Doing It for Themselves: Striking Newsworkers
Publish the Castlegar Citizen, 2000-2005

Marc Edge
Journalist and Educator

Karl Hardt
Thompson Rivers University

Abstract: The Castlegar Citizen, a strike newspaper published in Castlegar, B.C.,
from 2000 until 2005, is presented as a case study of newsworkers publishing
while involved in a labour dispute with their employer. Previous experiences in
publishing strike newspapers in various countries are examined, with the ele-
ments essential to their success being identified as 1) a will on the part of news-
workers and their unions to oppose increasingly powerful ownership groups, and
2) the support of local community members, including advertisers. These condi-
tions were seen to be present in the example of the Castlegar Citizen, and it was
only its small size that led to its closing, when staff members began to leave for
other endeavours.

Résumé : Le Citizen de Castlegar, un journal de gréve publié a Castlegar, C.-B.,
entre 1’an 2000 et 2005, est présenté comme un cas d’employés du secteur des
nouvelles produisant un produit par eux-mémes pendant un conflit avec leur
employeur. Des cas semblables dans d’autres pays sont examinés, identifiant les
¢léments essentiels a leur succes, comme un testament de la part des travailleurs
du secteur des nouvelles et de leur syndicat pour combattre les puissants groupes
de propriétaires, et le support local des membre de la communauté, en incluant
les commanditaires. Ces conditions semblent avoir été présentes dans 1’exemple
du Citizen de Castlegar. Le journal a cessé d’étre publi¢ seulement a cause de
nombre limité d’employés, qui ont commencé a quitter pour d’autres opportunités.

Keywords: Newspaper publishing; Ownership (concentration/competition)

Introduction
Newsworkers have an advantage over unionists in other sectors of the economy
when their livelihood is interrupted by a strike or lockout. Unlike most manufac-

Marc Edge is a journalist and journalism educator based in Vancouver, BC. His third book, Asper
Nation: Canada's Most Dangerous Media Company by New Star Books, will be published in 2007. E-
mail: mail@marcedge.com. Karl Hardt is a student in the School of Journalism at Thompson Rivers
University, Box 3010, 900 McGill Road, Kamloops, BC V2C 5N3. He was assistant editor of the Cas-
tlegar Citizen from 2000 until 2005. E-mail: karlhardt@shaw.ca.

Canadian Journal of Communication, Vol 31 (2006) 581-598
©2006 Canadian Journal of Communication Corporation

581



582 Canadian Journal of Communication, Vol. 31 (3)

turing industries, where access to elaborate means of production is essential to
continuing the enterprise during a labour disruption, and thus control of the work
process lies with management, the newspaper business is mainly “knowledge
work,” and its physical plant entails mostly printing. As the latter function can
often be contracted out to an independent shop, newspaper workers thus have the
ability under certain conditions to publish a product of their own. The most impor-
tant factors determining whether that is possible include community support,
including most importantly the support of advertisers, and access to alternative
means of printing and distribution. When these conditions are present, journalists
and production workers who have gone on strike or been locked out have proven
quite capable of publishing their own “strike sheets.” This has been done both in
competition with their original publications and, if community support is sufficient
to prevent the employer from publishing from behind a picket line, in their absence.

As a result, strike newspapers have been fairly common during labour dis-
putes. Most are short-lived publications designed to help striking or locked out
newsworkers supplement their usually modest strike pay and to put pressure on
their employers to settle the dispute. Some strike newspapers, however, have con-
tinued publishing long after the strike or lockout has officially ended. Unknown to
many, the highest-circulation dailies in both Canada and the UK. started as strike
sheets, and in the U.S. the Wilkes-Barre, Pennsylvania, Citizen s Voice continues
to publish 28 years after beginning its life as a strike newspaper. Even in the past
decade, strike newspapers started during labour disputes, for example, in Detroit
and Seattle have proven vital to telling the union side of those stories, maintaining
union solidarity, and supplementing the incomes of union workers.

This article examines the phenomenon of strike newspapers in general and
the five-year publishing life of a British Columbia strike newspaper, the Castlegar
Citizen, in particular. Primary sources are canvassed, in the form of interviews
with former Citizen staff members, and secondary sources are surveyed, by ana-
lyzing comparative situations in the literature, in an attempt to determine why
strike newspapers are started and why they prosper or fail.

Background

The highest-circulation daily newspaper in the world today began its life as a
strike sheet in England known as the Daily Herald, although both physically and
politically its present shape would be barely recognizable to its creators. The
Herald was born during a 1911 strike by London printers, who were locked out at
newspapers across the city after demanding a 50-hour work week. As a 1925
history of the newspaper by one of its founders noted, the Herald’s origins were
modest. “It was the smallest ‘daily’ ever seen; it had four pages only—that is to
say, it was one sheet folded, and it measured thirteen inches by eight and a half”
(Lansbury, 1925, pp. 44-45). But from this meagre beginning grew a powerful
voice for labour. The Depression of the 1930s proved the boost in popularity the
Herald needed, and by 1933 it was the world’s top-selling newspaper, with an
audited daily circulation of two million copies. Advertisers, however, never sup-



Edge & Hardt / Striking Newsworkers Publish the Castlegar Citizen, 2000-2005 583

ported the socialist newspaper in a fashion commensurate with its circulation, and
after World War I the Daily Herald’s popularity waned.

In 1960, Oldhams publishing house prevailed on the unions to relinquish
ownership of the daily in a vain attempt to broaden its appeal. The bid failed, how-
ever, and the following year Oldhams was taken over by the Mirror Group, whose
flagship tabloid was also a staunch backer of the Labour party and Britain’s best-
selling daily. After extensive market research, the Daily Herald was relaunched
by the Mirror Group in 1964 as the Sun, a broadsheet that was “designed to tap
into the lifestyle changes of the 60s—the rise of the young and upwardly-mobile,
including career-oriented women” (Douglas, 2004). Still it lagged the market,
until being sold in 1969 to Rupert Murdoch of Australia, who converted it into a
sensational tabloid with a focus on sex, sport, and sensational news. Today the
Sun circulates 3.2 million copies daily, but ironically its success under Murdoch
has been due in large part to its conservative, anti-union stance, and Murdoch
helped lead the newspaper charge out of Fleet Street in the 1980s to non-union
operations across the Thames (Douglas, 2004).

Canada’s largest-circulation daily newspaper similarly originated as a strike
sheet, although it was able to achieve its success without straying as far from its
roots. Most histories of the Canadian newspaper industry gloss over the fact that
the Toronto Star began its life as a strike newspaper, instead focusing on its ascent
as a profit machine and a crusader for social justice under the stewardship of long-
time publisher Joseph Atkinson, which began in 1899. Fetherling, however, notes
that the Star was given birth seven years earlier as “the strike sheet of local
printers who had been locked out of the News” (Fetherling, 1990, p.97).
Although the Toronto newspaper unions were never subsequently able to publish
a strike sheet due to employer solidarity in collective bargaining, unions in
smaller Ontario centres have on occasion published during labour disputes in
competition with their employers.

In 1994, workers at the 23,000-circulation Oshawa Times went on strike after
owner Thomson Newspapers announced plans to lay off 75% of the daily’s staff
and reduce it to thrice-weekly publication. Less than a month later, Thomson
closed the 123-year-old paper, citing $1.8 million in losses over the previous four
years. That prompted 60 Times workers to begin publishing a strike newspaper,
the twice-weekly Oshawa Independent, which was described as “essentially a
desktop publishing operation” (Cobb, 1994). The Independent folded after only
nine months because, according to one account, it failed to get the support of local
investors (Alnwick, 2001). In 1998, workers at the daily St. Catharines Standard
went on strike for the first time in 107 years after owner Southam Newspapers
demanded a two-tiered wage system, with new employees being paid at a lower
rate than those already on staff. Southam’s new controlling shareholder, Conrad
Black, who had a long history of taking a hard line against unions, told the com-
pany’s annual meeting that year that unions “have killed a score or more of news-
papers in Canada with the loss of many thousands of jobs. We are determined that
they won’t kill ours” (McCarten, 1998). In response, CEP members published



584 Canadian Journal of Communication, Vol. 31 (3)

their own weekly newspaper, the Independent, for the duration of the labour
dispute (CBCUnlocked, 2005).

In British Columbia, publication of the Vancouver Express strike newspaper
twice during the 1970s helped swing the balance of power in the favour of news-
workers in labour disputes with Pacific Press, a holding company formed in 1957
to publish the Vancouver Sun and the Province. The Express was conceived
during a three-month strike at Pacific Press in 1970 and immediately proved a
success. The editor of the Express, Mike Tytherleigh, had been managing editor
of the upstart daily the Vancouver Times when it folded in 1965 after challenging
the dominance of the Pacific Press dailies in Vancouver for almost a year. From
that experience, he realized the advantages of new offset printing technology, and
he quickly assembled an editorial team to publish a first edition while local union
leadership of the Newspaper Guild (TNG) sought financing from its international
headquarters. The myriad of unions at Pacific Press, which bargained with the
company as a “joint council,” had already incorporated their own publishing
company after a brief 1967 strike as a contingency plan for the future. Called
“Pugstem Publications,” the name was an acronym made up of the first letter from
each union: Pressmen’s Union, Guild, Stereotypers, Typographers, Electricians,
and Mailers (Edge, 2001). A first press run of 100,000 copies sold out in short
order, and Express edition sizes grew from an initial 12 pages to 32 pages as
advertising sales soared. According to Lautens, a Vancouver Sun writer, the
success of the Express was due to the fact that Vancouver was starved for news
and advertising during the three-month absence of both its daily newspapers.

It attracted more advertisers, including department stores, at five dollars a

column inch than its production and higgledy-piggledy billing facilities could

handle. It distributed only in the metropolitan area, sold 100,000 copies, and
made bags of money. From its proceeds dividends were distributed among

Pacific Press union members. (Lautens, 1970, p. 34)

The Express was resurrected during an eight-month strike in 1978-79 at
Pacific Press, but this time it faced opposition from advertising boycotts orga-
nized by both the Employers’ Council of B.C. and the Vancouver Board of Trade.
Despite that obstacle, the Express proved so profitable that strikers had little
incentive to accept a contract offer and return to work. Union leaders had to shut
down the Express on the pretext of a newsprint shortage before sufficient progress
could be made at the bargaining table to resolve the dispute (Edge, 2001). In 1974,
the Express experiment was replicated with similar success in nearby Victoria on
Vancouver Island, where a similar joint operating arrangement existed, with cor-
porate owner Victoria Press publishing both the Victoria Times and the Colonist.
According to Beyer, a reporter for the Zimes, the strike sheet was so successful
that a contract agreement was reached after a six-month shutdown of Victoria
Press when its management heard rumours that the unions were considering
buying the Times and the Colonist. “Eventually, the paper was so profitable that,
along with the strike pay, it made enough money to make our paycheques just
about equal to those we had enjoyed previously” (Beyer, 2002).



Edge & Hardt / Striking Newsworkers Publish the Castlegar Citizen, 2000-2005 585

Also on Vancouver Island, workers striking the Comox Free Press began
publishing the Independent as a weekly in September 1994 after owner Thomson
Newspapers closed the 103-year-old Free Press a month into the labour dispute
(Young, 1994). The Victoria—Vancouver Island Newspaper Guild launched a
challenge to the closure of the Free Press before the provincial Labour Relations
Board, claiming unfair labour practices, but the LRB ruled in the company’s
favour six months later. By then, however, the Independent was still being pub-
lished by union members earning $200 a week in strike pay, but it folded after
Thomson started up a new paper in nearby Nanaimo (Young, 1995).

In southeastern B.C., nine workers at the Hollinger-owned Castlegar Sun
went on strike for higher wages in late 1999 and four months later began pub-
lishing their own weekly strike newspaper, the Citizen. According to Swift, the
Citizen’s genesis came from officials at the Communications, Energy, and Paper-
workers local union office in Vancouver. “CEP dangled the carrot, offering some
start-up money and cautious advice about how it had been tried before, usually
without success. Far from being deterred, the CEP members dove right in” (Swift,
2003, p. 153). The first edition of the Citizen was published on March 10, 2000,
and it circulated about 6,000 copies a week for five years before ceasing publica-
tion on May 11, 2005 (CBCUnlocked, 2005). The case of the Citizen will be
examined in more detail below after additional examples are elicited.

U.S. strike sheets
Strike newspapers in the United States appear to be published less frequently than
in Canada, perhaps due to a lower level of news worker unionization and mili-
tancy there. Several noteworthy examples of strike sheets published during recent
labour disputes, however, may aid in understanding the variables that contribute
to their success or failure. By far the longest-publishing modern strike newspaper
is the Wilkes-Barre Citizens Voice, which has been in existence for 28 years. It
was started up by 200 workers who walked off the job in 1978 at the Times
Leader, a 70,000-circulation monopoly daily that had recently been purchased
from local ownership by the media conglomerate Capital Cities. The strike offi-
cially ended in 1982 when the company had the unions decertified, but by 1986,
140 of the 205 union members who had struck the Times Leader in 1978 were
working on the Citizen s Voice for strike pay. Only 12 had returned to work at the
Times Leader, which published using mostly replacement workers. During the
1990s, however, support for the Citizen'’s Voice declined, as did circulation,
which by 2000 stood at 32,589. The declining support prompted its employee
owners to sell the Citizens Voice in 2000 to Scranton-based Times-Shamrock
Communications. Ironically, the sale was completed only after employees agreed
to contract concessions they had been unwilling to make before going on strike
(Moses, 2000). The Times Leader case is discussed in further detail in the fol-
lowing section.

The bitter, high-profile strike by 2,000 newsworkers at both daily newspapers
in Detroit that dragged on for almost four years starting in 1995 saw publication
by the union of both a weekly tabloid titled the Sunday Journal and a daily online



586 Canadian Journal of Communication, Vol. 31 (3)

version of the Journal that utilized the emerging technology of the World Wide
Web. The strike began in July 1995 when 2,500 workers from six unions walked
out after refusing management demands for concessions on work rules. The dai-
lies, which had published from common facilities since a controversial 1989 Joint
Operating Agreement (JOA) between the county’s two largest newspaper chains,
Gannett and Knight-Ridder, continued to publish by bringing in replacement
workers from their corporate head offices despite picket line violence. Strikers
quickly established their online voice, featuring some of Detroit’s most popular
journalists, in order to get their side of the story out as the dispute became increas-
ingly acrimonious.

By November, a weekly print version of the Journal began production with
the aid of a $500,000 grant from area unions, as initial advertising revenues of
$50,000 covered only about half of its production costs (Tyson, 1996). Within a
year, as the strike dragged on into a war of attrition and lawsuits, the Sunday
Journal was circulating 300,000 copies a week, mostly through free home
delivery, but also through sales of about 50,000 on newsstands and 5,000 by mail
subscription. Described as “the very model of desktop publishing,” the Sunday
Journal was estimated to be costing the strike-bound News and Free Press about
200,000 in circulation sales daily (Fitzgerald, 1996). By late 1999, the unions
began to settle with the company and return to work, prompting the Sunday
Journal to cease publication on November 21 after four years of publication.

Exactly a year later, newsworkers in Seattle established their own strike pub-
lication after about 1,000 unionized employees at the jointly operating 7imes and
Post-Intelligencer walked out in support of wage demands. Titled the Union
Record, after a local labour newspaper that published from 1900 until 1928, it
began as an online publication and four days later hit the streets as a print tabloid
(Stango, 2000). The Times and Post-Intelligencer continued to publish throughout
the strike, which lasted seven weeks, while the Union Record published 18 print
editions that were distributed free in the Seattle area.

In late 2004, about 200 workers at the Youngstown, Ohio, Vindicator went
on strike for a pay raise following a four-year wage freeze. The independently
owned Vindicator continued to publish with assistance from the Newhouse chain,
which reportedly offered rich incentives for journalists at its newspapers in New
Orleans, Portland, Pittsburgh, and elsewhere to cross picket lines in Youngstown
(Loh-Harrist, 2004). On November 24, three days after the strike began, strikers
published the first edition of a weekly 50,000-circulation strike newspaper titled
the Valley Voice, but it only saw publication after one Pennsylvania printer pulled
it off its presses and Vindicator management threatened unionists with a lawsuit if
they published at all (“Valley Voice,” 2004). The strike ended after 261 days and
the Valley Voice ceased publication after circulating about 20,000 copies a week,
or about a third of the Vindicator’s sales, for the duration of the dispute (CBCUn-
locked, 2005).



Edge & Hardt / Striking Newsworkers Publish the Castlegar Citizen, 2000-2005 587

Scholarly research

Scholarly studies of strike newspapers have been rare, with only a few notable
examples. The first published account of such an operation that could be found
compared the declared objectives of striking newspaper workers in Minnesota
against their outcomes by conducting content analysis and audience research. All
29 issues of the St. Paul Sentinel strike sheet, which was published in late 1957
and early 1958 during a 49-day strike by members of the Newspaper Guild
(TNG), were analyzed by researchers from the School of Journalism at the nearby
University of Minnesota, who also surveyed reader reaction to content of the
strike sheet. Because the TNG members had set out a list of six explicit objectives
for the Sentinel before commencing its publication, the researchers were able to
compare the intentions of the strikers with the content they produced, and in turn
gauge the reaction of readers in what they called a “three-step” study (Jones &
Barden, 1959, p. 158). The union goals included widespread distribution, local
coverage, a 70% ratio of news content to advertising, balanced coverage of their
own dispute, promotion of the annual St. Paul Winter Carnival, and obtaining the
major portion of their revenues from classified advertising sales. Only the goal of
a 70% news hole went unachieved, as advertising was found to fill slightly more
than half of the newspaper due to the pressure to accept classified ads. “In five of
six major objectives, the guildsmen realized their goals with considerable exacti-
tude,” concluded the researchers (Jones & Barden, 1959, p. 162).

By far the most comprehensive account of such a publication is Keil’s 1988
book On Strike!, which examined the success of the Wilkes-Barre Citizen s Voice.
Keil, a University of Louisville sociologist native to the Wilkes-Barre area who
was researching a social history of anthracite miners there when the strike began
in 1978, started studying the conflict from a framework of class analysis, ulti-
mately conducting more than 300 hours of interviews with more than 100 sub-
jects. His analysis showed that community support was vital to the survival of the
Citizen s Voice and resulted not only from the historical union strength in the coal
mining area, but also from public opposition to the recent change in ownership of
the Times Leader, which was seen as a threat to local community values. When
Capital Cities Communications, Inc. bought the 7imes Leader from local family
ownership in May 1978, the Albany-based company was in the process of
expanding from a regional chain of television stations to a media conglomerate
that would shock the corporate world in 1985 with its purchase of the ABC tele-
vision network. Established in 1954, Capital Cities went public with a stock
market offering in 1966 and purchased its first newspaper three years later in Pon-
tiac, Michigan. It added the Fort Worth Star-Telegram in 1974 and both dailies in
Kansas City in 1977. In all three cities, it won confrontations with newspaper
unions, and a similar showdown was expected in pursuit of its declared 15-18%
profit target at the Times Leader (Keil, 1988).

Capital Cities demanded an open-shop arrangement at the Times Leader,
under which workers would not have to be union members, and also sought an
end to job guarantees for its printers. As negotiations for a new contract proceeded



588 Canadian Journal of Communication, Vol. 31 (3)

without progress, Capital Cities openly trained employees from its other newspa-
pers on the Times Leader printing equipment in preparation for publishing in the
event of a strike. In the summer of 1978, a four-metre fence was erected around
the company’s property, surveillance cameras were installed, and security guards
began to patrol the premises. As a result, when the strike was called and violence
erupted on the picket line, the public blamed Capital Cities.

The guards, fences, cameras, and violence were far more than a “public rela-

tions disaster.” . . . Capital Cities’ security measures laid the foundation for a
growing belief that the company was the moral equivalent of the coal
corporations . . . . Capital Cities was seen as corporate evil incarnate. (Keil,

1988, pp. 115-116)

Similarly, according to Keil, the negative public response to the Times
Leader publishing during the strike ensured that it would suffer both financially
and journalistically while the Citizen's Voice flourished. The Times Leader was
portrayed in a “carefully orchestrated ideological campaign” by the unions as a
“radically evil presence in local life that threatened the entire community” (Keil,
1988, p. 161). In addition to suffering from the label of “scab paper,” the Times
Leader was portrayed as a threat to local journalism due to the prepackaged news
planned by a corporate absentee owner intent on cutting costs and raising profits
at the expense of quality. As a result, many local residents boycotted the Times
Leader, refused to be photographed for its pages, cancelled their subscriptions,
and even refused delivery when Capital Cities attempted to maintain advertising
rates by delivering copies for free. When the local business community rallied to
the defence of the Times Leader, urging merchants not to place ads in the Cit-
izen's Voice, union members erected “information” picket lines around the busi-
nesses that participated in the boycott, convincing them to place ads when
shoppers refused to cross.

According to Keil, however, despite the success of the Citizen's Voice, the
labour showdown in Wilkes-Barre was only a partial victory for the unions
because they “allowed Capital Cities to slip off the hook” (Keil, 1988, p. 218).
While the unions were able to publish a strike newspaper successfully, Keil
pointed to their failure to implement a national strategy to prevent Capital Cities
from publishing the Times Leader as a turning point in newspaper union history.
Putting pressure on national advertisers, who provided the bulk of revenues for
the strike-bound 7Times Leader, as well as on Capital Cities investors, might have
soundly defeated a major media corporation, Keil concluded. “Had the interna-
tional unions used the financial weapon, their recent history might not have been
a succession of surrenders and defeats, punctuated by an occasional partial vic-
tory” (Keil, 1988, p. 219).

Edge’s 2001 history of Pacific Press, which published the Vancouver Sun and
Province starting in 1957, concluded that the Express strike newspaper published
twice during labour disputes during the 1970s not only altered labour relations at
the dailies, but also led to the demise of two owning newspaper chains. Both FP
Publications, which purchased the Vancouver Sun from independent local owner-



Edge & Hardt / Striking Newsworkers Publish the Castlegar Citizen, 2000-2005 589

ship in 1963, and Southam Inc., which owned the Province, were weakened by six
labour disruptions at Pacific Press between 1967 and 1984, concluded Edge,
which led to the respective chains being taken over by rival corporations. FP Pub-
lications was taken over by Thomson Newspapers in 1980, which sold the Van-
couver Sun to Southam, which in turn was bought up gradually during the early
1990s by Conrad Black’s Hollinger Inc. Financial losses over the years from the
Pacific Press partnership were exacerbated by the unions’ ability to stay out on
strike or lockout by publishing their own newspaper and prevent the dailies from
publishing, according to Edge. “The genesis of the demise of Pacific Press, FP
Publications, and Southam can thus be traced back to the plan to publish the
Express” (Edge, 2001, pp. 375-376.)

The Castlegar Citizen

Castlegar is a town of about 7,000 residents at the confluence of the Kootenay and
Columbia Rivers in southeastern British Columbia. The eight newsworkers at the
weekly Sun newspaper, which was founded in 1990 by Vancouver-based Sterling
Newspapers, part of the giant international publishing company Hollinger Inc.,
took out membership in the CEP two years later, according to Swift, mostly
because of harsh management at the newspaper.

One publisher, nicknamed Cruella by the staff, would scold ad sales rep Nicole

Beestra for dressing “inappropriately” . . . . The toxic atmosphere at the office

did not improve after the time when Cruella took Nicole to task for bringing

her daughter into the office.... No one ever forgot what was said when

Cruella came downstairs, fixed the cranky child with a glacial stare, and asked,

“Why don’t you just shoot that thing and put it out of its misery?” (Swift, 2003,

p. 151)

The first contract negotiated by the CEP on their behalf was therefore more
concerned with anti-harassment provisions than with wages and benefits, but
when subsequent negotiations attempted to raise pay rates closer to what was paid
at Sterling newspapers in nearby Trail and Nelson, they hit a stone wall.
According to Swift, “There was festering resentment in Castlegar about the big
gap between what they were paid and what Hollinger paid just down the road”
(Swift, 2003, p. 151). When the union’s demand for a 50-cent hourly wage
increase came up 10 cents short, the eight Castlegar Sun employees met for lunch
at the Greek Oven restaurant on November 4, 1999, to take a strike vote. After
they voted unanimously to withdraw their services in support of their wage
demands, the workers returned to the Sun office, packed up their personal belong-
ings, and began to pace a picket line on the sidewalk in front of the building. The
reaction of management, according to Karen Kerkhoff, a member of the bar-
gaining unit, was: “Go ahead. Do us a favour” (quoted in Swift, 2003, p. 155).

Community support for the strikers was strong from the outset of the labour
dispute, which was marked by a well-attended rally to support the picketers.
Donations also flowed in to the idled newsworkers, who were faced with sup-
porting themselves on reduced “strike” pay. Some members of the community not
only boycotted Sterling publications, refusing to support them financially by



590 Canadian Journal of Communication, Vol. 31 (3)

buying advertising, but even returned delivered editions to their origin (Beestra,
2006). The Sun’s editor and publisher continued to put out a scaled-down version
of the Sterling newspaper every week while its eight striking staff members pick-
eted outside the building. Within a few weeks, however, the strikers began dis-
cussing the possibility of putting out their own newspaper in competition with the
Sun as a tool to force Sterling back to the bargaining table.

According to Kerkhoff (2006), the impetus for publishing a strike newspaper
actually came from members of the community. “A lot of people when we were
walking the picket line said: “You should start your own paper.” ” With CEP sup-
port, the enterprise was quickly established as a desktop publishing operation, and
the first edition of the Castlegar Citizen appeared on March 10, 2000. According
to Robert Munro, the vice-president of CEP Local 2000 in Vancouver, who
served as the strike newspaper’s de facto publisher, conditions in Castlegar were
ripe for the publication of a union alternative to the corporate-owned Sun. “As a
small operation, the start-up costs were minimal for a local of our size,” he noted.
“Secondly, Castlegar is a small, relatively close-knit city with a large number of
unionized citizens. They were quick to support a strike paper and send a message
to merchants that, if they didn’t advertise in the Citizen, they wouldn’t get their
business.” According to Munro, the union had two main objectives when creating
the strike paper.

First of all, we wanted to show that the individuals on strike were very skilled

at producing a newspaper and should be valued and rewarded for those skills

with a decent collective agreement. Secondly, we wanted to send a message

that, whether it was eight people on strike in a small town or 1,000 in Van-

couver, they had the full support of their union. (Munro, 2005)

Once the Citizen was launched, the community goodwill quickly translated
into business goodwill for Castlegar’s new employee-run newspaper. Soon the
Citizen was outpacing the Sun as Castlegar’s newspaper of choice, with local
businesses flocking to support it with advertising. According to the Citizen’s
advertising sales representative, Nicole Beestra, local merchants found the union-
published paper to be not only an effective means of publicizing their products
and services, but cost-effective as well due to its lower advertising rates. “Initially
I think the bigger businesses in Castlegar jumped on board easily because it was
not only supporting the people they had worked with previously but the Citizen
was an inexpensive vehicle to get their word out,” noted Beestra. “As for adver-
tisers that never signed on to us, I can only think of one and that business was very
anti-union” (Beestra, 2006).

Despite the high level of community support, however, the striking news-
workers struggled initially to even produce a physical publication without the cor-
porate infrastructure that was enjoyed by the Sun through its chain-wide
resources. The biggest problem, Swift noted, proved to be printing. “Employer
solidarity meant that no newspaper printer in the region would agree to handle a
union newspaper, so it had to be printed in Vancouver” (Swift, 2003, p. 153). As
Vancouver is a 10-hour drive away, there were problems with getting fresh



Edge & Hardt / Striking Newsworkers Publish the Castlegar Citizen, 2000-2005 591

content in the paper due to the longer turnaround time than usually faces a weekly
paper. Despite that hurdle, circulation, which started at 3,500 copies, eventually
almost doubled, to 6,700 (Swift, 2003). According to Munro, one reason the
Citizen became a going concern was because its staff members all had skills that
exceeded their original job descriptions at the Sun. The production manager, for
example, also did much of the technical troubleshooting for the Citizen’s com-
puters, front-end and sales staff took time out on production day to proofread
pages, and all staff took calls for classified ads and general inquiries. “The skill
sets of the members is crucial. If at any time in the five years of operating we lost
key people, the whole enterprise would have folded. We needed people who could
not only perform the basic jobs but to do so at a high level of skill and dedication”
(Munro, 2005).

After seven months of slipping farther and farther behind the upstart compe-
tition from the strike newspaper, Sterling Newspapers announced in late 2000 that
it was suspending publication of its strike-bound Castlegar Sun newspaper. By
that time, according to Swift, “the Sun had been reduced to a meagre eight-page
sheet, half the size of the Citizen, which was brimming with ads” (Swift, 2003,
p. 155). The Sun’s closure suddenly left the Castlegar market wide open for the
Citizen, but it also caused strikers and union officials alike to wonder about what
they should do next, according to Munro.

We always thought the company would come back to the table. When that

didn’t look likely, we were left in a quandary over how long we could continue

to support the strikers with strike pay. We did try to get the company to nego-

tiate when other contracts were up, but they insisted there was no point since

they did not intend to re-open the paper. (Munro, 2005)

The strikers proved less than daunted by the fact they had driven their erst-
while employer out of business and proceeded to take advantage of the fact they
had the local publishing field to themselves. Soon, they found a technological
solution to their printing problem by sending their made-up pages to the printer in
Vancouver electronically through digital transmission instead of sending them to
the coast physically by vehicle. At first, the pages had to be shipped to Vancouver
on Tuesdays for Friday publication, but when the Citizen began sending its pages
digitally the turnaround time was greatly reduced, making the Citizen’s content
fresher. It seemed the Citizen could become a self-sustaining operation and the
strikers would no longer have to be concerned that their former employer was out
of business. Over the next few years, the Citizen chugged along like a well-oiled
machine. However, it slowly began to lose staff, as two strikers moved on to more
secure employment, meaning there was more work to be shared by those
remaining.

According to Munro, the Citizen survived in Castlegar for as long as it did
because it focused editorially on the community and not on the strike. Even the
front page of the first edition made no mention of the strike, except for a small text
bar at the bottom of the page indicating the strike was in its nineteenth week.
Occasional issues did mention the strike (anniversaries of its inception and the



592 Canadian Journal of Communication, Vol. 31 (3)

first publication of the Citizen, for example) as a reminder to readers, but over the
years even editorials and columns focused more on events that affected the entire
community. Munro said one of the keys to the success in Castlegar is that the
members created a community newspaper, not a union propaganda sheet. “The
temptation is always there for union activists to sound off about the benefits of
unions. Instead, we wanted to show that union workers could produce a product
that was respected and supported by the average members of the community”
(Munro, 2005). According to Beestra, this editorial neutrality was one of the key
factors behind the Citizen s initial financial success as well. “At first advertisers
thought we were a vehicle to spread the union message. But after being educated
about our ‘community paper’ format and that really the only time we would be
heavy union was going to be on Labour Day and our anniversaries it was actually
a pretty easy sell” (Beestra, 2006).

Eventually, however, a more serious challenge emerged in the form of new
competition from a weekly newspaper published by the largest chain of weeklies
in B.C., Black Press. Owner David Black (no relation to Conrad Black) had built
the Victoria-based company from one newspaper—a Williams Lake, B.C.,
weekly he inherited from his father in 1975—into a chain of more than 80 com-
munity newspapers and 10 printing plants scattered across B.C., Alberta, and
Washington state. In late 2000, Black Press purchased the daily Honolulu Star-
Bulletin. In 2002, Torstar Corp., owner of the Toronto Star, purchased 19.35% of
Black Press for $20 million, which Black Press committed to further acquisitions,
first buying up a group of five B.C. Interior newspapers from Sun Media Corp.’s
Bowes Publishers Ltd. in 2003. By early 2004, Black Press counted 95 newspa-
pers in its group and made an offer for the B.C. newspapers owned by Hollinger,
which was imploding as a result of legal problems (Shaw, 2004). The bid ulti-
mately failed, but Black Press continued its expansion plans nonetheless,
including into Castlegar with a new weekly titled the News, which began pub-
lishing on April 1, 2004.

Suddenly, after more than three years with Castlegar to itself, the Citizen had
competition again, but the appearance of the News did not automatically spell the
end of the Citizen. Although some advertisers moved to the News, for the most
part the Citizen’s advertising base remained loyal to the strike paper. According to
CEP Local 2000 president Mike Bocking, the Black Press publication was
“inconsequential” to the survival of the Citizen. “They were taking our bad debts,
basically” (Bocking, 2006). Several related factors, however, began to weigh
against the continued existence of a strike newspaper in Castlegar. First, the deci-
sion was made when the News came to town to move the Citizen to publication on
Wednesdays rather than Friday to better compete for news. That meant its com-
pleted pages had to be sent to Vancouver by 7 a.m. Tuesday morning. With both
city council and school board meetings being held on Monday nights, editorial
staff often worked into the early hours of Tuesday to rush the news into print. The
added strain and workload came on top of the uncertainty that constantly hung



Edge & Hardt / Striking Newsworkers Publish the Castlegar Citizen, 2000-2005 593

over the remaining five strikers, who were by then performing the duties of what
had originally been eight.

The change in production schedule also caused problems with advertising
because of the long turnaround times in printing the Citizen, which made it
onerous for sales staff to attract enough advertising to make the strike newspaper
self-sustaining. Display ads had to be placed a week before publication to ensure
advertisers had a chance to proof their ads. According to Munro, that reduced the
attractiveness of advertising in the Citizen. “For special sales and things like real
estate, where the product could be sold before the ad ran, it made it difficult to
make the sale” (Munro, 2005). As a result, he added, the CEP was faced with a
conundrum due to the prospect that the Citizen might never reach a point where its
revenues completely covered employee salaries, which were already low because
they were set at a rate equivalent to strike pay. “If the Citizen had been more prof-
itable we would not only have paid wages without dipping into the union’s strike
funds, but we would have been able to increase wages and benefits” (Munro,
2005).

With the long-term prospects for the Citizen looking bleaker with the arrival
of the News and the prospect of returning to their original employer already gone,
after five years the remaining strikers each had to evaluate their futures. When one
of the five staff members who had been with the Citizen from its inception
decided to go back to school and another was offered a job with more security, a
decision was needed on whether to continue the strike publication. As replace-
ments could not be hired due to the fact the Citizen was a strike publication put out
only by former Sun employees, each of the remaining three strikers would have
had to assume an additional workload that was originally spread between eight.
Finally, the inevitability of the newspaper’s demise became apparent, prompting
the remaining Citizen staff members to call a halt to the strike newspaper. Noted
Citizen editor Karen Kerkhoff: “I think everybody realized it was time to stop
rather than put out a half-assed product. We felt a great responsibility to the com-
munity” (Kerkhoff, 2006). She summed up the experience of many over the Ciz-
izen’s five-year publication life in her final column, in which she concluded:
“Community is everything. Without this community, it’s likely the Citizen
wouldn’t have opened, let alone operated over five strong years” (quoted in
CBCUnlocked, 2005).

Discussion

Comparing the Castlegar Citizen with the strike newspaper on which the most in-
depth research has been done, the Wilkes-Barre Citizen's Voice, several similari-
ties are apparent that might help explain their success. The first is the importance
of ownership and management. Just as Capital Cities was seen by the strikers, and
by local residents, as a threat to local control of news content, so too was
Hollinger seen by the CEP and the Castlegar journalists as the root of their prob-
lems in the workplace. By 2000, Hollinger had grown from a modest chain of
community newspapers based mostly in B.C. under the banner of Sterling News-
papers to the third-largest newspaper company in the world. Controlling share-



594 Canadian Journal of Communication, Vol. 31 (3)

holder Conrad Black had followed an anti-union, anti-worker, and even anti-
journalist agenda in making Hollinger International a major player on the world
stage. Black’s right-hand man, David Radler, explained the secret of Sterling’s
success in testimony before the 1980 Canadian Royal Commission on Newspa-
pers as “the three-man newsroom, and two of them sell ads” (quoted in Black,
1993, p. 378). Radler employed his cost-cutting formula relentlessly at many of
the 340 U.S. newspapers acquired by Hollinger over a 10-year period starting in
the mid-1980s, including the Chicago Sun-Times, earning him the nickname “the
human chain saw” (Newman, 1992).

Hollinger’s key acquisition was the Daily Telegraph in London in 1985, for it
became extremely profitable after Black moved it to non-union operations and cut
almost three-quarters of the 3,900 Telegraph staft from the payroll (Siklos, 1996).
A subsequent strike by journalists was defeated when the 7elegraph continued to
publish with new computerized typesetting equipment using only management
personnel. That victory over the powerful British unions, Black wrote in his 1993
autobiography, exposed “one of the great myths of the industry: that journalists
are essential to producing a newspaper” (Black, 1993, p. 405). After Black mas-
terminded Hollinger’s takeover of Southam Inc. in the mid-1990s, labour rela-
tions at Canada’s oldest and largest newspaper chain went downhill quickly. A
month before the Castlegar Sun workers voted to strike in late 1999, union
members at the nearby Calgary Herald did the same, only to suffer a crushing
defeat eight months later when the strikers voted to decertify their union and
return to work without a contract. When considered in that context, the Castlegar
strike and the CEP’s assistance in publishing a strike newspaper can be seen as
part of a larger union campaign of opposition to Black’s confrontational style of
labour relations.

Also apparent in the success of both the Wilkes-Barre and Castlegar strike
newspapers was the importance of community support. In Wilkes-Barre, local
residents and unions rallied around the upstart Citizen s Voice, providing it with a
loyal readership and an instant advertising base. Small-town newspapers, ironi-
cally, have traditionally been the profit centres on which large chains such as
Thomson Newspapers and Hollinger International were built, but the secret to
their success over the years has been in exploiting monopoly markets. Competi-
tion was anathema for Thomson, which built its worldwide empire by pinching
pennies at the local level and producing a poor product brimming with lucrative
local advertising (Goldenberg, 1984). By keeping tight control of costs, including
salaries, Thomson Newspapers became one of the largest owners of small-town
newspapers not only in Canada, but also in the U.S. By the 1990s, however,
Thomson was selling off its print empire in favour of electronic databases
(Prochnau, 1998). The biggest buyer of Thomson’s divested newspapers was
Hollinger, which incredibly cut costs even further. Owner Conrad Black, how-
ever, went one step farther by also bringing a neo-conservative political stance to
many of the newspapers acquired by Hollinger, increasing the threat perceived by
unions and local communities (Miller, 1998). Given the context of Black’s ascen-



Edge & Hardt / Striking Newsworkers Publish the Castlegar Citizen, 2000-2005 595

dancy as Canada’s dominant press owner, as well as his actions against striking
workers at the Calgary Herald, it is understandable that the CEP leadership and
the community of Castlegar rallied together to produce a strike newspaper that
published for five years. According to Beestra, the success of the Citizen lay in its
ability to provide a sense of community to residents of Castlegar that a chain-
owned newspaper was not providing.

The big media corporations don’t have a lot of respect for small community

papers and the people in Castlegar knew it. It was obvious to them we were

striking for more than money; it was about what was best for our community.

That meant having a community paper that was for the community. (Beestra,
2006)

Conclusions

In September 2005, locked-out CBC workers started their own version of a strike
publication in the form of a news website called CBCUnlocked, which was pro-
duced for the month-long duration of their labour dispute with the public broad-
caster. In a history of strike newspapers compiled early in its life, CBCUnlocked
concluded that the Castlegar Citizen failed for three reasons:

The paper decided to close up shop because of stiff competition in the market

and the desire of some employees to move on to other projects and more stable

employment. Also, the union that subsidized them decided against continuing

to help pay the bills because there was no resolution to the strike in sight.

(CBCUnlocked, 2005)

Of those factors, some were of greater relevance to the closure. According to
Janet Ingram-Johnson, a CEP official in Vancouver, the competition from Black
Press was of lesser importance than the desire of some strikers to move on to other
endeavours (Ingram-Johnson, 2006). With only a handful of original staff
members providing their services for a minimum level of strike pay, the loss of
any who drifted away was crucial, as replacements could not be hired. Unlike the
Wilkes-Barre Citizen's Voice, which had a strike force of about 200 to draw on,
the small size of the Citizen staff and the small size of the Castlegar market
doomed the strike newspaper to inevitable failure. That it lasted more than five
years is remarkable under the circumstances. According to Bocking, however,
there was a strategic reason for the union to keep the Citizen alive for as long as
possible, for its ability to do so increased its bargaining power with employers
throughout the province by aiding the CEP’s reputation as a strong union, willing
to do whatever it takes to defend its members.

Some employers even think we might be a little crazy. That’s not always such
a bad thing when you are negotiating. Certainly it cost the Local and the
national union a great deal in strike pay. But who knows, maybe it saved us in
strike pay because the company demurred from taking us on at a larger publi-
cation because of how we fought the Castlegar dispute. (Bocking, 2005)

Much has been written in recent years about increased concentration of news-
paper ownership and the profits-before-people approach of most newspaper chain
management (Bagdikian, 2004; McChesney, 2004). The problem of concentra-



596 Canadian Journal of Communication, Vol. 31 (3)

tion has been seen most sharply in Canada due to the smaller size of the market,
with a few large owners dominating the newspaper industry (Miller, 1998;
Winter, 1997). The result, according to Miller, has been “a crisis in public confi-
dence” in corporate journalism. “Newspapers have lost our trust. . .. They have
lost the ability to connect us with our community” (Miller, 1998, p. 17). Increased
absentee ownership has in turn led to declining newspaper circulation as readers
have become increasingly alienated from their “local” press, as McKercher points
out.

Instead of being owned by people with ties to their community, newspapers are
owned by corporations whose loyalties and responsibilities lie with their
stockholders rather than with local readers. . .. Increasingly, they see their
readers as customers or consumers, rather than as neighbors and fellow citi-

zens. (McKercher, 2002, p. 33)

The success of the Castlegar Citizen can be seen as in part a product of the
backlash against corporate absentee ownership, because it survived due mainly to
the enormous community support it received, as was the case with the Wilkes-
Barre Citizen's Voice. The difference in scale between the newspapers was likely
the only reason the larger Citizen’s Voice endured as an employee-owned enter-
prise for more than two decades while the Castlegar Citizen was forced to cease
publication after five years. With only eight irreplaceable employees, it was only
a matter of time before they drifted away one by one to different endeavours until
there was an insufficient number of staff remaining to sustain the operation.

The Castlegar Citizen was an example of what newsworkers can do on their
own, without the management infrastructure of a newspaper chain or even a
printing press. The ingredients necessary to publish a strike newspaper in the
event of a strike or lockout were present in abundance: a will on the part of news-
workers and their unions to oppose unfavourable policies of ownership, and the
support of the community and local advertisers. Any future attempts to publish a
strike newspaper will do well to ensure that these ingredients are in place.

Personal communications

Beestra, Nicole. (2006, January 26). Personal communication. Ad Sales Rep, Castlegar
Citizen. Castlegar, BC.

Bocking, Mike. (2006, June 6). Personal interview. CEP Local 2000 president. Vancouver, BC.

Ingram-Johnson, Janet. (2005, November 12). Personal communication. CEP official. Van-
couver, BC.

Kerkhoff, Karen. (2006, June 12). Telephone interview. Former editor, Castlegar Citizen.
Castlegar, BC.

Munro, Robert. (2005, October 31). Personal communication. CEP Local 2000 vice presi-
dent, Vancouver, BC.

References

Alnwick, Julie. (2001, Summer). State of the union. Ryerson Review of Journalism. URL:
http://www.rtj.ca/issue/ 2001/summer/345/.

Bagdikian, Ben. (2004). The new media monopoly. Boston, MA: Beacon Press.



Edge & Hardt / Striking Newsworkers Publish the Castlegar Citizen, 2000-2005 597

Beyer, Hubert. (2002, September 6). A lesson in management and employee relations.
Alberni Valley Times, p. A4.

Black, Conrad. (1993). 4 life in progress. Toronto, ON: Key Porter.

CBCUnlocked. (2005, September 7). And now the news: A history of ‘strike newspapers.’
URL: http://www.cbcunlocked.com/artman/publish/features/article_66.shtml.

Cobb, Chris. (1994, December 20). A sign of The Times. Ottawa Citizen, p. D1.

Douglas, Torin. (2004). Forty years of The Sun. BBC Magazine. URL: http://
news.bbc.co.uk/2/hi/uk_news/ magazine/3654446.stm.

Edge, Marc. (2001). Pacific Press: The unauthorized story of Vancouver’s newspaper
monopoly. Vancouver, BC: New Star Books.

Fetherling, Doug. (1990). The rise of the Canadian newspaper. Toronto, ON: Oxford Uni-
versity Press.

Fitzgerald , Mark. (1996, March 16). Voice for strikers. Editor & Publisher, 14.

Goldenberg, Susan. (1984). The Thomson empire. Toronto, ON: Metheun.

Jones, Robert L., & Barden, James S. (1959, Spring). A strike newspaper: Guildsmen as
publishers. Journalism Quarterly, 158-162.

Keil, Thomas J. (1988). On strike! Capital Cities and the Wilkes-Barre newspaper unions.
Tuscaloosa, AL: University of Alabama Press.

Lansbury, George. (1925). The miracle of Fleet Street: The story of The Daily Herald.
London: Victoria House.

Lautens, Trevor. (1970, May). When the newspapers had to stop. Saturday Night, 33-35.

Loh-Harrist, Emily. (2004, December 21). The paper’s trail. New Orleans Gambit Weekly, p. 1.

McCarten, James. (1998, May 27). Black tackles rivals, unions in defence of his holdings.
Vancouver Sun, p. D2.

McChesney, Robert W. (2004). The problem of the media: U.S. communication politics in
the 21st century. New York, NY: Monthly Review Press.

McKercher, Catharine. (2002). Newsworkers unite: Labor, convergence, and North Amer-
ican newspapers. Lanham, MD: Rowman & Littlefield.

Miller, John. (1998). Yesterdays news: Why Canada’s newspapers are failing us. Halifax,
NS: Fernwood.

Moses, L. (2000, April 3). Contracts in hand, Times-Shamrock may be in clover. Editor &
Publisher, 16.

Newman, Peter C. (1992, February 3). The inexorable spread of the Black empire.
Maclean's, 68.

Prochnau, William. (1998, October). In Lord Thomson’s realm. American Journalism
Review, 45-61.

Shaw, Gillian. (2004, January 29). Other Black makes a bid: David Black is trying to buy
Hollinger’s B.C. newspapers. Vancouver Sun, p. F3.

Siklos, Richard. (1996). Shades of Black: Conrad Black and the world’s fastest growing
press empire. Toronto, ON: Minerva.

Stango, Christopher. (2000, November 27). Seattle scribes setting up shop. Editor & Pub-
lisher, 7.

Swift, Jamie. (2003). Walking the union walk: Stories from CEPs first ten years. Toronto,
ON: Between the Lines.

Tyson, James L. (1996, January 12). Weekly tabloid is latest salvo in six-month-old news-
paper strike. Christian Science Monitor, p. 1.

“Valley Voice’ strike paper distributed to stores, homes. (2004, November 20). Young-
stown (Ohio) Business Journal, p. 1.



598 Canadian Journal of Communication, Vol. 31 (3)

Winter, James. (1997). Democracy’s oxygen: How corporations control the news. Mont-
real, QC: Black Rose.

Young, Gerard. (1994, September 15). Last cheques mean Comox paper dead. Victoria
Times Colonist, p. 1.

Young, Gerard. (1995, March 15). Union gives OK for paper to continue. Victoria Times
Colonist, p. 1.



