
By Marc Edge, Ph.D.
School of Communication Studies 

at Nanyang Technological University in Singapore 

The Press We Deserve: A Legacy of Unheeded Warnings

No one who followed the debate over press concentration during the
1970s and 1980s should be surprised at the current state of control of the
Canadian newspaper industry. Successive federal government inquiries
warned that the inevitable result, absent any measures to slow or reverse the
inexorable economics of a business classically subject to the cost-saving
advantages of large size, would be control of the country’s press by a few pow-
erful businessmen. But the predictions of Keith Davey and Tom Kent result-
ed in only inaction; their reports languished dog-eared on Canadian book-
shelves, where they had been placed out of mind by a generation grown
weary of the debate over press regulation. After that, it was perhaps pre-
dictable that the acquisitors who paid increasingly higher prices for publica-
tion empires would justify their costs by exerting political influence as a form
of value added. But the new realities of ownership now being visited upon the
nation’s press have crept up quietly, until the overt exercise of accumulated
power has again raised the question of whether something should, or even
could, be done about it.

Aside from the acknowledged economic forces, the situation arose as a
result of several factors, two of which have been well-recognized, and one of
which I will argue has been under-appreciated. The two familiar complaints
have been a lack of political will to enact specific legislative measures to pre-
serve the independence of the press and the historic ineffectiveness of anti-
combines laws already on the books, nominally intended to prevent monop-
oly business practices. A third was, in hindsight, increased ownership of news-
paper chains by stock market investors, which allowed their eventual acqui-
sition by takeover artists. This paper reviews those factors in historical con-
text, with some comparison to the situation in the United States, and dis-
cusses some possible counterbalancing factors which might affect the current
situation. Finally, a new variable that has entered the equation, with perhaps
even more disturbing implications, is discussed.

Political Hesitance
The emergence of Winnipeg-based F.P. Publications as the largest news-

paper group in Canada following its merger with the Toronto Globe and
1



Mail in 1965, marginally ahead of the family-owned Southam chain, set off
alarm bells for some that ownership of the nation’s press had become accu-
mulated in too few hands. From a regional partnership formed in 1958 by
Calgary Albertan publisher Max Bell and Winnipeg Free Press owner Victor
Sifton, F.P. Publications had grown into a national chain with its acquisition
of the Ottawa Journal in 1959 and the Vancouver Sun in 1963.1 One of those
most concerned about increasing control of the press by large chains that
grew by acquiring hitherto independent dailies was Keith Davey. The feder-
al Liberal party head was appointed to the Senate at his own request in 1966
by then prime minister Lester Pearson as a reward for service and his fund-
raising ability, which earned him the nickname “The Rainmaker.” The for-
mer advertising executive held a keen interest in the newspaper business; his
father had worked at the Toronto Star for more than 50 years. Davey con-
fessed in his memoirs a fascination with newspapers despite his choice of a
career in radio. “Much as I wanted to be in the newspaper business myself,
to my way of thinking I could not work at the Star because of my father, nor
could I work on staff at any other daily newspaper because of him”
(Rainmaker 8).

Davey first proposed an investigation into the growing corporate control of
Canada’s press in 1968. Initially considering Parliament the appropriate body
to conduct such an inquiry, Davey noted in the preface to the three-volume
report of his Special Senate Committee on Mass Media in 1970 that he felt
appointed senators would be better insulated from direct political pressure
brought by publishers against any measures proposed to counter press con-
centration. Davey observed that his concerns about political influence on
elected politicians had been borne out in the interim by easy passage through
the elected U.S. Senate of the Newspaper Preservation Act, which exempted
from federal anti-trust laws dozens of newspapers that had for years been shar-
ing production facilities, setting advertising rates jointly, and pooling profits.
U.S. president Richard Nixon’s flip-flop on the issue, according to Davey, jus-
tified his concern that “politicians looking to re-election must depend sub-
stantially upon the mass media in the very real world of practical politics”
(Uncertain vii).

The Davey committee forced media corporations to open their books for
the first time and the senators not only found their profits “astonishing,” but
also declared the secrecy surrounding them delicious in its hypocrisy. “An
industry that is supposed to abhor secrets is sitting on one of the best-kept,
least-discussed secrets, one of the hottest scoops, in the entire field of
Canadian business—their own balance sheets” (Davey Uncertain 63). By
1970, “genuine” newspaper competition existed in only five Canadian cities,
the Senate report noted, with the Southam, Thomson and F.P. Publications
chains controlling 44.7 per cent of the country’s daily newspaper circulation,
compared with 25 per cent in 1958. 

2

16



This tendency could … lead to a situation whereby the news
(which we must start thinking of as a public resource, like elec-
tricity) is controlled and manipulated by a small group of indi-
viduals and corporations whose view of What’s Fit to Print may
closely coincide with … What’s Good For Business … There is
some evidence, in fact, which suggests we are in that boat already
(Davey Uncertain 4).

To remedy the situation, Davey’s committee proposed measures that
would have worked against press concentration from both the supply and
demand sides. Stating that its intention was not to determine whether the
tendency toward press monopoly was a good thing or a bad thing—“of course
it’s a bad thing”—the committee reasoned that the real-world problem was to
strike a balance: “How do you reconcile the media’s tendency toward monop-
oly with society’s need for diversity?” (Davey Uncertain 4). Included in the
measures it recommended to deal with the problem was a Press Ownership
Review Board, similar to one in the United Kingdom, to approve—or, more
likely, disapprove—paper sales or mergers. Such a board’s basic guideline,
according to the report, should be that “all transactions that increase con-
centration of ownership in the mass media are undesirable and contrary to
the public interest—unless shown to be otherwise” (Davey Uncertain 71). A
system of government subsidies to encourage alternative publications, such as
those in place in several Scandinavian countries, was also proposed. But
while the Davey committee’s recommendations caused a commotion in
Canadian media circles, its recommendations for stemming the tide of press
ownership concentration created more heat than light, and were never enact-
ed. “We had to conclude that we have in this country not the press we need,
but rather the press we deserve,” recalled Davey in his memoirs. “The sad fact
is that the media must self-regulate because most Canadians are not prepared
to demand the press they need” (Davey Rainmaker 153).

The early warnings of the Davey Committee that failed to stimulate polit-
ical will to control press concentration marked the first, best chance to sand-
bag the rising tide of media ownership in Canada, but despite its prescrip-
tions, the worst was yet to come. Introduction of a Press Ownership Review
Board such as proposed by Davey would likely have prevented the events of
August 27, 1980, a date that lives in Canadian newspaper infamy as “Black
Wednesday.” Closure on that day of the Ottawa Journal, by the international
Thomson conglomerate, which had earlier that year won a bidding war for
financially-faltering F.P. Publications, and of the Winnipeg Tribune by
Southam—with each giving the other a local monopoly in that market—
resulted in national outrage on a scale that suggested a consensus was extant
over the need for restrictions on the growth of newspaper chains. Even the
owners admitted something should be done. A Royal Commission on
Newspapers was called almost immediately by then prime minister Pierre

3



Trudeau to investigate and it pointed out less than a year later what was obvi-
ous to everyone. “Newspaper competition, of the kind that used to be, is vir-
tually dead in Canada,” reported the commission chaired by Tom Kent.
“This ought not to have been allowed to happen” (Kent Commission 215-
218).

Kent had been editor of the Winnipeg Free Press before entering the fed-
eral civil service, where he served as chief architect of the modern Canadian
welfare state constructed by successive Liberal governments of the 1960s and
1970s. In 1980, he was appointed dean of administrative studies at Dalhousie
University in Halifax. He and lieutenants Borden Spears, a former Toronto
Star editor, and Laurent Picard, a former CBC president, quickly convened
cross-country public hearings into newspaper ownership. Southam president
Gordon Fisher admitted in an appearance before the commission that his
family’s chain had grown too large and that an ownership review mechanism,
such as had been suggested by the Davey Committee, would be an appro-
priate check on the size of newspaper companies. Lord Thomson of Fleet
agreed there was a limit to how many Canadian newspapers he should own,
but insisted he would know when a reasonable limit had been reached with-
out a government regulator to tell him. “I have the intent, integrity and judg-
ment to know when to stop,” said Ken Thomson, who had inherited his
hereditary title and been left Canada’s only billionaire upon the death of his
father, Roy Thomson, in 1976. But if a controlling factor over his national
media holdings was deemed necessary, Thomson insisted it should be admin-
istered by a non-governmental body (Lewis Nobody 32-33).

Noting in its 1981 report that the Southam and Thomson chains then
controlled 59 per cent of the nation’s daily newspaper circulation, the Kent
Commission warned that the situation would only grow worse if limits were
not enacted. It proposed to restrict the percentage of any region’s press that
one chain could control, and even called for forced divestiture by chains to
achieve regional diversity. Under Kent’s plan, Thomson would have been
required to sell a portion of his extensive Ontario holdings, the Sifton family
to divest one of its two dailies in Saskatchewan, and the Irving family to give
up part of its press monopoly in New Brunswick. But the Canada Newspaper
Act proposed as a result of the Kent Commission report would have imposed
less strict controls, and it was never tabled. The Trudeau government instead
pursued repatriation of the Constitution from Britain and enactment of a
Charter of Rights in its dying days before the federal government changed
from Liberal to Conservative. Reaction of publishers to Kent’s proposed
intrusion on their right to “freedom of the press” had been swift and furious,
and introducing press controls at the expense of Trudeau’s legacy priorities
would have encountered stiff resistance. The Globe and Mail lambasted the
Kent Commission report as a “veritable idiot’s delight of interference in the
ownership and operation of the nation’s press” (Lewis Pressure 30). In defeat,

4

16



Kent reiterated the fundamental conundrum of press regulation first enunci-
ated by Davey—that its very undertaking was unlikely if left to politicians
beholden for their re-election to public opinion moulded to a great extent by
news coverage. The vituperative nature of the publishers’ campaign against
controls on press ownership, Kent observed, “fully confirms the analysis of
the state of the problems of the newspaper industry” (Lewis Pressure 30).

Legal Ineffectualness
The Kent Commission stopped short of recommending divestiture of any

dailies by Southam, which controlled more of the nation’s press than
Thomson but published newspapers the commissioners found of higher
quality. This was despite the fact that Southam had, as part of the Black
Wednesday dealings, obtained a monopoly in Vancouver, where it controlled
both daily newspapers with its acquisition from Thomson of the afternoon
Vancouver Sun to complement the morning Province it had owned since
1923. Southam’s $40-million purchase had been overshadowed by the clo-
sure of long-publishing dailies in Ottawa and Winnipeg, but it did not escape
the attention of investigators for the Restrictive Trade Practices Commission.
Southam and Thomson were charged by the federal justice department on
May 1, 1981, with criminal conspiracy, monopoly and merger as a result of
their dealings in Ottawa, Winnipeg, Vancouver, and Montreal, where a 25-
per-cent interest in Southam’s Gazette had also changed hands.

But federal anti-combines law had proven ineffective at preventing news-
paper monopolies due to a requirement of proving present detriment to the
public, as opposed to raising the possibility of future detriment. A 1972 con-
viction obtained under the criminal provisions of the Restrictive Trade
Practices Act against industrialist K.C. Irving, who controlled all four dailies
in New Brunswick through a network of family companies, had been over-
turned in 1976 by the Supreme Court of Canada. The result was no more
successful after Black Wednesday, as the Southam and Thomson chain heads
testified they acted without collusion and a judge who deemed them credi-
ble witnesses acquitted the defendant corporations. As a result, in 1986 new
civil sanctions against corporate monopoly practices, which did not carry the
heavy burden of proof inherent in criminal charges, were enacted by the fed-
eral government in the form of the Competition Tribunal of experts empow-
ered to order divestiture in cases where competition was found to have been
lessened. But after Southam countered growing competition in suburban
Vancouver by buying up most of the community press there in a series of
acquisitions between 1989 and 1991, a divestiture order issued by the tribu-
nal proved unenforceable when Southam successfully appealed it to the
Supreme Court of Canada.

Share ownership
Thomson’s acquisition of F.P. Publications in 1980, which was the impe-

5



tus behind the events of Black Wednesday, came as a result of widely-dis-
persed share ownership in the company following the deaths of its founding
partners. A bidding war erupted in late 1979 after F.P. posted a year-end loss
for the first time following a series of financially-disastrous strikes at its dailies
in Ottawa, Montreal and Vancouver. Among the bidders was a young Conrad
Black, but Thomson’s oil riches, gained from astute North Sea investments
by his father, the first Lord Thomson, proved too formidable for the aspiring
press lord to outbid. Instead, Black turned his attention from Canada and
eventually acquired major dailies in London, Chicago, and Jerusalem, as
well as a chain of more than 340 minor U.S. titles that was by the mid-1990s
numerically that country’s second largest, although barely in the top ten by
circulation because of their small size. Enriched especially by his investment
in England’s Daily Telegraph, which quickly shed its expensive unions under
his stewardship, Black continued to seek a presence in the newspaper indus-
try of his native land. When the historic Southam chain, which had “gone
public” with a stock issue in 1945, became weakened by losses in the early
1990s, Black’s Hollinger, Inc., began to buy up shares in the company until
by 1997 it had gained control. With acquisition of the Southam dailies Black
had coveted for so long, Hollinger became the third-largest newspaper chain
in the world, as measured by circulation (Jones 40). However, losses incurred
on startup of the National Post, conceived as a national daily to counter the
liberal politics of the Globe and Mail that he opposed, forced Black to sell.
Hollinger’s flipping of the Southam dailies to television network CanWest
Global Communications in 2000 resulted in their current ownership by the
Asper family of Winnipeg, which openly supports the Liberal party. 

“Public” ownership of newspaper company shares has been seen in the
U.S. as contributing to a degradation of journalistic quality due to a fixation
on the short-term bottom line by financial analysts determined to drive share
prices. Calls have recently been made for regulation of the industry there
despite historic and formidable press freedom enshrined in the Bill of Rights
(Cranberg, Bezanson and Soloski). Critics such as Ben Bagdikian have
warned since the 1970s that stock market ownership in effect created a “third
market” for newspapers, in addition to the dual markets in which they are
acknowledged to compete, for information and advertising.

The impact of trading newspaper corporate stock on the stock
market has meant that news companies must constantly expand
in size and rate of profits in order to maintain their position on
stock exchanges. … Instead of the single master so celebrated in
the rhetoric of the industry—the reader—there are in fact three
masters (Bagdikian Conglomeration 64).

In Canada, the market for newspaper ownership is much smaller than in
the U.S., where serious concern over concentration began in the 1980s,

6

16



when ownership of more than half of the nation’s press became held by not
two or three chains, as in Canada, but by fourteen (Bagdikian Media 18).
Only recently has the phenomenon of newspaper chains taking over other
newspaper chains been seen in the U.S., as with the parent company of the
Chicago Tribune acquiring the parent company of the Los Angeles Times. In
Canada, concentration of press ownership reached a near-maximum decades
ago, making cross-media ownership now the most profitable method of cor-
porate expansion, with electronic media and newspapers “converging” to pro-
vide synergies of operation and allow increased efficiencies through reduc-
tions in resource duplication between media. While the current situation was
allowed by weak anti-combines laws and a political hesitancy to regulate the
newspaper industry, to a large extent the driving force behind it was pressure
on the financial bottom line created by stock market trading in shares of its
ownership (Edge Pacific).

Implications
In the U.S., increased corporate control of the press has resulted in closer

co-operation between newspapers and advertisers in many major centres,
with mandated demolition in some newsrooms of the time-honoured wall
separating the “church” of news coverage and the “state” of advertising sales
(Edge Wall). In Canada, the trend has instead been toward increased politi-
cal advocacy by the former Southam newspapers, first under Hollinger on
behalf of the right-wing Alliance party (Edge Byline 6). Most recently, sale to
CanWest Global has seen them used to further the political agenda of the
owning Asper family in support of the federal Liberals and for policies favour-
ing Israel (Grace 10). But the political influence may have been purchased
at too high a price if the result is as in the U.S., with a loss of credibility drop-
ping readership as the dailies become seen increasingly as instruments of
commercial or political advocacy (Roberts, Kunkil and Layton). This only
becomes an obstacle to corporate media ownership, however, if voices of
opposition are heard.

In the U.S., where journalism scholarship is at its most voluminous world-
wide, with upward of 460 journalism schools populated by faculty charged to
“publish or perish,” criticism of corporate press ownership and exposition of
its implications for democracy have been consistently heard. Journalism
reviews published at Columbia University (Columbia Journalism Review) and
the University of Maryland (American Journalism Review) have been particu-
larly critical of the corporate ownership model and its effect on both jour-
nalism and journalists. But increased corporate funding of journalism
schools in the U.S. has also led to closer co-operation between ownership and
the academy, with a perceived muting of criticism from schools that increas-
ingly mix editorial training with courses in corporate communication, mar-
keting, public relations and advertising (Ledbetter 73).

In Canada, where schools of journalism at the university level can be

7



counted on the fingers of two hands, scholarship critical of the press has been
confined to an easily-ignored minority. Journalism reviews, aside from the
quarterly Media magazine published by the Canadian Association of
Journalists, are mostly student-written and Web-based. A recent increase in
the number of university journalism programs, especially in Western Canada,
has raised hope among some for an increased voice in opposition to corpo-
rate media control, opposition which has been led so far by two independent
newspapers, the Toronto Star and the newly-independent (since shucking its
chain stalemates) Globe and Mail. However, this hope has proven somewhat
premature, perhaps because of an increased proportion of funding for high-
er education coming from corporate sources, as in the U.S. 

For example, the new graduate school of journalism at the University of
British Columbia in Vancouver was only brought to life in 1997 by corporate
generosity after being stillborn since its conception in the early 1980s due to
cutbacks in government funding for higher education. The alternative of pri-
vate funding, however, has proven problematic by making Canadian univer-
sities increasingly subject to market considerations (Tudiver). The corporate
gift to UBC turned out to be embarrassing not only for the furor surrounding
the naming of its journalism school after the funding Sing Tao newspaper
company based in Hong Kong, but also for the subsequent removal of the
name after a circulation scandal back home prevented the company from
keeping up its promised funding ($3 m, 39). 

Donna Logan, director of the erstwhile Sing Tao School of Journalism,
has proven an effective advocate of both corporate funding and media con-
vergence. Far from holding the owners of media corporations to account on
behalf of the public, Logan’s view topples the journalistic paradigm while
turning Davey’s dictum on its head. 

“What gets me upset is when people automatically say concentration of
ownership is bad and divestiture is good,” Logan told the Vancouver Sun in
2000, as Conrad Black prepared to unload his acquired empire. “With a con-
centration of ownership there is always the possibility for bad things to hap-
pen. But some of the major newspapers had improvements in their editorial
quality when Hollinger took over. It will really depend on who buys them”
(Quoted in Sieberg D5).

The buyer proved to be CanWest, which suddenly owned both of
Vancouver’s daily newspapers in addition to its two largest television stations,
and Logan emerged as a vocal proponent of convergence.2 “If the dangers of
media ownership concentration were as dire as some critics would have us
believe, the people of Vancouver would be rioting in the streets,” she wrote
for a special issue of Media magazine dealing with the convergence contro-
versy. “The good news is that content really is king as newspapers and TV sta-
tions scramble to create live Web sites and cable television stations prolifer-
ate at an unprecedented rate” (Logan Mega Media 15).

8

16



But when the Aspers went before the CRTC in 2001 for renewal of their
broadcast licences and to defend their plans to converge their print and tele-
vision news operations, Logan went too far for some, testifying at the week-
long hearing: “One of the things that has always disturbed me about journal-
ism in Canada is that there were too many reporters chasing so few stories.
Converged journalism offers an opportunity to break out of that mould by
freeing up reporters to do stories that are not being done and are vital to dem-
ocratic discourse”(Debate CP Newswire). Wrote veteran Ottawa journalist
Claire Hoy:

“Is she serious? What converged journalism really does is provide
an opportunity for the TV-print operation to cover the stories with
a single reporter instead of two or more reporters. They’re not
interested in freeing up reporters to chase stories they’re not
doing now. They’re only interested in freeing up their bottom
lines by doing the same work with fewer reporters” (6).

Two months after the hearings, CanWest Global announced it was mak-
ing a $500,000 endowment to the School of Journalism at UBC. “We’re
going to become the premier news organization in the country,” said Leonard
Asper on a visit to the school. “We’re going to invest in the nuts and bolts of
that by starting with journalism. We believe in the principles of journalism
and their enhancement” (CanWest Global, CP). That fall, UBC’s journalism
school hosted a conference on convergence described as an “invitation-only
Summit meeting of journalists, and media and news executives from across
the country.” Notably lacking in Canadian scholars, the conference was
billed as providing “opportunities to get beyond the polarized rhetoric that
has dominated the debate about convergence.” Putting talk about conver-
gence into action, the proceedings were later broadcast on the CanWest
Global television network. 

Then in mid-2002, CanWest Global stirred the long-simmering pot of
press-freedom issues by sacking Ottawa Citizen publisher Russell Mills after
his newspaper ran an editorial calling for the resignation of Liberal Prime
Minister Jean Chrétien. 

“I think it might be going a bit too far to say freedom of the press is in jeop-
ardy,” Logan told open-line host Rafe Mair on CKNW. “We should really
avoid overblown rhetoric” (Logan CKNW). 

When a caller phoned in to decry CanWest Global’s ownership of almost
all of the Vancouver-area press, including both dailies and most community
newspapers, Logan responded: 

“I think the situation in Vancouver is one of the things that gets
overblown, because we actually are in a very competitive situa-
tion here. Yes, the Aspers control both of the newspapers, but
we’ve got two new television stations that have just come into the

9



market. We’ve got a third one coming on line. These are not
owned by the Aspers, and so the television situation is becoming
much more competitive” (Logan CKNW). 

When host Mair returned the discussion to the matter of a near-total
monopoly in local newspaper ownership, Logan named two free Vancouver
weeklies not owned by CanWest Global: “There is the Georgia Straight,” she
said. “And there are [sic] the West Ender … so there are alternatives. … I
mean, I don’t think the situation is as dire as that.”

If allegiance to the corporate model of journalism succeeds in silencing
independent voices both in the press and in critical scholarship, Canadians
will be left not only with the press they deserve, but also with no inkling they
might require anything more. Abdication by the academy of its obligation to
act as a watchdog on the press, which is nominally charged in lore with that
societal function, makes it a witting accomplice in the ultimate surrender to
a privileged few of control over not just the nation’s media, but also, as a
result, largely its political agenda. Concentrated ownership of the press cou-
pled with corporate funding for schools of journalism and communications
clearly raises serious questions about the potential threats to academic integri-
ty. And the warnings of Davey and Kent, even as they grow dimmer with the
passage of time, gain resonance in the ear tuned toward their unheeded mes-
sage.

A former Vancouver newspaperman, Marc Edge holds a Master’s degree in
Labour and Industrial Relations from Michigan State University and was a
member of the Newspaper Guild bargaining committee during the 1984 strike
at Pacific Press. In 2001, he completed a PhD in Mass Communication from
the widely respected E.W. Scripps School of Journalism at Ohio University. His
award-winning doctoral dissertation was the basis for his book, Pacific Press:
The Unauthorized Story of Vancouver’s Newspaper Monopoly. Now an assis-
tant professor in the School of Communication Studies at Nanyang
Technological University in Singapore, Professor Edge may be reached at:
mail@marcedge.com

Notes
1 The acronym stood not for “Free Press,” as many assumed, but instead for “Federated

Papers.”

2 CanWest Global sold CKVU; it was ordered by the CRTC to divest itself of the station
upon its acquisition of market-leading BCTV.

3 Web site of the UBC School of Journalism, 2001
<http://www.journalism.ubc.ca/events_convergence.html>

4 Ibid.

10

16



Works Cited
Bagdikian, Ben. “Conglomeration, Concentration and the Media.” Journal of Communication

Spring 1980: 64+.

- - - .The Media Monopoly. Boston: Beacon Hill, 1983.

“CanWest Global Gives $500,000 for Visiting Journalist Program at UBC.” Canadian Press
Newswire 26 June 2001.

Cranberg, Gilbert, Randall Bezanson, and John Soloski. Taking Stock: Journalism and the
Publicly Traded Newspaper Company. Ames: Iowa State UP, 2001.

Davey, Keith. The Rainmaker: A Passion for Politics. Toronto: Stoddart, 1986. 

- - - .Preface. The Uncertain Mirror: Report of the Special Senate Committee on Mass Media.
Vol. 1. Ottawa: Information Canada, 1970. vii.

“Debate on Code of Conduct Highlights CTV, Global Licence Renewal Hearings.” Canadian
Press Newswire 25 Apr. 2001. 

Edge, Marc. Pacific Press: The Unauthorized Story of Vancouver’s Newspaper Monopoly.
Vancouver: New Star Books, 2001.

- - - .“And ‘The Wall’ Came Tumbling Down in Los Angeles.” The Big Chill: Investigative
Reporting in the Current Media Environment. Ed. Joseph Bernt and Marilyn Greenwald.
Ames: Iowa UP, 2000.

- - - .“Byline Wars at the Vancouver Province.” Media Spring 2001: 6.

Grace, Michael. “Welcome to AsperLand.” Report 14 May 2001: 10.

Hoy, Claire. “CRTC’s Appointed Power Hacks.” Hill Times 14 May 2001: 6.

Jones, Tim. “That Old Black Magic.” Columbia Journalism Review March/April 1998: 40.

Ledbetter, James. “The Slow, Sad Sellout of Journalism School.” Rolling Stone 16 Oct. 1997:
73.

Lewis, Robert. “Nobody Here But Us Chickens.” Maclean’s 27 Apr. 1981: 32-33.

- - - . “The Pressure on the Press.” Maclean’s 31 Aug. 1981: 30.

Logan, Donna. “What Do the Mega Media Deals Mean for Journalists? Opportunities and
Challenges.” Media Fall 2000: 15.

- - - . Radio interview with Rafe Mair, CKNW, Vancouver. 28 June 2002.

Roberts, Gene, Thomas Kunkel and Charles Layton, eds. Leaving Readers Behind: The Age of
Corporate Newspapering. Fayetteville: U of Arkansas P, 2001.

Royal Commission on Newspapers. Ottawa: Minister of Supply and Services, 1981.

Sieberg, Daniel. “Beware Automatic Reaction Against Concentration, J-School Head Says.”
Vancouver Sun 27 Apr. 2000: D5.

Tudiver, Neil. Universities for Sale: Resisting Corporate Control over Canadian Higher
Education. Toronto: James Lorimer & Co., 1999. 

“$3 m Link to Corruption: Fraud Allegations Against a Communist-Friendly Hong Kong
Publisher Tarnish UBC.” British Columbia Report 5 Apr. 1999: 39.

11


