
Digital buturaki:

Government-sponsored

blogs assail critics of Fiji’s

military dictatorship

Marc Edge, Ph.D.
University Canada West

Vancouver

A PAPER PRESENTED TO THE WORLD JOURNALISM EDUCATION
CONGRESS, JULY 14-16, 2016, AUCKLAND, NEW ZEALAND



1

A series of coups beset Fiji following its independence from Great Britain in 1970.

Some blamed the press, segments of which had been critical of the government, for

fomenting a coup in 2000 (Singh, T.R., 2011). According to Robie (2003: 104), ‘Many

powerful institutions, such as the Methodist Church in Fiji, and politicians in the

Pacific believe there is no place for a Western-style free media and it should be held in

check by Government legislation’. Self-regulation of the press by the Fiji Media

Council was criticized as ineffective (Robie, 2004). A clampdown on press freedom

by the military, which took control of the country in a 2006 coup, saw a new type of

publication emerge in response. Enabled by websites such as blogger.com which

offered free software and hosting of personal diaries, web logs or ‘blogs’ became

popular at the millennium. Pro-democracy blogs in post-coup Fiji were almost

exclusively anonymous, however, as anyone caught spreading anti-government

sentiment risked being arrested and beaten by the military. It detained several

suspected bloggers and also put pressure on the country’s telecommunications

provider Fintel to block blogger.com. In response, a group of bloggers from New

Zealand offered to host Fijian blogs on their servers (Fiji Times, 2007). According to

Foster, by cracking down on press freedom, the military ‘unleashed’ the blogs. The

resulting ‘public relations nightmare’, she concluded, proved worse for the regime’s

image than a free press would have.

The blogs’ no-holds-barred approach to military criticism picked holes
in media coverage of the crisis, with blogs running stories detailing
alleged military abuse as well as releasing several confidential
documents (Foster, 2007: 47–48).

Not all political blogs in post-coup Fiji were anti-regime, however. In early 2009,

New Zealand resident Crosbie Walsh began a blog he called Fiji: The Way it Was, Is

and Can Be, partly in response to what he saw as biased reporting on Fiji in the

mainstream media of his country. A retired professor from the University of the South



2

Pacific (USP) in Fiji, Walsh also published a study in 2010 which catalogued 72

known political blogs in Fiji, of which 42 were active. ‘Fifty-three were anti [-

government] – 19 extremely so; 15 were more or less ‘neutral’, and three were pro-

government’ (Walsh, 2010: 164). Walsh deemed his own blog ‘mildly pro-

government’, compared to blogs such as Coup 4.5, which actively incited unrest. ‘The

anti-government blogs, hailed by coup opponents as advocates of democracy, are little

more than agents of uncritical dissent’ (Walsh, 2010: 174). Coup 4.5 was among the

most popular blogs, noted Walsh, with a ‘staggering’ 60,000 visitors in November

2009 compared with 30,000 visitors to his own blog over a longer period (Walsh,

2010: 158).

In April 2009, Fiji’s Appeal Court ruled the 2006 coup unconstitutional, prompting the

government to abrogate the constitution, sack the judiciary, declare martial law, and

clamp down on civil rights. Several foreign journalists were deported and censors

were installed in newsrooms to prevent negative news about the government being

published. Blog activity spiked in an attempt to fill the news vacuum, prompting a

renewed government crackdown. The pro-regime blog Real Fiji News published the

names of several prominent Suva residents it claimed were behind the anti-

government blog Raw Fiji News, including the editor of the Fiji Times and three Suva

lawyers, who were arrested and detained briefly for questioning (Merritt, 2009). In

2010, the regime appointed former Fairfax Media advertising executive Sharon Smith

Johns as Permanent Secretary for Information, making her admittedly the country’s

‘chief censor and media strategist’ (Davis, 2010). A Media Industry Development

Decree (Media Decree) was enacted by the military government the same year. It

provided for fines of up to F$1,000 for journalists found in contravention of its



3

guidelines, which increased to F$25,000 for publishers or editors and F$100,000 for

media organisations (Foster, 2010; Singh, S. 2010).

In February 2011, Australian journalist Graham Davis began a blog he called

Grubsheet after his production company Grubstreet. It covered a range of topics for its

first year, but by early 2012 it began to focus on Fiji politics almost exclusively. Davis,

who was born in Fiji, began that focus with a blog entry that criticised Coup 4.5 for

alleging that Muslims were ‘colonising’ Fiji at the behest of Bainimarama’s right-hand

man, Attorney-General Aiyaz Sayed-Khaiyum, who was a Muslim. ‘This grubby little

offering isn’t just inflammatory but utterly false’, wrote Davis. ‘Simply put, Coup 4.5

– with this base offering – has become the local equivalent of a Nazi hate sheet’

(Davis, 2012a). The blog entry was reprinted in the pro-regime Fiji Sun newspaper, as

well as on Auckland University of Technology’s Pacific Scoop and Pacific Media

Centre websites, and on the blogs of Walsh and AUT journalism educator David

Robie. ‘Who are these people?’ asked Davis of the contributors to Coup 4.5. A few

wrote under their own names, he noted, including former Fiji Sun investigative

reporter Victor Lal, who lived in England, and economist Wadan Narsey, who had

been forced to resign his teaching position at the USP as a result of his outspoken

opposition to the military government. Most, noted Davis, did not.

They’re always anonymous but are said to be a group of Fiji journalists
running their site out of Auckland, with contributions from members of
the deposed SDL government, ex civil servants and a hard core of anti-
regime ‘human rights’ advocates. . . . The wonder is that some of 4.5’s
content is written by respected journalists and academics who are Indo-
Fijians to boot (Davis, 2012a).

Qorvis Communications

In October 2011, the Fiji regime contracted with U.S. public relations company

Qorvis Communications at a cost of US$40,000 per month. According to



4

Bainimarama (2011), the purpose was ‘to assist with training and support for our

Ministry of Information – to ensure its operations take into account advances in social

media, the Internet and best practices regarding the media’. New Zealand journalist

Michael Field, who was among the journalists barred from Fiji for reporting critically

on the regime, pointed out that Qorvis had a sinister reputation in other parts of the

world where it operated. ‘Qorvis specialises in putting a spin on dictators like those of

Tunisia and Egypt who resisted Arab Spring. . . . Hiring Washington spin-doctors is a

well-walked road for dictators who work on their image in Washington and at the

United Nations’ (Field, 2011). American journalist Anna Lenzer, who had been

arrested on a recent assignment to Fiji, noted in the Huffington Post ‘the Fijian junta’s

exploding internet and social media presence in the weeks since Qorvis began its

work’ (Lenzer, 2011). The Huffington Post had earlier questioned the tactics

employed by Qorvis on behalf of the dictatorship in Bahrain. ‘Beyond disappearing

bloggers and rights activists, Bahrain also tries to disappear criticism’, it noted. ‘Most

of the U.S.-based fake tweeting, fake blogging (flogging), and online manipulation

is carried out from inside Qorvis Communication’s “Geo-Political Solutions” division’

(Halvorssen, 2011).

More so than intimidation, violence, and disappearances, the most
important tool for dictatorships across the world is the discrediting of
critics. . . . Oppressive governments are threatened by public exposure,
and this means that it’s not just human rights defenders but also
bloggers, opinion journalists, and civil society activists who are
regularly and viciously maligned (Halvorssen, 2011).

The Huffington Post also reported in 2011 that an exodus of Qorvis operatives had

taken place over the firm’s unsavoury tactics and clients. In a space of two months, it

noted, more than a third of the partners at Qorvis had left the firm, partly because of

its work on behalf of such clients as Yemen, Bahrain, Saudi Arabia and Equatorial



5

Guinea. ‘I just have trouble working with despotic dictators killing their own people’,

one former Qorvis insider said (Baram, 2011).

The Fiji regime lifted martial law in early 2012, which resulted in censors exiting the

country’s newsrooms. Numerous decrees, however, impinged on press freedom in

addition to the Media Decree. A TV Decree enacted in 2012 permitted the minister

responsible for communication to revoke the licence of any television station found to

have contravened the Media Decree. It was enacted shortly after Fiji TV aired

interviews with two former prime ministers who questioned the need for another new

constitution. The broadcaster was reportedly then warned by the regime that its soon-

to-expire broadcasting licence might not be renewed as a result (Ashdown, 2012). It

was, but for only six months at a time instead of the usual twelve years. Soon a

campaign began against critics of the military dictatorship. Following is an analysis of

issues focused on by pro-regime blogs in Fiji subsequent to the lifting of martial law

in early 2012 until elections were held in September 2014.

1. Bruce Hill and Radio Australia

A favorite target of pro-regime blogs, especially Grubsheet, was reporting by Radio

Australia, the foreign service of the Australian Broadcasting Corporation (ABC), and

its influential Pacific Beat programme. One regular target of Davis was Pacific Beat

reporter Bruce Hill. When the Pacific Islands News Association (PINA)

controversially held its conference in Fiji in early 2012 despite the country’s

restrictions on press freedom, Davis assailed Hill’s reports of dissension at the event.

‘It’s pretty clear in the minds of conference organisers that Hill came to PINA spoiling

for a fight, or at least to pursue his favoured narrative of a Pacific media umbrella in

tatters by continuing division over Fiji’, Davis wrote in a blog entry that was reprinted

not only in the Fiji Sun but also in The Australian (Davis, 2012b). Hill interviewed a



6

delegate from one South Pacific country who claimed it was not the job of journalists

to oppose governments, then filed a story that highlighted the comment, which drew

criticism from Davis.

The AUT’s David Robie observed that without Hill’s presence, there
would have been little dissention at PINA. Robie described the . . .
fracas as a construct of ‘western-style conflict journalism’. Hill, he said,
had set out to generate controversy by seeking a contentious opinion
and then using it to generate more controversy (Davis, 2012b).

Davis lodged a formal complaint with the ABC in 2013 after Pacific Beat ignored

what Davis called ‘the biggest change in Australian official attitude towards Fiji’

since the 2006 coup (Davis, 2013a). Deputy Leader of the Opposition Julie Bishop

gave a speech that signaled a normalising of relations with Fiji if her party came to

power in upcoming elections. ‘Here was the first significant change in official

Australian attitudes towards Fiji in the six and a half years since Voreqe

Bainimarama’s takeover’, blogged Davis. ‘But Radio Australia chose to ignore it.

Instead, it ran two items highly critical of the Fijian Government, both by the same

reporter, Bruce Hill’ (Davis, 2013a). Davis claimed that Radio Australia was trying to

‘subvert the political process in Australia’ by ignoring the Bishop speech. ‘The

Australian taxpayer is now entitled to know . . . by whose authority Hill, and the rest

of the Radio Australia editorial team, chose to overlook a major shift in Australian

attitude’ (Davis, 2013a).

It is more than a grave editorial lapse. It is also contrary to law. On the
available evidence, it’s a case of the publicly funded broadcaster taking
a partisan position in a manner that contravenes every aspect of the
ABC’s Charter. This legally requires it – under an act of Parliament –
to report without fear or favour in the interests of every Australian
(Davis, 2013a).

In a subsequent blog entry, he called for an inquiry into the matter. ‘Bruce Hill needs

to explain himself, as does the entire Radio Australia news team’, he wrote. ‘Because

without a doubt, it is one of the most blatant instances of censorship and news



7

manipulation Grubsheet has ever witnessed’ (Davis, 2013b). By this time, Davis had

revealed he was working for Qorvis Communications on its Fiji account (Davis,

2012d). He spent much of his time in Suva working for Qorvis, he admitted, flying

back and forth from his home in Sydney and staying at a leading local hotel. The

admission came in September 2012, two weeks after Davis had been named host of

the Southern Cross Austereo network’s weekly public affairs television programme

The Great Divide (Jackson, 2012).

2. Yash Ghai and the Constitutional Review Commission

A Constitutional Review Commission that was tasked by the regime with drafting a

new constitution for Fiji ran into difficulties throughout 2012. Yash Ghai, a

University of Hong Kong law professor who headed the commission, first complained

of interference from the head of the military government, then clashed dramatically

with the regime at year’s end. In a November interview with Radio Australia’s

Campbell Cooney, Ghai revealed there had been ‘massive interference’ by the regime

with the commission’s work. ‘I get emails from the PM to do this or not to do that,

and this is a kind of harassment’ (Radio Australia, 2012a). The situation came to a

climax after the commission submitted its draft constitution to the government just

before Christmas. Ghai ordered copies printed for distribution prior to it being

considered by a special Constituent Assembly of citizens, which was planned to ratify

it. Police seized the copies over Ghai’s objections, however, and incinerated several

while he watched. ‘I have never been in a process where there has been such an

attempt to hide the recommendations of a body which was set up by this very

government’, Ghai told Hill in an interview (Radio Australia, 2012b). The regime at

first denied the seizure and burning, but pictures of the incident were soon posted

online. Davis was unusually silent on the issue, having recently informed readers of



8

his blog that he was bowing out of the Fiji political fray because of his work for

Qorvis. ‘I have a clear conflict of interest when it comes to commenting on political

matters in Fiji, and especially partisan politics in the lead-up to the election,’ he wrote.

‘I am now spending much of my time in Suva working on the Qorvis account that

services the Fijian Government’ (Davis, 2012e). Walsh accused Hill of ‘making a

mountain out of a mole-hill’ and deconstructed his interview with Ghai line by line. ‘It

shows how a supposedly neutral interviewer reveals his true colours’, wrote Walsh.

‘No one could possibly be in doubt about his feelings during the Yash Ghai interview.

There was no attempt at neutrality’ (Walsh, 2012a). Walsh followed that with another

blog entry two days later. ‘Government’s intention was never to prevent public

discussion on the draft decree [sic.]’, he wrote. ‘The whole Ghai-police incident and

its fallout is unfortunate, inflated, and has been largely misinterpreted, by the media

mainly unintentionally, by anti-Government bloggers deliberately’ (Walsh, 2012b).

Walsh then speculated that the cause of the seizure was that the regime had lost

confidence in the neutrality of the Commission. ‘There were so many stories of Yash

Ghai socialising with known Government opponents. . . . I can well understand why

government was concerned: a commission whose key member was no longer neutral

was also no longer independent (Walsh, 2013a). The Fiji Sun then ran a front-page

story under the screaming headline ‘ACCUSED: Neutrality Of Yash Ghai’s

Commission Questioned’ (Bolatiki, 2013). It repeated Walsh’s speculation and

outlined in detail the military government’s objections to the Ghai draft, including that

it would restore the Great Council of Chiefs, which the regime had earlier abolished

(Bolatiki, 2013). Walsh objected in a subsequent blog entry that the newspaper had

been selective in reproducing his analysis. ‘The Sun did not misrepresent what I said

but it only published half of it – the half sympathetic to Government’ (Walsh, 2013b).



9

By then the Ghai draft had been published on Fijileaks, a new blog by Victor Lal that

specialized in publishing leaked documents à la Wikileaks (Fijileaks, 2012). In

addition to restoring the Great Council of Chiefs, it would have repealed or rewritten

decrees such as the Media Decree which restricted human rights, provided a role in

Fiji politics for NGOs, and greatly reduced the role of the military. Despite his

promise to refrain from commenting on Fiji politics, Davis charged that the Ghai draft

was ‘a patently flawed formula’ for achieving democracy that required major revision.

‘If you dissect its provisions, Fiji would wind up with an elite of non-elected

representatives and hereditary chiefs whose numbers would far exceed those directly

chosen by the people. And what – pray tell – is democratic about that?’ (Davis, 2013c).

Davis quoted an anonymous ‘friend’ of Ghai who speculated that his ‘emotions may

well have got in the way of his better judgment’. Ghai had a ‘distinctly romantic

notion about finally being able to resolve the intractable “Fiji Problem”’, according to

this friend, and had come to believe that he could be ‘just as big a saviour as Frank

Bainimarama’ (Davis, 2013c). According to Davis’ single anonymous source, Ghai

was disappointed when he was initially criticised on anti-government blogs as a

stooge of the military government and set about correcting that assumption by

courting elements known to oppose the regime. Ghai then went over to their side,

according to Davis, deciding to ‘go rogue’ and ‘thumb his nose at due process’ (Davis,

2013c). The Ghai draft was rejected out of hand by the regime, which wrote its own

constitution that expressly permitted its restrictive decrees, excluded NGOs from the

political process, and provided a continuing political role for the military. It then

cancelled the Constituent Assembly that had been planned to ratify it (The Economist,

2013).

3. Participant observation



10

The author also became the subject of by attacks by pro-regime blogs starting in mid-

2012 while Head of Journalism at the USP in Suva. In a Radio Australia interview

with Hill in April of that year, I corroborated his account of dissention remaining

within South Pacific media despite a lack of open conflict at the PINA conference.

Davis, who along with the AUT’s David Robie had promoted a ‘Pacific media at

peace’ meme following the conference, called the interview ‘the biggest crack at

revisionism in recent Pacific media history’ (Davis, 2012c). His blog entry was

reprinted in the Fiji Sun and on Walsh’s blog, and was the subject of a news story on

AUT’s Pacific Scoop (2012). ‘Our recollections of what took place are so vastly at

odds that I wonder if we were on the same planet’, he wrote, ‘let alone at the same

venue in the same country’ (Davis, 2012c). The conference was boycotted by

numerous delegates because PINA decided to hold it in media-managed Fiji. ‘Yes,

there were people who stayed away from PINA because it was being held in Fiji’,

admitted Davis. ‘Yes, a breakaway organisation, PasiMA, was formed after the

debacle in Vanuatu of mainly Polynesian delegates opposed to Fiji’s coup. Yes, one or

two delegates . . . made their displeasure felt’.

But for one of the region’s most prominent journalistic educators to
seek to exacerbate that division when others are trying to build bridges
speaks of a man who simply doesn’t grasp the subtleties and nuances
of island relationships (Davis, 2012c).

In mid-2012, I started a blog called Fiji Media Wars. ‘It does seem like a bit of double

jeopardy’, I blogged about the new TV Decree. ‘Not only are TV stations subject to

fines for violating the Code of Ethics and to having their journalists thrown in prison,

now they can be put out of business as well’ (Edge, 2012a). That brought a

government complaint to USP, as a result of which I put Fiji Media Wars on hiatus for

more than two months after posting only a few entries. In September 2012, I

organised a two-day symposium at USP on Media and Democracy in the South



11

Pacific. On the first day of the event, Davis posted a blog entry which referred to the

event as ‘Edgefest’ and claimed it had caused official consternation across the region.

‘Dr Edge caused intense heartburn right from the start as he set about organising this

conference’, he wrote (Davis, 2012e).

He appears to have set out to be deliberately provocative. In the first
draft of the program placed on the USP’s internet website, the list of
speakers included two journalists formally banned from Fiji. . . . There
was also general astonishment when Dr Edge posted the following
[Call for Papers] to the conference comparing certain Pacific countries
to the repressive regimes in the Middle East that sparked the ‘Arab
Spring’ (Davis, 2012e).

Davis claimed that Fiji, Samoa and Tonga had ‘formally complained to the University

of the South Pacific. The USP subsequently ordered the posting withdrawn from its

website. . . . Unfortunately for the USP, its funding comes from some of the countries

Dr Edge appears to be targeting’ (Davis, 2012e). Subsequent to the symposium, I

revived Fiji Media Wars to discuss some of the issues raised during the event,

including journalistic standards and the problem of self-censorship by Fiji journalists

working under the Media Decree (Edge, 2012b). Davis then posted a blog entry that

claimed I was clinging to my job by my ‘fingernails’ after ‘official protests and open

conflict with other academics’ during the symposium. ‘Grubsheet understands that the

USP has triggered formal internal disciplinary proceedings that could lead to the

dismissal of the Canadian-born academic. He has evidently been given a formal

warning’. It was in an addendum to that blog entry that he admitted what many in the

blogosphere had suspected: ‘Graham Davis is now a part-time advisor to Qorvis

Communications’ (Davis, 2012f).

In November 2012 I posted a blog entry which summarized available information

about Qorvis Communication. ‘The more I learn about these rascals’, I wrote, ‘the

more I suspect that I have been a victim of their back ops’ (Edge, 2012c). A



12

subsequent blog entry questioned Walsh’s ethics for accepting a trip to Fiji that was

paid for by the regime and designed to provide material for his blog (Edge, 2012d).

Another regime complaint to USP demanded that I remove the blog entry about

Qorvis. I did so, but I was nonetheless stood down as Head of Journalism by USP

administration. I remained at USP as a senior lecturer, however, and both Davis and

Walsh repeatedly demanded that I be dismissed. ‘The School is said to be irrevocably

split between the brainwashed first years who worship Dr Edge and senior students

who think he is bordering on the certifiable’, wrote Davis, who also complained about

a joke I made about Qorvis at the annual USP Journalism awards night. ‘He has

brought the USP and its journalism school into disrepute and the sooner he departs

these shores the better’ (Davis, 2012g).

Walsh took umbrage with my criticism of him for taking a trip to Fiji paid for by the

regime. ‘The problems begin with him accepting what’s called a “junket” in the

journalism world’, I wrote. ‘As any first-year journalism student knows (mine

certainly do), you will not have any credibility if you do not maintain independence

from those you write about’ (Edge, 2012d). Walsh claimed the criticism by myself and

other bloggers was unwarranted and suggested that my work permit should be

cancelled. ‘It says much for the tolerance of the government and the university that he

is still able to publish partisan polemic exercises on his blog’, he wrote. ‘Others have

their association with the university terminated, and their work permits cancelled, for

less’ (Walsh, 2012c).

Davis then leaked email correspondence between USP administrators which showed

that my remaining at the university was the subject of disagreement among them. He

also renewed his calls for my dismissal as a result of an email that I forwarded to



13

students, which he reprinted and deemed ‘an abuse of office’ on my part. The email

was part of a series of satirical missives written by an anonymous author that mocked

Davis and Smith Johns and were widely circulated in Fiji. ‘It’s staggering that Dr

Edge thinks that it is appropriate for a senior lecturer at USP to pass on this drivel to

those he is meant to be schooling in the serious practice of Pacific journalism’, Davis

wrote. ‘In our view, he is abusing his office and it’s high time that the USP brings this

continuing farce to a halt’. (Davis, 2012g) As a result of these and other pressures

placed on the university, I resigned my appointment just before the end of 2012.

After his August 2013 attack on Radio Australia, Davis blogged infrequently and not

always on Fiji in the year leading up to the election, which saw Bainimarama returned

in a landslide. In a December 2013 blog entry responding to my noting his months-

long absence, Davis (2013e) wrote that he had ‘gone quiet primarily because my work

is done. . . . Everything that I set out to achieve when I started Grubsheet at the

beginning of 2011 and began highlighting the Bainimarama revolution’s achievements

has been accomplished’. His absence from the Fiji blogging fray, however, may have

instead been the result of a complaint I lodged with SCA CEO Rhys Holleran in mid-

2013 about Davis simultaneously acting as a TV news host and a propagandist for a

regional dictator.

Conclusions

Fiji suffered international opprobrium in early 2013 when a video surfaced online

showing uniformed officers beating and burning with cigarettes two escaped prisoners,

on whom they had also set dogs (Siegel, 2013). While not excusing the abuse, Davis

(2013d) claimed it was widely supported in Fiji. ‘These individuals are violent,

hardened criminals who had escaped from lawful custody and can hardly have

expected to be garlanded when they were eventually tracked down’, he wrote. ‘Many



14

law abiding Fijians actually like being ruled with an iron fist if it means being able to

sleep soundly in their beds at night’ (Davis, 2013d). Such abuse was a widespread

practice in Fiji, noted Davis. ‘It’s a fair bet that everyone in that clip was raised as a

child to expect a “hiding” – the traditional form of discipline in most Fijian homes for

even relatively minor infractions. . . . The buturaki – the premeditated beating – has

always been the traditional method of enforcing order at village level’ (Davis, 2013d).

Political commentary in the U.S. has been likened to a ‘spin cycle’ or ‘echo chamber’

of like-minded pundits repeating and reinforcing pre-determined ‘talking points’

(Kurtz, 1998; Jamieson and Cappella, 2008). This case study shows the same

phenomenon imported to Fiji. The fact that Qorvis Communications was a U.S.-based

public relations was likely not coincidental to the Fiji regime adopting an American-

style system of ‘attack’ commentary. A cycle of attacks on regime critics by regime-

friendly blogs such as those published by Davis and Walsh was amplified by their

frequent reprinting in the pro-regime Fiji Sun, not to mention on other blogs and on

several websites associated with the AUT. This not only gave their commentary wider

circulation but also greater legitimacy. The online treatment of regime critics by pro-

government blogs, while typical of Qorvis operations elsewhere in the world,

assumed in Fiji a vicious nature not unlike the beatings meted out to pro-democracy

advocates and escaped prisoners. This ‘digital buturaki’, as with the real-life beatings,

served as a form of social, political, media, and even academic control. It proved a

powerful deterrent to anyone who would dare to criticize the regime and a key

component of its hegemony.



15

References

Ashdown, N. 2012, ‘Claims of Government Interference at Fijian Broadcaster’, IHS
Global Insight Daily Analysis, 13 June.

Bainimarama, V. 2011, ‘2012 National budget address by the Prime Minister
Commodore Voreqe Bainimarama’, November 25,
http://www.fiji.gov.fj/Media-Center/Speeches/2012-National-Budget-Address-
by-the-Prime-Minister-Commodore-Voreqe-Bainima.aspx.

Baram, M. 2011, ‘Lobbyists Jump Ship In Wake Of Mideast Unrest’, Huffington Post,
25 March, http://www.huffingtonpost.com/2011/03/24/lobbyist-mideast-
unrest-departures_n_840231.html.

Bolatiki, M. 2013, ‘Neutrality Of Yash Ghai’s Commission Questioned’, Fiji Sun, 5
January.

Davis, G. 2010, ‘At the court of King Frank’, The Australian, 22 July.

Davis, G. 2012a, ‘The politics of hate’, Grubsheet, 7 February,
http://www.grubsheet.com.au/54-the-politics-of-hate/.

Davis, G. 2012b, ‘Pacific media at peace’, Grubsheet, 23 April,
http://www.grubsheet.com.au/69-pacific-media-at-peace/.

Davis, G. 2012c, ‘Edge of reality’, Grubsheet, 28 April,
http://www.grubsheet.com.au/71-Edge-of-reality/.

Davis, G. 2012d, ‘Rumblings at the Edgefest’, Grubsheet, 5 September,
http://www.grubsheet.com.au/?p=3344.

Davis, G. 2012e, ‘Edge of the abyss’, Grubsheet, 15 September,
http://www.grubsheet.com.au/Edge-of-the-abyss/.

Davis, G. 2012f, ‘Over the Edge’, Grubsheet, 14 November,
http://www.grubsheet.com.au/?p=3676.

Davis, G. 2012g, ‘An abuse of office’, Grubsheet, 17 November,
http://www.grubsheet.com.au/an-abuse-of-office/.

Davis, G. 2013a, ‘The ABC of propaganda’, Grubsheet, August 1, 2013,
http://www.grubsheet.com.au/the-abc-of-propaganda/.

Davis, G. 2013b, ‘60 hours late’, The ABC of news. Grubsheet, 1 August,
http://www.grubsheet.com.au/60-hours-late-the-abc-of-news/.

Davis, G. 2013c, ‘Yash Ghai: Emotion before reason’, Grubsheet, 8 January,
http://www.grubsheet.com.au/yash-ghai-emotion-before-reason/.



16

Davis, G. 2013d, ‘Tackling a culture of violence', Grubsheet, 7 March,
http://www.grubsheet.com.au/tackling-a-culture-of-violence/

Davis, G. 2013e, ‘Splutterings from the Edge’, Grubsheet, 11 December,
http://www.grubsheet.com.au/splutterings-from-the-Edge/.

Edge, M. 2012a, ‘And so we have a new decree’, Fiji Media Wars, 1 July,
http://fijimediawars.blogspot.ca/2012/07/and-so-we-have-new-decree.html.

Edge, M. 2012b, ‘Do journalism standards in Fiji need raising?’, Fiji Media Wars, 9
SeptemberEdge 2012c, http://fijimediawars.blogspot.ca/2012/09/do-
journalism-standards-in-fiji-need.html.

Edge, M. 2012c, ‘Who/what is Qorvis Communications?’, Fiji Media Wars, 1
November, http://fijimediawars.blogspot.ca/2012/11/whowhat-is-qorvis-
communications.html.

Edge, M. 2012d, ‘Croz admits he’s also on the gravy train’, Fiji Media Wars, 6
November, http://fijimediawars.blogspot.ca/2012/11/croz-admits-hes-also-on-
gravy-train.html.

Field, M. 2011, ‘Fiji hires Washington black arts company’, michaelfield.org, 11
December, http://www.michaelfield.org/Qorvis.htm

Fiji Times, 2007a, ‘NZ Bloggers Support Fijian Counterparts’, 20 May.

Fijileaks 2012, ‘Draft for proposed constitution of Fiji, 2013’, Fijileaks, 21 December,
http://www.fijileaks.com/uploads/1/3/7/5/13759434/thursday_draft_constitutio
n_of_fiji_one_1112-1.pdf.

Foster, S. 2007, ‘Who let the blogs out? Media and free speech in post-coup Fiji’,
Pacific Journalism Review vol. 13, no. 2: pp. 47–60.

Halvorssen, T. 2011, ‘PR Mercenaries, Their Dictator Masters, and the Human Rights
Stain’, Huffington Post, 19 May, http://www.huffingtonpost.com/thor-
halvorssen/pr-mercenaries-their-dict_b_863716.html.

Jackson, S. 2012, ‘“Old dog” Davis to cross Great Divide’, The Australian, 27 August.

Jamieson, K.H. and Cappella, J.N. 2008, Echo Chamber: Rush Limbaugh and the
Conservative Media Establishment. Oxford: Oxford University Press.

Kurtz, H. 1998, Spin Cycle: Inside the Clinton Propaganda Machine. New York: The
Free Press.

Lenzer, A. 2011, ‘“Team Fiji” Co-opts the 99%’, Huffington Post, 23 December,
http://www.huffingtonpost.com/anna-lenzer/fiji-_b_1165175.html.

Merritt, C. 2009, ‘Military regime detains leading lawyers’, The Australian, 22 May.



17

Pacific Scoop 2012, ‘Fiji journalist condemns radio “media revisionism” over PINA’,
30 April, http://pacific.scoop.co.nz/2012/04/fiji-journalist-condemns-pina-
radio-media-revisionism/

Radio Australia 2012a, ‘Fiji’s PM clashes with Constitutional Commission’, 6
November, http://www.radioaustralia.net.au/international/2012-11-06/fijis-pm-
clashes-with-constitutional-commission/1041682.

Radio Australia 2012b, ‘Fiji draft constitution seized by police, some copies burnt’,
28 December,
http://www.radioaustralia.net.au/international/radio/program/asia-pacific/fiji-
draft-constitution-seized-by-police-some-copies-burnt/1067388.

Robie, D. 2003, ‘Pacific media councils and cultural values: Safety valve or
entrenched hegemony?’, Pacific Journalism Review vol. 9, no. 1: pp. 102–122.

Robie, D. 2004, ‘The sword of Damocles in the South Pacific: Two media regulatory
case studies’, Pacific Journalism Review vol. 10, no. 1: pp. 103–122.

Siegel, S. 2013, ‘Video of Police Beating in Fiji Prompts Ire’, New York Times, 10
March.

Singh, S. 2010, ‘Life under Decree No. 29 of 2010: The Fiji Media Development
Decree’, Pacific Journalism Review vol. 16, no. 2: pp. 147–162.

Singh, T.R. 2011, ‘The 2000 Speight coup in Fiji: An analysis of the role of The Fiji
Times and the impact of partisan media’, Master’s Thesis, Auckland
University of Technology, http://aut.researchgateway.ac.nz/handle/10292/2554.

The Economist 2013, ‘Opportunity blown: Constitutional wrangles in Fiji’, 30 March:
p. 41.

Walsh, C. 2010, ‘Political blogs on Fiji. A ‘cybernet democracy’ case study’, Pacific
Journalism Review vol. 16, no. 1: pp. 154–177.

Walsh, C. 2012a, ‘Making a Mountain Out of a Mole-Hill’, Fiji: The Way it Was, Is
and Can Be, 28 December, http://crosbiew.blogspot.ca/2012/12/making-
mountain-out-of-mole-hill.html.

Walsh, C. 2012b, ‘Fallout from Draft Seizure and a Few Facts’, Fiji: The Way it Was,
Is and Can Be, 28 December, http://crosbiew.blogspot.ca/2012/12/fallout-
from-draft-seizure-and-few-facts.html.

Walsh, C. 2012c, ‘Of Pots and Kettles’, Fiji: The Way it Was, Is and Can Be, 6
November, http://crosbiew.blogspot.ca/2012/11/of-pots-and-kettles.html.

Walsh, C. 2013a, ‘Making Some Sense of Recent Developments’, Fiji: The Way it
Was, Is and Can Be, 28 December,
http://crosbiew.blogspot.ca/2013/01/making-some-sense-of-recent-
developments.html.



18

Walsh, C. 2013b, ‘News and Comments Monday 7 January [sic.]’, 2013. Fiji: The
Way it Was, Is and Can Be, 6 January,
http://crosbiew.blogspot.ca/2013/01/news-and-comments-monday-7-january-
2013.html.


