
     
 
 
 

 
Convergence and the “Black News Hole”: 

 
Canadian Newspaper Coverage 

 
of the 2003 Lincoln Report 

 
 
 
 
 
 

Marc Edge 
Visiting Assistant Professor 

Department of Communication  
The University of Texas at Arlington 

 (817) 272-5731; mail@marcedge.com 
 

 
 
 

A PAPER PRESENTED TO THE CANADIAN COMMUNICATION ASSOCIATION, 
LONDON, ONTARIO, JUNE 2-4, 2005 



Convergence and the “Black News Hole” 

 1

ABSTRACT 
 
 

Canada has historically had highly-concentrated press ownership, but in 2000 
cross-media convergence also became a factor, as the two largest privately-
owned television networks made major newspaper acquisitions. This paper 
examines daily newspaper coverage of a 2003 report on broadcasting that 
included a call for a moratorium on new licences for broadcasters that also own 
newspapers. Anecdotal observations of press critics that newspaper coverage of 
the report fell into a “Black News Hole” are confirmed. 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



Convergence and the “Black News Hole” 

 2

 Introduction 
 

 In mid-2003, after two years of study and public hearings across Canada, the standing 
Heritage Committee of the House of Commons issued an 872-page report described by one 
communication scholar as “the most comprehensive review of Canadian broadcasting in 20 
years.”1 Titled Our Cultural Sovereignty: The Second Century Of Canadian Broadcasting, the 
report made 97 recommendations for addressing concerns that had been widely expressed in 
Canada since a series of media mergers in 2000 saw the two largest privately-owned television 
networks partnered with some of the country’s largest daily newspapers. Specifically, the 
committee chaired by Member of Parliament Clifford Lincoln called for an immediate 
moratorium on new broadcast licenses for companies that also own newspapers pending a 
government review of the issue, saying “the danger is that too much power can fall into too few 
hands and it is power without accountability.”2 A firm government policy on the issue of media 
cross-ownership was badly needed and should be in place by June 2004, the report 
recommended. “The potential problems with cross-media ownership are sufficiently severe that 
the time has come for the federal government to issue a clear and unequivocal policy on this 
matter.”3 Restrictions on foreign ownership, which some industry advocates had argued should 
be lifted, were instead recommended to be maintained in order to better preserve Canada’s 
cultural sovereignty. The report also urged increased funding for the publicly-owned Canadian 
Broadcasting Corporation, for the same reason.  
 But despite the obvious amount of government resources that went into producing the 
report, if not the importance of the issues it addressed, media coverage of the Lincoln Report 
and its recommendations was “sparse,” according to media critics. Toronto Star columnist 



Convergence and the “Black News Hole” 

 3

Antonia Zerbisias concluded from the paucity of press coverage that it “virtually fell into a 
black news hole.”  

You'd think that, when five pounds of government reportage about broadcasting 
in this corporately merged and converged Canada hit all the desks in Media 
Land, the thud would be deafening. Instead, the mediaocracy has been strangely 
silent. Or, maybe not so strangely. . . . These are not proposals that some media 
barons wanted to see. To them the CBC is competition, unfairly aided and 
abetted by a billion bucks or so of government funding every year. Some media 
chiefs would like to sell out to foreigners in order to boost their stock value. And 
none wants to see limits placed on their growth, even if that growth is against 
the public interest in a democracy that depends on a diverse marketplace of 
ideas.4  
 

 The federal government’s response to the report, which was mandated by law to be 
delivered within six months, elicited little more press coverage when it came in November. The 
first paragraphs of the eleven-page response cautioned the industry not to expect much action, 
and in the absence of hard news to report, press reports were similarly muted. “Many of the 
issues addressed by the Standing Committee are complex and interrelated,” stated the 
government’s response. “Accordingly, many of its 97 recommendations call for further 
analysis, examination and policy development before any decisions are taken.”5 The lack of 
government support for the Lincoln committee’s recommendations was described as 
“appalling” by a spokesman for the advocacy group Our Public Airwaves. “They're not 
prepared to commit even in principle,” complained executive director Arthur Lewis.6 
 As a result of the scarcity of publicity attracted by the Lincoln Report, the industry 
journal Playback in early 2004 labeled it the “under-reported” report. “Sank like a cinder block. 
Gone the way of the dodo. Fell off the radar. These are the phrases that spring to mind when 
one thinks of the Lincoln report.”7 Public broadcasting advocates complained that the seven 
months since its release had seen the report “unfairly buried” and “shouted down by big 
media,” according to Playback.    



Convergence and the “Black News Hole” 

 4

The report made no splash, eliciting only a lukewarm formal response from 
Ottawa and little mainstream media attention, leading some to suggest that 
maybe – just maybe – the whole thing had been willfully ignored by this 
country's biggest congloms, CanWest Global and BCE, which would prefer to 
see ownership laws relaxed and the CBC cut down.8 
 

 The scant press coverage the Lincoln report received was evidence to some Canadians 
of a conspiracy of silence in their highly-concentrated and now converged media. Others 
pointed to alternative, less Machiavellian explanations. This paper examines coverage of the 
Lincoln report in major Canadian daily newspapers, compares the situation surrounding it with 
an analogous scenario playing itself out in the U.S., and analyses media conspiracy theories and 
alternative explanations for plausibility. 
Background 
   Canada saw a series of corporate mergers in 2000 that changed the media landscape as 
firms sought to catch the wave of cross-media “convergence” that began building with the 
marriage early that year in the U.S. between AOL and Time Warner. “Cross-ownership” of 
outlets in different media by the same company, as convergence was called then, had been 
banned in Canada by Order in Council following the 1981 report of the Royal Commission on 
Newspapers, but the prohibition had been allowed to lapse in 1985 after control of the federal 
government passed from the Liberal Party to the Conservatives.9 A proposed Canada 
Newspaper Act that would have limited the size of newspaper chains and addressed the cross-
ownership issue similarly died on the order paper with the change of government. 
 The first move toward a major media acquisition in Canada came in February 2000 
when telecom giant Bell Canada Enterprises (BCE) made a $2.3-billion takeover bid for CTV, 
one of the country’s two major privately-owned broadcast television networks. The bid was 
accepted by CTV shareholders the following month after BCE sweetened its offer slightly, and 



Convergence and the “Black News Hole” 

 5

the Canadian Radio-television and Telecommunications Commission (CRTC) approved the 
creation of a trust to hold the shares until the federal regulator approved the deal.10 In July, 
Canada’s other major private television network, CanWest Global Communications, which also 
owned television stations in Ireland, New Zealand, and Australia, trumped BCE’s purchase of 
CTV with a $3.5-billion deal to buy the Southam newspaper chain of 13 metropolitan dailies 
and 130 smaller titles from Conrad Black’s Hollinger Inc. The oldest chain of dailies across 
Canada had been founded in the 19th Century by printer William Southam, but family control of 
the newspapers had declined since the early 1980s until it was gradually taken over by 
Hollinger in the mid-1990s.11 The purchase by CanWest also included the National Post that 
Black had founded in 1998 as a daily distributed across Canada on the strength of Southam’s 
nationwide resources. Acquisition of major dailies in many of the same cities where CanWest 
already owned television stations gave it considerable multimedia leverage, which it declared 
its intention to exploit by combining newsgathering resources across media. In Vancouver on 
Canada’s west coast, for example, it suddenly owned both daily newspapers, most of the 
community press, and the two largest private television stations as a result of its purchase 
earlier that year of market-leading BCTV.12  By combining newsgathering operations between 
its television outlets and its newly-acquired newspapers across the country, CanWest estimated 
it could save $100 million in costs annually.13  
 In September, BCE went CanWest one better by partnering with Thomson’s Globe and 
Mail newspaper to create a new a $4-billion entity called Bell Globemedia. This created a 
multimedia partnership between BCE, the CTV network and the 156-year-old Globe and Mail, 
which had expanded in the early 1980s from its base as a Toronto daily through satellite 
distribution into the country’s first nationally-distributed daily.  The partnership was announced 



Convergence and the “Black News Hole” 

 6

shortly before the CRTC was to hold hearings into the previously-announced takeover of CTV 
by BCE, thus convergence became an even hotter topic of discussion at the hearings. But Ken 
Thomson, the second hereditary Lord Thomson of Fleet and Canada’s richest man, had taken 
only a minority position in the new Bell Globemedia, holding just 29.9 percent ownership. This 
prevented direct CRTC scrutiny of his involvement in the new enterprise for the moment, as 
only transactions exceeding 30 percent ownership of broadcasting companies required prior 
CRTC approval.14  
 The prize for the largest Canadian media transaction in 2000, however, went not to BCE 
or CanWest Global but instead to Quebecor, which controlled almost half the daily newspaper 
circulation in the province of Quebec and had recently expanded nation-wide by taking over the 
Toronto Sun chain of 15 English-language dailies and more than 100 community newspapers 
across Canada. In a seven-month takeover battle, Quebecor outbid Rogers Communications, 
which until 2000 was the country’s largest media company with interests in cable television 
and magazine publishing, for Quebec cable giant Groupe Videotron.15 The $5.4-billion 
takeover included the province’s largest television network, TVA, which put Quebecor in the 
convergence game as a major player hot on the heels of CanWest and BCE.  
 The tectonic shifts in the Canadian media landscape seen in 2000 left Bell Globemedia 
as by far the largest media firm in the country, pending regulatory approval. CanWest Global 
ranked a solid second with its acquisition of the Southam newspaper chain, followed by 
Quebecor. (See Table 1)         
 Table 1 – Largest media firms in Canada16 
                              Revenue (millions) 
                                       2003        2002           Operations 
Bell Globemedia 2,734 2,176 Telecoms, CTV network, Globe and Mail  
CanWest Global 1,897 1,821 Global TV network, Southam newspapers 
Quebecor 1,217 1,173 TVA television, Sun newspaper chain 



Convergence and the “Black News Hole” 

 7

Torstar   894    832 Toronto Star, CityMedia newspaper chain 
Rogers   845    785 Cable TV, radio, magazines 
 

Regulatory approval 
 Approval by the CRTC of BCE’s takeover of CTV was smoothed by a $230-million 
“Public Benefits” package, as required by the federal regulator since the late 1980s. To ensure 
that a portion of the proceeds from corporate takeovers of media companies goes toward 
worthwhile media projects, the CRTC requires acquiring companies to devote 10 percent of the 
purchase price to Public Benefits, which usually take the form of direct programming 
initiatives. Public Benefits money from media takeovers has also been increasingly finding its 
way into the halls of academia, however, in what some scholars have described as “greenmail” 
endowments.17 As part of the mammoth BCE deal, a number of scholarly benefits were 
disbursed, including $2.5 million for an endowed chair in media convergence at Ryerson 
University in Toronto.18 BCE also provided another $3.5 million to fund a Canadian Media 
Research Consortium set up between several universities, including Ryerson, York, and the 
University of British Columbia, with a mandate to “focus on the development of Canadian data 
for use in media planning.”19 Revelations in the press about a letter-writing campaign to the 
CRTC by faculty members from these institutions in support of BCE’s takeover of CTV led the 
advocacy group Canadian Journalism Foundation to sever its association with the CMRC in 
2001.20  
 In issuing its approval of the CTV takeover in December 2000, the CRTC required BCE 
to publish a “code of conduct” aimed at protecting consumers by prohibiting “anti-competitive 
behavior.”21 The issue of convergence between television and newspaper newsgathering 
operations would be decided at hearings the following spring, when the broadcasting licences 



Convergence and the “Black News Hole” 

 8

of both CTV and CanWest Global were up for renewal. In March, however, Quebecor 
volunteered just such a code of conduct in applying for CRTC approval to take over TVA.22 
The six-page code, which could only be changed with CRTC approval, not only promised that 
Quebecor’s print and broadcast journalists would not work together, but that they “shall at no 
time transmit, receive, exchange or discuss information by phone, fax, Internet or other 
technology.”23 The code was similar to that instituted in 1997 when Quebecor took over the 
smaller Quebec television network TQS, which it was required to divest upon acquiring TVA. 
The CRTC in July made adherence to the code of conduct a condition of approving the 
takeover of TVA by Quebecor, while also requiring a Public Benefits package of $48.9 
million.24 The figure reflected 10 percent of the valuation the CRTC put on the TVA portion of 
Quebecor’s purchase, and was considerably higher than the $35 million Quebecor had been 
offering. 
 When the CRTC convened hearings in April into the licence renewal applications for 31 
CTV and 19 CanWest television stations, both networks balked at keeping their print and 
broadcast news operations completely separate, as Quebecor had pledged to do. They agreed to 
maintain separate management structures for print and broadcast, but stopped short of 
accepting a binding “code” of separation as a condition of licence renewal. They pledged only 
to append a one-page “Statement of Principles and Practices” to their renewed broadcasting 
licence as a voluntary “commitment” and insisted that they should “self-police” their own 
operations, which would not be subject to CRTC scrutiny. Yet in presenting a united front to 
the CRTC, as the Toronto Star pointed out, “both drafted their own codes for maintaining 
separate ‘news management structures,’ although they did that drafting in concert with one 
another.”25  



Convergence and the “Black News Hole” 

 9

 The networks were supported by several academics in their refusal to enact a code of 
conduct ensuring a “firewall” between their print and broadcast news operations. Before the 
licence renewal hearings began, Donna Logan, director of the Graduate School of Journalism at 
UBC in Vancouver, called a required code of conduct “draconian and excessive.”26  In 
testimony at the hearings, Fred Fletcher, chair of Communication and Culture program at York 
University in Toronto, testified that convergence between print and broadcast outlets would 
provide the “potential for greater journalistic competition.”27  Logan told the CRTC that cross-
ownership would mean that more resources could be pumped into investigative journalism by 
multimedia owners.  

One of the things that has always disturbed me about journalism in Canada is 
that there were too many reporters chasing so few stories. . . . Converged 
journalism offers an opportunity to break out of that mould by freeing up 
reporters to do stories that are not being done and are vital to democratic 
discourse.28 

 
 CanWest Global executives also threatened during the licence renewal hearings to 
launch a constitutional legal challenge if the CRTC imposed a binding code of conduct on its 
print and broadcast news operations. In August, the broadcasting licences of the networks were 
renewed for the regular seven-year term by the CRTC without the imposition of restrictions 
beyond what had been volunteered by CanWest and CTV.29 The decision was criticized by the 
Brussels-based International Federation of Journalists, which stated it was “very, very worried” 

that the moves toward convergence of media would lead to a lowered quality of news.30 But 
CTV president Trina McQueen called the CRTC’s ruling “one of the best things that has ever 
happened to Canadian journalism.”31 Due to the combined newsgathering resources of her 
television network and the Globe and Mail, McQueen added that international reporting and 



Convergence and the “Black News Hole” 

 10

investigative journalism would be strengthened and thus there would soon be a “bigger pot of 
information.”32 
Subsequent events 
 In December 2001, CanWest announced that thrice-weekly editorials for all its 
newspapers would be written at head office in Winnipeg, contrary to the long-standing 
Southam policy of local editorial independence, prompting reporters at its Montreal Gazette to 
withdraw their bylines for two days in protest.33 The following week, 70 Gazette journalists 
signed a petition against what they called “an attempt to centralize opinion to serve the 
corporate interests of CanWest.” They also created a website to publicize what they claimed 
was interference in the newspaper’s content from members of the Asper family that owns 
CanWest Global, making coverage more favorable to the federal Liberal party and the state of 
Israel, both of which the Aspers are strong supporters. But the protest died down after CanWest 
reportedly threatened journalists in an internal memo with “sanctions, including suspension or 
termination” if they persisted.34 “The slightest misstep, the memo warned – even ‘gossiping’ – 
could lead to dismissal,” reported the Toronto Star.35  Company executive David Asper 
addressed what he called “the bleeding hearts of the journalist community” in a speech that was 
reprinted in CanWest newspapers. “It's the end of the world as they know it,” he said, 
paraphrasing a hit song by the rock band R.E.M., “and I feel fine.”36 
 The controversy grew in 2002 after long-time Halifax Daily News columnist Stephen 
Kimber in Atlantic Canada quit in January because he said his columns had been changed “to 
match the owner's point of view.” The newspaper’s editor then resigned after admitting 
interference from CanWest headquarters in Winnipeg in Daily News content.37 The Columbia 
Journalism Review reported that in addition to imposing national editorials, one such CanWest 



Convergence and the “Black News Hole” 

 11

column –  arguing that Canada should back Israel no matter how it responds to Palestinian 
suicide bombings, “without the usual handwringing criticism about ‘excessive force’” – even 
came with a no-rebuttal order. “Papers in the Southam chain were told to carry neither columns 
nor letters to the editor taking issue with that editorial, according to journalists at two Southam 
papers, who said the order came via a conference call.”38  
 In February, CanWest chairman and patriarch Israel “Izzy” Asper wrote a column 
criticizing the CBC as “an anachronism and a waste of public funds,” as well as a “huge 
bureaucracy” of “overpaid, underworked CBC head office executives who are living well off 
the taxpayers of Canada.”39 While Asper had long opposed the very concept of a public 
broadcaster, which provided much of CanWest’s competition for television viewers, observers 
noted that his campaign had been stepped up a notch since acquisition of the Southam dailies.40 
Criticism of the CBC became a regular feature in CanWest’s newly-acquired newspapers, 
including charges of pro-Palestinian bias in news coverage.41 Soon the Aspers began 
demanding that the CBC drop revenue-attracting programming such as sports and local news 
that could just as well be covered by private broadcasters and focus instead on money-losing 
culture and drama productions.42 
 In March, reporters at the Regina Leader-Post also went on byline strike after they 
claimed a story quoting a speech at the local journalism school about CanWest’s national 
editorial policy was re-written to remove a reference to censorship.43 In June, 40 former 
Southam executives took out a full-page advertisement in newspapers not owned by CanWest 
(the ads were refused by the former Southam dailies), criticizing the company’s national 
editorial policy and calling on the federal government to enact measures to ensure local 
editorial independence if it was not restored.44 Then the simmering controversy ignited into a 



Convergence and the “Black News Hole” 

 12

firestorm later that month when Russell Mills, the long-time publisher of the Ottawa Citizen in 
the nation’s capital, was fired by CanWest Global after the Citizen called for the resignation of 
Liberal Prime Minister Jean Chretien as a result of a growing patronage scandal. After 
opposition politicians renewed calls for an inquiry into the press in Canada, the Vienna-based 
International Press Institute called the Mills firing “an attack on press freedom by an unholy 
coalition between politics and big business.”45 Televised debates in Parliament were dominated 
for days by accusations that Chretien had ordered the firing personally.46  
 In September, CanWest quietly abandoned its policy of imposing national editorials on 
its newspapers, to the skepticism of some who warned that Asper family bias would remain in 
place.47 In January 2003, the Globe and Mail reported what it described as “this country's most 
aggressive attempt to centralize editorial operations across a newspaper chain” when it revealed 
an internal CanWest memo setting out plans for a centralized news desk at company 
headquarters in Winnipeg to co-ordinate news coverage of the former Southam dailies across 
Canada.48 The following month, Senator Joan Fraser, who had been editor of the Montreal 
Gazette when Conrad Black took over Southam almost a decade earlier, announced that the 
Committee on Transport and Communications she chaired would hold public hearings on 
media ownership starting in the spring.49  
The Lincoln Committee 
 On the parliamentary side of the Canadian government, Heritage Minister Sheila Copps 
had asked Lincoln, in his capacity as chairman of the House of Commons heritage committee, 
to investigate concentration of press ownership as early as 1999, after Hollinger threatened to 
pull its newly-acquired Southam newspapers out of the nationwide news co-operative, The 
Canadian Press, threatening its survival.50 She also bruited the idea of an inquiry into media 



Convergence and the “Black News Hole” 

 13

ownership amidst the multimedia deals of 2000, but a heritage committee investigation did not 
start to take shape until the end of February 2001. Under Lincoln’s direction, it was incarnated 
to hold hearings into the future of the broadcasting system in Canada and issue a report by the 
end of 2001.51 But the following month, Asper family influence over the political coverage of 
Southam newspapers became evident to the point that opposition MPs began demanding an  
inquiry into press ownership as well. In advance of the CRTC hearings into CanWest’s 
convergence with the Southam newspaper chain, David Asper wrote a column carried chain-
wide that described as “remarkably unfair” press coverage of the patronage scandal 
surrounding the prime minister, adding it had “crossed a line that delineates solid investigative 
reporting from adjective-driven innuendo.”52  
 All three federal opposition parties combined to demand an inquiry into concentration 
of media ownership in Canada, suggesting that the Aspers, who are long-time Liberal 
supporters and donors, were trying to curry favor because Global’s television licences were up 
for renewal.53 Copps responded by first promising a separate “blue-ribbon panel” of experts to 
study the impact of increased media ownership concentration in Canada.54 But within days she 
reversed herself and announced that media ownership would instead also be studied by the 
Lincoln Committee, along with broadcasting policy, with a report expected in 2002.55 “Ours is 
not a race against convergence,” Lincoln said the following week in unveiling the expanded 
terms of reference of his non-binding review. “We’re going to lose that race. . . . We’ve got to 
find out what the impact is. We're starting from scratch, without any preconceived notions.”56  
Televised hearings were held across Canada in the spring of 2002, with a report promised by 
mid-December. Meanwhile, the planned Senate hearings into media ownership, chaired by 
Senator Joan Fraser, were adjourned to avoid “complete confusion,” according to Lincoln.57   



Convergence and the “Black News Hole” 

 14

 The Lincoln Committee did not issue its report until mid-June 2003, more than two 
years after its inception. Reports began to leak out earlier that spring about a split between 
committee members from the left-wing New Democratic Party, the right-wing Canadian 
Alliance, and even government MPs. The National Post reported on June 6 that the committee 
had “been unable to achieve consensus, with even the Liberal vice-chairman of the committee 
saying yesterday he will provide his own recommendations separately from the report.”58 The 
Post also scooped the report’s conclusions by reporting on the eve of its release not only the 
recommendations it would make, but also that Alliance party members of the committee would 
issue their own dissenting report calling for “greater openness to foreign ownership and less 
stringent Canadian content regulations.”59 The neo-conservative national daily enjoyed two 
days of leaked coverage of the report and the heritage committee’s internal politics before the 
report’s official release on June 11.  

The Canadian Alliance, Bloc Quebecois and even the Liberal vice-chairman of 
the committee are filing separate opinions disagreeing with or amplifying parts 
of the report, which includes in its title the words “Cultural Sovereignty.” The 
fact that Wendy Lill, the nationalist NDP member of the committee, is not filing 
a dissent is as telling about the report's philosophical direction as the title.60 
 

 Coverage of the report’s official release, its conclusions and recommendations, 
as well as the subsequent reaction to it, must be considered in light of the circumstances 
surrounding it, from its halting inception to its leaked release. 
Newspaper Coverage 
 Press critics were correct in pointing to the paucity of daily newspaper coverage the 
Lincoln Report attracted. In some dailies, coverage of the report and its recommendations was 
comprehensive. In others, however, it was virtually non-existent. In at least one major daily, it 
was literally non-existent. In dailies on opposite ends of the political spectrum, significant 



Convergence and the “Black News Hole” 

 15

qualitative differences in framing of the recommendations of the Lincoln Report were also 
detected, which may help to explain the report’s lack of press coverage. Database searches of 
Canadian newspaper coverage of the report’s June 11, 2003 release were conducted for this 
study. By combining use of the databases Factiva and Proquest’s Canadian Newsstand, the 
coverage of most of the largest-circulation daily newspapers in Canada was examined. 
Following is a listing of the English-language daily newspapers with a Friday circulation 
greater than 50,000. (The Lincoln Report was released on a Thursday.) However, no stories 
appeared in the archived editions of either the Edmonton Journal or the Montreal Gazette. On 
querying or examining those dailies directly, however, it was discovered that the Edmonton 
Journal did indeed carry a news item, but on recourse to the Canadian Newsstand database, 
that page was found not to have been captured. 
 Table 2 –  Canadian English-Language Daily Newspapers 
 
Title       Region  Owner        Circulation 
Toronto Star Ontario Torstar 440,654 
Globe and Mail National Bell Globemedia 314,178 
National Post National CanWest Global 246,504 
Vancouver Sun British Columbia CanWest Global 212,724 
Toronto Sun* Ontario Quebecor 208,429 
Vancouver Province* British Columbia CanWest Global 159,963 
Edmonton Journal Alberta CanWest Global 151,718 
Montreal Gazette Quebec CanWest Global 143,595 
Calgary Herald Alberta CanWest Global 143,210 
Ottawa Citizen Ontario CanWest Global 137,474 
Winnipeg Free Press Manitoba Canadian Newsp. 119,117 
Hamilton Spectator Ontario Torstar 105,765 
Halifax Chronicle-Herald Nova Scotia Independent   93,015 
London Free Press Ontario Quebecor   92,213 
Victoria Times Colonist British Columbia CanWest Global   78,110 
Windsor Star Ontario CanWest Global   74,686 
Edmonton Sun* Alberta Quebecor   70,984 
Calgary Sun* Alberta Quebecor   65,988 
Kitchener-Waterloo Record Ontario Torstar   65,879 
Saskatoon StarPhoenix  Saskatchewan CanWest Global   62,915 



Convergence and the “Black News Hole” 

 16

Regina Leader-Post  Saskatchewan CanWest Global   57,578 
Ottawa Sun* Ontario Quebecor   50,883 
                                  * tabloid    
Source: Canadian Newspaper Association http://www.cna-acj.ca/ 
 
 Newspapers of the Quebecor chain are not archived electronically in any of the 
databases searched by the author, nor are those of the independent Halifax Chronicle-Herald. 
As a result, coverage of the Lincoln Report’s release could only be obtained for fifteen of the 
22 dailies listed. However, these fifteen did include eleven of the top twelve newspapers, as 
measured by circulation. Results of the database searches follow, listed in order of newspaper 
size by circulation, including the number of words devoted to the story, its page placement, 
headline, and source. 
  Table 3 –  Newspaper Coverage of the Lincoln Report 
Rank Newspaper Words Page Headline Source 
  1 Toronto Star   966  A4 Cross-ownership under attack Staff 
  2 Globe and Mail   630  A4 Broadcast review proposes 

overhaul  
Staff 

  3 National Post   629  FP1 Freeze new cross-media licences, 
report says 

CanWest 
  4 Vancouver Sun     71  D8 More cash for CBC 

recommended 
none 

  6 Vancouver Province   263  A37 Keep lid on foreign ownership of 
our media, says report 

CP 
  7 Edmonton Journal   318  A9 Report attacks media 

convergence 
CanWest 

  8 Montreal Gazette     0    
  9 Calgary Herald   413 A12 Moratorium urged to control 

cross-media ownership 
CanWest 

 10 Ottawa Citizen   543  D1 Cross media ownership slammed CanWest 
 11 Winnipeg Free Press    552  A9  Broadcast blueprint urges more 

for CBC  
CP 

 12 Hamilton Spectator   834  E1 Increase CBC funding: study CP 
 15 Victoria Times-Colonist    882 C1 Ottawa outlines media rules CP 
 16 Windsor Star   312  A13 Freeze cross-media ownership: 

Report 
CanWest 

 19 Kitchener-Waterloo 
Record 

  587  D9 Limit foreign ownership, media 
convergence: report  

CP 



Convergence and the “Black News Hole” 

 17

 20 Saskatoon Star-Phoenix   156  C4 Put media convergence on hold, 
report suggests 

CP 
 21 Regina Leader-Post    572 D12 Committee concerned about 

media ownership 
CanWest 

 
Discussion 
 The most striking feature of the data, besides the total lack of coverage in the Montreal 
Gazette, is that news of the Lincoln Report was “buried” in another leading CanWest 
newspaper, the Vancouver Sun. The reduction by the Sun of the news of such a voluminous 
government report on the media to a mere 71-word “business brief” can perhaps be explained, 
however, in part by the headline atop the story: “More cash for CBC recommended.” Rather 
than focus on the issues of cross-ownership or foreign ownership, which would admittedly be 
difficult to accomplish in 71 words, the thrust of the story was made the increased funding 
urged for public broadcasting. Given the antipathy exhibited toward the CBC by the Asper 
family, however, it is hard to escape the conclusion that the influence of ownership on the 
Vancouver Sun’s coverage of this story was considerable, directly or indirectly.  
 However, alternative explanations have been advanced for the paucity of press coverage 
the Lincoln Report received upon its release. As Toronto Star media critic Antonia Zerbisias 
noted, the report’s length and complexity had even advocates of public broadcasting digesting 
its recommendations for weeks after it was released. 

Was it just too big? Too complex? Too ambitious? Should it have been pre-
masticated into corporate PR-style, bite-sized bits for overworked journalists 
with other stories and other deadlines? . . . Perhaps it's simply bad timing; the 
report came just as Parliament was heading for the cottage hills, while 
journalists had Olympic bids and other matters on the news schedule.61  
 

Timing of the report’s release also come within weeks of several other, albeit less weighty, 
reports on the broadcasting industry, including one prepared for the CRTC on television drama 
by former CTV president Trina McQueen, one written for the Heritage committee on Canadian 



Convergence and the “Black News Hole” 

 18

content by former National Film Board chairman Francois Macerola, and one on Canadian 
drama by the Coalition of Canadian Audio-Visual Unions.62 One Alliance party member of the 
Lincoln committee even predicted three weeks before its report was released that it would 
“likely be ignored because it’s too long and will be released during the Liberal leadership 
campaign.”63 
 One possible journalistic explanation for the paucity of press coverage the Lincoln 
report enjoyed relates to the “leaked” coverage of the reports contents carried for the two days 
prior to its release on the pages of the National Post. As most of the report’s major 
recommendations were thus already “old news” by the time it was officially released, news 
editors might be forgiven for considering that the news value of timeliness was somewhat 
lessened reduced as a result. Whether this would explain why the story got the treatment, or 
non-treatment, that it received on the pages of the Vancouver Sun is questionable, however. 
There, the peculiar relationship the National Post has with the monopoly dailies must also be 
taken into consideration. In an attempt to sell more copies of the National Post in Vancouver, 
the national daily regularly appropriates Sun and Province stories, which the local dailies are 
reportedly prohibited from carrying by corporate fiat. This has reportedly led journalists at the 
Vancouver dailies to consider themselves playing “second fiddle” to the National Post.64 
Also of some explanatory value might be the qualitative nature of the headlines the leaked 
news of the report’s contents garnered in the National Post, which were framed with such 
headlines as “TV protectionists score win” and “Give Canadian TV more cash” might well 
have been taken by Sun editors, not to mention those at other CanWest-owned dailies across the 
country, as a signal from chain leadership on how they should treat the story. 
The American Parallel 



Convergence and the “Black News Hole” 

 19

 Just as the Lincoln Report was being released in Canada, public awareness of almost 
identical issues in the U.S. was beginning to crest in grassroots outrage despite similarly sparse 
media coverage. While Canadian media theory is relatively under-developed, much research 
has been done on news content influences by American scholars, and the similarity between the 
scenarios on opposite sides of the border may provide clues to help explain the highly-
analogous situation. The U.S. Federal Communications Commission began hearings in late 
2002 into proposed rule changes on media ownership, including lifting a 1975 prohibition on 
cross-media ownership in local markets. But by the height of the debate in February 2003, the 
American Journalism Review reported that a survey by the Pew Research Center found that 72 
percent of Americans had heard “nothing at all” about the proposed relaxation of media 
ownership rules. 

As the FCC moved toward moved toward final action on a plan that would 
greatly benefit a handful of large companies, most newspapers and broadcast 
outlets owned by those companies barely mentioned the issue. . . . The survey 
also found that the more people did know, the more they tended to oppose what 
the FCC was doing. In other words, Big Media had an interest in keeping people 
uninformed.65 
 

 The American Journalism Review undertook a content analysis of coverage of the FCC 
hearings in major media outlets for the first five months of 2003, prior to its June 2 vote to roll 
back ownership limits. “While some newspapers produced a respectable flurry of stories in the 
weeks prior to the FCC's action, the major networks – where most people get their news – 
acknowledged the issue only after protests in Washington had grown impossible to ignore.”66 
The Columbia Journalism Review concluded that the coalition between politicians and activists 
on both the left and right to oppose the FCC changes, which resulted from growing public 
concern about the narrow perspective of U.S. media following the September 11 terrorist 
attacks and the subsequent war in Iraq, had surprised even industry insiders. “It is not every day 



Convergence and the “Black News Hole” 

 20

that the ideological lines get redrawn over an issue. . . .  Media had become a political issue, as 
deeply felt as the economy, health care, or education.”67 The question of censorship – or more 
significantly self-censorship – had been taken up by the Columbia Journalism Review several 
years earlier with a survey of journalists by the Pew Research Center. While direct censorship 
of the news by parent media companies was not found to be a problem, the more insidious 
forces of self-censorship were found to be “pervasive” among media gatekeepers. “Pressure 
from local power brokers may be less pernicious than the self-censorship of editors, producers, 
or reporters who simply choose a service story or an easier topic and shortchange their 
public.”68 While the line between overt censorship and self-censorship often blurs, Pew 
interviews with journalists found that “subtle and not-so-subtle signals” define the boundaries 
of news.69  
 Concern in the U.S. with the influence of press owners in shaping news content dates to 
at least the 1947 report of the Commission on Freedom of the Press, which proposed self-
regulation of the press in the form of “social responsibility” rather than government regulation, 
which it concluded might otherwise be called for. The Hutchins Commission, as it was known, 
concluded that the news published in U.S. newspapers at that time was “twisted” by numerous 
influences, including the “personal interests of owners.”70 The “exaggerated drives for power 
and profit  which have tended to restrict competition and promote monopoly” had worked 
against the public interest, the commission concluded, and should be addressed by government 
action, if need be. “If the freedom of the press is to achieve reality, government must set limits 
on its capacity to interfere with, regulate, or suppress the voices of the press or to manipulate 
the data on which public judgment is formed.”71 



Convergence and the “Black News Hole” 

 21

 Sociological studies of influences on journalists dating to the 1950s have shown the 
considerable impact of ownership in shaping the news. Breed’s 1955 study of newsroom 
socialization revealed the mechanism of social control used by publishers to enforce adherence 
to a newspaper’s editorial policy through the “slanting” of news stories. 

“Slanting” almost never means prevarication. Rather, it involves omission, 
differential selection, and preferential placement, such as “featuring” a pro-
policy item, “burying” an anti-policy item in an inside page, etc. . . . Policy is 
covert, due to the existence of ethical norms of journalism; policy often 
contravenes these norms. No executive is willing to risk embarrassment by 
being accused of open commands to slant a news story.72 
 

The enforcement of a newspaper’s policy on certain issues, Breed concluded, was not achieved 
through the use of formal guidelines, but instead informally through a publisher’s use of power 
over “mobility aspirations” of journalists.73  
 A study conducted in the 1960s and 1970s of major several U.S. media outlets by Gans 
showed that while executives of media corporations have “virtually unlimited power” over 
news content, they are not able to exercise it continuously due to time constraints and their 
location outside the newsroom. According to Gans, however, this makes their occasional 
intervention in news content all the more influential. “Their role in story selection and 
production is intermittent. . . . they do not exercise their power on a day-to-day basis. Perhaps 
because they do not do so, the journalists pay close attention to their periodic suggestions, and 
at times, they overreact.”74 As Shoemaker and Reese noted in their compendium of influences 
on news content: “The absence of visible attempts at control does not mean that none are being 
made. Whenever media workers deduce what their supervisors want and give it to them, de 
facto control has been exercised.”75 
The Canadian Context 



Convergence and the “Black News Hole” 

 22

 The increasingly concentrated ownership of the press in Canada was the subject of 
successive federal government inquiries that reported in 1970 and 1981. The Special Senate 
Committee on Mass Media chaired by Senator Keith Davey noted that ownership of Canada’s 
dailies by the three largest newspaper chains had increased from 25 percent in 1958 to 45 
percent in 1970. Forcing the chains to open their account books to public scrutiny for the first 
time, the Davey committee declared their profits “astonishing,” at double the average of other 
manufacturing enterprises. “An industry that is supposed to abhor secrets is sitting on one of 
the best-kept, least-discussed secrets, one of the hottest scoops, in the entire field of Canadian 
business – their own balance sheets.”76 By 1970, “genuine” newspaper competition existed in 
only five Canadian cities, the Senate report noted, and the inexorable economics of the 
newspaper industry would inevitably lead to a lessening of competition and a tightening of 
ownership control. 

This tendency could . . . lead to a situation whereby the news (which we must 
start thinking of as a public resource, like electricity) is controlled and 
manipulated by a small group of individuals and corporations whose view of 
What’s Fit to Print may closely coincide with . . . What’s Good For Business.  .  
.  . There is some evidence, in fact, which suggests we are in that boat already.77 
 

 The Davey committee made several recommendations to stem the tide of increased 
concentration of press ownership in Canada and to foster independent voices in the media, 
including a Press Ownership Review Board  to approve – or, more likely, disapprove – of 
newspaper sales or mergers, and a system of subsidies to encourage alternative publications. 
But after years of vigorous debate, neither recommendation was enacted, and Davey concluded, 
years later in his memoirs, that “we have in this country not the press we need, but rather the 
press we deserve. . . . The sad fact is that the media must self-regulate because most Canadians 
are not prepared to demand the press they need.”78 



Convergence and the “Black News Hole” 

 23

 A decade later, an even more comprehensive review of press ownership in Canada 
resulted from the simultaneous closure on August 27, 1980 of dailies in Ottawa and Winnipeg 
by the Thomson and Southam chains. The events of “Black Wednesday,” as it became known, 
prompted a Royal Commission on Newspapers chaired by university professor and former 
journalist Tom Kent. It reported a year later with proposed limits on the size of newspaper 
chains, two of which by then controlled 58 percent of the nation’s dailies. “Newspaper 
competition, of the kind that used to be, is virtually dead in Canada,” reported the commission 
“This ought not to have been allowed to happen.”79 The Kent commission proposed a Canada 
Newspaper Act limiting the number of dailies that could be controlled by one company in any 
region of the country. Due to expansion of the Globe and Mail from its Toronto base to a 
national daily through satellite distribution, it recommended that Thomson be required to 
choose between it and it other titles across the country. Reaction by publishers was furious, led 
by the Globe and Mail, which lambasted the Kent commission report as a “veritable idiot’s 
delight of interference in the ownership and operation of the nation’s press.”80  
 Kent observed that the one-sided nature of press reaction to his commission’s proposed 
controls “fully confirms the analysis of the state of the problems of the newspaper industry.”81 
But with an election looming, press controls were a perilous prospect for the Liberal 
government of long-time prime minister Pierre Elliot Trudeau. A watered-down version of 
Kent’s limits on ownership was eventually tabled, but it died on the order paper with the 
transition to a Conservative administration in 1984. As a result, Canada had by the mid-1980s 
the most highly-concentrated press ownership in the Western world.82 The exhaustive 
examinations of the Davey committee and the Kent commission within a decade of each other 
had not only failed to result in reform of press ownership, but they had perhaps served to prove 



Convergence and the “Black News Hole” 

 24

the impossibility of instituting such reform in the face of press opposition to it. As the debate 
again died down in the mid-1980s, the multi-volume reports of Davey and Kent languished, as 
one writer put it, “dog-eared on Canadian bookshelves where they had been placed out of mind 
by a generation grown weary of the debate over press regulation.”83  
Conclusions 
 One of the strongest recommendations of the Royal Commission on Newspapers was 
against cross-media ownership. “Common ownership of different media in one community is 
clearly a restriction on competition, a lessening of the diversity of voices providing information 
and expressing opinion.”84 But the successive failures of the Davey committee and the Kent 
commission to prompt reform left the door open for the expansion of cross-media ownership in 
Canada. With concentration of press ownership near a theoretical maximum, the only way 
remaining to effect corporate ownership efficiencies was through consolidation across media. 
One of the strongest arguments against the Kent commission’s proposed reforms was that, 
while it had chronicled the potential for the abuse of accumulated political power through 
increased concentration of press ownership, it had not proven that power had actually been 
abused, as the commission itself admitted. 

We are concerned only about the special case of newspapers, the particular 
consequences of conglomeration on the way newspapers discharge their 
responsibility to the public. The effect is to undermine their legitimacy; it is to 
create a power structure of which the best defence, on the evidence of the 
principal corporate proprietors themselves, is that they do not exercise that 
power.85 
 

 Two decades later, the obvious exercise of ownership influence over the news published 
in Canadian dailies now renders Kent’s caveat passe. Whether the influence is exercised 
directly or, more likely, indirectly through the more insidious mechanisms of socialization and 
self-censorship as outlined by sociologists Breed and Gans, the end result is the tailoring of 



Convergence and the “Black News Hole” 

 25

news content to suit the political preferences of ownership. Given that the largest owner of 
daily newspapers in Canada is not only overtly political but also owns one of the largest 
television networks in the country, it is understandable why Canadians are seriously rethinking 
their traditional aversion to regulation of press ownership. Specific instances such as the 
scarcity of coverage attracted by news items that are not in the interests of ownership to 
publicize, such as the Lincoln report, will only serve to add credence to those who continue to 
call for reform. 



Convergence and the “Black News Hole” 

 26

References 
                                                 
1  David Taras, “Does Canadian TV have a future?” Winnipeg Free Press, July 6, 2003, B4.  
2  Canada, Standing Committee on Canadian Heritage, Our Cultural Sovereignty: The Second Century Of 
Canadian Broadcasting (Ottawa: Queen’s Printer), 2003, 405. Also available online at 
http://www.parl.gc.ca/InfoComDoc/37/2/HERI/Studies/Reports/herirp02-e.htm  
 
3 Ibid., 411. 
4  Antonia Zerbisias, “Heritage report buried,” Toronto Star, July 10, 2003, A23. 
5  Laura Bracken, “Fate of Lincoln report falls to Martin,” Playback, November 24, 2003, 2. 
6  Ibid. 
 
7  Sean Davidson, “Report? What report? Critics warn that media concentration is threatening debate and broadcast 
reform,” Playback, January 5, 2004, 1.  
 
8  Ibid. 
 
9  Clifford Lincoln, testimony to the Standing Senate Committee on Transport and Communications, February 26, 
2004, Ottawa. 
10  Michael Lewis, “CRTC approves trust to hold CTV shares: clears way for BCE,” National Post, March 23, 
2000, C9.  
11  Marc Edge, “The Good, the Bad, and the Ugly: Financial Markets and the Demise of Canada’s Southam 
Newspapers,” International Journal on Media Management, Winter 2003. 
 
12  CanWest was ordered to divest one of the stations and sold its original Vancouver affiliate CKVU. 
13 James Brooke, “Canadian TV Makes a Move Into Papers” New York Times, August 1, 2000, 1. 
14  Matthew Fraser, “Monty will have his way with CRTC: Regulators will play along with BCE's revised agenda,” 
National Post, September 18, 2000, C3. 
 
15  Bertrand Marotte, “Quebecor wins Videotron,” Globe and Mail, September 13, 2000, B1. 
16
  Patti Summerfield, “Canada's top 12 media companies,” Strategy, November 17, 2003, 4. 

17  Peter Johansen, David H. Weaver, and Christopher Dornan, “Journalism Education in the United States and 
Canada: not merely clones,” Journalism Studies, 2001, 476. 
 
18  Matthew Sekeres, “Ryerson endowment hinges on BCE deal,” Globe and Mail, August 15, 2000, A6. 
19
  “BCE Inc. Further re CTV Acquisition.,” Regulatory News Service, July 18, 2000. 

20  Murray Whyte, “CJF washes hands of donation,” National Post , May 30, 2001, A2.  
 



Convergence and the “Black News Hole” 

 27

                                                                                                                                                           
21  Dana Flavelle, “BCE-CTV media giant given CRTC's blessing,” Toronto Star, December 8, 2000, E1. 
 
22  Allan Swift, “TVA will be independent, Quebecor says – Print, broadcast newsrooms to remain separate,” 
Toronto Star, March 27, 2001, 1.  
 
23  Antonia Zerbisias, “Ready or not, CRTC takes on media convergence,” Toronto Star, April 14, 2001, O6. 
24
  Paula Arab, “Quebecor deal for TVA approved – CRTC orders news operations be kept separate,” Toronto 

Star, July 6, 2001, E3. 
25
 “Networks balk at new rules for licences ,” Toronto Star,  April 26, 2001, A21. 

26  Zerbisias, “Ready or not, CRTC takes on media convergence.” 
 
27 “Code of conduct the big debate at CRTC hearings,” Regina Leader-Post, April 26, 2001, C2. 
 
28 Ibid. 
29
 Susan Pigg, “CRTC okays merged newsrooms – But management of newspaper and TV operations must be 

separate,” Toronto Star, August 3, 2001, A3. 
30 Heather Scoffield, “Writers blast convergence decision,” Globe and Mail, August 7, 2001, A6. 
31
 Heather Scoffield, “CRTC okays newsroom convergence,” Globe and Mail, August 3, 2001, B1. 

32  Ibid. 
 
33  Elizabeth Church, “Southam's national editorial policy comes under fire,” Globe and Mail, December 7, 2001, 
A12. 
34 Tu Tranh Ha, “‘Sparks fly in Quebec over changes at Gazette,” Globe and Mail, December 21, 2001, A7. 
35
  Bill Schiller, “Aspers flex their media muscle,” Toronto Star, December 23, 2001, A1. 

36 David Asper,  “Who controls freedom of speech?” Calgary Herald, December 14, 2001, A29. 
37 John Miller, “How free is our so-called free press?” Toronto Star, April 26, 2002, A25. 
38 Aaron J. Moore, “Ownership: A chill in Canada,” Columbia Journalism Review, March/April 2002, 11. 
39  I.H. Asper, “So who's watching the CBC?: Nothing ‘essential’ about it,” National Post, February 27, 2002, A17. 
40  “CanWest's anti-CBC campaign gets louder,” Toronto Star, February 22, 2002, 10. 
 
41  Irwin Block, “Asper blasts CBC, world media as anti-Israel,” Vancouver Province, October 31, 2002, A15.  
 
42  Joe Paraskevas, “CBC should get out of local news, sports, Asper says,” Vancouver Sun, March 18, 2003, C4.  
 
43  Keith Damsell, “CanWest Global's loss doubles,’ Globe and Mail, November 15, 2001, B9. 
 



Convergence and the “Black News Hole” 

 28

                                                                                                                                                           
44  Keith Damsell, “CanWest editorial policy blasted in ad,” Globe and Mail, June 6, 2002, A6. 
45 Kim Lunman and Shawn McCarthy, “Sacking of Ottawa publisher draws international criticism,” Globe and 
Mail, June 19, 2002, A1. 
46 Clifford Krauss, “Canadian Press Freedom Questioned in Publisher's Firing,” New York Times, June 29, 2002, 
3. 
47  David Estok, “Aspers’ views won't disappear, but just take on subtle guise,” Globe and Mail, October 2, 2002, 
B11. 
 
48  Keith Damsell, “CanWest set to launch news hub,” Globe and Mail, January 20, 2003, B13. 
 
49  Irwin Block, “Conference features clash over media ownership,” National Post, February 15, 2003, A12. 
50  Jeff Sallott, “Copps asks committee to consider future of CP,” Globe and Mail, October 30, 1999, B3. 
51  Ian Jack, “Commons panel to hold hearings on broadcasting,” National Post, March 1, 2001, A10. 
52 David Asper, “To Chretien's accusers: Put up or shut up,” National Post, March 7, 2001, A17. 
53 Campbell Clark, “Freedom of the press questioned: Essay defending PM prompts opposition MPs’ call for 
inquiry into media ownership,” Globe and Mail, March 13, 2001, A9.  
54  Graham Fraser and Allan Thompson, “Ottawa to study media ownership,” Toronto Star, March 13, 2001, 1. 
 
55  Ian Jack, “Ottawa drops study of media ownership,” National Post, March 17, 2001, A6. 
56 Heather Scoffield, “Ottawa and the Goliaths: Media giants are converging at breakneck speed. Will regulators 
be left in the dust?” Globe and Mail, March 26, 2001, R1. 
57  Ian Jack, “Commons committee to probe media issues,” National Post, June 22, 2002, A22. 
 
58  Ian Jack, “Committee divided on report,” National Post, June 6, 2003, A6. 
 
59  Kate Jaimet, “TV protectionists score win at Commons heritage committee: Keep content restrictions,” 
National Post, June 10, 2003, FP6. 
 
60  Ian Jack, “Give Canadian TV more cash, MPs say: Ottawa told to make decision on cross-media ownership,” 
National Post, June 11, 2003, FP5. 
 
61  Zerbisias, “Heritage report buried.” 
 
62  John McKay, “Report will stand out,” Montreal Gazette, June 28, 2003, D14. 
 
63  Simon Tuck, “Broadcasting report expected,” Globe and Mail, May 20, 2003, B3. 
 
64  Brian Preston, “The Post And The Coast: How the Post dimmed the Sun,” Vancouver, October 1999, 31. 
65 Charles Layton, “News Blackout ,” American Journalism Review, December/January 2004, 20. 



Convergence and the “Black News Hole” 

 29

                                                                                                                                                           
66  Ibid. 
67
  Gal Beckerman, “Tripping up big media,” Columbia Journalism Review, November/December 2003, 15. 

68  Trudy Lieberman, “You Can’t Report What You Don't Pursue,” Columbia Journalism Review, May/June 2000, 
44. 

69  Ibid. 
 
70  Commission on Freedom of the Press, A Free and Responsible Press (Chicago: University of Chicago Press, 
1947), 68. 
 
71  Ibid., 8. 
 
72  Warren Breed, “Social Control in the News Room,” Social Forces, May 1955, 326. 
 
73  Ibid. 
 
74  Herbert J. Gans, Deciding What’s News (New York, Random House, 1979), 94. 
 
75  Pamela J. Shoemaker and Stephen D. Reese, Mediating the Message: Theories of Influences on Mass Media 
Content 2nd Ed. (White Plains, NY: Longman, 1996), 170. 
 
76  Canada, Special Senate Committee on Mass Media, The Uncertain Mirror (Ottawa: Information Canada, 1970), 
63. 
77  Ibid., 4. 
78  Keith Davey, The Rainmaker: A Passion for Politics (Toronto: Stoddart, 1986), 153. 
 
79  Canada, Royal Commission on Newspapers, Report (Ottawa: Minister of Supply and Services, 1981), 215-218. 
 
80  Robert Lewis, “The pressure on the press,” Maclean’s, August 31, 1981, 30. 
81  Ibid. 
82  Peter J. S. Dunnett, The World Newspaper Industry (London: Croom Helm, 1988), 199. 
 
83  Marc Edge, “The Press We Deserve: A Legacy of Unheeded Warnings,” Textual Studies in Canada, Fall 2002, 
1. 
 
84  Canada, Royal Commission on Newspapers, Report, 230. 
 
85  Ibid., 219. 


