
Conrad Black and Corporate Governance 

 165

 The Pain of the Obdurate Rump: Conrad Black 
and the Flouting of Corporate Governance 

Marc Edge 
 
In the face of growing complaints from shareholders in the spring of 2003 that 
New York-based Hollinger International Inc. had for years been seriously 
mismanaged, company chairman Conrad Black publicly dismissed corporate 
governance as a “fad.” He described as “zealots” those investors who called for 
corporate governance principles to be instituted in the company he had 
founded, which many felt he used his voting control over to run to his own 
benefit (Morton, 2003). In 1998, Hollinger ranked as the world’s third-largest 
newspaper company, after only News Corp. and Gannett, and included such 
titles as the London Daily Telegraph, the Chicago Sun-Times and the Jerusalem 
Post, along with Canada’s largest newspaper chain (Jones, 1998: 40). By the fall 
of 2003, however, the company was divesting assets rapidly and Black was 
forced to defend himself against charges that he and Hollinger International 
president David Radler had improperly enriched themselves at the expense of 
other shareholders by taking millions of dollars in unauthorized expenses, 
“management” fees and “non-compete” payments. Included in the questionable 
disbursements was US$8 million paid for a collection of the personal papers of 
former U.S. president Franklin Delano Roosevelt, on whom Black was writing 
a biography. Never one to back down from a dispute, the Canadian press lord 
characterized the dissident shareholders as “corporate governance terrorists” 
(Leonard, 2003).  

Black has made his disdain for corporate governance well known for many 
years. In 1996, while he was in the process of taking over Canada’s oldest and 
largest newspaper chain, Southam Inc., Black fought—and won—a celebrated 
battle with that company’s independent directors. After the five directors, who 
together had served a combined 81 years on Southam’s board, opposed Black’s 
plan to break up the former family-owned firm, he described them as an 
“obdurate rump.” Black had proposed taking ten of Southam’s smaller dailies 
for his Canadian company, Hollinger Inc., in exchange for his 20 percent 
ownership of Southam shares. Thwarted in that attempt, Black instead bought 
out Southam’s other major shareholder, giving him effective control of the 
company with 41 percent of its shares. Black quickly convened a special 
meeting of Southam shareholders and used his voting control to oust the 
independent directors who had stood in his way. He then dismissed Southam’s 
CEO and installed himself as the company’s head without even bothering to 
convene a meeting of the company’s reconstituted board of directors (Brehl, 



Jönköping International Business School 

 166

1996). One expert called the episode “a dark day for corporate governance in 
Canada.” Several of the deposed Southam board members, including some of 
Canada’s leading executives, were harsh in their criticism of Black’s new 
management regime. “They obviously expected the Southam board to be a 
rubber stamp,” said Hugh Hallward, president of Montreal-based Argo 
Construction Ltd. Another was even more prophetic. “Radler and Conrad 
Black don't believe in a board,” said Ronald Cliff, chairman of B.C. Gas. “They 
don't believe in corporate governance” (Ferguson, 1996). Canada’s national 
newspaper, the Globe and Mail headlined the brouhaha: “The pain of the 
obdurate rump” (Goold, 1996). 

In late 2003, as Black embarked on a publicity tour to promote his 1,296-
page biography, Franklin Delano Roosevelt: Champion of Freedom, Hollinger 
International announced that he had agreed to resign as its CEO. Black and 
Radler had both promised to repay US$7.2 million in unauthorized payments, 
the company added. But on December 22, Black invoked his Firth Amendment 
rights in refusing to testify at hearings convened by the U.S. Securities and 
Exchange Commission (SEC) into the finances of Hollinger International, and 
the following week he failed to make the first installment of his promised 
repayment of unauthorized fees to Hollinger. In early 2004, Hollinger 
International filed a lawsuit against Black, Radler, three other executives, and 
companies they control, claiming US$200 million in damages. After selling the 
crown jewel of his newspaper holdings, the Telegraph, Black commenced a 
lawsuit of his own against Hollinger International in April over disputed stock 
options. The following month, Hollinger International increased the amount of 
damages it claimed from Black and his co-defendants to $1.25 billion, 
including trebled actual losses under U.S. racketeering laws. A press release 
issued by the company outlining the legal claim quickly brought a lawsuit in 
response from Black, which was filed in Ontario Superior Court, claiming 
C$800 million in damages for libel (Burt, 2004). 

On August 30, 2004, a 513-page report to the SEC described Hollinger 
International under the management of Black and Radler as a “corporate 
kleptocracy.” The report by a special committee of Hollinger International 
directors detailed what it called a “self-righteous and aggressive looting” of the 
company by its controlling shareholders over a period of years. It counted more 
than US$400 million it claimed Black and others had appropriated for their 
own use between 1997 and 2003, or more than 95 percent of Hollinger 
International’s adjusted net income during that period. The claimed abuses 
were made possible in large part, according to the report, by a lack of basic 
corporate governance safeguards in place at Hollinger International. Seats on 
the company’s board of directors had been handed out by Black to members his 
circle of social and political associates, including former U.S. Secretary of State 
Henry Kissinger. Perhaps the most serious lapse of corporate governance 
chronicled in the report involved Hollinger International board member 
Richard Perle, a former U.S. Assistant Secretary of Defense. Perle served as the 



Conrad Black and Corporate Governance 

 167

third member of Hollinger International’s executive committee, along with 
Black and Radler, but according to the report he admitted not discussing the 
documents he signed with the company’s principals and that he “generally did 
not even read them or understand the transactions to which they applied” 
(Report, 2004: 483). 

Black then increased his libel claim against Breeden and senior Hollinger 
International directors from C$800 million to more than C$2 billion (Burt, 
2004). In October, Black succeeded in a legal challenge to Hollinger 
International’s bid to pursue racketeering charges against him when a federal 
court judge in Chicago returned the case to state court, thwarting the 
company’s bid to recover trebled damages (Kirchgaessner, 2004). The following 
month, however, the SEC filed suit against Black and Radler in Chicago, 
seeking the return to Hollinger International of US$85 million in “ill-gotten 
gains.” The lawsuit also sought to prevent Black from exercising control over 
his shares in Hollinger International by having them placed in a voting trust, 
and to bar both men from serving as a director of any public company 
(Steinberg, 2004).  

Regardless of the ultimate outcome of the various legal actions that have 
been commenced, however, the case of Hollinger International looms as a 
cautionary tale of the perils for media companies of failing to adhere to 
standards of corporate governance. It is thus worth examining, despite the 
preliminary nature of the established facts, while of course holding in abeyance 
any final judgments of wrongdoing. 

Background 
While he was born into money, Black is fond of pointing out that he began 
assembling his newspaper empire before receiving his inheritance. He and 
Radler, together with silent partner Peter White, purchased the failing 
Sherbrooke Record in their home province of Quebec for C$18,000 in 1969, 
cutting its payroll by more than 40 percent almost immediately. Once he 
acquired his C$7 million inheritance, Black began to display the takeover 
tactics that would gain him notoriety in his native land, eventually gaining 
control over assets worth C$4 billion (Newman, 2003). He inherited an 
interest in the giant Canadian holding company, Argus Corp., of which he 
proceeded to gain control, largely from the widows of its founders. Black then 
began selling off the most valuable Argus assets piecemeal. One of his more 
controversial moves involved claiming for Argus a C$38-million pension fund 
surplus from the Dominion supermarket chain it controlled. An ensuing 
lawsuit resulted in a court order that Argus pay the money back, with interest. 
Black wrote a column for the Toronto Sun describing the investigative reporters 
who followed the story for years as “swarming, grunting masses of jackals” 
(Siklos, 1996: 210). 



Jönköping International Business School 

 168

Black soon divested most of his non-newspaper holdings and began to 
concentrate on assembling a newspaper empire to rival that of his boyhood idol, 
William Randolph Hearst. The modest, 15-paper chain of small-city titles he 
and Radler assembled during their first decade in the newspaper business, 
Sterling Newspapers, proved extremely profitable. By 1973, the modest chain 
owned 42 percent by Black was worth an estimated C$20 million (Winter, 
1997: 39). The secret of Sterling’s success, Radler revealed in testimony before 
the 1980 Canadian Royal Commission on Newspapers hearing, was “the three-
man newsroom, and two of them sell ads” (Black, 1993: 378). But Sterling’s 
small size did little to satisfy Black’s lofty ambitions. Using the proceeds of his 
sale of Argus divisions, Black entered a high-stakes bidding war in 1980 for 
control of F.P. Publications, Canada’s second-largest newspaper chain. F.P. 
Publications had briefly grown even larger than Southam in the mid-1960s and 
at its height included the Toronto Globe and Mail, Winnipeg Free Press, 
Vancouver Sun, Ottawa Journal, and Montreal Star. Black’s main rival for F.P. 
Publications, however, turned out to be Canada’s only billionaire, Ken 
Thomson, who had inherited the title Lord Thomson of Fleet, along with the 
Times of London, from his father Roy in 1976.  

Out-bid by Thomson for F.P. Publications, Black then set his sights on 
Southam, which by the mid-1980s had become widely held as a public 
company. A fourth generation of Southams by then held only an estimated 30 
percent of the issued shares in the newspaper chain printer William Southam 
had formed in 1897 by adding the Ottawa Citizen to the Hamilton Spectator he 
already owned. This diffusion of ownership made the family firm vulnerable to 
takeover, and Black was one of the aspiring acquisitors, buying up five percent 
of the company’s outstanding shares in 1985. A defensive “share swap” between 
Southam and the Torstar Corp., owners of Canada’s largest-circulation daily, 
the Toronto Star, ended the takeover speculation at least temporarily, however. 
In exchange for a 30-percent interest in the smaller Torstar, Southam gave up 
20 percent of its shares in a “near merger” that made its takeover a practical 
impossibility (Edge, 2004: 229).  

Thus thwarted, Black sold his Southam shares for a profit and turned his 
attention elsewhere in his quest for acquisitions. Starting in 1986 with the 
purchase of 34 small-town newspapers in the U.S. for $106 million, Black and 
Radler built their Hollinger subsidiary American Publishing into a chain of 340 
titles over the next decade, investing a further US$302 million in more than 
100 purchases in the process. A regular classified ad in the trade magazine 
Editor & Publisher attracted buyers, many of whom were encouraged to sell by 
changes to U.S. capital gains tax rules. The small-town newspapers Hollinger 
acquired became money spinners under the management of Radler, who 
became known as the “human chain saw” for the sight-unseen method he once 
explained for reducing labor costs at each new publication Hollinger acquired. 

 



Conrad Black and Corporate Governance 

 169

I visit the office of each prospective property at night and count the desks....That 
tells me how many people work there. If the place has, say 42 desks, I know I can 
put that paper out with 30 people, and that means a dozen people will be 
leaving the payroll even though I haven't seen their faces yet (Newman, 1992). 

 
After buying the faltering Chicago Sun-Times, then the eighth-largest daily in 
the U.S., for US$180 million in late 1993, Hollinger followed the same cost-
cutting strategy it used successfully at smaller newspapers, setting aside US$10 
million for voluntary redundancies at the unionized daily. After a 20-percent 
reduction in staff, the paper’s cash flow doubled, and within a year the Sun-
Times was generating a 15-percent return on revenue (Jones, 1995). Not 
everyone at the 500,000-circulation daily was happy with the cost-cutting 
measures imposed by Radler at the Sun-Times, however, as eight senior editors 
left within a year, along with popular columnist Mike Royko. By 1995, 
American Publishing ranked as the second-largest newspaper chain in the U.S. 
by number of titles, but only 12th in size by total circulation (Siklos, 1996). 

Hollinger’s worldwide expansion was financed in large part by Black’s 
acquisition of the London Daily Telegraph for US$60 million in 1985, when 
the venerable newspaper was badly underperforming, as were most other Fleet 
Street titles, due to high labor costs brought by powerful unions. By joining the 
non-union movement out of Fleet Street, combined with Hollinger’s payroll 
cutting, almost three quarters of the 3,900 Telegraph staff was soon jettisoned. 
(Siklos, 1996, 155) From an annual loss of £8.9 million in 1986, Telegraph plc 
recorded a profit of £41.5 million in 1989. That year, Black utilized the 
newspaper’s new computerized typesetting equipment to publish during a strike 
by journalists, using only management personnel. The victory, he wrote in his 
1993 autobiography, exposed “one of the great myths of the industry: that 
journalists are essential to producing a newspaper” (Black 1993: 405). 
According to Black biographer Richard Siklos (1996: 156), the Telegraph 
became a “newspaper cash machine capable of funding its owner’s desire to 
pursue the acquisition of practically any newspaper in the world.” One of the 
newspapers Black and Radler coveted was the Jerusalem Post, offering US$20 
million for it when the highest bid for the faltering daily to that point had been 
US$8 million. According to deposed publisher Irwin Frenkel, after first 
promising not to interfere with the editorial content of the traditionally-liberal 
daily, Radler (who is Jewish) took a direct interest in the newspaper’s politics. 
After the purchase was complete, noted Frenkel, Radler instituted a radical 
change in editorial policy by installing as publisher a friend who had been a 
colonel in the Israeli army but who had no previous newspaper experience. 

 
He wanted a newspaper that served and reflected the prevailing nationalist 
temper and did not criticize occupation or settlement of the West Bank or Gaza. 
Like his bosses, he had little respect for journalists and what he considered their 
pretensions to know better (Frenkel, 1994: 168). 



Jönköping International Business School 

 170

The change in editorial direction prompted thirty-two Post journalists to 
threaten to resign, and Radler gratefully accepted the cost savings brought by 
the uncompensated terminations. “It was convenient for me,” he said, “because 
there were 32 too many people, if not more, in the editorial department at that 
time” (Wells, 1996). 

Another country in which Black and Hollinger invested their Telegraph 
profits was Australia, purchasing 20 percent of the Fairfax group, which 
included the Sydney Herald and the Melbourne Age, for more than A$100 
million in 1991. Black set about reducing the chain’s workforce of 4,340, 
which boosted profits and doubled Fairfax stock price, but foreign-ownership 
laws prevented him from increasing his interest in the company. That didn’t 
stop Black from becoming, according to Siklos (1996: 241), “the central 
character in one of the most vicious and highly-politicized takeover battles that 
Australia has ever seen.” The firestorm of controversy that saw Black beat a 
hasty retreat from Down Under and sell his Fairfax investment was prompted 
by revelations he made in his 1993 autobiography, A Life in Progress. Black 
wrote of meeting Australian Prime Minister Paul Keating in 1992 about raising 
the country’s limit on foreign ownership of media. “If he was re-elected and 
Fairfax political coverage was ‘balanced,’ he would entertain an application to 
go higher,” Black wrote (1993: 453-454), adding that the opposition leader had 
“already promised that if he was elected he would remove restraints on our 
ownership.” The published remarks caused an uproar in Australia, because 
Black had indeed been allowed to increase his stake in Fairfax to 25 percent 
only weeks after Keating had been re-elected the previous year, amid protests 
from journalists and politicians (Siklos, 1996: 349). A Senate inquiry into the 
affair in 1994 resulted, and the attendant publicity prevented any possibility 
Black would be allowed to increase his ownership of Australia’s press any 
further. Two years later he sold his stake in Fairfax for a profit of A$300 million 
(Dalglish, 1996). 

Conquering Southam 
Despite Hollinger’s international success, Black and Radler had been shut out 
of major newspaper acquisitions in their native Canada following their failures 
to take over F.P. Publications in 1980 and Southam Inc. in 1985. The 
defensive “share swap” between Southam and Torstar that had prevented a 
takeover of the newspaper chain was challenged by minority shareholders of 
Southam in a long-running court battle, however. They claimed the motion to 
approve the share swap had been improperly passed because there had been 
insufficient notice given to shareholders before an extraordinary meeting had 
been called to vote on it. Before the matter could come to court, however, the 
lawsuit was settled in 1988 with a compromise that its ten-year “standstill” 
period, during which each company agreed not increase its holdings in the 
other, would be reduced to only five years. That meant Southam would be “in 



Conrad Black and Corporate Governance 

 171

play” as a takeover target again in 1990, with Torstar as its largest shareholder 
in a position to control its fate. Black made repeated offers to Torstar for its 
stake in Southam as a result of this development, and in 1992 he finally 
acquired its 20 percent ownership by agreeing to pay a 15-percent premium 
over the stock’s market value (Edge, 2004: 229). 

Southam family members, who were concerned that Black would impose his 
conservative politics on their traditionally liberal dailies, then made a fateful 
move in a last attempt to keep him from acquiring control of the newspaper 
chain. They recruited one of the few Canadian newspaper owners with the 
financial resources to counterbalance Black’s influence on Southam’s board, 
citing a company bylaw that allowed them to issue C$200 million worth of new 
shares to Montreal businessman Paul Desmarais. Southam family members had 
first sounded out Desmarais, whose Power Corp. owned a chain of forty-one 
newspapers in Quebec, on his willingness to continue the Southam tradition of 
quality newspapers, and reportedly received his agreement. But when Black 
began using his control of seats on the Southam board of directors to push for 
cost-cutting measures at the chain, Desmarais backed his plan due to the 
company’s continuing financial losses. Soon, according to Siklos (1996: 404), 
the pair found themselves shut out of Southam financial information by the 
company’s independent directors on the grounds that their own companies 
were industry competitors. Out of frustration, Black offered to buy Desmarais’ 
shares in Southam. Desmarais countered with a proposal to break up the 
historic chain, with Hollinger taking ten of its smaller dailies in exchange for its 
one-fifth ownership. When that plan was blocked by the independent directors, 
Desmarais accepted Black’s long-standing offer to buy his Southam shares and 
the Hollinger head’s victory over the “obdurate rump” was assured. 

Five days after consolidating his control of Southam, Black used the 
coincidental occasion of Hollinger’s annual meeting to publicly scold the 
conquered company’s management, particularly its vanquished independent 
directors. According to Black, Southam management had “long accepted 
inadequate returns for the shareholders, published generally undistinguished 
products for the readers and received exaggerated laudations from the working 
press for the resulting lack of financial and editorial rigour.” Black admonished 
the former first family of Canadian newspapers for panicking into its 1985 
share swap with Torstar to forestall his takeover ambitions, pointing out that 
the move ultimately backfired. “If Southam's management had been a little 
more courageous,” he crowed to stunned silence, “it might still be a family-
controlled company” (Miller, 1998: 62). 

In his bid for total control of Southam, Black utilized a combination of 
ingenuity and persistence over the next several years. He first made an offer to 
shareholders in late 1996 of C$18.75 a share in an attempt to bring his 
holdings in the company above 50 percent. When his first offer failed to 
acquire sufficient stock, Black then sweetened the bid to C$20 a share early in 
1997, which resulted in 8.5 million Southam shares being tendered. That was 



Jönköping International Business School 

 172

sufficient to bring Black’s holdings in Southam, through his control of 
Hollinger, to 50.7 percent of issued shares. Black then used his majority control 
of the company in April, 1997 to disburse most of Southam’s treasury in a 
C$2.50 “special dividend.” That enriched Hollinger most of all, and Black used 
the C$47 million windfall to finance a leveraged bid for the Southam shares 
that remained outstanding in an attempt to acquire enough of its stock to take 
the company private by having it “de-listed” from the stock exchanges as a 
public company. His complex offer, which included both cash and shares in 
Hollinger, was only enough to increase Black’s holdings of Southam stock to 
58.6 percent, however. (Edge, 2004: 232). 

After acquiring a key block of Southam shares held by a New York mutual 
find in 1998, paying a 22-percent premium over market price to raise his stake 
to 69.2 percent, Black again made a bid for the company’s remaining stock. 
This time he used his voting control on the Southam board to authorize the 
borrowing of C$523 million to finance the offer, using the money to declare 
another extraordinary dividend, this time of C$7 a share. Black used the cash 
that accrued to Hollinger as a result to finance another offer to Southam 
shareholders, this time of C$22 a share for all outstanding stock. When that 
failed to persuade several key institutional investors to sell, Black sweetened the 
offer to $25.25 a share early in 1999, which resulted in 90 percent of 
outstanding shares being tendered, raising Hollinger’s holdings in the company 
to 97 percent. That was sufficient to allow Black to apply to the Ontario 
Securities Commission to de-list the company, which had begun trading on the 
Toronto Stock Exchange in 1945 (Edge, 2004: 232). 

One of the first major moves Black made as controlling shareholder of 
Southam was to utilize the company’s nation-wide resources in publishing a 
second national newspaper in Canada in competition with the Globe and Mail, 
whose liberal politics he opposed. Despite publishing most of the country’s 
leading dailies, Southam had never published a newspaper in its hometown of 
Toronto, which was dominated by the Star, Canada’s largest-circulation daily, 
the Globe and Mail, and the tabloid Sun. This Black moved into the Toronto 
market by first acquiring in mid-1998 the Financial Post national business daily 
from the Toronto Sun chain in exchange for Southam’s original Spectator in 
nearby Hamilton, three smaller Southern Ontario dailies, and C$150 million. 
(Cobb, 2004: 86) Utilizing Southam’s head office plant in suburban Toronto, 
Black assembled a newspaper staff from across Canada and around the world, 
drawing largely on journalists from his newly-acquired chain of dailies across 
the country. In October, 1998 the National Post began publishing, but its start-
up costs soon began to weigh down Southam and Hollinger financially. Its first-
year losses of C$44 million caused Hollinger’s share price to drop almost 20 
percent that year, as investors nervously eyed the company’s accumulated C$2.4 
billion in debt (Edge, 2004: 232). 

The conservative politics of the National Post did little to endear Black to 
Canadian Prime Minister Jean Chretien for the newspaper’s persistent coverage 



Conrad Black and Corporate Governance 

 173

of a growing patronage scandal in his riding, and its editorial efforts to “unite 
the right” in opposition to his Liberal Party. In mid-1999, when the Telegraph 
owner was offered by British Prime Minister Tony Blair the seat in the House 
of Lords that traditionally accompanies such a position, Chretien vetoed the 
peerage by citing an obscure provision requiring federal approval for Canadian 
citizens to hold foreign titles. Black responded with a lawsuit against Chretien 
for abuse of process, and when it was thrown out of court in 2000, he 
renounced his Canadian citizenship in order to take up his peerage as Lord 
Black of Crossharbour. As foreign ownership of the press is restricted in 
Canada, Black sold the Southam chain he had worked for so long to acquire to 
television network CanWest Global Communications in August of that year for 
C$3.5 billion (Edge, 2004: 232). 

Corporate Structure 
In order to separate its Canadian holdings from its growing international 
newspaper empire, Toronto-based Hollinger Inc. established a New York-based 
subsidiary called Hollinger International Inc., which went public with an IPO 
in 1994. The corporate structure Black set up to control Hollinger 
International was just as ingenious as the takeover strategy he used to acquire 
Southam. It provided for a “pyramid” of control that allowed him to exercise 
control over Hollinger International despite owning less than a quarter of its 
shares. His majority control of Hollinger Inc., along with Radler’s minority 
position, was held in the name of a company they controlled, called Ravelston 
Inc. It in turn owned a majority of a company called HLG, which in turn 
owned a minority of Hollinger International Inc. Thus, while they exercised 
control over Hollinger International through this “pyramid” structure, Black 
and Radler owned 18.8% of its shares in 2002 (See Figure 1). 

Black and Radler controlled Hollinger International through Hollinger 
Inc.’s ownership of all 14.9 million Hollinger International Class B preferred 
shares, which each carried 10 votes compared with only one vote for each of the 
company’s Class A common shares. Thus, despite owning only 30 percent of 
Hollinger International stock, Black exercised an estimated 73.8 percent of 
voting control over the company (Leonard, 2003). It was through this majority 
voting control in Hollinger International that other shareholders complained 
that Black was running the company to his own advantage. 



Jönköping International Business School 

 174

 

 
Source: Report (2004), 8. 

 
Figure 1. Black and Radler’s Effective Economic Ownership in Hollinger 

Corporate Governance 
Hollinger International directors were appointed to the board by Black 
personally, through his control of its voting shares, and they tended to include 
not business experts but instead members of his social circle. Among the 
Hollinger International directors appointed by Black, who is keenly interested 
in world politics, was former U.S. secretary of state Henry Kissinger, former 
Illinois governor James Thompson, former U.S. ambassador to Germany 
Richard Burt, and Black’s wife, columnist Barabara Amiel. “Black had the votes 
to replace any member of the board, and they all knew it,” concluded the 513-
page report of Hollinger International’s independent directors. “Black called the 
shots, and he wanted a board filled with prominent people who wouldn’t make 
waves” (Report, 2004: 43). As a result, the report alleged, the Hollinger 



Conrad Black and Corporate Governance 

 175

International board was “not alert” when Black and Radler began “looting” the 
company to the detriment of non-controlling shareholders. Board meetings, the 
report claimed, “functioned more like a social club or public policy association 
than as the board of a major corporation, enjoying extremely short meetings 
followed by a good lunch and discussion of world affairs” (Report, 2004: 38). 

The report does not attach blame to the inert directors, claiming they were 
“fed distorted information by Black and Radler,” but it does note that the 
political appointees “did little to seek independent advice of their own.” 
Instead, the report’s findings reserve most of the blame for Black, Radler, their 
circle of controlling insiders, and the system of corporate governance they 
created at Hollinger International. 

 
The inherently dangerous aspects of a dual voting structure, separating 
governance power from economic interest, make heightened sensitivity and 
scrutiny highly important to protect the interest of noncontrolling shareholders. 
Hollinger didn’t get either sensitivity or scrutiny, and the shareholders paid the 
price (Report, 2004: 38). 

Shareholder concerns 
After Hollinger International sold off its Southam newspaper chain in 2000, the 
company’s second-largest institutional investor (after Southeastern Asset 
Management) began to ask questions about a sharp increase in management 
fees that were paid to Black and Radler through Ravelston. New York 
investment dealer Tweedy Browne Co. LLC, an 80-year-old firm that that 
oversees US$8.5 billion in assets and specializes in companies it considers 
undervalued, began investing in Hollinger International in 1999. By 2001, it 
owned about 18 percent of the company’s shares, and after the Southam sale it 
began to question an almost tenfold increase in management fees flowing to 
Ravelston. Unlike most firms, Hollinger International compensated its senior 
executives not with salary and stock options but instead through management 
fees paid to companies Black and Radler controlled. Tweedy Browne pointed to 
the fact that from US$4.1million in 1995, the management fees paid by 
Hollinger International to Black, Radler, and several other senior executives 
through Ravelston had increased to US$38 million in 1999 and over an eight-
year period had totaled more than US$203 million. That level of 
compensation, Tweedy noted, far outstripped what was being paid to senior 
executives at other major newspaper companies. It also questioned almost 
US$74 million in “non-competition fees” paid to Ravelston following a series 
of Hollinger International’s newspaper sales in 2000 and 2001, including the 
sale of Southam (Kirchgaessner, 2003).  

Some pointed for clues to what was going on to the fact that Black’s 
Toronto-based company, Hollinger, Inc., upon which he had built his pyramid 
of international media control, was highly leveraged. Estimates placed the 



Jönköping International Business School 

 176

annual debt-servicing costs on the US$120 million in high-yield bonds 
Hollinger Inc. had issued to finance Black’s press empire at US$14 million. 
(Cherney, 2003) When the recession of 2001 reduced Hollinger Inc.’s revenues 
and is share price tumbled from $16 to $9, Hollinger Inc.’s debt ratio more 
than doubled from its already-high level of five times EBITDA to more than 
ten times gross earnings. Tweedy Browne questioned the extraordinary level of 
management fees being paid to Ravelston in such lean times, filing a complaint 
with the SEC in the spring of 2003. It also wrote a letter to members of the 
Hollinger International board of directors on the eve of the company’s May 
2003 annual meeting, demanding an investigation and threatening a lawsuit if 
none resulted (Leonard, 2003). The investment firm’s hand had been 
strengthened immeasurably, as had that of all corporate governance advocates, 
with the February 2003 ruling of a Delaware court that Disney’s directors could 
be sued by shareholders over a contentious US$140-million severance payment 
they had approved for company president Michael Ovitz. As a result of this 
sudden legal liability of Hollinger International directors for failing to exercise 
good corporate governance, Browne was able to convince them to appoint two 
new independent directors to the board and to convene a special committee to 
investigate the company’s finances. Wall Street investment banker Gordon 
Paris was drafted onto the board and commissioned to chair the special 
committee (Maich & Tedesco, 2003).  

Others pointed to the lavish lifestyle Black and his wife enjoyed, which 
included a private jet to fly them between residences in London, New York, 
and Palm Beach, Florida. Hollinger International’s accounting firm, KPMG, 
noted that the company was paying almost US$250,000 annually to maintain 
those residences, provide Black with a car and driver in London, and keep up 
his private jet. KPMG pressed Hollinger International for increased disclosure 
of these expenditures and also questioned the US$8 million paid by Hollinger 
International for Roosevelt’s correspondence to his cousin, some of which hung 
framed on the walls of Black’s various residences (Leonard, 2003). When the 
special committee of Hollinger International directors discovered US$32 
million in payments made to Ravelston in 2001 that had apparently not been 
approved by the company's audit committee or board, nor properly disclosed in 
the company’s filing to the SEC, the dissident shareholders had the smoking 
gun they long smelled. According to the Financial Post, Paris confronted 
Thompson, who served as chairman of Hollinger International’s audit 
committee, and got his agreement to the removal of Black and Radler from the 
company’s management structure, along with several other senior executives, 
including the company’s corporate counsel. The agreement of other Hollinger 
International directors was then obtained, the newspaper reported, including 
that of Kissinger, who was consulted by telephone from Beijing. Paris then 
confronted Black, who when faced with the findings and told that the 
company’s filings to the SEC would have to be delayed as a result, agreed to 



Conrad Black and Corporate Governance 

 177

repay US$7.2 million in unauthorized management fees paid to him and to 
step down as Hollinger International’s CEO (Maich & Tedesco, 2003).  

After Black refused to certify it on the advice of legal counsel, the company’s 
quarterly earnings report was filed with the SEC five days late, and the 
regulatory body launched an investigation of its own. The late filing admitted 
that Hollinger International had overstated profit by roughly US$17 million 
over a period of years due to the unauthorized and undisclosed payments to 
Black and other top executives. In January, 2004 Hollinger directors 
commenced a lawsuit in Illinois district court to recover US$380 million in 
funds it claimed Black and others misappropriated over a seven-year period, 
along with more than US$100 million in interest. Under federal racketeering 
laws, the directors are seeking the company’s actual damages to be trebled, for a 
total damage award of US$1.25 billion. The SEC followed suit with a lawsuit 
of its own against Black, which reportedly could bring criminal sanctions as a 
result of his 1982 agreement to refrain from future securities law violations in 
settling a complaint that he had made misleading statements in his takeover of 
Cleveland-based Hanna Mining (Stewart & Partridge, 2003). 

The Paris Report 
The committee of Hollinger International’s newly-installed independent 
directors that Paris chaired commissioned forensic analyst Richard Breeden, a 
former SEC chairman and bankruptcy monitor at WorldCom, to conduct a 14-
month investigation and to write a report. Its voluminous findings released on 
August 30, 2004 provided more detailed allegations of malfeasance against 
Black, whom it claimed used his control of Hollinger International to make it a 
personal “piggy bank” to finance his lavish lifestyle, including: 
 

• US$3-million to subsidize the purchase of a condominium residence for 
the Blacks on New York’s Upper East Side; 

 
• Lavish expense claims by Black, including one totaling US$24,950 for 

“summer drinks,” and another for US$42,870 to hold a birthday gala for 
Mrs. Black attended by Barbara Walters and Peter Jennings, among 
others; 

 
• US$8.9 million paid by Hollinger between 1996 and 2001 to acquire 

FDR papers and memorabilia without Board approval; 
 
• US$3-4 million annually to lease a Gulfstream IV jet aircraft for Black’s 

use. 
 



Jönköping International Business School 

 178

It also noted that the company purchased a US$11.6-million Challenger 
aircraft for Radler, who at one point was publisher of four major dailies in three 
countries: The Chicago Sun-Times, the Jerusalem Post, and the Vancouver Sun 
and Province (Report, 2004: 24).  

The compensation paid to Hollinger International’s top five executives in 
2000 totaled US$122 million, the report revealed, including nearly 
US$53 million in non-compete payments from the sale of Southam to 
CanWest Global. 

 
 This represented a nearly unbelievable 30.2% of Hollinger’s 2000 adjusted 
EBITDA, and 61.6% of Hollinger’s adjusted net income. For an encore, Black 
and his four senior officers received total compensation in 2001 that the 
Committee estimates was more than $69 million, representing 73.4% of 
Hollinger’s adjusted EBITDA in a year Hollinger reported a net loss of over 
$337 million (Report, 2004: 30). 
 

The report claimed that in addition to the “non-compete” payments, Black and 
Radler also received through Ravelston US$3.9 million in annual management 
fees from CanWest perpetually in exchange for reducing the purchase price paid 
to Hollinger International for Southam by US$39 million (Report, 2004: 194). 
Even more “stunning in its audacity and its utter disregard for either market 
practices or the legal standards of fiduciary behavior,” the report added, was the 
fact that until 2003 Hollinger’s proxy statement compensation tables “did not 
include disclosure of even $1 in compensation to Black, Radler and the other 
Ravelston executives resulting from more than $226 million in management 
fees Hollinger paid to Ravelston since 1996” (Report, 2004: 30). 

Even more complex—and profitable—than the executive compensation 
structure of Hollinger International, according to the report, was the web of 
“related-party” transactions that allegedly enriched Black and Radler by selling 
them many of the down-sizing company’s newspapers at cut-rate prices, even as 
low as $1. In some cases, the report pointed out, Hollinger International even 
paid companies with links to Black and Radler to take over the titles. The 
transactions often took place, according to the report, despite more attractive 
offers being made for the newspapers by other companies. Several of the most 
glaring examples occurred in the Canadian province of British Columbia, where 
Hollinger’s control over newspapers had resulted in a divestiture order from the 
Canadian Competition Bureau.  

 
Throughout 2000, Radler failed to inform the Board of offers from an 
unaffiliated purchaser to buy Hollinger’s Kelowna Capital for between $7.4 
million and $8.1 million, and chose instead to sell the newspaper for $5 million 
to West Partners....Approximately five months after being given $2.3 million to 
take Hollinger’s Vernon Sun, West Partners sold it for $213,000. Approximately 



Conrad Black and Corporate Governance 

 179

two years after acquiring Hollinger’s Kelowna Capital for approximately 
$5 million, West Partners sold it for $13.7 million (Report, 2004: 66). 
 

The report’s harshest criticism, however, was reserved for Perle, who served as a 
director of Hollinger International starting in 1994 and as a member of its 
executive committee from early 1996. Perle, who served in the Reagan 
administration, is credited by many with masterminding the 2003 U.S. 
invasion of Iraq as a member of the Pentagon’s volunteer Defense Policy Board, 
which he chaired (Hersh, 2003). Perle also headed Hollinger International’s 
failed internet subsidiary Hollinger Digital from 2000 until 2003, for which he 
received an annual salary of US$300,000. Despite making investments that lost 
US$49 million for Hollinger Digital, Perle collected lucrative bonuses, the 
report noted, because he was rewarded for the company’s online successes, but 
not penalized for those that lost money. As a result, Perle’s bonus for 2000 
totaled US$3 million despite the division’s overall losses. The report points to 
the fact that Black and Radler controlled this system of compensation as 
creating a direct conflict for Perle’s role as the third member of Hollinger 
International’s executive committee. In interviews with the special committee, 
the report stated that Perle admitted to simply signing the documents he was 
given in that capacity, without reading them first. 

 
It is difficult to imagine a more flagrant abdication of duty than a director 
rubber-stamping transactions that directly benefit a controlling shareholder 
without any thought, comprehension or analysis....Perle clearly had a motive to 
abdicate his fiduciary duties as an Executive Committee member so as to 
accommodate the persons responsible for his huge Hollinger compensation, Black 
and Radler (Report, 2004: 488). 

Conclusions 
In early 2005, Hollinger International finally filed its 2003 annual report, 
which showed a US$73.4 million loss for the year. It also revised the company’s 
earnings for the four previous years, including losses of US$230.6 million in 
2002 and US$326 million in 2001 (Condie, 2005). Later that January, 
Hollinger Inc. announced new “rigorous governance policies” that it said “meet 
or exceed” regulatory requirements for Canadian publicly listed corporations 
(Norris, 2005). 

While legal proceedings involving the accusations detailed in the report of 
the Hollinger International committee are ongoing, ultimate conclusions in this 
case cannot, of course, be drawn. Black and Radler have denied the allegations 
of malfeasance made against them, issuing a statement through Ravelston that 
described the Paris committee report’s findings as “exaggerated claims laced 
with outright lies” (Weber, 2004). However, given Black’s well-known 
disregard for corporate governance and the allegations that now surround him 



Jönköping International Business School 

 180

and the company he founded, it is not premature to note a connection. 
Whatever the final outcome of the case might be, more regard for the rights of 
non-controlling shareholders might have helped to insulate Black and his senior 
executives in Hollinger International from these allegations of malfeasance, 
extravagance, and self-dealing. Black’s mistake, some claim, was in managing 
Hollinger International as if it were a private company. As a result, the noted 
history buff and Napoleon devotee, some predict, may have finally met his own 
corporate Waterloo. 

References 
Adams, J. (2003, November 23). Tweedy Browne flexes its muscles, Toronto 
Globe and Mail, B6.  
 
Black, C. (1993). A life in progress. Toronto: Key Porter. 
 
Brehl, R. (1996, July 23). Five Southam directors turfed out, Toronto Star, B1. 
 
Burt, T. (2004, October 14). Black files libel claim over ‘Rico’ release, Financial 
Times (London), 26. 
 
Cherney, C. (2003, October 3). Hollinger committee probes fees, Wall Street 
Journal, B2.  
 
Cobb, C. (2004). Ego and ink: The inside story of Canada’s national newspaper 
war. Toronto: McClelland & Stewart. 
 
Condie, B. (2005, January 19). Hollinger’s late filing reveals massive losses, 
Evening Standard (London), 34. 
 
Dalglish, B. (1996, December 17). Black sells Fairfax stake, Toronto Sun, 37. 
 
Edge, M. (2004, Winter). The Good, the bad, and the ugly: Financial markets 
and the demise of Canada’s Southam Newspapers, International Journal on 
Media Management, 227-236. 
 
Ferguson, J. (1996, August 10). Hollinger boss scoffs at critics, Toronto Star, 
F3. 
 
Frenkel, E. (1994). The press and politics in Israel: The Jerusalem Post from 
1932 to the present. Westport: Greenwood Press. 
 
Goold, D. (1996, August 16). The pain of the obdurate rump, Toronto Globe 
and Mail, B8. 



Conrad Black and Corporate Governance 

 181

Hersh, S. (2003, May 12). Selective Intelligence, New Yorker, 44-50. 
 
Hollinger International Inc. (2004, August 30). Report of Investigation by the 
Special Committee of the Board of Directors. Retrieved September 5, 2004 
from http://www.sec.gov/Archives/edgar/data/868512/000095012304010413/ 
y01437exv99w2.htm) 
 
Jones, T. (1995, December 17). Sun-Times must climb slope iced with heavy 
competition, Chicago Tribune, B1. 
 
Jones, T. (1998, March/April). That old Black magic, Columbia Journalism 
Review, 40. 
 
Kirchgaessner, S. (2003, October 13). Showdown at Hollinger, Financial 
Times, 19.  
 
Kirchgaessner, S. (2004, October 9). US ruling gives Black rare legal victory, 
Financial Times, 8.  
 
Leonard, D. (2003, October 13). Shareholders are beating up Hollinger CEO 
Conrad Black over his huge, tricky pay packages: He calls them “governance 
terrorists,” Fortune, 166-173. 
 
Maich, S. & Tedesco, T. (2003, November 22). Trying days in the life of 
Conrad Black, National Post, FP1.  
 
Miller, J. (1998). Yesterday’s news: Why Canada’s daily newspapers are failing us. 
Fernwood, Halifax. 
 
Morton, (2003, May 23). Black vows to reduce control, National Post, FP1.  
 
Newman, P.C. (1992, February 3). The inexorable spread of the Black empire, 
Maclean’s, 68. 
 
Newman, P.C. (2003, December 1). The Black perils of greed, Maclean’s, 36. 
 
Norris, G. (2005, January 28). ‘Rigorous governance’ for Hollinger entities, 
Hamilton Spectator, A14. 
 
Siklos, R. (1996). Shades of Black: Conrad Black and the world's fastest growing 
press empire. Toronto: Minerva. 
 
Steinberg, J. (2004, November 16). S.E.C. sues 2 former Hollinger executives, 
New York Times, C1. 



Jönköping International Business School 

 182

Stewart, S. & Partridge, J. (2003, November 22). Filing exposes Hollinger 
troubles; Profit overstated, governance poor, Toronto Globe and Mail, B1.  
 
Weber, T. (2004, August 31). Hollinger branded ‘kleptocracy,’ Toronto Globe 
and Mail, B1. 
 
Wells, J. (1996, November 11). He styles himself as the editorial savior of 
papers, but critics label Conrad Black an editorial storm trooper, Maclean’s, 56. 
 
Winter, J. (1997). Democracy’s oxygen: How corporations control the news. 
Montreal: Black Rose. 
 



<<
  /ASCII85EncodePages false
  /AllowTransparency false
  /AutoPositionEPSFiles true
  /AutoRotatePages /None
  /Binding /Left
  /CalGrayProfile (Dot Gain 20%)
  /CalRGBProfile (sRGB IEC61966-2.1)
  /CalCMYKProfile (U.S. Web Coated \050SWOP\051 v2)
  /sRGBProfile (sRGB IEC61966-2.1)
  /CannotEmbedFontPolicy /Error
  /CompatibilityLevel 1.4
  /CompressObjects /Tags
  /CompressPages true
  /ConvertImagesToIndexed true
  /PassThroughJPEGImages true
  /CreateJDFFile false
  /CreateJobTicket false
  /DefaultRenderingIntent /Default
  /DetectBlends true
  /ColorConversionStrategy /LeaveColorUnchanged
  /DoThumbnails false
  /EmbedAllFonts true
  /EmbedJobOptions true
  /DSCReportingLevel 0
  /EmitDSCWarnings false
  /EndPage -1
  /ImageMemory 1048576
  /LockDistillerParams false
  /MaxSubsetPct 100
  /Optimize true
  /OPM 1
  /ParseDSCComments true
  /ParseDSCCommentsForDocInfo true
  /PreserveCopyPage true
  /PreserveEPSInfo true
  /PreserveHalftoneInfo false
  /PreserveOPIComments false
  /PreserveOverprintSettings true
  /StartPage 1
  /SubsetFonts true
  /TransferFunctionInfo /Apply
  /UCRandBGInfo /Preserve
  /UsePrologue false
  /ColorSettingsFile ()
  /AlwaysEmbed [ true
    /AGaramond-Bold
    /AGaramond-BoldItalic
    /AGaramond-Italic
    /AGaramond-Regular
    /GillSans
    /GillSans-Italic
  ]
  /NeverEmbed [ true
  ]
  /AntiAliasColorImages false
  /DownsampleColorImages true
  /ColorImageDownsampleType /Bicubic
  /ColorImageResolution 300
  /ColorImageDepth -1
  /ColorImageDownsampleThreshold 1.50000
  /EncodeColorImages true
  /ColorImageFilter /DCTEncode
  /AutoFilterColorImages true
  /ColorImageAutoFilterStrategy /JPEG
  /ColorACSImageDict <<
    /QFactor 0.15
    /HSamples [1 1 1 1] /VSamples [1 1 1 1]
  >>
  /ColorImageDict <<
    /QFactor 0.15
    /HSamples [1 1 1 1] /VSamples [1 1 1 1]
  >>
  /JPEG2000ColorACSImageDict <<
    /TileWidth 256
    /TileHeight 256
    /Quality 30
  >>
  /JPEG2000ColorImageDict <<
    /TileWidth 256
    /TileHeight 256
    /Quality 30
  >>
  /AntiAliasGrayImages false
  /DownsampleGrayImages true
  /GrayImageDownsampleType /Bicubic
  /GrayImageResolution 300
  /GrayImageDepth -1
  /GrayImageDownsampleThreshold 1.50000
  /EncodeGrayImages true
  /GrayImageFilter /DCTEncode
  /AutoFilterGrayImages true
  /GrayImageAutoFilterStrategy /JPEG
  /GrayACSImageDict <<
    /QFactor 0.15
    /HSamples [1 1 1 1] /VSamples [1 1 1 1]
  >>
  /GrayImageDict <<
    /QFactor 0.15
    /HSamples [1 1 1 1] /VSamples [1 1 1 1]
  >>
  /JPEG2000GrayACSImageDict <<
    /TileWidth 256
    /TileHeight 256
    /Quality 30
  >>
  /JPEG2000GrayImageDict <<
    /TileWidth 256
    /TileHeight 256
    /Quality 30
  >>
  /AntiAliasMonoImages false
  /DownsampleMonoImages true
  /MonoImageDownsampleType /Bicubic
  /MonoImageResolution 1200
  /MonoImageDepth -1
  /MonoImageDownsampleThreshold 1.50000
  /EncodeMonoImages true
  /MonoImageFilter /CCITTFaxEncode
  /MonoImageDict <<
    /K -1
  >>
  /AllowPSXObjects false
  /PDFX1aCheck false
  /PDFX3Check false
  /PDFXCompliantPDFOnly false
  /PDFXNoTrimBoxError true
  /PDFXTrimBoxToMediaBoxOffset [
    0.00000
    0.00000
    0.00000
    0.00000
  ]
  /PDFXSetBleedBoxToMediaBox true
  /PDFXBleedBoxToTrimBoxOffset [
    0.00000
    0.00000
    0.00000
    0.00000
  ]
  /PDFXOutputIntentProfile (None)
  /PDFXOutputCondition ()
  /PDFXRegistryName (http://www.color.org)
  /PDFXTrapped /Unknown

  /SyntheticBoldness 1.000000
  /Description <<
    /JPN <FEFF3053306e8a2d5b9a306f30019ad889e350cf5ea6753b50cf3092542b308030d730ea30d730ec30b9537052377528306e00200050004400460020658766f830924f5c62103059308b3068304d306b4f7f75283057307e305930023053306e8a2d5b9a30674f5c62103057305f00200050004400460020658766f8306f0020004100630072006f0062006100740020304a30883073002000520065006100640065007200200035002e003000204ee5964d30678868793a3067304d307e305930023053306e8a2d5b9a306b306f30d530a930f330c8306e57cb30818fbc307f304c5fc59808306730593002>
    /FRA <>
    /DEU <>
    /PTB <>
    /DAN <>
    /NLD <>
    /ESP <>
    /SUO <>
    /ITA <>
    /NOR <>
    /SVE <>
    /ENU <>
  >>
>> setdistillerparams
<<
  /HWResolution [2400 2400]
  /PageSize [612.000 792.000]
>> setpagedevice




