
42

Media International Australia

   Marc Edge

Abstract
Before 1991, Australia enforced strict limits on foreign ownership of licensed 
broadcasters and also limited foreign ownership of newspaper publishers. In 
the early 1990s, however, a pair of Canadian entrepreneurs succeeded in first 
raising and then circumventing those limits. Conrad Black bought 15 per cent 
of the Fairfax newspaper chain in 1992, and shortly before the ensuing national 
election lobbied to increase his stake to 25  per cent. In his 1993 autobiography, 
Black described backroom political dealings that resulted in a Senate inquiry. The 
Australian Broadcasting Authority soon began an investigation into another Canadian 
challenging the country’s foreign media ownership limits. Israel ‘Izzy’ Asper, a 
former tax lawyer, found a way to legally purchase 57.5 per cent of Network Ten 
in 1992 by holding 42.5 per cent in the form of non-voting debentures. The ABA 
absolved his CanWest Global Communications of controlling Network Ten in 1995. 
Non-voting shares were outlawed in 1997, but CanWest was allowed to retain its 
debentures. The inquiries into Canadian purchases contributed to a decade-long 
process of re-evaluating media ownership limits that resulted in restrictions on 
foreign ownership being eliminated in 2006.

One cold night, as an Arab sat in his tent, a camel gently thrust his nose 
under the flap and looked in. ‘Master,’ he said, ‘let me put my nose in your 
tent. It’s cold and stormy out here.’ ‘By all means,’ said the Arab, ‘and 
welcome’ as he turned over and went to sleep. (Grover and Webb, 1916: 82)

The parable of the camel and the tent, of course, ends badly for the accommodating 
Arab. The next time he is awoken, the animal has its neck inside, then its entire 
body. Soon there is no room for the Arab. The illustrated principle of incrementalism 
also applies in such metaphors as the ‘domino effect’, the ‘thin edge of the wedge’ 
and ‘getting a foot in the door’. In law and public policy, arguments against 
adopting an action due to its inevitable future effects are known as ‘slippery 
slope’ arguments. More worrisome in public policy are slippery slope ‘events’, 
which commence an unstoppable descent toward an undesired result (Rizzo and 
Whitman, 2003). A few large multinational media owners have challenged the 
foreign ownership restrictions of national regulatory systems worldwide over the 
past two decades in order to expand their corporate reach. Rupert Murdoch’s 

How the camel got in the tent: The 
Canadian assault on Australia’s 
foreign media ownership limits



43

No. 132 — August 2009 

battles with regulators in the United States, United Kingdom and China have been 
well documented. A pair of Canadian entrepreneurs who also challenged foreign 
ownership rules in the mid-1990s, however, gained less global attention. Conrad 
Black and Izzy Asper were perhaps less visible than Murdoch in their assault 
on foreign media ownership limits because the nation they infiltrated was not a 
world power, but ironically Murdoch’s native Australia. This paper chronicles 
the Canadian challenge to Australia’s foreign ownership limits and argues that it 
was a slippery slope episode equivalent to the metaphoric camel’s nose because 
it was influential in leading to the country lifting its restrictions on foreign media 
ownership in 2006.

Existing research
Academic research on regulation of foreign media ownership has been limited, 
notes Zajacz (2004), because the topic falls into a grey area between several fields. 
Communication historians and policy researchers tend to ignore the international 
context, while scholars of international communication often fail to address domestic 
legislation. As a result, most of the research into the genesis of and justification 
for foreign media ownership limits has fallen to legal scholars. (Zajacz, 2004) 
According to Hollifield (1999), most countries have prohibited or limited foreign 
media ownership ‘at least partly out of fear that foreign owners would use those 
outlets to manipulate public opinion in times of national crisis’ (1999: 65). As a 
result, multinational media ownership was not widespread outside of consumer 
magazines before the late 1980s, and there is thus little research on the impact 
of foreign ownership. Literature on media ownership deregulation more generally, 
on the other hand, has been plentiful since the late 1980s. According to Horwitz 
(1989), the libertarian rhetoric of the Reagan era was underlaid by a commercial 
ethic that promised to unleash entrepreneurship by ‘getting the government off the 
backs of the people’ (1989: vii). As communications comprise the public sphere, 
however, the consequences of deregulation in these industries have ironically 
instead been equity based, with a vast reduction in diversity of viewpoints 
(Horwitz, 1989). Globalisation proponents have predicted that technical advances 
in communication that allow the digital transmission of information across borders 
will render national regulatory agencies obsolete (Giddens, 2000). Others, however, 
see an enduring role for the state in shaping global media markets, including in 
setting the citizenship requirements of national media owners (Wainsbord and 
Morris, 2001).

Australia began enforcing limits on foreign ownership of broadcasting starting in 
the 1920s, when licences for wireless radio transmitters were denied to non-British 
subjects (Given, 2002). The 1951 acquisition of Broadcasting Associates, which 
held several commercial radio licences, by UK-based MPA Productions prompted a 
parliamentary debate on foreign media ownership. A resulting resolution declared it 
‘undesirable that any person not an Australian should have any substantial measure 
of ownership or control of any Australian commercial broadcasting station’ (Gray, 
1990: 3). The 1955 report on television licensing by the Australian Broadcast 



44

Media International Australia

Control Board suggested a 15 per cent limit on foreign ownership in that medium, 
which was incorporated in amendments to the Broadcasting Act the following 
year. The limit was imposed, according to Hitchens (2006), to ‘protect national 
sovereignty by preventing foreigners being able to influence domestic opinion’ 
(2006: 83). Foreign ownership of newspapers was governed more generally, along 
with other industries, by the Foreign Investment Review Board.

In late 1986, two major changes to media ownership laws were announced by 
the federal Labor government. Both had profound effects on the newspaper and 
television industries. One restricted cross-media ownership of newspapers and 
television stations in any market by placing a limit of 15 per cent on ownership 
of outlets in one of those media. That meant cross-media owners were forced to 
choose, in the words of then-Treasurer Paul Keating, between being ‘princes of 
print’ or ‘queens of the screen’. The resulting ownership scramble saw much of 
the country’s press bought, sold, traded or shut down over the next few months 
(Bowman, 1988). Rupert Murdoch chose print, selling Channel 10, but he soon 
became the king of newspapers in Australia by acquiring the Herald and Weekly 
Times group. Adding the country’s largest newspaper chain by far to his second-
place News Corporation gave Murdoch more than 58 per cent of the country’s 
newspaper circulation and brought Australia’s concentration of press ownership 
to the highest in the world (Brown, 1993). The Labor government also lifted the 
two-station rule that had prevented television broadcasters from expanding into 
national networks, and a similar ownership upheaval visited that medium as a result. 
Combined with a sharp economic downturn, the increased competition resulted 
in what Griffen-Foley (2006) describes as a ‘media shakeout’ (2006: 98), with 
both the Nine Network and Network Ten going into receivership. The disarray 
in Australian media ownership opened the door for two opportunistic Canadians 
who offered their expertise in operating newspaper and television firms profitably. 

Black and Asper
Conrad Black and Israel ‘Izzy’ Asper had both divested investments in other 
industries to focus on their Canadian newspaper and television holdings respectively. 
Both expanded into international markets in part due to resistance in their native 
country to their management methods. Black owned a chain of small newspapers 
in Canada that he had hoped to expand, but he was thwarted in takeover bids 
for the country’s two largest chains in the early 1980s. Instead, he expanded 
overseas, buying the money-losing Telegraph in London for a bargain price in 
1985. After moving to non-union operations at the paper’s new premises, almost 
three-quarters of the 3,900 Telegraph staff were cut from the payroll and the 
company’s finances quickly improved. From an annual loss of £8.9 million in 
1986, the Telegraph recorded a profit of £41.5 million in 1989 (Siklos, 1996). 
Black’s company Hollinger International also expanded into the United States, 
building its subsidiary American Publishing Company into a chain of 340 small 
newspapers through more than 100 purchases totalling more than US$300 million 
over a decade. Hollinger also bought the Jerusalem Post, Israel’s oldest and 
largest-circulation English-language daily, for US$20 million in 1989. 



45

No. 132 — August 2009 

Black’s next newspaper investment would result in him becoming what one 
biographer described as ‘the central character in one of the most vicious and 
highly politicised takeover battles that Australia has ever seen’ (Siklos, 1996: 241). 
The Telegraph joined a consortium in 1991 to buy John Fairfax Ltd, Australia’s 
second-largest newspaper chain. The company had gone into receivership after a 
highly leveraged privatisation bid by heir Warwick Fairfax went awry due to an 
economic downturn. What was left of Fairfax equity was claimed by creditors. The 
Telegraph and US investment bank Hellman and Friedman together subscribed to 
35 per cent of one rescue bid, codenamed Tourang, which was a level of foreign 
ownership beyond what the FIRB had approved previously. Irish newspaper owner 
Tony O’Reilly was part of another consortium vying for Fairfax that included 
26 per cent foreign ownership. The Tourang bid was better capitalised, however, 
and had gained the approval and participation of Fairfax’s American bondholders. 

In addition to its level of foreign ownership, what made Australians nervous 
about Tourang was the presence in its consortium of the country’s richest man, 
Nine Network owner Kerry Packer. While Packer stayed within the overall  
15 per cent limit of cross-ownership, the Nine Network owned television stations in 
several markets where Fairfax published newspapers. His former lawyer, Malcolm 
Turnbull — now the federal opposition leader — also represented the American 
bondholders, and his former CEO, Trevor Kennedy, was proposed as Fairfax 
head. The Australian Journalists’ Association protested that the appointment of 
Kennedy as Fairfax CEO meant Packer could control the newspaper chain. Former 
prime ministers Gough Whitlam and Malcolm Fraser also went public with their 
concerns (Ryan and Burge, 1992). Nearly 500 journalists protested in Sydney, 
handing out leaflets headlined ‘A Black Day for Australia’. The group Friends of 
Fairfax demonstrated in Melbourne, asking people to close their accounts with 
the ANZ Bank, the company’s main creditor, if the Tourang bid was accepted 
(Symons et al., 1991). Tourang dropped Turnbull and Kennedy, while Packer 
withdrew after the Australian Broadcasting Tribunal threatened to investigate the 
cross-media ramifications of his participation. Despite these concessions, Tourang 
was disqualified by Treasurer John Kerin, due to its level of foreign ownership.

The remaining Tourang principals reformulated their stakes in a structure devised 
by lawyers from the Sydney firm Freehills. Two types of ownership were proposed: 
voting common shares and non-voting debentures, a long-term debt instrument 
similar to a bond. The proposed 15 per cent investment in Fairfax by Hellman 
and Friedman would be held as non-voting debentures which, under the innovative 
proposal, would have been a foreign ‘interest’ but not foreign ‘ownership’. Kerin 
again rejected the Tourang bid and approved that of the O’Reilly consortium, but 
the Treasurer was coincidentally fired the same day by Prime Minister Bob Hawke. 
The change in office allowed Tourang a reprieve prior to the bid deadline. In a 
last-minute rearrangement, Black reduced the Telegraph’s proposed ownership 
of voting shares in Fairfax to 15 per cent and Hellman and Friedman slashed its 
participation to 5 per cent. The bondholders would own 6 per cent of Fairfax if 
their bid was accepted. That 26 per cent level of foreign voting ownership was the 
same as had been proposed by the O’Reilly group (Westfield, 2000). The Tourang 
bid was also favoured by creditor banks, which would be fully reimbursed under 



46

Media International Australia

its terms, and new Treasurer Ralph Willis approved its reformulated offer in late 
1991. Black took management control and set about reducing the chain’s workforce 
by 10 per cent, which boosted Fairfax profits. A public offering of stock in May 
1992 soon saw the Fairfax share price double, earning Black a paper profit of 
$39 million within five months (Ryan and Burge, 1992).

Black claimed he had initially been told by Hawke and Kerin that 35 per cent 
foreign ownership of Fairfax would be acceptable, and he subsequently pressed the 
issue with Keating, who succeeded Hawke as prime minister (Senate, 1994). Prior 
to the 1993 national election, Black met with Keating about raising his ownership 
in Fairfax. The prime minister, according to Black, urged him to apply to the 
FIRB to raise his stake to 25 per cent, and he promised to personally ‘champion’ 
the bid. ‘If he was re-elected and Fairfax political coverage was “balanced”’, 
Black wrote in his 1993 autobiography, A Life in Progress, ‘he would entertain 
an application to go higher.’ Black added that opposition leader John Hewson 
had ‘already promised that if he was elected he would remove restraints on our 
ownership’ (quoted in Australia, 1994: 103–4). The Canadian edition of Black’s 
memoirs makes no mention of exercising influence in foreign political affairs, 
recording only the recollection that Keating ‘was entirely encouraging of our 
long-term presence in Australia’ (Black, 1993: 471).

Senate inquiry
The publication of Black’s autobiography caused an uproar in Australia, as he 
had indeed been allowed to increase his stake in Fairfax to 25 per cent only 
weeks after Keating was re-elected. A Senate inquiry was called to investigate 
Black’s account of political backroom dealing and the entire contentious Fairfax 
takeover. Witnesses painted Black in unflattering terms during proceedings that 
foreshadowed his ultimate legal downfall 13 years later. Turnbull described 
Black as an ‘extraordinary egoist’, which came as no news to anyone in Canada 
or England. ‘He [has] almost no regard for telling the truth,’ testified Turnbull. 
‘Black consistently overstates his role in things … I don’t believe his word can 
be trusted on matters where his own involvement is concerned.’ (Olsen, 1994) 
Hawke concurred. ‘The simple fact is that Conrad Black does not tell the truth,’ 
he testified. ‘He has the habit of distorting events through the prism of his own 
perceived self-interest.’ (Courier-Mail, 12 April 1994) When Black took the witness 
stand, he testified that the entire affair had been a misunderstanding. ‘There was 
no nudge, there was no wink, there was no undertaking,’ he told the inquiry:

We are not lapdogs of any regime. Mr Keating was certainly not using the 
word balance as a euphemism for support or favouritism … or as hostile 
to his enemies … I do not know what else I can do to bury this putrid 
corpse, short of driving a silver stake through a copy of this committee’s 
terms of reference. (Clausen, 1994)

Black called Turnbull ‘notoriously unstable’ and claimed Hawke had offered 
to spy on Keating for US$50,000 (Clausen, 1994). Hawke went on television to 
deny the allegation and to muse about Black’s own ‘mental instability’ (Cole, 
1994). The Senate inquiry report concluded that Keating had indeed ‘attempted 



47

No. 132 — August 2009 

to exert pressure at Fairfax for favourable election coverage by making a linkage 
between “balance” in election coverage and an increased ownership limit for Mr 
Black’ (Raethel, 1994). If a political disaster, Black’s efforts at raising Australia’s 
media ownership limits proved a financial windfall, as he sold his shares two 
years later to a New Zealand-based group partly owned by Asian investors for 
a reported profit of $300 million (Dalglish, 1996). On exiting Australia, Black 
made some harsh comments about what he saw as the country’s fluid foreign 
ownership policies:

It’s not a politically mature jurisdiction and foreigners should understand 
what they’re getting into there. I’m not one who has an exaggeratedly lofty 
view of politicians, in general, but politicians in Australia as a group are 
at another level altogether. (Dalglish, 1996)

It was against this acrimonious backdrop that Asper began his own battle with 
Australian media regulators a few months later.

CanWest Rising
A former tax lawyer and politician, Asper founded CanWest Global Communications 
with one television station in 1974. His CanWest Capital Corporation took the 
bankrupt regional network Global Television out of bankruptcy and turned it into 
Canada’s third national network. CanWest Global’s business model was based 
on what one scholar described as a ‘carefully constructed and fiercely defended 
regulatory freedom’ (Taylor, 1993: 469). It became Canada’s most profitable TV 
company in the 1980s by exploiting provisions in the country’s broadcasting 
regulations that provided revenue, and by avoiding others that required expenditure. 
Taylor concluded CanWest Global was ‘invisible to researchers’ because it did 
not fit the dominant network form, but it was nonetheless changing the nature of 
television in Canada due to the ‘unique and carefully crafted regulatory position’ 
(1993: 469) devised by its owners. CanWest Global exploited its junior status 
to the national networks CBC and CTV, noted Taylor, in order to reduce costs. 
Because it lacked outlets in several Canadian provinces, CanWest was exempt 
from some obligations endured by the national networks, such as transmitting into 
remote locations. By confining itself to the more lucrative urban markets, CanWest 
could skim the cream of advertising dollars because, as far as the broadcasting 
regulator Canadian Radio-Television and Telecommunications Commission (CRTC) 
was concerned, it was not a network, but instead a ‘system’. CanWest Global was 
also required by the CRTC to invest only C$44 million in Canadian content for 
the 1990–91 programming season, which was half of CTV’s required expenditure 
(Taylor, 1993).

Airing more popular American content, which could often be purchased for 
10 per cent of its production cost, made CanWest more profitable than the larger 
CTV, but its programming strategy resulted in CanWest being mocked as the 
‘Love Boat Network’ (Fraser, 1999). CanWest took its template for financial 
success in the television business on to the international stage in the 1990s, first 
taking advantage of New Zealand’s near-complete deregulation of broadcasting. 
According to Comrie and Fountaine (2005), the New Zealand government removed 



48

Media International Australia

foreign ownership restrictions expressly to allow CanWest to ‘rescue’ (2005: 104) 
bankrupt network TV3 in late 1991. 

The media shakeout that followed the dropping of the two-station rule cast 
doubt on whether Australia could support three television networks. TEN was 
losing $2 million a week in 1991, but Asper was anxious to apply the turnaround 
strategy he had pioneered in Canada and exported to New Zealand. As a foreigner, 
however, he was restricted by the Broadcasting Act to owning 15  per cent. He 
sought Australian investors for 85 per cent of the $240 million asking price for 
Network Ten, but he was able to get commitments for only half that amount. 
Consultations with Freehills modified the short-lived non-voting equity model it had 
devised for Tourang, which provided the loophole in Australia’s foreign ownership 
rules that allowed CanWest to take equity in Ten as debt instead of as shares 
of ownership. The modified design, according to Westfield, was ‘an even more 
aggressive version’ (2000: 105) of the model that had been devised for Fairfax.

As a result, CanWest contributed 57.5 per cent of the purchase price but 
took only 15 per cent of the voting shares. It also held 42.5 per cent interest in 
the form of non-voting debentures that would pay an interest rate equivalent to 
Ten’s rate of profit (Edge, 2007). The Australian Broadcasting Authority, which 
recently had been conceived to replace the ABT, approved the arrangement in 
1992. According to Westfield (2000), however, the structure allowed CanWest to 
‘pull the wool over the eyes of the ABA’, with the result that the regulator was 
seen ‘as an easy touch’ from then on:

In any other industry a shareholding of this magnitude, whether it be voting 
or economic, would constitute clear control, but the fledgling Australian 
Broadcasting Authority later cleared CanWest of allegations that it controlled 
Ten, much to the amazement of the industry. (2000: 105)

Battling the ABA
While conforming to the letter of the law, CanWest Global’s arrangement stretched 
the limits of credulity. Australian media regulations also prohibited foreigners from 
exercising control over television broadcasters, yet the manager of CanWest’s 
Global Television station in Vancouver moved to Sydney in 1993 as CEO of 
Network Ten. A complaint by the network’s former director of programming 
that Canadians were running Ten’s operations soon came to the attention of the 
ABA. It began an investigation that continued for more than a year, generated 
950 pages of testimony, and subpoenaed 15,000 pages of documents (Levine, 
2002). Network Ten earnings soared under CanWest management due to cost-
cutting and programming changes, which saw the injection of cheap American 
programming, reaching $103 million in 1995. As a result, CanWest more than 
recouped its entire Network Ten investment through stock dividends and debenture 
payments in three years. As the ABA inquiry dragged on through most of 1995, 
Asper expressed defiance towards the broadcasting regulator. He appeared on a 
Nine Network business program to complain that Australia’s media ownership 
laws lacked consistency due to the removal of restrictions on foreign ownership 



49

No. 132 — August 2009 

of radio stations in 1992. ‘I can leave here as a non-Australian and buy a radio 
station in Sydney as a foreigner,’ he said. ‘Why can’t I buy a television station?’ 
(Sweetman, 1995) If the ABA forced it to sell its Ten debentures, Asper promised 
CanWest would expand into media sectors that were not so tightly regulated, 
mentioning cable television as a possibility. He also threatened to broadcast into 
Australia from the South Pacific:

From 1997 I can put a satellite up from Fiji. Whatever technology will 
permit, the laws can’t stop. It will be done. If I can reach every home in 
this country from Fiji, there’s no sense passing any laws about foreign 
ownership. (Cole, 1995) 

Soon CanWest was absolved by the ABA, whose report cleared the Canadians 
of exercising control over Network Ten (Australian Broadcasting Authority, 1995). 
Despite the vindication, Asper threatened to pull out of the country, as changes 
proposed to Australia’s media ownership laws by Liberal leader John Howard 
would allow no increase in foreign ownership. ‘It may well be if the government 
of Australia doesn’t want, for whatever reason, foreign ownership or foreign 
investment, or CanWest in particular,’ Asper told ABC Radio. ‘Well, obviously 
there are lots of places in the world where one can invest … And reluctantly but 
certainly we would divest our interests in Network Ten and employ our resources 
where they are welcome.’ (Lang, 1995) 

Not only did CanWest remain in Australia, however, it quietly increased its 
ownership of Network Ten. In late 1996, ABA officials noted that four of the 
network’s six minority shareholders had sold their Network Ten holdings to 
numbered companies based in Australia. Asper denied CanWest had increased its 
ownership of Ten. ‘CanWest has not bought any shares in Network Ten whatsoever,’ 
he told reporters (Australian, 19 December 1996). ABA investigators, however, 
found that the holding companies had bought the shares with money borrowed 
from a subsidiary of CanWest located in the Netherlands, and as a result CanWest 
was in a position to control 76 per cent of Ten. After a four-month investigation, 
the ABA ruled that CanWest was in breach of the law and gave the Canadians  
six months to sell the extra shares or face a $2 million fine (Australian Broadcasting 
Authority, 1997). A separate investigation by the FIRB also demanded divestiture, 
‘irrespective of price’ (Frith, 1997).

A 1996 change in government from Labor to a Liberal coalition led by Howard 
brought proposed changes to Australia’s cross-media ownership laws, but not 
on foreign ownership — changes which the new prime minister opposed. Non-
voting shares were also banned, meaning CanWest should have had to reduce its 
ownership of Ten to the 15 per cent limit allowed for foreigners. Asper flew to 
Canberra to lobby for an exemption from the new regulations. ‘You don’t change 
the ground rules retrospectively,’ he told reporters. ‘That is something that we 
civilised countries do not do.’ (Mathieson, 1997a) As recounted by Asper, his 
message to Treasurer Peter Costello was more succinct: ‘Let commerce rule, not 
the law.’ (Brewster, 1997a) The dispute threatened to turn into an international 
incident when the Canadian government warned Australia it would consider the 
demand for divestiture by CanWest a breach of international treaty obligations 



50

Media International Australia

(Davies, 1997). Asper took the dispute to the Federal Court, where his lawsuit 
was dismissed. He won a small victory, however, when the judge overruled the 
FIRB requirement that CanWest must sell at any price (Mathieson, 1997b). Still 
Asper pressed his case, appealing the ruling. ‘The man simply does not give up,’ 
marvelled The Australian of Asper’s ‘interminable game of snakes and ladders’ 
(Brewster, 1997b).

Finally a deal was struck in which, as part of a public listing for sale of 
Network Ten shares, CanWest’s debentures were exempted from the prohibition on 
non-voting shares. Broadcasting, foreign investment and stock market regulators 
had all ‘appeared powerless against Asper flouting the Australian law’, noted 
the Australian Financial Review (Ries, 1998). Ten’s share price soared, boosting 
CanWest’s five-year Network TEN investment 27 times over to A$1.4  billion 
(Brehl, 1998). ‘With the benefit of hindsight,’ noted Westfield (1998), ‘this was 
the bargain of the decade.’ By the time of Asper’s death in 2003, the ingenuity 
of his Network Ten acquisition had become clear, according to The Australian 
(9 October 2003):

It was a brilliant design, and many potential foreign buyers of media assets 
pleaded to be able to ‘do a CanWest’ to get around pesky foreign ownership 
limits. After two inquiries, the federal government put a stop to any further 
‘CanWests’. It remains a unique structure. 

Ownership rule changes
The Howard government’s proposed changes to cross-media ownership laws brought 
a decade-long revisiting of Australia’s media ownership regulations. Easing of the 
cross-ownership prohibition was opposed by many, who predicted such action 
would bring even higher ownership concentration if the media were not opened 
more widely to foreign ownership as well. CanWest’s ability to legally circumvent 
Australia’s foreign ownership limits was another reason advanced for abolishing 
them (Given, 2002). CanWest’s 1999 submission to the Productivity Commission 
criticised the limits as ‘outdated and unnecessary’, arguing that ‘foreigners have 
less reason to interfere in local domestic affairs because they are less likely to have 
a substantial range of other investments which could lead to the risk of conflicts 
of interest’ (Productivity Commission, 2000: 324). Noting a consensus among the 
commercial networks, the Productivity Commission’s report the following year 
urged lifting of both cross-media and foreign-ownership restrictions:

Restrictions on foreign investment and control restrict the options open to 
Australian media businesses. Australia is a small market within which to 
attract the sorts of interests who have the capital, skills and content rights 
to operate a large scale media business. Removing the foreign investment 
constraints opens up the capital market for television, and improves access to 
technology and managerial know how. (Productivity Commission, 2000: 334)

The debate over cross-media ownership in Australia was finally resolved in 
2006 with the relaxation of the 1987 prohibition to allow cross-media ownership 



51

No. 132 — August 2009 

in two of three media — newspapers, radio and television — subject to a 
‘diversity’ test. The political quid pro quo, however, was lifting of the country’s 
restrictions on foreign ownership of media as well. After the changes were quickly 
‘rubber-stamped’ (Beecher, 2007: 9), a series of multi-billion-dollar transactions 
transformed the Australian media. Unexpectedly, none of those deals included 
CanWest selling its majority ownership in Network Ten to a domestic newspaper 
company. The lifting of foreign ownership restrictions allowed the company to 
formalise its control over the network by converting its debentures into voting 
shares, which it did (Trichur, 2007).

After Australia
In the mid-1990s, Black and Asper turned their attention back to their native 
Canada, where their experiences would be similar to those in Australia. Black 
at first appeared to succeed, but in the end failed spectacularly. Asper steadily 
worked media ownership regulations to his advantage, and in the end much of 
Canadian media, including Black’s former holdings, belonged to CanWest (Edge, 
2007). Black used the proceeds from his sale of Fairfax shares in 1996 to aid 
in finally taking over Canada’s largest newspaper chain, Southam Inc., which 
he had long coveted. After only a few years, however, he sold it to Asper after 
renouncing his Canadian citizenship to take a seat in the UK House of Lords. 
Hollinger International, which by the late 1990s ranked as the world’s third-largest 
newspaper chain (after News Corp. and the US chain Gannett), began to implode 
in 2003. Minority shareholders complained that asset sales, such as that of Southam 
to CanWest Global, unfairly enriched company insiders like Black because they 
included lucrative ‘non-compete’ agreements with the executives personally instead 
of with the company. Black resigned under pressure and an investigation counted 
more than US$400 million that he and others had allegedly appropriated between 
1997 and 2003, or more than 95 per cent of Hollinger International’s adjusted net 
income during that period (Edge, 2007). Black was convicted in Chicago on four 
counts of fraud and obstruction of justice in 2007, for which he was sentenced 
to six and a half years in a Florida prison (Arango, 2007).

Asper died in 2003 and left CanWest Global Communications to his three 
adult children, who were all trained as lawyers at his insistence. They saw its 
future in international markets and thus decided against selling their majority 
ownership of Network Ten in 2007 despite an earnings downgrade due to growing 
concern over the economy (Shoebridge, 2008). They also launched a challenge to 
Canada’s foreign media ownership laws in 2007, partnering with US investment 
bank Goldman Sachs to buy 13 cable television channels. The Americans put up 
64 per cent of the C$2.3 billion purchase price, a level well in excess of Canada’s 
foreign ownership limits in television, which directly and indirectly (through a 
holding company) were supposed to total 46.7  per cent. These two decisions 
may contain the seeds of CanWest Global’s demise, as the 2008 financial crash 
dropped advertising revenues sharply and the highly leveraged company became 
increasingly pressed to service its heavy debt load. 



52

Media International Australia

Conclusions
Black and Asper experienced markedly different outcomes from their respective 
challenges to Australia’s media ownership regulations, perhaps as a result of their 
differing methods. Black engaged in political manipulation, while Asper instead 
shrewdly manipulated the country’s ownership regulations. According to Flew 
(2001), a neo-liberal phase in Australian policy discourse began in 1992, with 
the result being the opening up of the broadcasting market at the expense of the 
public interest. Due to its short-term economic problems, Australia was perhaps 
ripe for the deregulation the Canadians urged, which was ultimately enshrined in 
the country’s 2006 rewriting of media ownership limits. The activism of Black 
and Asper was undoubtedly instrumental in this change, as their strategy proved 
a ‘slippery slope’ episode in the history of Australian public policy. Irony is to 
be found, however, in Black’s 2008 incarceration and in the ongoing financial 
deterioration of CanWest Global due to questionable dealings in other countries 
that ran them afoul of legal and economic forces, respectively. 

References

Arango, T. 2007, ‘Black Given Prison Term Over Fraud’, New York Times, 11 December.
The Australian 2003, ‘Asper: A Life of Sharp Contrasts’, 9 October.
—— 1996, ‘CanWest Bullish on Float of Ten’, 19 December.
Australian Broadcasting Authority 1995, Investigation into Control: CanWest Global Communications 

Corporation/The Ten Group Ltd, Australian Broadcasting Authority, Sydney.
—— 1997, Investigation into Control: CanWest Global Communications Corporation/The Ten Group 

Ltd Second Investigation, Australian Broadcasting Authority, Sydney.
Beecher, E. 2007, ‘Crumbling Pillars?’ Media International Australia, no. 122, pp. 9–11.
Black, C. 1993, A Life in Progress, Key Porter, Toronto.
Bowman, D. 1988, The Captive Press, Penguin, Ringwood.
Brehl, R. 1998, ‘CanWest Strikes Gold with Australian Investment’, Globe and Mail, 4 April.
Brewster, D. 1997a, ‘Right to Sack Board Does Not an Owner Make, Asper Claims’, The Australian, 

18 July.
—— 1997b, ‘Next Move in CanWest Snakes and Ladders’, The Australian, 2 September.
Brown, A. 1993, ‘Newspaper Ownership in Australia’, Journal of Media Economics, vol. 6, 

no. 3, pp. 49–64. 
Clausen, L. 1994, ‘Hawke Spy Offer Claim’, Courier-Mail, 22 April.
Cole, M. 1995, ‘Canadian TV Threat to Beam from Fiji’, Courier-Mail, 6 November. 
—— 1994, ‘Insults Fly in Black-Hawke Stoush’, Courier-Mail, 25 April.
Comrie, M. and Fountaine, S. 2005, ‘Retrieving Public Service Broadcasting: Treading a Fine Line 

at TVNZ’, Media, Culture & Society, vol. 21, no. 1, pp. 101–18.
Courier-Mail (Brisbane) 1994, ‘Black Distorts Truth: Hawke’, 12 April.
Dalglish, B. 1996, ‘Black Sells Fairfax Stake’, Toronto Sun, 17 December.
Davies, A. 1997, ‘Canada Weighs in to Help TV Mogul’, Sydney Morning Herald, 28 May.
Edge, M. 2007, Asper Nation: Canada’s Most Dangerous Media Company, New Star Books, Vancouver.
Flew, T. 2001, ‘Broadcasting and the Social Contract’, in M. Raboy (ed.), Global Media Policy in 

the New Millennium, University of Luton Press, Luton.
Fraser, M. 1999, Free for All: The Struggle for Dominance on the Digital Frontier, Stoddart, Toronto.
Frith, B. 1997, ‘Conflicting Views Put Asper at Sixes and Sevens on Ten’, The Australian, 22 May.
Giddens, A. 2000, Runaway World: How Globalization is Reshaping Our Lives, Routledge, London.
Given, J. 2002, ‘Foreign Ownership of Media and Telecommunications: An Australian Story’, Media 

& Arts Law Review, vol. 7, no. 4, pp. 253–72.



53

No. 132 — August 2009 

Gray, L. 1990, ‘Foreign Ownership of Broadcasting: Will the Real Limitation Please Stand Up?’, 
Communications Law Bulletin, vol. 10, no. 1, pp. 3–5.

Griffen-Foley, B. 2002, ‘The Fairfax, Murdoch and Packer Dynasties in Twentieth-century Australia’, 
Media History, vol. 8, no. 1, pp. 89–102.

Grover, E.O. and Webb, M.E. 1916, The Folk-lore Readers, Atkinson, Mentzer & Grover, Chicago.
Hitchens, L. 2006, Broadcasting Pluralism and Diversity: A Comparative Study of Policy and 

Regulation, Hart, Oxford. 
Hollifield, C.A. 1999, ‘Effects of Foreign Ownership on Media Content: Thomson Papers’ coverage 

of Quebec Independence Vote’, Newspaper Research Journal, vol. 20, no. 1, pp. 65–82.
Horwitz, R. 1989, The Irony of Regulatory Reform: The Deregulation of American Telecommunications, 

Oxford University Press, New York.
Lang, R. 1995, ‘Ten’s Owner in Threat to Pull Out’, Herald Sun, 7 December.
Levine, A. 2002, From Winnipeg to the World: The CanWest Global Story, CanWest Global 

Communications, Winnipeg, Canada.
Mathieson, C. 1997a, ‘Mixed Signals’, The Australian, 26 May.
—— 1997b, ‘CanWest Loses Court Appeal on Ten Stake’, Weekend Australian, 9 August.
Olsen, S. 1994, ‘Banker Slams Media Tycoon on PM Claims’, Courier-Mail, 12 February.
Productivity Commission 2000, Broadcasting Inquiry Report, Productivity Commission, Melbourne.
Raethel, S. 1994, ‘Black Mark Against PM: Report Hits Link’, Courier-Mail, 10 June.
Ries, I. 1998, ‘Izzy Turns Defeat into Victory’, Australian Financial Review, 26 February.
Rizzo, M.J. and Whitman, D.G. 2003, The Camel’s Nose is in the Tent: Rules, Theories, and 

Slippery Slopes’, UCLA Law Review, vol. 51, no. 2, pp. 539–92.
Ryan, C. and Burge, G. 1992, Corporate Cannibals: The Taking of Fairfax, William Heinemann, 

Melbourne.
Senate 1994, Percentage Players: The 1991 and 1993 Fairfax Ownership Decisions, Commonwealth 

of Australia, Canberra.
Shoebridge, N. 2008, ‘Happy CanWest Waits for Bounce’, Australian Financial Review, 27 June.
Siklos, R. 1996, Shades of Black: Conrad Black and the World’s Fastest Growing Press Empire, 

Minerva, Toronto.
Sweetman, K. 1995, ‘Canadian TV Boss Sees “No Sense” in Our Media Laws’, Adelaide Advertiser, 

6 November.
Symons, W.C., et al. 1991, ‘Conrad Black Likes a Good Fight — and He’s Getting One’, Business 

Week, no. 3242, p.  118. 
Taylor, P. 1993, ‘Third Service, Third Network: The CanWest Global System’, Canadian Journal 

of Communication, vol. 18, no. 4, pp. 469–77.
Trichur, R. 2007, ‘CanWest Seeks Majority Stake in Australia’s Ten’, Toronto Star, 19 June. 
Wainsbord, S. and Morris, N. 2001, ‘Rethinking Globalization and State Power’, in S. Wainsbord 

and N. Morris (eds), Media and Globalization: Why the State Matters, Rowman & Littlefield, 
Lanham, MD.

Westfield, M. 1998, ‘Coup of the Decade Goes to CanWest’s One-off Ten Deal’, The Australian, 
28 January.

—— 2000, The Gatekeepers: The Global Media Battle to Control Australia’s Pay TV, Pluto Press, 
Sydney.

Zajacz, R. 2004, ‘Liberating American Communications: Foreign Ownership Regulations from the 
Radio Act of 1912 to the Radio Act of 1927’, Journal of Broadcasting & Electronic Media, 
vol. 48, no. 2, pp. 157–78.

Marc Edge is an Associate Professor in the Department of Mass Communication at Sam Houston 
State University in Huntsville, Texas, USA. Following a 20-year career as a newspaper journalist in 
Canada, he completed a PhD in Mass Communication at Ohio University in 2001. He is the author of 
three books, including Pacific Press: The Unauthorized Story of Vancouver’s Newspaper Monopoly 
(2001) and Asper Nation: Canada’s Most Dangerous Media Company (2007).


