
Canadian Journal of Media Studies, Vol. 5(1)    70 
 
 

Thwarting Foreign Ownership Limits: 

Policy Activism by CanWest Global Communications in Canada and Australia 

Marc Edge 

Sam Houston State University 

 

ABSTRACT 
 
CanWest Global Communications is a Canadian media conglomerate controlled by a 
family of lawyers who have announced a goal of ranking among the world’s dominant 
media owners. In early 2007, the company engineered an innovative takeover of one of 
Canada’s largest media companies, Alliance Atlantis Communications. In partnership 
with U.S. investment banker Goldman Sachs, CanWest acquired 36 percent ownership of 
thirteen specialty television channels owned by Alliance Atlantis. Goldman Sachs 
acquired 64 percent ownership, a level well in excess of Canada’s foreign media 
ownership limits. The Alliance Atlantis takeover echoed CanWest’s modus operandi in 
Australia, where it had acquired majority ownership of Network TEN fifteen years earlier 
despite similar limits. An investigation by the Australian Broadcasting Authority allowed 
the arrangement in 1995, but similar deals were subsequently outlawed. A ten-year 
debate in Australia over lifting a cross-ownership restriction that prevented newspaper 
companies from holding broadcasting licences was finally resolved in 2006 with the 
abolition of not only cross ownership limits, but of foreign media ownership limits as 
well. As CanWest has long urged removal of foreign media ownership limits in Canada, 
and as a review of these limits was recently completed, the end result of its initiatives in 
both countries could be the same. 
 
 
 

Introduction 

Several notable multinational media owners have challenged national regulatory 

systems to expand their corporate reach. Rupert Murdoch’s battles with regulators in the 

U.S., UK, and China, for example, have been well documented. A Canadian multimedia 

company that has also been active in challenging foreign ownership rules both at home 

and abroad has gained less global attention. CanWest Global Communications and its 

owning Asper family have been less high profile perhaps because the nation whose 



Canadian Journal of Media Studies, Vol. 5(1)    71 
 
 
regulations they first challenged was not a world power but instead ironically Murdoch’s 

native Australia. Through their media holdings, the Aspers have like Murdoch been 

ardent proponents not just of globalization, but of neoliberal economic policies in 

general. This paper chronicles CanWest Global’s circumvention of Australia’s foreign 

ownership limits and its ongoing challenge to such laws in Canada. It argues that 

CanWest was influential in the 2006 lifting of foreign ownership limits in Australia, and 

that its influence might eventually see a similar outcome in its own country. 

Literature review 

Academic research on the regulation of foreign media ownership has been scant, 

noted Zajacz (2004), because the topic falls in a gray area between several fields. 

Communication historians and policy researchers tend to ignore the international context, 

while scholars of international communication usually fail to address domestic 

legislation. As a result, most of the research into the genesis of and justification for 

foreign media ownership limits has fallen to legal scholars. (Zajacz, 2004) According to 

Hollifield (1999, p. 65), most countries have prohibited or limited foreign media 

ownership “at least partly out of fear that foreign owners would use those outlets to 

manipulate public opinion in times of national crisis.” Multinational media ownership 

was thus not widespread outside of consumer magazines before the late 1980s, so there is 

little research on the impact of foreign ownership. (Hollifield, 1999) Literature on media 

ownership deregulation more generally has been plentiful since the late 1980s, however. 

According to Horwitz (1989, p. vii), the libertarian rhetoric of the Reagan era was 

underlain by a commercial ethic that promised to unleash entrepreneurship by “getting 

the government off the backs of the people.” As communications comprise the public 



Canadian Journal of Media Studies, Vol. 5(1)    72 
 
 
sphere, the ramifications of deregulation in these industries have ironically instead been 

equity-based, with a vast reduction in diversity of viewpoints. (Horwitz, 1989) Technical 

advances in communication that allow the transmission of information digitally across 

borders have been pointed to by globalization proponents as rendering national regulatory 

agencies obsolete. (Giddens, 2000) Others, however, see an enduring role for the state in 

shaping global media markets, including in setting the citizenship requirements of 

national media owners. (Wainsbord & Morris, 2001)  

 According to Mosco (1996, p. 175), globalization is just one dimension of a wider 

“spatialization” of media, defined as the “institutional extension of corporate power in the 

communication industries,” that has been ongoing since the 19th Century. McChesney 

(1998, p. 12) noted that “aggressive maneuvering by the dominant firms” served to shape 

the emerging global media market. In addition to a handful of “first-tier” global media 

conglomerates, such as Sony, Disney, Viacom, Time Warner, and News Corp., 

McChesney saw “a second tier of another forty or so” firms that were strong regional 

players rounding out the global media market. (McChesney, 1998, p. 13) Included in that 

group would be CanWest Global Communications, which in addition to owning Canada’s 

third television network and its largest newspaper chain has also owned media outlets in 

the U.S., the UK, Australia, New Zealand, Ireland, Northern Ireland, Chile, and Turkey. 

In 2002, CEO Leonard Asper announced that CanWest’s ambition was “to be one of the 

top five media companies in the world within 10 years.” (Macklem, 2002) 

The company 

CanWest Global Communications was founded in 1974 by former tax lawyer and 

politician Israel “Izzy” Asper and several partners as CanWest Capital Corp., an 



Canadian Journal of Media Studies, Vol. 5(1)    73 
 
 
investment bank with diverse holdings including television station CKND-TV. Its first 

station was established in Winnipeg in a manner that foreshadowed CanWest Global’s 

international expansion. Asper was still a sitting politician, serving in the Manitoba 

Legislature as leader of the provincial Liberal party, when CanWest bid on a licence for a 

new Winnipeg television station. Its partners had no broadcasting experience. Asper 

initially served as a silent partner in CanWest, even disavowing an interest in the 

enterprise until after it was awarded the television licence, over experienced broadcasters, 

by the Liberal federal government. Asper quit politics to help run CanWest and 

eventually bought out his partners. In an innovative move, CanWest purchased the assets 

of television station KCND in Pembina, North Dakota, which broadcast into the 

Winnipeg market from 100 kilometres to the south. CanWest transported KCND’s 

equipment across the border and reassembled it in Winnipeg, reversing the first two 

letters of its call sign to conform to Canadian protocol. (Edge, 2007) 

Licences for third television stations in major markets across Canada had been put 

up for bid in the mid-1970s by the Canadian Radio-Television and Telecommunications 

Commission (CRTC) to provide competition for the public Canadian Broadcasting 

Corporation (CBC) and private CTV networks. The third stations were also intended to 

absorb advertising revenue that had been flowing south to U.S. stations broadcasting into 

Canadian markets from across the border. The CRTC also enacted a “simultaneous 

substitution” rule in 1973 that allowed Canadian television stations to cut into U.S. 

network shows that were carried at the same time on local cable systems and to substitute 

their own commercials. The U.S. television networks sued the CRTC and Rogers 

Cablevision, charging them with piracy, but the Supreme Court of Canada ruled in 1977 



Canadian Journal of Media Studies, Vol. 5(1)    74 
 
 
that the interception of cross-border broadcasting signals was legal. The Canadian 

government also passed Bill C-58, which in 1976 discouraged Canadian businesses from 

advertising on U.S. stations by making the expense not tax-deductible. The measures led 

to retaliation by the U.S. in a cross-border “business war” that ran until the 1988 Free 

Trade Agreement between the countries. (Berlin, 1990)  

CKND flouted the CRTC’s Canadian content rules from the start by airing only 

an estimated 20 percent indigenous programming instead of the 50 percent it had 

promised. (Hardin, 1985) In 1975, CanWest acquired control of Global Television, a new 

regional network of six stations licenced in the neighboring province of Ontario that had 

become insolvent as a result of spending heavily on original Canadian programming that 

failed to attract a large audience. To turn the network around, CanWest applied the 

formula it used at CKND, and Global became host to so many reruns of Hollywood 

shows that it became known as the “Love Boat Network.” CanWest Global expanded 

from coast to coast in Canada during the 1980s by adding several new and existing 

stations. Despite having fewer stations than the CBC and CTV networks, it became 

Canada’s most profitable broadcaster as a result of the simultaneous substitution rule. By 

1984, a federal Task Force on Broadcasting Policy estimated the rule had provided 

between $36 million and $42 million in revenue annually for Canadian broadcasters. 

(Vipond, 1989, p. 174)  

One of the few scholarly studies of CanWest Global concluded it was “invisible 

to researchers” because it did not fit the dominant network form, and was instead an 

affiliation of station groups. It nonetheless changed television in Canada due to the 

“unique and carefully crafted regulatory position” devised by its owners. (Taylor, 1993)  



Canadian Journal of Media Studies, Vol. 5(1)    75 
 
 
CanWest Global exploited its junior status to the national networks, according to Taylor, 

in order to reduce costs. Because it lacked outlets in several Canadian provinces, 

CanWest was exempt from some obligations borne by the CBC and CTV networks, such 

as transmitting into remote locations. By confining itself to the more lucrative urban 

markets, CanWest could skim the cream of advertising dollars because, as far as the 

CRTC was concerned, it was not a network but instead a “system.” CanWest Global only 

invested $44 million in Canadian content for the 1990-91 programming season, for 

example, which was half of CTV’s mandated expenditure. (Taylor, 1993) The CRTC 

cracked down on CanWest in 1992, as it renewed its licence for only four years instead of 

the usual seven and demanded it increase its Canadian content. The company then turned 

its attention to international markets. 

Going Global 

CanWest took advantage of New Zealand’s near-complete deregulation of 

broadcasting to purchase the bankrupt network TV3, the country’s first commercial 

television broadcaster, after the government removed foreign ownership restrictions in 

late 1991 to allow the takeover. (Comrie & Fountaine, 2005) Production of original 

content was scaled back and imported American programming began to dominate the 

schedule. From a loss of NZ$22 million in 1992, TV3 turned a profit of NZ$28 million in 

1996. CanWest took further advantage of the deregulated New Zealand market the 

following year, launching entertainment network TV4 and buying the country’s third-

largest radio network, More FM, for NZ$30 million.  

Another television broadcaster in the region went into receivership in 1991 after 

Australia’s Network TEN began losing A$2 million a week. In contrast to the deregulated 



Canadian Journal of Media Studies, Vol. 5(1)    76 
 
 
broadcasting sector in New Zealand, however, Australia imposed limits on foreign media 

ownership, with a maximum of 15 percent allowed in television. CanWest sought 

Australian investors for 85 percent of the A$240 million asking price for Network TEN, 

but was only able to get commitments for half that amount. A loophole in the country’s 

foreign ownership rules, however, allowed CanWest to take equity in TEN as debt 

instead of as shares of ownership, essentially making it a creditor of Network TEN. As a 

result, CanWest contributed 57.5 per cent of the purchase price in 1992 but took only 15 

per cent of its voting shares. It held 42.5 per cent ownership as non-voting debentures, a 

long-term debt instrument similar to a bond, which paid an interest rate equivalent to 

TEN’s rate of profit. (Edge, 2007) 

Australian media regulations also prohibited foreigners from exercising control 

over television broadcasters, yet the manager of CanWest’s Global Television station in 

Vancouver moved to Sydney in 1993 as CEO of Network TEN. A complaint by the 

network’s former director of programming that Canadians were running TEN’s 

operations soon came to the attention of the Australian Broadcasting Authority (ABA). It 

began an investigation that continued for more than a year, generated 950 pages of 

testimony, and subpoenaed 15,000 pages of documents. (Levine, 2002) Network TEN 

earnings soared under CanWest management, reaching A$103 million in 1995 due to cost 

cutting and programming changes, including the injection of cheap American 

programming. As a result, CanWest recouped its Network TEN investment through stock 

dividends and debenture payments in less than three years. An ABA report eventually 

dismissed the complaint about Canadians of exercising control over Network TEN. 

(Australia, 1995)  



Canadian Journal of Media Studies, Vol. 5(1)    77 
 
 

CanWest quietly increased its ownership, however, and in late 1996 ABA 

officials noted that four of the network’s six minority shareholders had sold out to 

holding companies based in Australia. The companies had bought the shares with money 

borrowed from a subsidiary of CanWest located in the Netherlands, and as a result 

CanWest was in a position to control 76 percent of Network TEN. After a second 

investigation, the ABA ruled CanWest in breach of the law and gave the Canadians six 

months to sell the extra shares or face a $2 million fine. (Australia, 1997) A change from 

a Labor government to a Liberal coalition led by John Howard brought proposed changes 

to Australia’s media cross-ownership laws, but not on foreign ownership, changes to 

which Howard opposed. Non-voting shares were also banned, meaning CanWest should 

have had to reduce its ownership of TEN to the 15 percent limit allowed foreigners. The 

situation threatened to turn into an international incident when the Canadian government 

warned Australia it would consider a demand for divestiture by CanWest a breach of 

international treaty obligations. (Davies, 1997)  Finally a deal was struck in which, as 

part of a public listing for sale of Network TEN shares, CanWest’s majority ownership 

was exempted from the prohibition on non-voting shares. Broadcasting, foreign 

investment, and stock market regulators had all “appeared powerless against Asper 

flouting the Australian law,” observed the Australian Financial Review. (Ries, 1998) 

TEN’s share price soared, boosting CanWest’s five-year Network TEN investment 

twenty-seven times over to A$1.4 billion. (Brehl, 1998) “With the benefit of hindsight,” 

noted The Australian, “this was the bargain of the decade.” (Westfield, 1998) By Asper’s 

death in 2003, the ingenuity of his Network TEN acquisition had become clear, according 

to The Australian.  



Canadian Journal of Media Studies, Vol. 5(1)    78 
 
 

It was a brilliant design, and many potential foreign buyers of media assets 
pleaded to be able to “do a CanWest” to get around pesky foreign 
ownership limits. After two inquiries, the federal government put a stop to 
any further “CanWests.” It remains a unique structure. (Asper: A life, 
2003)  
 
Foreign media ownership in Australia became tied to a decade-long debate over 

cross-ownership of media there. The Howard government twice attempted to lift a 1987 

prohibition on cross-ownership of newspapers and television, only to have the move 

blocked by coalition partners in 1998 and by the elected Senate in 2001. Opposition to 

the move was due to concerns that, because of the small size of the Australian market, a 

few large owners would dominate the media unless ownership was opened more widely 

to foreigners. CanWest’s 1999 submission to the Productivity Commission argued that 

“foreigners have less reason to interfere in local domestic affairs because they are less 

likely to have a substantial range of other investments which could lead to the risk of 

conflicts of interest.” (Australia, 2000, p. 324) CanWest’s ability to circumvent 

Australia’s foreign ownership limits, noted Given (2002), was one of the reasons 

advanced by numerous intervenors for abolishing them. The commission’s report agreed, 

urging revision of the country’s Broadcasting Services Act (BSA). 

That the rules on foreign ownership of commercial television licences and 
subscription television licences have been so compromised suggests they 
should be clarified or jettisoned. They do not appear to be achieving the 
BSA objective of giving effective control to Australians. (Australia, 2000, 
p. 338) 
 
CanWest’s submission to the 2002 Broadcasting Services Amendment Bill 

contended that “removal of foreign ownership restrictions on the control of commercial 

television broadcasting licences will permit Australian media companies to compete more 

successfully for investment.” (Network TEN, 2002, p. 3) After gaining control of the 



Canadian Journal of Media Studies, Vol. 5(1)    79 
 
 
country’s upper house in late 2004, the Howard government was finally able to pass a 

broad package of reforms in 2006 that abolished restrictions on cross ownership. (Edge, 

2008) The political quid pro quo for enabling the “convergence” of media touted by 

multi-media owners such as CanWest was also removing restrictions on foreign 

ownership. CanWest was expected to sell its majority ownership in Network TEN to a 

domestic newspaper company, but instead formalized its control by converting its 

debentures into voting shares. (Trichur, 2007)  

Foreign Ownership in Canada 

Izzy Asper’s three adult children, who were all trained as lawyers at his 

insistence, inherited control of CanWest Global and announced that they saw its future in 

international markets. (Macklem, 2002) One market CanWest hoped to enter was the 

U.S., but that country’s limits on foreign ownership of broadcasters prevented an 

expansion southward. In hopes of persuading the U.S. to lift the restriction, CanWest 

regularly urged the lifting of Canada’s limits on foreign media ownership, which directly 

and indirectly (through a holding company) amounted to 46.7 percent. “Staying strong 

and healthy at home in Canada requires unfettered access to both Canadian and 

international capital markets,” CanWest CEO Leonard Asper told the Standing 

Committee on Industry, Science and Technology. (Canada, 2003a, p. 14) The 

committee’s report, Opening Canadian Communications to the World, urged the removal 

of foreign ownership limits in telecommunications and their review in broadcasting. 

(Canada, 2003a, p. 56) Leonard Asper made his point even more strongly to the Standing 

Committee on Canadian Heritage in its hearings to examine broadcasting policy and 

media ownership.  



Canadian Journal of Media Studies, Vol. 5(1)    80 
 
 

We’re saying for content companies, as a practical measure in a first step, 
go to 49 percent. Keep the content rules, make sure you get reciprocity for 
it so that we can expand it to their markets and have broader outlets over 
which to amortize Canadian programming, for example. We also say that 
a second step could be to go to 100 percent. It doesn’t matter, as long as 
there’s content regulation underneath it. (Canada, 2003a, p. 415) 

 
The Heritage committee, however, rejected the idea of lifting limits on foreign 

ownership of broadcasting just as emphatically as the Industry committee had endorsed 

it. Noting Canada’s unique cultural and geographic proximity to the world’s largest 

foreign media companies, the Heritage report called the notion “seriously flawed.” Titled 

Our Cultural Sovereignty, the report warned of dire consequences if Asper’s wish were 

granted. “One wrong move could do irreparable harm to the Canadian system. Once this 

happens, there will be no turning back.” (Canada, 2003b, p. 420) A dissenting opinion 

was issued by committee members from the Canadian Alliance party, however, and it 

pointed out that the opposition party supported relaxing foreign ownership rules on 

Canadian industry, “including telecommunications and broadcast distribution.” (Abbott, 

2003, 852) A 2006 report of Industry Canada’s Telecommunications Policy Review 

Panel also urged abolishing foreign ownership limits in telecommunications and 

reviewing them in broadcasting. (Canada, 2006) 

A 2006 change in government from Liberal to a reconstituted Conservative Party, 

comprised largely of members of the former Alliance party, improved prospects for 

lifting foreign ownership limits. CanWest was again a catalyzing agent for change 

through corporate maneuvering that flouted the intent, and even the letter, of the 

country’s foreign ownership limits. Alliance Atlantis Communications, one of Canada’s 

largest television and film production companies, was put up for sale in late 2006. 

Because it lacked outlets in the lucrative specialty cable television market, CanWest 



Canadian Journal of Media Studies, Vol. 5(1)    81 
 
 
coveted the thirteen such channels owned by Alliance Atlantis, including Showcase and 

History Television. Despite being deeply in debt, CanWest was able to make a surprise 

acquisition of the channels, but only with the participation of U.S. investment banker 

Goldman Sachs, which in a complex arrangement contributed 64 percent of the $2.3-

billion purchase price. The foreign ownership was well in excess of the 46.7 percent 

allowed, but CanWest insisted it, not Goldman Sachs, would be in control of the 

channels. Hearings into the acquisition were held by the CRTC, which asked only that the 

partnership agreement between CanWest and Goldman Sachs be amended to remove a 

clause that would have allowed two American board members (out of seven) to veto 

routine expenditures exceeding a certain amount. Otherwise the arrangement, which saw 

CanWest hold two-thirds of the company’s voting shares, passed muster with the 

regulator, which approved it in late 2007. The CRTC noted that CanWest would manage 

the Alliance Atlantis channels in conjunction with its own network (Contributed 

Business), and thus total value of the combined enterprises would belong mostly to 

CanWest. 

The Commission asked for and received from CanWest a confidential 
third-party valuation of the Contributed Business. Taking CanWest’s 
equity share in the AA Companies and the Contributed Business together 
(using the confidential valuation referred to above), CanWest’s share of 
the equity in the venture will be more than 50%. Looking at matters in this 
light, the Commission finds no merit in the argument that GSCP’s equity 
position will give them control in fact. (Canada, 2007a, p. 42.) 
 
In 2007, a Competition Policy Review Panel was formed to examine Canada’s 

foreign ownership limits in six “sensitive” areas, including broadcasting and publishing. 

The panel released an initial consultation paper that foreshadowed its recommendations. 

“In the twenty-first century, economic success will not be achieved by being backward or 



Canadian Journal of Media Studies, Vol. 5(1)    82 
 
 
inward looking. The goal is to foster the development of Canadian businesses and to 

maximize the opportunity for Canadians to capitalize on global trade, investment and 

competition.” (Canada, 2007b) Its final report, which was released in mid-2008, 

recommended de-coupling carriage from content in broadcasting and loosening foreign 

ownership restrictions on the former. “Liberalization would apply to the carriage side of 

broadcasting distribution, while broadcasting policies would focus any necessary 

Canadian ownership restrictions on ‘content.’” (Canada, 2008) After CanWest’s financial 

fortunes took a dive in late 2008, as did those of most other media companies due to the 

deep recession the economy entered, the Aspers again appealed to Ottawa for assistance. 

The company’s heavy debt load, which had been taken on in its acquisitions of the 

Alliance Atlantis channels and of the Southam newspaper chain in 2000, left it 

particularly vulnerable as advertising revenues dropped. Its stock price fell from $7.20 at 

the beginning of 2008 to a low of 23 cents on April 14, 2009. As the company faced 

bankruptcy after missing an interest payment on one of its loans, Leonard Asper met with 

Prime Minister Stephen Harper in an attempt to gain regulatory relief. According to the 

Toronto Star, Heritage Minister James Moore “hinted the help could come in the form of 

looser regulations,” among other measures, adding: “The role of the government is to 

make sure the regulatory regime, the tax regime is more flexible, more forgiving and 

more open in the future.” (Ditchburn, 2009)  

Discussion 

Canada and Australia have been found to be highly comparable as media markets due to 

their similarities in vast geography, small population, and common heritage. Due in large 

part to restrictions on foreign ownership, concentration of media ownership in both 



Canadian Journal of Media Studies, Vol. 5(1)    83 
 
 
countries has been among the world’s highest. Canada was thought to have the most 

highly-concentrated press ownership following a series of corporate transactions in 1980 

that prompted a fruitless Royal Commission on Newspapers. (Dunnett, 1988) 

Concentration of press ownership in Australia rose after the 1987 prohibition on cross-

ownership, however, and by the early 1990s it was said to have the world’s highest level. 

(Brown, 1993) According to Flew (2001), a neoliberal phase in policy discourse began in 

Australia in 1992, just as CanWest was making its investment in Network TEN, with the 

result being an opening up of the broadcasting market at the expense of the public 

interest. As members of the owning Asper family have often proclaimed neoliberal 

positions on fiscal policy and public broadcasting, their arguments for expanded entry 

into the Australian tent doubtless received a more favorable hearing than they then would 

have at that time in Canada. In policy matters, noted a pair of legal scholars, slippery 

slopes are greased with actions and arguments. CanWest and the Aspers have been adept 

at providing both. 

Sometimes slippery slopes appear to involve only actions: One action 
leads to another. But in the cases of law, ethics, and public policy, the 
actions usually require justification. Hence, first and foremost, slippery 
slopes are slopes of arguments: One practical argument tends to lead to 
another, which means that one justified action, often a decision, tends to 
lead to another. (Rizzo & Whitman, 2003, p. 541) 
 

Conclusions 

 Limits on foreign ownership of domestic media outlets in Australia were imposed 

in 1956, according to Hitchens (2006, p. 83), to “protect national sovereignty by 

preventing foreigners being able to influence domestic opinion.” In Canada, a 1969 

directive to the CRTC by the then-Liberal federal government set a limit of 20 percent on 

voting shares of any broadcasting company, resulting in the repatriation of 16.3 percent 



Canadian Journal of Media Studies, Vol. 5(1)    84 
 
 
of such shares in television. (Skinner & Gasher, 2006, p. 60) Hollifield (1999, p. 79), who 

studied coverage of the 1995 Quebec independence referendum in Canadian-owned U.S. 

newspapers, found evidence that foreign ownership “influences newspaper coverage and 

editorial commentary about key political issues in the parent company’s home country.” 

The Aspers have demonstrated in Canada a proclivity for influencing news coverage by 

their media holdings in favor of their neoliberal, pro-Israel views. (Edge, 2007) Their 

editorial interference in their native country has been a perfect example of why foreign 

ownership limits were originally enacted. In deciding whether to lift such limits, policy 

makers should focus more on the example such owners set than on the slippery slope 

arguments they make and the slippery slope events they engineer. 



Canadian Journal of Media Studies, Vol. 5(1)    85 
 
 

References 

Abbott, J. (2003) Outside the Box: Review of the Canadian Broadcasting Act. In Canada, 
Standing Committee on Canadian Heritage. Our cultural sovereignty: The second 
century of Canadian broadcasting (pp. 843-856). Ottawa: Communication 
Canada. 

 
Asper: A life of sharp contrasts. (2003, October 9). The Australian. 
 
Australia, Australian Broadcasting Authority. (1995). Investigation into control: 

CanWest Global Communications Corporation/The Ten Group Ltd. Sydney: 
Australian Broadcasting Authority. 

 
Australia, Australian Broadcasting Authority. (1997). Investigation into control: 

CanWest Global Communications Corporation/The Ten Group Ltd. Second 
investigation. Sydney: Australian Broadcasting Authority. 

 
Australia, Productivity Commission. (2000). Broadcasting Inquiry Report. Melbourne: 

Productivity Commission. 
 
Berlin, B. (1990). The American Trojan horse: U.S. television confronts Canadian 

economic and cultural nationalism. New York: Greenwood. 
 
Brehl, R. (1998, April 4). CanWest strikes gold with Australian investment. Globe and 

Mail. 
 
Brown, A. (1993). Newspaper ownership in Australia. Journal of Media Economics, 6/3, 

49-64.  
 
Canada, Canadian Radio-Television and Telecommunications Commission. (2007a). 

Broadcasting Decision CRTC 2007-429. Retrieved May 1, 2008, from 
http://www.crtc.gc.ca/archive/ENG/Decisions/2007/db2007-429.htm. 

 
Canada, Competition Policy Review Panel. (2007b). Sharpening Canada’s Competitive 

Edge. Ottawa: Industry Canada. 
 
Canada, Competition Policy Review Panel. (2008). Compete to Win: Final Report. 

Ottawa: Industry Canada. 
 
Canada, Standing Committee on Industry, Science and Technology. (2003a) Opening 

Canadian Communications to the World. Ottawa: Communication Canada. 
 
Canada, Standing Committee on Canadian Heritage. (2003b). Our cultural sovereignty: 

The second century of Canadian broadcasting. Ottawa: Communication Canada. 
 



Canadian Journal of Media Studies, Vol. 5(1)    86 
 
 
Canada, Telecommunications Policy Review Panel. (2006). Final Report. Ottawa: Public 

Works and Government Services Canada. 
 
Comrie, M. & Fountaine, S. (2005). Retrieving public service broadcasting: Treading a 

fine line at TVNZ. Media Culture & Society, 21, 101-118. 
 
Davies, A. (1997, May 28). Canada weighs in to help TV mogul. Sydney Morning 

Herald. 
 
Ditchburn, J. (2009, March 19). Ottawa eyes aid for Canwest: Hints that help for private 

broadcasters could come in form of looser regulations, tax system changes, 
Toronto Star. 

 
Dunnett, P. (1988). The World Newspaper Industry. London: Croom Helm. 
 
Edge, M. (2007). Asper Nation: Canada’s Most Dangerous Media Company. 

Vancouver: New Star Books. 
 
Flew, T. (2001). Broadcasting and the Social Contract. In Raboy, M. (Ed.), 

Global Media Policy in the New Millennium (pp. 113-129). Luton, UK: 
University of Luton Press. 

 
Giddens, A. (2000). Runaway World: How Globalization is Reshaping Our Lives. 

London: Routledge. 
 
Given, J. (2002). Foreign ownership of media and telecommunications: An Australian 

story. Media & Arts Law Review, 7, 253-272. 
 
Hardin, H. (1985). Closed Circuits: The sellout of Canadian television. Vancouver: 

Douglas & McIntyre. 
 
Hitchens, L. (2006). Broadcasting pluralism and diversity: A comparative study of policy 

and regulation. Oxford: Hart.  
 
Hollifield, C. A. (1999). Effects of foreign ownership on media content: Thomson 

papers’ coverage of Quebec independence vote. Newspaper Research Journal, 
20/1, 65-82. 

 
Horwitz, R. B. (1989). The Irony of Regulatory Reform: The Deregulation of American 

Telecommunications. New York: Oxford. 
 
Levine, A. (2002). From Winnipeg to the world: The CanWest Global story. Winnipeg: 

CanWest Global Communications. 
 
Macklem, K. (2002, April 8). Can the Aspers do it? Maclean’s, 115, 48. 
 



Canadian Journal of Media Studies, Vol. 5(1)    87 
 
 
McChesney , R.W. (1998). The political economy of global communication. In 

McChesney, R.W., Wood, E.M., & Foster, J.B. (Eds.), Capitalism and the 
information age: The political economy of the global communication revolution 
(pp. 1-26). New York: Monthly Review Press.  

 
Mosco, V. (1996) The political economy of communication: Rethinking and renewal. 

London: Sage. 
 
Network TEN. (2002). Submission: Broadcasting Services Amendment (Media 

Ownership) Bill 2002. Retrieved April 19, 2002, from 
www.aph.gov.au/Senate/committee/ecita_ctte/completed_inquiries/2002-
04/media_ownership/submissions/sub08.doc.  

 
Ries, I. (1998, February 26). Izzy turns defeat into victory. Australian Financial Review. 
 
Rizzo, M.J. &  Whitman, G. (2003). The Camel’s Nose is in the Tent: Rules, Theories, 

and Slippery Slopes. UCLA Law Review, 51, 539-592. 
 
Skinner, D. & Gasher, M. (2005) So Much by So Few: Media Policy and Ownership in 

Canada. In Skinner, D., Compton, J.R. & Gasher, M. (Eds.), Converging Media, 
Diverging Politics: A Political Economy of News Media in the United States and 
Canada (pp. 51-76). Lanham, MD: Lexington. 

 
Taylor, P. (1993). Third Service, Third Network: The CanWest Global System. 

Canadian Journal of Communication, 18, 469-477. 
 
Trichur, R. (2007, June 19). CanWest seeks majority stake in Australia’s Ten. Toronto 

Star.  
 
Vipond, M. (1989). The mass media in Canada. Toronto: Lorimer. 
 
Wainsbord, S., & Morris, N. (2001). Rethinking Globalization and State Power. In 

Wainsbord, S. & Morris, N. (Eds.), Media and Globalization: Why the State 
Matters (pp. vii-xvi). Lanham, MD: Rowman & Littlefield. 

 
Westfield, M. (1998, January 28). Coup of the decade goes to CanWest’s one-off TEN 

deal. The Australian. 
 
Zajacz, R. (2004). Liberating American Communications: Foreign Ownership 

Regulations from the Radio Act of 1912 to the Radio Act of 1927. Journal of 
Broadcasting & Electronic Media, 48/2, 157-178. 


