 

____________________________________ 

 4

its independence from Britain in 1959. A recent specialization in high-tech industry 

brought an enviable standard of living by the end of the past century, but the recent 

worldwide economic downturn has seen a slowing of the rapid economic growth 

Singapore experienced in the 1980s and 1990s. Much of Singapore’s success can be 

attributed to centralized management of its economy under the leadership of founding 

Prime Minister Lee Kuan Yew. Now retired from that position but still involved in 

government as Senior Minister, Lee built Singapore into an economic powerhouse at the 

same time as he earned an international reputation for strict press restrictions, including 

licensing of newspapers.8 A series of government-mandated press mergers in the early 

1980s resulted in a nation-wide newspaper monopoly for SPH, publisher of the venerable 

Straits Times, which was founded in 1845 and currently boasts a daily circulation of close 

to 400,000.    

 Project Eyeball took life in 2000 as the eleventh newspaper published by SPH, 

which is a diversified conglomerate with interests in book publishing and real estate. SPH 

publishes newspapers in all four official languages of multi-cultural Singapore – English, 

Chinese (Mandarin), Malay, and Tamil Indian. Its English-language publications, in 

addition to the Straits Times, include the broadsheet Business Times, and The New Paper, 

an afternoon tabloid that began publication in 1988 and initiated a tradition of innovative 

titles for startup dailies at SPH, which was continued by Project Eyeball and Streats.9  

 The granting of a newspaper licence to MediaCorp and of broadcasting licences to 

SPH in June 2000 was designed to introduce “controlled competition” to Singapore 

media.10 In announcing the moves, Minister for Information and the Arts Lee Yock Suan 

said they were necessary to allow SPH and MediaCorp to take advantage of the synergies 



The Failure of Project Eyeball 

____________________________________ 

 5

provided by the worldwide trend toward media convergence while preserving the 

government’s long-held policy of keeping the reporting of Singapore affairs under local 

control.11 Within hours of deregulation, MediaCorp announced it had formed a 

consortium to publish Today with Singapore Mass Rapid Transit (SMRT), which 

operates the island’s subway system (30 percent), the local bus company (15 percent), 

and phone company Singapore Telecom, also known as Singtel (10 percent). The latter 

had, through its Yellow Pages subsidiary, published a weekly all-advertising “shopper” 

for more than two years before recently folding it. MediaCorp, which held the balance of 

45 percent of shares in the new publishing company, said it projected circulation of its 

new tabloid, which would contain “bite-sized” news stories for busy commuters, to hit 

200,000 in its first year, with an annual revenue target of S$75 million within five 

years.12 MediaCorp CEO Lim Hup Seng said the aim was not to capture readers with 

typical tabloid fare of sex and crime, however. “We’re not going to be sleazy,” said Lim. 

“We don’t have the stomach for it.”13 Reported the Business Times: 

By partnering the transport companies, MediaCorp hopes to overcome the 
problem of distribution that had crippled past competitors to The Straits 
Times including The Singapore Monitor and Singapore Herald. Mr Lim 
denied that the consortium is copying the business plan of Swedish group, 
Modern Times but dropping it as a partner. Modern Times was earlier 
engaged in talks with SMRT to launch a metro newspaper.14  

 A commuter tabloid for Singapore had been rumored for some time following the 

success of giveaway publications in Europe and North America. An explosion of such 

newspapers had been seen in twenty countries since their successful 1995 introduction in 

Stockholm by Swedish company Modern Times Group (MTG), which was later renamed 

Metro International. According to Bakker, MTG alone boasted a circulation of 8.5 



The Failure of Project Eyeball 

____________________________________ 

 6

million between twenty-one titles in fifteen countries by 2002, when it entered the 

newspaper market in a sixteenth country – Hong Kong.15 In 1999, MTG was reported to 

be in negotiation with Singaporean transit companies to duplicate there its formula that 

had proven so popular across Europe and North America.16 According to the Business 

Times, however, the talks broke down because of its failure, as a foreign firm, to secure a 

newspaper licence.17  

 To head the competing Project Eyeball team, SPH appointed 35-year-old Straits 

Times deputy news editor Bertha Henson, a former political reporter. She promised the 

new print/Internet publication would be “provocative and controversial” in its quest for 

an eventual readership of 600,000.18  “Provocative and controversial” were two qualities 

for which the press in Singapore had not been known since the government-forced 

consolidation of ownership in the early 1980s. “I think it is about time for some of these 

views to surface,” said Henson of simmering anti-government sentiments. “Because if we 

don’t, then they will simply go underground and we’ll simply lose credibility as a 

publishing company.”19 Henson promised Project Eyeball would seek readers’ views 

through its online version, with forums, chat rooms and interaction with newsmakers and 

journalists. “We don’t want a bunch of indifferent readers passively accepting 

our interpretation of news.”20 In short, Henson promised a reversal of the existing press 

paradigm in Singapore, where the Straits Times was widely seen as the mouthpiece of the 

ruling People’s Action Party (PAP), which had held power in a de facto one-party 

political system throughout the four decades since independence. “It won’t be a lecturer-

student relationship,” insisted Henson of Project Eyeball. “It will be like we’re sitting on 

barstool and drinking a vodka with you.”21 Some PAP politicians expressed skepticism. 



The Failure of Project Eyeball 

____________________________________ 

 7

“There is an unfortunate trend in the competitive media to play up the bad cases,” said 

Lim Boon Heng, minister without portfolio. “If you want to do investigative reporting, 

there must be something that is wrong which has not been attended to. I think there are 

not many issues in Singapore that fall under that category.”22  

 By the end of 2000, Singaporeans had more newspapers to choose from than ever, 

and competition between them was fierce. Headlines in Project Eyeball and The New 

Paper atop coverage of the annual Miss Singapore Universe beauty pageant – such as 

“They couldn’t even speak good English” . . . “Beauty without brains,” and “Survival of 

the dumbest” – drew official government criticism. Information and the Arts Minister 

Lee called the tabloid coverage “ungracious and unfair to the contestants” and cautioned 

the rival media companies against biased reporting “in their drive to outdo each other.”23 

Lurid and racy news photographs in some of the newly-competitive dailies also drew 

criticism in the conservative city-state. 

 Soon bad news came in the form of SPH financial figures. Start-up costs for both 

Project Eyeball and Streats, along with the millions spent to begin broadcasting at 

English- and Chinese-language television and radio stations, had cut sharply into SPH’s 

previously high profit margin. Contributing to a more than $19-million decline in profits 

during the first six months of the fiscal year had been $4.8 million spent on the launch of 

Project Eyeball.
24
 Worse yet, a long-overdue economic downturn worldwide caused the 

company to warn that its financial performance for the balance of the fiscal year would 

be “weak.”25 SPH managers had put a brave face on the regulatory changes that had 

robbed it of its monopoly the previous year. By stimulating competition, the changes 

would bring more prosperity for all, the company reasoned. “This is not a zero sum 



The Failure of Project Eyeball 

____________________________________ 

 8

game,” argued SPH’s executive vice-president for marketing, Tham Khai Wor. “The pie 

is going to get bigger. Even if we lose 3-4 per cent, it will be a bigger pie.”26 SPH’s share 

of the S$1.4 billion advertising market in Singapore was then 53 per cent, compared with 

32 per cent for MediaCorp, but one rationale advanced for media liberalization was that 

the total advertising market would grow with more publications. Proponents of this view 

pointed to the fact that Singapore’s advertisement expenditures amounted to less than 0.9 

per cent of gross domestic product, compared with 1.8-2.0 per cent in countries such as 

the U.S. and Japan.27  Nevertheless, news that SPH would lose its newspaper monopoly 

triggered “nervous” selling of its shares, according to the Business Times, to a low of 

S$25.70.28 Ten months later, news of SPH’s profit decline in the first half of its 2000-

2001 fiscal year dropped its shares 70 cents to a 52-week low of $20.10.29 By the time of 

the announcement in June 2001 that SPH would close Project Eyeball, the price of its 

shares had fallen to S$18.40, its lowest point since February 1999.30 News of the closure, 

however, sent the share price up a full dollar within a day.31 

Additional Theoretical Considerations 

 The above review suggests two additional economic factors worth taking into 

account in explaining the failure of Project Eyeball.  

 1. The Principle of Relative Constancy. First enunciated in 1972 by McCombs, 

the PRC stated that media expenditures by consumers and advertisers will remain fairly 

fixed over time as a percentage of the economy. More recent research, however, has 

found that this does not hold true in an era of emerging technology.32  

 2. Stock market influence. Bagdikian claims that widespread public ownership 

of newspaper chains has led to competition in a third market – the stock market – in 



The Failure of Project Eyeball 

____________________________________ 

 9

addition to the markets for information and advertising, in which newspapers have 

traditionally been acknowledged to compete.33 Recent research in the U.S. suggests that 

newspaper company stock prices can indeed play a considerable role in management 

decision-making, often rendering long-range strategy subservient to the short-term 

urgencies of share price.34 

 The remainder of the paper will discuss the experience of Project Eyeball in 

relation to the enunciated four theoretical factors. 

Discussion 

 Each of the above factors assists to some extent in explaining why and how 

Project Eyeball was launched and/or suffered such a rapid demise. The experience of 

Project Eyeball, in turn, provides a valuable case study to assist in assessing the validity 

of each of these theoretical considerations, several of which have been controversial. 

Each will be considered in the light of Project Eyeball, with the assistance of published 

data. 

 1. Pricing. According to Blankenurg, the inelastic nature of demand for 

newspapers means that when readers find no acceptable substitute, they endure 

aggressive pricing.35 However, when acceptable substitutes are available, readers have 

proven quite sensitive to price adjustments. History has shown the effects of pricing on 

demand for newspapers from the days of the Penny Press, when drastic reductions in 

cover prices caused demand to skyrocket. In the modern era, the real-world effects of 

newspaper pricing were seen clearly in mid-1990s England, where Rupert Murdoch 

reduced the cover price of his Times of London from 45 pence to 20 pence in 1993. The 

resulting five-year “price war” saw the Times more than double its circulation of 360,000 



The Failure of Project Eyeball 

____________________________________ 

 10

for a time.36 The million-selling Daily Telegraph was forced to match Murdoch’s price 

cut, but by the end of 1996 circulation of the Times had climbed to a record 861,931.37 A 

decade later, the Times had given back some of its gains, however, with its circulation 

receding to 631,653 while the Telegraph’s stood at  916,208.38 The price war finally 

ended when the Times boosted its price back to normal levels in September 2003, pricing 

its editions at 50 pence on weekdays compared to the Telegraph’s 55 pence. 39The long-

running battle of attrition provided ample evidence for many that price was indeed an 

important variable in newspaper demand, however. “The newspaper battle in Britain 

surprised industry observers who predicted when it began that quality newspapers were 

not price-sensitive like cans of beans in a supermarket,” noted one observer. “The Times’ 

soaring circulation proved them wrong.”40 

 As Doyle notes, “The main determinant of elasticity is the availability of 

substitutes or of products that are perceived as substitutes.”41  When SPH first published 

Project Eyeball and priced it at 80 cents, there were not yet any free tabloids published in 

Singapore. That situation promised to quickly change as SPH lost its newspaper 

monopoly in the city state and Mediacorp announced it would begin publication of Today 

as a free tabloid in competition with published Project Eyeball. That prompted SPH to 

trump its new competition with a giveaway tabloid of its own. The following timeline of 

events in 2000 conveniently illustrates the sequence of events: 

  June 5:  MediaCorp unveils Today, a free commuter tabloid.  

  June 7:  SPH announces Sept launch date for Streats.  

  Aug 12:  Singapore sees Project Eyeball for first time.  

  Sept 2:    Streats hits the streets.  



The Failure of Project Eyeball 

____________________________________ 

 11

  Nov 10: Today begins circulation.42 

 The sudden advent of newspaper competition in Singapore on June 5, both as 

announced by the government and made into a reality by Mediacorp with its unveiling of 

Today, put SPH in the unfamiliar situation of responding to changes in the market that 

were not of its own doing.  It chose to respond decisively to Mediacorp’s entry, but in 

trumping its new competition, SPH effectively sacrificed its previously-conceived Project 

Eyeball, which at that point was doomed by its 80-cent cover price.  “A monopolist can 

get away with charging very high prices whereas the existence of rival suppliers in the 

market in the market will encourage firms to compete.”43 The variable of time in 

newspaper competition is seen clearly in the case of deregulation in Singapore. 

According to Sylvie and Witherspoon time and change have been under-appreciated 

factors in understanding competition in the newspaper business. “Publications that do not 

change also do not adequately monitor their markets. . . . Simple economics dictates that 

newspapers must meet market challenges or die.”44 SPH failed to anticipate changes to 

the newspaper market in Singapore when it conceived Project Eyeball, and as a result it 

withered from infancy due to demand starvation.  

 Lacy and Simon suggest that, given the supposed price inelasticity of demand for 

newspapers, a more useful factor to consider is quality.45 Martin’s resource-based model 

adds to the demand equation such standard economic concepts as utility, opportunity cost 

and consumer surplus. A newspaper’s “price” includes the cost of opportunities foregone 

while reading it, according to Martin, and providing utility in excess of the price paid by 

the reader results in a consumer surplus to the buyer. “Increasing quality increases the 

utility consumers receive, thereby decreasing the opportunity cost of consuming a given 



The Failure of Project Eyeball 

____________________________________ 

 12

firm’s content. Media firms that create quality content reduce consumer elasticity of 

demand, and should enjoy a competitive advantage.”46 

 The unique “quality” provided by Project Eyeball during its brief life included 

two aspects: a “tech-savvy” writing style aimed at capturing a younger readership 

attractive to advertisers for its disposable income, and an irreverent attitude toward 

politics designed to engage readers who had long been offered only bland commentary. 

Neither was apparently sufficient to raise utility above the 80-cent publication price and 

thus attract enough readers to survive. The fact that most of Project Eyeball’s editorial 

content was available to read at no cost on the Internet may also have played a part in the 

failure to stimulate demand for this product. 

 According to former Project Eyeball editor Bertha Henson, journalists involved 

with the fledgling daily resisted pricing the new newspaper so steeply. “Frankly, from the 

start, I thought it was too high,” said Henson. “In fact, I would say that the editorial 

[department] fought against it because it was too much, too high.”47 SPH marketing 

director Tham Kai Wor said the decision to price Project Eyeball at 80 cents was “a 

deliberate experiment on our part to try to raise newspaper prices in Singapore.”48 The 

experiment obviously failed, but according to Tham it was deemed a necessary gamble 

by SPH. 

We took a chance. We just had to do it, because there was also 
competition. We wanted to find a new market. It goes back to the 1980s, 
when we started to design The New Paper. There was one category which 
the New Paper was supposed to target – those English literates who are 
not reading any newspaper at all. We failed. . . . Eyeball had many, many 
factors working against it. The main one is this group is not newspaper 
readers.49  
 



The Failure of Project Eyeball 

____________________________________ 

 13

 SPH wrote a new chapter on newspaper pricing in Singapore in early 2004, when 

it raised the cover prices of all its titles, including a 33-percent hike for the Straits Times, 

from 60 cents to 80 cents.50 The steep and unexpected price rise brought criticism from 

the Consumers Association of Singapore, but SPH cited rising costs of production and the 

fact that cover prices of its newspapers had not been raised since 1995.51 

 2. Competition. Control of newspaper publishing in Singapore is a legacy of the 

British colonial era, when publications were required to be licensed under the classic 

Authoritarian Model of the press. Controls were tightened further after Singapore 

achieved independence from Britain in 1959, as simmering ethnic tensions became 

ignited by press coverage in several notable instances. A brief merger with Malaysia 

ended in dissolution in the mid-1960s, after which circulation of newspapers from that 

country was prohibited.52 A series of government-mandated press mergers in the early 

1980s led to the establishment in 1984 of Singapore Press Holdings (SPH) as a 

newspaper monopoly publishing morning and afternoon editions of dailies in all four 

official languages of Singapore. That situation prevailed until deregulation in 2000, when 

“limited competition” was re-introduced. 

 The creation of SPH can be seen as codification by government fiat of the Natural 

Monopoly Theory of Newspapers. This theory explained the gradual disappearance of 

competing daily newspapers in many cities around the world due to the “circulation 

spiral,” under which the larger of two competing dailies would come to be preferred by 

advertisers for its greater reach. The trailing daily would gradually lose advertisers and, 

as a result, readers until it became unprofitable and was forced to close. The solution to 

the problem of dwindling newspaper competition in the U.S. and some other countries 



The Failure of Project Eyeball 

____________________________________ 

 14

became the Joint Operating Agreement, under which two or more dailies share expenses 

and split profits. But by the 1980s a new paradigm of product differentiation came to be 

preferred to the Natural Monopoly Theory of Newspapers, as morning tabloids emerged 

as viable second dailies in many cities that had been left as one-newspaper towns by the 

closure of second-place broadsheets. By dint of appealing to a younger readership 

demographic, these colorful tabloids often became profitable for the volume of 

advertising they attracted for consumer goods. Attracting a younger demographic has 

always been a problem for newspapers, but it has become increasingly pronounced in an 

era of new technology.53  

 Perhaps as a result of the demonstrated success of morning tabloids in attracting a 

younger readership in other parts of the world, SPH introduced The New Paper as a 

tabloid in 1988 in an attempt to attract a younger readership. The attempt was largely a 

failure, perhaps in part due to the curious decision to make The New Paper an afternoon 

daily. In any event, according to SPH marketing director Tham Kai Wor, “The gain was 

very, very small.”54 The problem of attracting younger readers to newspapers has been 

well documented in other countries, with “public journalism” movement of the 1990s 

largely aimed at reducing the “disconnect” that citizens feel from civic life. This 

“disconnect” is perhaps even more pronounced in Singapore due to cultural peculiarities 

in the city state. Censorship and political controls instituted in an attempt to increase 

economic performance and stabilize ethic relations have resulted in a lowered level of 

political interest, particularly by young people.55 A survey of 432 Singaporeans aged 15-

29 taken by SPH in late 2000 showed a marked indifference to politics, with nine of ten 

saying they would never consider entering political life. This political apathy, according 



The Failure of Project Eyeball 

____________________________________ 

 15

to a published analysis, extended to the point where young Singaporeans were 

“contemptuous” of politics.56 

 The launch of Project Eyeball as a morning tabloid followed the more successful 

model of morning publication, but it was quickly emulated by Mediacorp with Today, 

which benefited from the added attraction of free distribution. SPH countered with a 

similar morning giveaway in Streats, and the field was suddenly crowded. The approach 

taken by Project Eyeball in differentiating its product from this competion was in its 

content and mode of address.  It promised in its initial edition that it would poke fun at 

Singapore's “strait-laced ways” and dig up the kind of stories that weren’t traditionally 

covered by the press in Singapore. 

Reporters won't pen their prose from any ivory tower. They will crawl 
through the trenches at ground zero and surf the back alleys of the Net to 
deliver news you need to know. . . . news with impact, sports that 
intoxicates, technology to help you deal with this wired world, and 
entertainment that makes YOU the life of the party. It will not titillate with 
rape. It will not bore with motherhood statements. It will not slow you 
down with what you already know. It will question. It will push you to 
think. It will give you a voice, even if it's not popular or politically correct. 
Most of all, it'll stick to what matters to you -- the Internet-savvy young 
professional crowd.57 

  
 Project Eyeball did indeed cover the offbeat, including Singapore's only sex 

change clinic, and its writing style was more informal than Singaporeans had been used 

to reading.  It insouciance persisted up until its final issue, in which it summed up its own 

demise as owing to the mistakes of “hitching ourselves onto the dotcom bandwagon” and 

“looking too much like a technology/Internet only newspaper.” The bottom line, 

however, was the bottom line, as the newspaper itself admitted. “But at the end of day, 

money talks. And we're not bringing in the moolah. But that's the way the world works.” 



The Failure of Project Eyeball 

____________________________________ 

 16

(Henson, 2001) This irreverent attitude indeed “endeared itself to the young and Internet-

savvy,” according to one online obituary.  But the same Internet assessment reiterated the 

fundamental conundrum that spelled the newspaper’s demise. “The ordinary Singaporean 

had to choose between paying 80 cents for Project Eyeball and getting the other 

newspapers free. I guess it wasn't a difficult decision.” (Project Eyeball says goodbye, for 

now, 2001) Other cyber-active Singaporeans, however, were more cynical and 

questioned whether Project Eyeball’s irreverence hastened its demise. “Is the closing 

down of Project eyeball [sic.] merely because of business reasons?” asked the short-lived 

group Singapore Media Watch, in a letter to the website Singapreans for Democracy. 

“Could another reason be that it has overstepped the boundaries of politics in Singapore? 

Project eyeball has been reporting a lot of articles on the opposition. . . .  It has 

comprehensive reports of Workers Party handover as well as NSP’s [National Solidarity 

Party] too.” 58  This successful formula was emulated by SPH with Streats. As a result of 

this rapid over-crowding of the Singapore newspaper market, Project Eyeball was 

quickly doomed by its steep cover price in face of the free competition. 

 But whatever competitive advantage the editors of Project Eyeball tried to gain, 

SPH management provided even more competition to its own offspring by providing yet 

another free choice for Singapore newspaper readers in Streats. This practically ensured 

the failure of Project Eyeball by dooming it from its steep cover price in face of the free 

competition. While Streats was a more viable competitor for Today than Project Eyeball, 

and both enjoyed major economies of scale under SPH, enduring the inevitable start-up 

losses of two new dailies was obviously more of a drain on the bottom line than 

management was prepared to allow to continue. Following Project Eyeball’s closure, 



The Failure of Project Eyeball 

____________________________________ 

 17

Streats more than held its own against Today, capturing about 13 per cent of Singapore 

newspaper readership in its first year, compared with about 11 per cent for Today (and 

only one percent for Project Eyeball). In 2002, the positions of the dueling giveaways 

reversed, with Today being read by 16.3 per cent of Singaporeans, while Streats was read 

by only 10.3 percent.59 The loosening of regulations restricting competition in the 

Singapore newspaper market undoubtedly altered the playing field on which Project 

Eyeball competed. From enjoying a monopoly in newspaper publishing, SPH was 

suddenly in unfamiliar territory with competition from a new morning tabloid. The rapid 

demise of Project Eyeball can perhaps be thus seen as a kind of abortive “false start” to 

competition. 

 3. Relative Constancy. The Principle of Relative Constancy (also known as the 

Relative Constancy Hypothesis) has proven one of the more controversial mass 

communication theories over the past three decades, and has been criticized for its lack of 

grounding in economic theory. McCombs first examined data from 1929-1968 in 

concluding that the level of spending on media purchases by advertisers and consumers 

over that period had remained relatively constant as a percentage of GNP, despite 

technological advances and variations in competition. While the amount of advertising on 

television had increased markedly during the latter decades of his study, McCombs found 

that when adjusted for inflation, population growth, and increases in personal income, 

media expenditures as a whole had remained fairly constant as a percentage of GNP over 

the period, and had even declined from 3.46 percent in 1929 to 3.04 percent in 1968.60  

This led to media economics being seen as a kind of “zero sum” game, with a decline in 

newspaper industry fortunes explained by an increase in advertising expenditures on 



The Failure of Project Eyeball 

____________________________________ 

 18

television. 

 Subsequent research, however, found spending on media buying by advertisers to 

be not as fixed as first assumed by the PRC. Then with the advent of cable television and 

VCR technology in the 1980s, consumer spending on media was also found to rise in 

relative terms. As advertising expenditures are the focus of this section of the paper, 

findings on that aspect of media buying will be dealt with here. Research found that only 

about half of all television advertising revenue was “stolen” from other media, and that 

an increase in the number of radio stations also increased total advertising revenue.61 The 

resulting contradiction of the principle of Relative Constancy in advertising expenditures 

perhaps became instead inspiration for media executives hoping to increase these 

revenues by exploiting advances in technology and/or competitive niches. 

 Thus, when SPH marketing director Tham Kai Wor stated on launching Project 

Eyeball, even in the face of increased competition from Today, that “this is not a zero 

sum game,” and that “the pie is going to get bigger,” he was relying, at least implicitly, 

on the disproving of the Principle of Relative Constancy. The increased media 

competition in Singapore seen at the turning of the millennium therefore provides an 

opportunity for further testing of the PRC. Data on advertising expenditures across media 

is easily available, as is that on Gross Domestic Product (GDP), and breaks down as 

follows: 

 

 

 



The Failure of Project Eyeball 

____________________________________ 

 19

Table 1 -- Advertising revenues in Singapore, 1997-2002 

Year SPH ($’m) Today ($’m) All media GDP ($’b) % of GDP 

1997 647.4  1,275.3 149.5 .85 

1998 574.8  1,186.5 145.9 .81 

1999 609.5  1,219.9 143.5 .85 

2000 750.6 3.0 1,504.2 160.9 .93 

2001 643.2 36.7 1,541.0 154.6 1.00 

2002 629.0 62.6 1,685.9 155.7 1.08 

Source: AC Nielsen, SPH, Singapore Dept. of Statistics 

 The verdict on whether increased competition in Singapore media has served to 

increase the size of the advertising revenue pie there over the long run will have to be 

reserved until several more years of data have been collected. However, given the 

slowdown in both the global and local economy, these increases could  indicate that 

advertising revenue may well rise with increased competition. However, while this may 

serve as an explanation for the genesis of Project Eyeball, along with the host of other 

new publications that sprang up in the city state in 2000, it does not help to count for its 

closure, as more competition would seem to be preferred to less under the above finding. 

For more clues we turn to our fourth and final area of theoretical consideration.  

 4. Share prices. Ownership of newspaper companies by firms that are publicly 

traded on stock exchanges has been seen in other countries as a possible factor of 

significance in management decision-making. The impact of financial markets on media 

management practices was first brought to the attention of many by Bagdikian, who 

identified it in the late 1970s as a factor that had been overlooked in understanding the 



The Failure of Project Eyeball 

____________________________________ 

 20

impact of increased concentration of press ownership. He identified stock bourses as a 

“third market” whose forces newspaper managers must account for, in addition to their 

acknowledged markets for readers and advertising.  

The impact of trading newspaper corporate stock on the stock market has 
meant that news companies must constantly expand in size and rate of 
profits in order to maintain their position on stock exchanges. . . . Instead 
of the single master so celebrated in the rhetoric of the industry – the 
reader – there are in fact three masters.62  
 

 According to Underwood, increased corporate ownership of dailies resulted in 

two trends during the 1970s and 1980s: professional management of newspapers, often 

by executives with little or no background in journalism; and an increasingly bottom-line, 

market-driven orientation. He argued that both trends were largely the result of stock 

market influences. “Wall Street, as publishers have learned, can be insatiable in the 

demand for earnings growth and unmerciful in hammering a stock if earnings drop.”63 

One recent study in the U.S. found such a marked effect on newspaper management of 

publicly-traded share ownership that it urged the enactment of federal regulations to 

reverse the trend, despite First Amendment guarantees in that country against government 

interference in the operations of the press.64 

 While SPH shares trade on the local Singapore stock exchange and not on Wall 

Street, the principle is the same – share prices can be increased with short-term strategies 

that may not be in the firm’s best long-term interest. Thus, pressure from shareholders 

could theoretically influence management decision-making. The effect would become 

even more direct when executives of the newspaper company are themselves 

shareholders, or can take advantage of stock options. A review of share prices reveals that 

the trend line for SPH stock was definitely downward throughout the lifespan of Project 



The Failure of Project Eyeball 

____________________________________ 

 21

Eyeball.1  However, this was due in large part to the fact that the Singapore stock market 

index, charted through the performance of 45 key stocks and published in the city state’s 

largest daily newspaper as the Straits Times Index (STI), began a long slide almost as 

Project Eyeball was conceived. The STI topped 2,500 briefly at the end of 1999, but as 

soon as 2000 dawned it began to trend downward, as did other world markets. By the 

time Project Eyeball hit the streets, the STI was hovering around 2,000. By the time its 

closure was announced, the stock index had fallen below 1,700. But as drastic as the fall 

in share prices in Singapore was in 2000, the drop in SPH stock value was even more 

pronounced. A summary of SPH share prices follows, calculated as a ratio of the STI 

from the spring of 2000 until the summer of 2001, when Project Eyeball was closed. 

Table 2 -- SPH share price vs. Straits Times Index 

Month end  SPH  STI Ratio 

Apr. 2000 33.4 2164 1.00 

May 2000 25.7 1795 .93 

June 2000 27 2037 .86 

July 2000 29.5 2051 .93 

Aug. 2000 27.7 2147 .83 

Sept. 2000 26.1 1997 .85 

Oct.  2000 25.1 1976 .82 

Nov. 2000 27.3 1952 .90 

Dec. 2000 25.6 1926 .86 

Jan. 2001 23 1991 .75 

Feb. 2001 22 1947 .73 

Mar. 2000 19.8 1674 .76 

Apr. 2000 20.9 1722 .78 

May 2000 19.5 1657 .76 

June 2001 20 1726 .75 

July 2001 19.3 1666 .75 
  Source: Straits Times 
  

                                                 
1 The author wishes to gratefully acknowledge the research assistance on this section of Arthur Chang. 
 



The Failure of Project Eyeball 

____________________________________ 

 22

 The price of SPH stock significantly underperformed the market in Singapore 

significantly throughout the period, and according to press reports this may have been 

due in large part to the losses being incurred by Project Eyeball. In the absence of 

boardroom transparency, managerial strategy can only be inferred, but it is a logical 

assumption that the poor performance of SPH share prices due to its proliferation of 

unprofitable ventures may have led to the closure of Project Eyeball.  

Conclusions 

The explanations popularly advanced for the failure of Project Eyeball – product over-

pricing and market over-crowding – were no doubt sufficient, in combination, to cause 

the rapid demise of the innovative print/Internet “hybrid” publication. Whether 

overpricing alone would have been enough of a deterrent to readership to result in its 

eventual closure, in the absence of the increased competition which was quickly 

introduced to the Singapore market, is arguable. But the added disadvantage from which 

it soon suffered, of competing against two new publications that were not only similar by 

also free, doubtless doomed Project Eyeball to a rapid end despite its publisher’s 

promises of at least three years of life. But to understand more completely the factors that 

led to Project Eyeball’s demise, additional theoretical factors must be considered. In turn, 

the experience of Project Eyeball provides a valuable case study in which to consider 

these theoretical constructs, several of which have been controversial and are perhaps still 

evolving. The answer to the question posed by this paper’s title, therefore, must be one 

which is qualified: Yes, but. 

 The increased level of advertising expenditures seen in Singapore following the 

explosion in the number of newspapers published there after market liberalization in 2000 



The Failure of Project Eyeball 

____________________________________ 

 23

adds evidence to that which has previously contradicted the Principle of Relative 

Constancy. But while this perhaps-anticipated result may help explain the genesis of 

Project Eyeball, it fails to help explain its rapid demise, as presumably more newspapers 

would result in increased levels of advertising, subject to Diminishing Returns. Whether 

the level of advertising expenditures relative to GDP continues to increase in Singapore 

following market liberalization might be a question for future research. But the real secret 

to why Project Eyeball was so quickly aborted by its parent company may lie in the 

fourth and most recent avenue of research explored by this paper – pressure brought to 

bear on management decision-making by shareholders of publicly-owned newspaper 

companies. While evidence has been found in other countries of a focus on short-term 

financial returns (or, in the case of Project Eyeball, cut financial losses) in order to boost 

stock prices, in this case this cannot be confirmed but only inferred due to a lack of 

corporate transparency. The refusal of SPH to divulge minutes of management meetings 

or executive stock options, despite repeated requests, must be considered a major 

limitation of this study.  

 In the end, however, given the economic downturn and explosion of newspaper 

competition in Singapore that almost simultaneously accompanied its birth, the short life 

and rapid death of Project Eyeball can perhaps best be summed up in two words: bad 

timing. 



The Failure of Project Eyeball 

____________________________________ 

 24

References 

                                                 
1
 Catherine Ong, “Broadcast licences for SPH, newspaper licence for MediaCorp.,” Business Times 

(Singapore), 6 June 2000. 

2  Chua Mui Hoong, “SPH to launch newspaper for the hip and opinionated,” Straits Times, 7 June 2000. 
 
3  Roger Mitton, “A Media Scuffle to the Death,” Asiaweek, 8 January 2001. 

4 Puja Rajeev, “SPH to Suspend Operations Of Project Eyeball Newspaper – Singapore Media Firm Cites 
Market Conditions,” Asian Wall Street Journal, 28 June 2001. 

5  “Media war and pricing hurt Eyeball,” Straits Times, 3 July 2001.  

6  The title was explained as “an amalgam of Streets -- where it’s distributed, and Treats -- because it’s 
free.” See Mitton, “A Media Scuffle to the Death,” Asiaweek. 

7  Stephen Lacy and Todd Simon, The Economics and Regulation of United States Newspapers (Norwood, 
N.J.: Ablex, 1993), 30-31. 
 
8  See Francis T. Seow, The Media Enthralled: Singapore Revisited (London: Lynne Reiner, 1998). 

9 Project Eyeball started out as a “code name” for the prototype publication, but according to one progress 
report proved “so suited to what the team aims to produce that it has been adopted as the product name. . . . 
The word ‘project’ is apt because it connotes something experimental and on-going.” See Salma Khalik, 
“New SPH paper gets its licence,” Straits Times, 6 February 2000. 

10  Ang Peng Hwa, “Media and the flow of information,” in Derek da Cunha, ed., Singapore in the New 
Millennium: Challenges Facing the City-State (Singapore: Institute of Southeast Asian Studies, 2002), 246. 
 
11  Ong, “Broadcast licences for SPH, newspaper licence for MediaCorp.” 
 
12  Ibid. 
 
13  Ibid. 
 
14  Ibid. 
 
15  See Piet Bakker, “Reinventing Newspapers: Free dailies – readers and markets,” in Robert G. Picard, 
ed., Media Firms: Structures, operations and performance (Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum), 2002.  

16 “All the News That Fits, They Print,” Asiaweek, 3 December 1999. 

17  Ong, “Broadcast licences for SPH, newspaper licence for MediaCorp.” 

18  Teh Hooi Ling, “Singapore’s latest paper to readers -- Tell us what you want,” Business Times 
(Singapore), 7 June 2000. 

19  Ibid. 



The Failure of Project Eyeball 

____________________________________ 

 25

                                                                                                                                                 
20  Chua, “SPH to launch newspaper for the hip and opinionated.” 
 
21  Natalia Olynec, “SPH to start new paper in August as it loses industry monopoly,” Bloomberg News, 6 
June, 2000. 
 
22  Sara Webb, “Project Eyeball aims to woo younger, tech-savvy readers, Asian Wall Street Journal, 11 

August, 2000. 

23  “Telling it like it is -- What the editors say,” Straits Times, 24 March 2001. 

24  SPH’s Net Dropped 8.5% in First Half On Losses at Units , Asian Wall Street Journal, 27 March 2001. 

25  Ibid. 
 
26 Ong, “Broadcast licences for SPH, newspaper licence for MediaCorp.,” Business Times. 

27 Teh Hooi Ling, “SPH confident it will stay ahead ,” Business Times (Singapore), 6 June 2000. 
28  Ibid. 

29  R. Sivanithy, “SingTel’s collapse sends STI reeling below 1,700 points,” Business Times (Singapore), 
28 March 2001. 

30 “SPH to close Project Eyeball Thursday,” Reuters News, 27 June 2001.  
31  “S’pore stocks creep higher at close, M&A rules,” Reuters News, 28 June 2001. 
 
32   Stephen Lacy and Ghee-Young Noh, “Theory, Economics, Measurement, and the principle of Relative 
Constancy,” in Journal of Media Economics, Fall 1997, 3. 
 
33  Ben Bagdikian, “Conglomeration, Concentration and the Media,” Journal of Communication, Spring 

1980, 64. 
 
34  See Gilbert Cranberg, Randall Bezanson, and John Soloski, Taking Stock: Journalism and the Publicly 
Traded Newspaper Company (Ames: Iowa State University Press), 2001. 
 
35 William B. Blankenburg, “Hard Times and the News Hole,” Journalism and Mass Communication 
Quarterly, Autumn 1995, 639. 

36 Gillian Doyle, Understanding Media Economics (London: Sage), 2002, 131. 

37 Raymond Snoddy, “Murdoch says cut-price Times will last forever,” Financial Times (London),  
December 17, 1996. 

38  Peter Preston, “Ten years of price warfare and what have we got? Not an awful lot.” The Observer 
(London), July 13,  2003, 6.  

39  Stephen Glover, “The price war is over, and it is time to ask who won.” The Spectator (London), 
September 13, 2003, 32. 

40 Madelaine Drohan, “Black geared for fight,” The Globe and Mail (Toronto), April 20, 1998. 



The Failure of Project Eyeball 

____________________________________ 

 26

                                                                                                                                                 
41 Doyle, Understanding Media Economics, 129. 
 
42 Kenneth Lim, “High hopes,”  Business Times (Singapore), November 13), 2003, 2.  

 
43  Doyle, Understanding Media Economics, 127. 
 
44  George Sylvie and Patricia D. Witherspoon, Time, Change, and the American Newspaper. (Mahwah,  
NJ: Lawrence Erlbaum), 2002, 7. 

45 Lacy and Simon, The Economics and Regulation of United States Newspapers, 30-31. 

46 Hugh Martin, “Modeling Strategy for Mass Media: A Resource-Based Approach,” paper presented to the 
Association for Education in Journalism and Mass Communication Annual Convention, Baltimore, Md., 
August 8, 1998, 14. 

47 Bertha Henson, interview, December 22, 2000, Singapore. 
 
48 Tham Kai Wor, interview, February 25, 2003, Singapore. 
 
49  Ibid. 

50
  Sai Man, “Singapore Press Raises Its Prices,” Asian Wall Street Journal, 14 January 2004, M3. 

51  “Case takes issue with higher news-stand prices of SPH papers,” 17 January 2004. 

52  Ang, “Media and the flow of information,” 244. 
 
53  Robert G. Picard and Jeffrey H. Brody, The Newspaper Publishing Industry. (Needham Heights, MA: 
Allyn and Bacon), 1997, 134. 
 
54  Tham Kai Wor, interview, February 25, 2003, Singapore. 
 
55  Indrajit Banerjee and Benjamin Yeo, “Internet and Democracy in Singapore: A Critical Appraisal,” in 
Banerjee, ed., Rhetoric and Reality: The Internet Challenge for Democracy in Asia. (Singapore: Eastern 
Universities Press), 2003, 259-287. 

 
56  “Youths Shun Politics, Involvement,” Straits Times, December 20, 2000, H2. 

57  Bertha Henson, “Prepare to be provoked – Project Eyeball is spoiling for a fight,” Project Eyeball, 
August 12, 2000, 1.  

58 Singapore Media Watch, “Closing down of project eyeball.” [Letter to Singaporeans for Democracy.] 
http://www.sfdonline.org/Link%20Pages/Link%20Folders/01Ds/290601.html  
Accessed December 9, 2002. 
 
59  Darryl Loo, “Battle of the free-sheets,” The Edge (Malaysia), 23 December 2002. 
 
60  Maxwell McCombs, “Mass Media in the Marketplace,” Journalism Monographs, August 1972, 24. 
 
61  See Lacy and Noh, 9-10. 
 
62  Bagdikian, “Conglomeration, Concentration and the Media,” 64. 



The Failure of Project Eyeball 

____________________________________ 

 27

                                                                                                                                                 

63 Doug Underwood, When MBAs Rule the Newsroom (New York: Columbia University Press), 1993, 41. 
64  Gilbert Cranberg, Randall Bezanson, and John Soloski, Taking Stock: Journalism and the Publicly 
Traded Newspaper Company (Ames, IA: Iowa State University Press), 2001, 147-148.  
 


