
Newspaper Research Journal
2020, Vol. 41(1) 117–118
© 2020 NOND of AEJMC

Article reuse guidelines:
sagepub.com/journals-permissions 

journals.sagepub.com/home/nrj

NRJ Book Review

Breaking News: The Remaking of Journalism and Why It Matters Now.  
Alan Rusbridger. Edinburgh, UK: Canongate, 2018. 440 pp.  
$30 hbk, $20 pbk.

Reviewed by: Marc Edge, University of Malta, Malta
DOI: 10.1177/0739532919898775

As editor of the Guardian for two full decades, starting in 1995 just as the World 
Wide Web began spinning, Alan Rusbridger had a hand on the tiller as news media 
struggled to navigate turbulent waters. Now an academic at Oxford, he provides a 
firsthand account of those stormy years in his book Breaking News, which helps to fill 
a notable gap to date in histories of this important epoch. As Rusbridger notes, there 
seem to have been “few attempts to describe what it felt like from the inside.” His 
leadership of the liberal newspaper, which morphed from a local Manchester daily into 
a U.K. national in 1961, was key to it morphing again in the 21st century into a leading 
global news brand thanks to the Internet. A self-confessed gadget freak, Rusbridger 
was no doubt the right editor at the right time for the Guardian. He saw the possibili-
ties brought by the web’s reach and expanded first into the United States and then to 
Australia, with the help of digital visionaries such as Emily Bell, who is now at 
Columbia. Their guiding principle, aside from the progressive editorial policy of long-
time editor C.P. Scott, was keeping the Guardian’s journalism free for all to read 
online. Their mantra was “reach before revenue,” except that online revenue never 
grew enough to offset the losses in print advertising and circulation.

After the recession of 2008–2009 accelerated the decline in print advertising, the 
Guardian had to increasingly dip into the rich trust fund Scott left to subsidize it. But 
the Scott Trust was falling in value as its investments declined with the recession, so 
the Guardian had to cut back on its journalism and make layoffs. Luckily it hit on an 
innovative solution, turning to its readers for more revenues. Many other newspapers 
did the same, but the Guardian’s approach was different. Rather than putting up a 
paywall and charging for online access, it kept its content free and simply asked its 
readers to contribute voluntarily, an idea which Rusbridger credits to NYU professor 
Clay Shirky. They responded in the hundreds of thousands after Rusbridger left by 
either taking out memberships or making one-time contributions, all but assuring the 
Guardian’s future.

During his time as editor, the Guardian broke some of the biggest international 
news stories, including the WikiLeaks document dump in 2010 and Edward Snowden’s 
privacy revelations in 2013. But by far the biggest U.K. story it uncovered was the 
2011 phone hacking scandal. That resulted in the Leveson inquiry, which recom-
mended the establishment of an independent regulator with some teeth, unlike the 
existing Press Complaints Commission, which was roundly derided as a “publisher’s 

898775 NRJXXX10.1177/0739532919898775Newspaper Research JournalBook Review
research-article2020

https://us.sagepub.com/en-us/journals-permissions
https://journals.sagepub.com/home/nrj
https://doi.org/10.1177/0739532919898775
http://crossmark.crossref.org/dialog/?doi=10.1177%2F0739532919898775&domain=pdf&date_stamp=2020-01-16


118	 Newspaper Research Journal 41(1) 

poodle.” The most interesting story Rusbridger tells in Breaking News is how Fleet 
Street responded to the notion of regulation. He was one of 19 editors who met over 
breakfast and unanimously endorsed 40 of Leveson’s 47 recommendations, including 
an independent regulator with independent funding. “There was a sense of relief that 
we had got off lightly,” recalled Rusbridger. But then began the “long, arduous, bitter” 
fightback from higher-ups he describes only as “the elders.” First, there was a delay in 
circulating the meeting’s minutes. Times editor James Harding, who had chaired the 
meeting, explained that one of the editors was having second thoughts. Then Harding 
was “coincidentally” sacked.

Newspapers began to denounce the Leveson proposals as state control after 300 
years of press freedom. Instead of signing up to an independent press regulator, the 
elders decided to set up their own body and call it independent. Thus was born the 
press-funded Independent Press Standards Organisation (IPSO). One elder invited him 
to tea, Rusbridger recalled, and

produced some sheets of paper from his inside pocket. This was how it was 
going to be . . . . I said I’d go away and think about it. My teatime companion’s 
mood darkened. His blunt advice was not to think about it too long. If you don’t 
do what we want then I wouldn’t want to be in your shoes. (Emphasis in original)

In the end, the Guardian did not join IPSO, nor did the Financial Times or the now-
online Independent. Rusbridger joined Oxford after stepping down as Guardian editor 
in 2015, but he was not appointed chair of the Scott Trust as planned in 2016 after the 
Times reported that Guardian staff were “furious” he might return (Rigby, 2016). 
According to the Times, they blamed Rusbridger for pending job cuts necessitated by 
the paper’s global expansion. He was, however, appointed chair of the Reuters Institute 
for the Study of Journalism at Oxford in 2016.

Breaking News is a fascinating tale expertly told and well worth a read for anyone 
interested in the hothouse politics of the erstwhile Fleet Street press, not to mention the 
technological changes which have roiled the newspaper industry for the past quarter 
century.

Reference

Rigby, E. (2016, April 20). Guardian staff furious as Rusbridger set to return. The Times. https://
www.thetimes.co.uk/article/guardian-staff-fury-at-rusbridger-return-rg7rmbs5r

https://www.thetimes.co.uk/article/guardian-staff-fury-at-rusbridger-return-rg7rmbs5r
https://www.thetimes.co.uk/article/guardian-staff-fury-at-rusbridger-return-rg7rmbs5r

