
The SAGE Encyclopedia of Journalism 

Thomson 

By:Marc Edge 

Edited by: Gregory A. Borchard 

Book Title: The SAGE Encyclopedia of Journalism 

Chapter Title: "Thomson" 

Pub. Date: 2022 

Access Date: April 15, 2022 

Publishing Company: SAGE Publications, Inc. 

City: Thousand Oaks, 

Print ISBN: 9781544391151 

Online ISBN: 9781544391199 

DOI: https://dx.doi.org/10.4135/9781544391199.n408 

Print pages: 1636-1639 

© 2022 SAGE Publications, Inc. All Rights Reserved. 

This PDF has been generated from SAGE Knowledge. Please note that the pagination of the online 

version will vary from the pagination of the print book. 

www.princexml.com
Prince - Non-commercial License
This document was created with Prince, a great way of getting web content onto paper.

javascript:void(0);
https://dx.<wbr>doi.<wbr>org/10.4135/9781544391199.n408


The Thomson family of Canada controls a web of media businesses, which has grown and evolved from 
extremely modest origins in the 1930s to become one of the world’s largest news and information empires. 
Now in a third generation of family ownership, their media holdings include the global Reuters news agency, 
The Globe and Mail national newspaper, many U.S. publishing companies, and several online databases. 
The corporate form of the family’s holdings has also changed over the years from Thomson Newspapers and 
the Thomson Organization to the International Thomson Organization to the Thomson Corporation and now 
to Thomson Reuters. The family’s privately held Woodbridge Company owns 62% of the shares of publicly 
traded Thomson Reuters, one third of the Canadian Press news agency, and 100% of The Globe and Mail. 
The hereditary peerage Baron Thomson of Fleet of Northbridge in the City of Edinburgh, which is often 
referred to as Lord Thomson of Fleet, was bestowed upon company founder Roy Thomson in 1964. It passed 
on his death in 1976 to his son Kenneth and in 2005 to his grandson David. 

Company Origins 

Roy Thomson was a serial entrepreneur who went broke selling auto parts in the 1920s but late in life founded 
an international media empire from the humblest of beginnings as a traveling radio salesman in the 1930s. 
His territory was in remote northern Ontario, far from his home in Toronto, but the business college graduate 
showed a knack for making money from media. To sell more radios, he founded North Bay station CFCH in 
1931, which shared a building with the local newspaper. When Thomson learned how profitable newspapers 
were, even during the Great Depression, he decided to expand into that business. He bought the Timmins 
Daily Press in 1934 for $6,000, paying $200 down and the rest as installments of $200 a month. Thomson 
hired Jack Kent Cooke to sell advertising in 1936. The charismatic Cooke later took over management 
of Thomson’s growing network of radio stations before branching out into professional sports, owning the 
NFL Washington Redskins, NBA Los Angeles Lakers, and NHL Los Angeles Kings. Thomson focused on 
newspaper acquisitions and eventually built one of the largest chains in Canada and the world. 

Thomson Newspapers became notorious for penny pinching, paying low salaries, doling out pencils 
individually, and requiring reporters to use scrap paper instead of issuing them notebooks. Its titles as a result 
were not known for quality. Thomson once quipped that news was what separated the ads. He owned 19 
newspapers in Canada by 1953, when he bought The Scotsman in Edinburgh. He moved to Edinburgh and 
bid successfully for a commercial television license there in 1957. He famously described Scottish Television 
on its opening as “like having a licence to print your own money” (Crisell, 2002, p. 108). He formed the 
Thomson Organization in 1959 to buy the Kemsley group, which was the largest newspaper chain in Britain. 
It included The Sunday Times, firmly establishing Thomson as a leading Fleet Street mogul at age 65. He 
bought The Times in 1966 from the Astor family and merged it with The Sunday Times as Times Newspapers. 

Thomson was a new type of newspaper owner in Britain because he focused on profit, not on politics. He 
once famously said: “I buy newspapers to make money, to buy more newspapers to make more money. As 
for editorial content, that’s the stuff you separate the ads with” (Anonymous, 1965). He branched out into 
the travel business in 1965, founding Thomson Travel and adding UK charter airline Britannia Airways in 
1971. His most lucrative investment, however, was made in the early 1970s when he joined a consortium 
that struck oil in the North Sea. Those profits, which soon comprised most of the Thomson Organization’s 
income, were mostly used to buy highly profitable small-town newspapers in the United States, where by the 
late 1970s Thomson had built one of the country’s largest chains. The newspapers were inevitably squeezed 
for even more profits by cost controls, staff cuts, and steep advertising rate increases. Thomson Newspapers 
broke a long-standing taboo in American journalism by running front-page ads, perhaps as a result of its top 
executives being from Britain, where the practice was common. By the time Roy Thomson died of a stroke 
in 1976, the company he founded owned more than 200 newspapers in Canada, the United States, and the 
United Kingdom. The architecturally unique Roy Thomson Hall in Toronto, which opened in 1982, is named in 
his memory. 

The Second Generation 

Thomson’s son Kenneth was Canada’s first billionaire as a result of the fortune he inherited, but he was as 

SAGE
© 2022 by SAGE Publications, Inc.

SAGE Reference

Page 2 of 5
The SAGE Encyclopedia of Journalism



private as his father was outspoken. He seemed to share only his father’s frugality, reportedly waiting until 
a parking meter expired before feeding it, sorting through bargain bins for his socks, and even shopping for 
his own groceries to compare prices. He preferred to spend his riches on his extensive art collection. One 
of three children, he worked his way up in the family business, apprenticing as a reporter at the company’s 
original Timmins Daily Press in 1947 and then selling ads for the Galt Daily Reporter before serving as its 
general manager from 1950 to 1953. He then took over as head of Thomson Newspapers when his father 
moved to the United Kingdom. 

He reorganized the family’s holdings soon after his dad died, and by the millennium had transformed the 
business from news and advertising to subscription information services. He sold Scottish Television in 1977 
and the following year converted the Thomson Organization into the publicly traded International Thomson 
Organization Limited (ITOL) based in Toronto. He outbid George Weston Limited in 1979 for the Hudson’s Bay 
Company, acquiring 75% of the historic Canadian department store chain for $400 million. A labor dispute at 
Times Newspapers prompted Thomson to lock out workers and cease publishing The Times and The Sunday 
Times for almost a year starting in late 1978, after which the newspapers were sold to Rupert Murdoch’s 
News International in 1981. 

Thomson Newspapers became Canada’s second-largest chain in 1980 when it acquired FP Publications, 
which owned major dailies across the country, including The Globe and Mail, which it soon expanded into a 
national daily via satellite transmission. It prompted a Royal Commission on Newspapers later that year when 
it closed the Ottawa Journal and laid off 375 workers on the same day that rival chain Southam Inc. closed its 
Winnipeg Tribune. Thomson simultaneously sold the Vancouver Sun to Southam, which already owned the 
Vancouver Province, creating a third new local monopoly. The chains were charged with conspiracy to reduce 
competition but were acquitted in 1983 after a judge ruled the transactions were instead good business sense. 

The 1981 Royal Commission on Newspapers report was harshly critical of Thomson’s focus on the bottom 
line at the expense of journalism, noting that its spending on news and editorial content was 24% below the 
industry average. The report recommended that the chain be broken up by selling either The Globe and Mail 
or its other Canadian newspapers. Pointedly, it did not recommend breaking up the larger Southam, which it 
found published higher quality journalism. It recommended legislation to limit chain ownership, but none was 
enacted after the Liberal government of Prime Minister Pierre Trudeau fell. Perhaps as a result of the criticism 
Thomson received, the company never acquired another newspaper in Canada and instead bought U.S. 
titles and made non-newspaper acquisitions, increasingly adding specialized book, magazine, and business 
publishers. 

ITOL bought textbook publisher Wadsworth in 1978 and renamed it Thomson Learning in 2000. The 1980s 
saw the company expand into a range of publishing areas. It acquired the publishing operations of U.S. 
defense contractor Litton Industries in 1981, and then bought a string of publishers including Warren, Gorham 
& Lamont (business); Delmar (educational); Callaghan & Company (legal); Clark Boardman (legal); Ward’s 
(automotive); Gale (educational); Sweet & Maxwell (legal); Routledge (academic); Lawyers Cooperative 
Publishing; American Banker and Bond Buyer; MicroMedex Healthcare Series; Macmillan Professional 
and Business Reference; Medstat; the Institute for Scientific Information (Web of Science); Peterson’s 
(educational); and Jane’s. ITOL merged with Thomson Newspapers in 1989 to form the U.S.-based Thomson 
Corporation with headquarters in Stamford, Connecticut. It gradually divested its holdings in travel, oil, 
department stores, and even newspapers in favor of specialized online information services. It paid $3.4 
billion in 1995 for Minnesota-based West Publishing, which owned 10,000 legal databases including the 
widely used Westlaw. By buying dozens more database companies, the Thomson Corporation expanded 
into one of the world’s largest financial, taxation, scientific, and medical information providers. While other 
publishers posted their content on the open World Wide Web for all to access for free, it focused on buying 
specialized subscription databases, transforming itself into what its CEO described in 2005 as a Google for 
high-end professional users. 

The corporate transformation may have been prompted less by foresight than by falling profits. From margins 
in excess of 30% in the 1980s, a recession in the early 1990s dropped the company’s newspaper profits into 
the teens. They stayed there as a result of a drop in national advertising and structural changes in retailing, 
which moved from department stores to big-box stores such as Walmart that advertised less. By early in the 

SAGE
© 2022 by SAGE Publications, Inc.

SAGE Reference

Page 3 of 5
The SAGE Encyclopedia of Journalism



millennium, the Thomson family had sold off its entire newspaper empire, which at its height included 233 
titles in North America and 151 in the United Kingdom, except for their hometown The Globe and Mail. As 
a result, it avoided a financial catastrophe when the newspaper industry collapsed during the 2008–2009 
recession as most classified advertising migrated to websites. 

The Globe and Mail faced new competition in 1998 when Conrad Black founded the National Post after 
taking over the Southam chain, prompting a newspaper war between Toronto’s four dailies. The Thomsons 
partnered The Globe and Mail with the CTV network in 2000 to form CTVglobemedia as part of the ill-fated 
“convergence” experiment in cross-media ownership. It lasted a decade, after which the Thomsons dissolved 
the joint venture as unworkable. By the time Kenneth Thomson died of a heart attack at his office in 2006, he 
was the world’s ninth-richest person and had turned a family business worth $500 million into one worth an 
estimated $29.3 billion. 

The Third Generation 

The ever-growing Thomson family became increasingly secretive in its third generation. Its crowning media 
acquisition came in 2008, when it bought a controlling interest in the historic Reuters news agency, which 
was one of the world’s oldest and largest with more than 200 bureaus in almost 100 countries. It had been 
founded in 1851 by Paul Julius Reuter, who got his start by sending stock quotes from Aachen, Germany, 
to Brussels by carrier pigeon. He soon moved his financial information business to London and expanded 
worldwide via undersea cable in the late 19th century. Reuter built a reputation for scoops, including the 
first European report of U.S. President Abraham Lincoln’s 1865 assassination. He thus soon added news to 
his subscriber services. His company Reuters was acquired in the 1920s by the domestic UK news agency 
Press Association but was restructured in 1941 as the private Reuters Trust to resist government pressure to 
transmit wartime propaganda. It later expanded into radio and television news, then in 1973 began to provide 
foreign-exchange rates to clients via computer. Reuters began facilitating electronic transactions in 1981 and 
later added electronic brokerage and trading services. It was floated as the public company Reuters Group 
plc in 1984 and its share price rose during the late-1990s dot-com boom but fell during recessions in 2001 
and 2008. 

The Thomsons acquired Reuters for $17 billion in 2008, merged it with the Thomson Corporation to form 
publicly traded Thomson Reuters, and moved its headquarters to Toronto. The new company had combined 
revenues estimated at more than $13 billion, making it one of the world’s largest media conglomerates. The 
purchase was controversial because under the Reuters Principles, no entity was allowed to own more than 
15% of its shares, but this was waived due to the news agency’s precarious financial situation. According 
to the chairman of the Reuters Founders Share Company, he received assurances that the Thomsons 
would vote with the trustees on anything that might infringe on Reuters Trust principles. The exemption for 
majority ownership by Woodbridge would only be allowed, he added, as long as it was controlled by the 
Thomsons. Their takeover reportedly worried Reuters journalists, who feared they might be marginalized by 
the company’s financial data business and that their reputation for unbiased journalism could be threatened 
by the influence of a majority shareholder. The purchase was reviewed by antitrust regulators in the United 
States and the European Union, which required the divestment of some competing divisions. Thomson 
Reuters, which sold a controlling interest in its Financial and Risk unit in 2018 for $17 billion, made $1.49 
billion in profit in 2019 on $5.9 billion in revenues, for a 25.3% profit margin. In 2010, Woodbridge took over 
the faltering Canadian Press news agency in a joint venture with the Torstar Corporation, publisher of the 
Toronto Star, and Power Corporation, publisher of the Montreal newspaper La Presse. Established in 1917 
as a co-operative owned by member newspapers across the country, the Canadian Press restructured as a 
for-profit company to focus less on news and more on subscription information services. 

The private lives of the third-generation Thomsons are closely guarded by lawyers with nondisclosure 
agreements, lawsuits, and prenups. Their affairs sometimes leak out into the tabloid press but are rarely 
reported in Canada’s mainstream media. David is the current Woodbridge chairman and 3rd Baron Thomson 
of Fleet. Like his father, David owns an extensive art collection and started as a reporter at the Timmins Daily 
Press, later managing a Bay department store. He was listed in 2019 as the wealthiest person in Canada with 
a net worth estimated at $37.8 billion. His sister Taylor (née Lynne) is a former actor and aspiring filmmaker. 
Peter, who is deputy hairman of Woodbridge, was a photographer for the Brampton Times and The Globe 

SAGE
© 2022 by SAGE Publications, Inc.

SAGE Reference

Page 4 of 5
The SAGE Encyclopedia of Journalism



and Mail but made his name as a race car driver, winning the 2005 Canadian Rally Championship. 

Articles about the third-generation Thomsons that are available in print are said to be missing from newspaper 
databases. The Globe and Mail reportedly refuses to sell photographs of the family, referring inquiries to 
Woodbridge. Otherwise the family is reported to have a hands-off approach to the media they own, allowing 
professional managers to run them. 

See also British Newspapers; Business Magazines; Convergence; Media Conglomerates; Media Ownership; 
Newspaper Chains, Ownership of; North America; Reuters 

Marc Edge 

• newspapers 

http://dx.doi.org/10.4135/9781544391199.n408 
10.4135/9781544391199.n408 

Anonymous. (1965, November 26). The collector. Time, 86(22), 53. 
Braddon, R. (1968). Roy Thomson of Fleet Street. London, UK: Fontana. 
Canada. (1981). Royal commission on newspapers. Ottawa: Minister of Supply and Services. 
Crisell, A. (2002). An introductory history of British broadcasting (2nd ed. ). London, UK: Routledge. 
Goldenberg, S. (1984). The Thomson Empire. Toronto, Canada: Methuen. 
Kingston, A., & Köhler, N. (2006, May 8). Canada’s richest family, the Thomsons, are worth $23.8 billion … 
and they’re just a little bit strange. Maclean’s, 119(19), 22–32. 
Kitty, A. (2000, June). Time for a change. Quill, 88(5), 14–17. 
Krekhovetsky, L. (2003, December 7). Sentiment is for losers. Canadian Business, 76(23), 104–106. 
Prochnau, W. (1998, October). In Lord Thomson’s realm. American Journalism Review, 20(8), 44–61. 
Thomson, R. (1975). After I was sixty. London, UK: Hamish Hamilton. 

SAGE
© 2022 by SAGE Publications, Inc.

SAGE Reference

Page 5 of 5
The SAGE Encyclopedia of Journalism

https://sk.sagepub.com/reference/the-sage-encyclopedia-of-journalism-2e/i3033.xml
https://sk.sagepub.com/reference/the-sage-encyclopedia-of-journalism-2e/i3178.xml
https://sk.sagepub.com/reference/the-sage-encyclopedia-of-journalism-2e/i4469.xml
https://sk.sagepub.com/reference/the-sage-encyclopedia-of-journalism-2e/i9361.xml
https://sk.sagepub.com/reference/the-sage-encyclopedia-of-journalism-2e/i9533.xml
https://sk.sagepub.com/reference/the-sage-encyclopedia-of-journalism-2e/i10679.xml
https://sk.sagepub.com/reference/the-sage-encyclopedia-of-journalism-2e/i10931.xml
https://sk.sagepub.com/reference/the-sage-encyclopedia-of-journalism-2e/i12965.xml
https://dx.doi.org/10.4135/9781544391199.n408

	The SAGE Encyclopedia of Journalism
	Thomson
	Company Origins
	The Second Generation
	The Third Generation
	



