196 The Big Chill

38.
39.
40.
41.
42.

43.
44.

45.

46.

47.
. UNESCO, Women in the Media (Paris: UNESCO, 1980).
49.
50.
51.

52k

53.
54.
. Jacklyn Fierman, “Why Women Still Don’t Hit the Top,” Fortune, 30 July 1990, 40.
56.

57.

58.

. Ibid.,6-7.
. Ibid., 327-28.
. “Gay in America,” San Francisco Examiner. This series ran for 16 days in June 1989.

Available on-line at http://www.sfgate.com /examiner/special /gia/promo/.

“Many Homosexuals Still in Closet Poll Finds,” United Press International, 10 June
1989.

“Gay in America: 1996,” Carol Ness, series editor, San Francisco Examiner, 23 June
1996, 6.

This story appeared in the Columbia Missourian on 12 June 1988. It is available on-line
at IRE’s Database of Investigative Reporting Stories and from The Investigative Journalist’s
Morgue.

Stewart Thomas, “Gay in Corporate America.” Fortune, 16 December 1991, 43.

Kurt Chandler, “Easing the Agony of Gay and Lesbian Youths,” Minneapolis Star Tri-
bune, 6 December 1992, 38.

“The Only Way Out,” 20/20, 8 May 1992.
Scott Shuger, “American Inquisition: The Military vs. Itself,” New Republic, 7 December
1991, 23; Tom Morganthau, “Gays and the Military,” Newsweek, 1 February 1993, 52.
Jesse Green, “What the Navy Taught Allen Schindler’s Mother,” New York Times,

12 September 1993, 58.

See the San Jose Mercury News story on 6 May 1984. Under the logo “Blood Brokers,”
The Philadelphia Inquirer published regularly on this topic, starting in September, Octo-
ber, November and December of 1989. Details of both those reports are available on-
line at IRE’s Database of Investigative Reporting Stories and from The Investigative Journal-
ist’s Morgue. See also David Talbot and Larry Bush, “At Risk,” Mother Jones, April 1985,
28-37.

Alwood, Straight News, 326.

Maurine Beasley, “Myths, Media and Women.” Media Studies Journal 7, no. 1-2
(1993): 245. See also Gaye Tuchman, Arlene Kaplan and James Benet, eds., Hearth and
Home: Images of Women in the Mass Media (New York: Oxford University Press, 1978).
Beasley, “Myths, Media and Women,” 253. See also Helen Benedict, Virgin or Vamp:
How the Press Covers Sex Crimes (New York: Oxford University, 1992).

Sheila Gibbons, “When News Coverage Becomes Caricature,” Media Report to Women
26, no. 1 (winter 1998): 16.

The Washington Post story was published on April 7, 1985; the Minneapolis Star Tribune
story was published on September 15, 1985. Summaries of these stories are available on-
line at IRE’s Database of Investigative Reporting Stories and from The Investigative Journal-
ists Morgue. ;
Investigative Reporters and Editors, /REs Database.

Sam Skolnik, “Domestic Breakdown,” Legal Times, 17 June 1996, 1.

Susan Gilmore, Eric Nalder, Eric Pryne and David Boardman, “Eight More Women Ac-
cuse Adams: Allegations of Two Decades of Sexual Harassment, Abuse and Rape,” Seaz-
tle Times, 1 March 1992, 1.

Florence Graves and Charles E. Shepard, “Packwood Accused of Sexual Advances,”
Washington Post, 22 November 1992, 1.

The San Diego Union-Tribune ran stories almost daily on this subject from 29 October
to 27 December 1992. The series is available on-line at IRE’s Database of Investigative
Reporting Stories and from The Investigative Journalists Morgue.

&

CHAPTER 10 Marc Edge

And “The Wall” Came Tumbling
Down in Los Angeles

Because the country’s top editors are being integrated into the managerial
imperatives of the corporation, journalists, through their editor, become less
responsible for the integrity of the news and more for the profitability of the
whole enterprise. That is not journalism. It is advertising and marketing.
Combining journalism with advertising and marketing ultimately will destroy
the integrity of the news.

—Ben Bagdikian, The Media Monopoly

By the 1980s, the newspaper industry was at a crossroads. As circulation
and advertising revenue fell, new forms of competition appeared in
the form of cable news networks and the Internet. Newspaper executives
knew something had to change. Their response was to adopt a “market-
ing” approach, designed to make newspapers more attractive to readers
and advertisers. Newspapers became more “audience-based,” giving read-
ers what they told marketers they wanted instead of what editors
thought they needed. The changes worked, as daily circulation rose
from 60.7 million in 1975 to 62.8 million in 1990.2 But many com-
plained that the resulting superficiality—shorter stories on increasingly
trivial topics—was a perversion of journalism’s traditional mission to in-
form the public.

To compete for business, newspapers also became more cooperative
with advertisers. To promote their advertising as cost-effective, newspa-
pers sought to attract more upscale consumers by targeting affluent read-
ers with changes in content. That led to charges that editors were selling
out and tearing down the sacred barrier between church and state— The
Wall— that had been erected decades earlier to insulate the newsroom
from commercial pressures.



198 The Big Chill

But the attempt to attract advertisers was less successful than the
readership campaign, and in the 1990s advertisers began deserting news-
papers for new promotion strategies, such as direct mail. The decade also
brought a new readership drain by the Internet, with its promise of
instant, in-depth news. The resulting threat to the very survival of the
newspaper industry brought a new strategy that went beyond coopera-
tion with advertisers to outright collaboration. But that new closeness
increased fears of journalists that their news-gathering efforts would be-
come secondary to the new profit focus of newspaper content.

The marketing movement was led vocally by Mark Willes, who was
hired in 1995 to head the Times Mirror Co., the parent company of the
Los Angeles Times, despite having no previous newspaper experience, and
given huge financial incentives to boost profits. Advocating closer coop-
eration between journalists and advertising sales staff, Willes brought
the controversy that had been simmering in the industry to a boil two
years later when he named himself 77mes publisher and declared war on
The Wall.

A 56-year-old Ph.D. in economics, Willes had been a university
professor, a bank president and vice chairman of General Mills before
taking over as president, chairman and CEO of Times Mirror, but he
had never been a journalist. Worse for him, as far as news professionals
were concerned, he was an itinerant executive with a penchant for the
bottom line. Willes was practically demonized by a nervous journalism
community that saw The Wall as its last defense against corporate ho-
mogenization of news. Most widely quoted were such heavyweights as
former Washington Post editor Ben Bradlee (“He has no commitment to
the pursuit of the truth”) and media critic Ben Bagdikian, former dean
of journalism at the University of California at Berkeley (“Mark Willes
has done more to increase cynicism about the news media than any
other person in the industry”).?

The indelicate Wall-busting directive worried many journalists who
thought it shortsighted and misguided. Seeing integrity as their stock
in trade, they feared their franchise would be diminished if they were
forced to tailor editorial content to please advertisers. They felt that, as
an outsider, Willes did not understand the root business of journalism.
And they were convinced that closer collaboration with advertisers would
result in their newspapers being less vigilant against the excesses of busi-
ness. Under this new regime, they felt, consumer-oriented exposés of
companies would likely be a thing of the past.

And “The Wall” Came Tumbling Down 199

As an outsider, Willes had shown his naiveté repeatedly by blun-
dering in some of the bold moves he made after taking over the Zimes.
He first canceled the newspaper’s money-losing Washington edition, but
then reinstated it two weeks later after staff protests, admitting it was a
“hellacious” goof to remove the paper’s presence in the capital. More
embarrassingly, he had to apologize to staff for insensitivity after they
objected to his musing in interviews that women readers would be at-
tracted by stories that include more emotion. Perhaps learning from that
experience, Willes stopped talk of a section aimed at underrepresented
Latino readers when more than 100 staff members signed a petition
protesting the plan as journalistic “ghettoization.”

Even on basic points, Willes often revealed himself as wholly un-
informed about journalism ethics. After questioning why reporters and
editors didn’t take an active part in civic politics, Willes had to admit his
ignorance when told it was to avoid perceptions of conflict of interest in
the paper’s coverage. One result of his stewardship has been the “steady
exodus” of writing talent to other publications, including, by one count,
at least 20 to the rival New York Times.>

On the plus side of the ledger, Willes made some tough business de-
cisions that have already paid big dividends for Times Mirror. He closed
company publications that had proved financial disasters, like the Balti-
more Sun’s evening edition and New York Newsday, the Long Island pa-
per’s 10-year attempt to take Manhattan that had resulted in losses of
$100 million. Willes also bit the bullet and slashed jobs at the 77mes,
cutting adrift 200 of its 1,300 newsroom staff. And in what could turn
out to be a stroke of genius, he cut the cover price of the 77mes in half,
from 50 cents to a quarter. The move immediately increased readership
and has a limited long-term downside, given the small percentage of to-
tal revenue any newspaper derives from circulation sales.

But the jury is still out on other Willes’ inspirations, including a na-
tional edition and a quota system where reporters are expected to in-
clude women and minorities among their sources. The most controver-
sial of the innovations is Willes’ plan to turn each section of the Zimes
into its own liccle business, with a nonjournalist “brand manager” from
the paper’s business side working with its editor to focus on profitabil-
ity. If it works, and some of the heat Willes has attracted dies down, oth-
ers are bound to follow his lead.

Ironically, the point had become increasingly moot by the time
Willes made it the focus of attention, The Wall had been crumbling in-



200 The Big Chill

crementally for years and was largely dismantled in many places prior to
the frontal assault launched by Willes. Doug Underwood, in his con-
tinuing scrutiny of MBAs in the newsroom, pointed out that editorial
cooperation between journalists and sales staff had by then become
commonplace at such major dailies as the Arizona Republic, Minneapolis
Star Tribune and Houston Post.®

The industry magazine Presstime, in its enthusiastic endorsement of
the trend, surveyed newspapers across the continent in early 1998 and
found that fully 57 percent of respondents had marketing committees
that included editorial employees. Newspapers from Lancaster, Pennsyl-
vania, to Fond du Lac, Wisconsin, to Tampa, Florida, it found, were en-
couraging journalists to consult their business-side counterparts on what
to put in the paper—and where to put it. Willes, it seemed to suggest,
was more scapegoat than instigator: “Like it or not . . . he became poster
boy in the church vs. state debate.””

But far from starting the revolution, Willes had merely taken it
to the next level. At the Chicago Tribune, another elite daily, The Wall
toppled long ago, according to former editor James Squires. In his 1993
book Read All about It! The Corporate Takeover of America’s Newspapers,
Squires confessed his role in The Wall’s fall while he was editor from
1981 to 1989:

By the time I left the 7#ibune . . . the hallowed separation between church
and state was hardly more than a pretense. For this, no one was more respon-
sible than I. And for the ease with which I let it happen, I can only offer the
lamest of excuses, “I really didn’t know at the time what I was doing.”#

According to Squires, “the camel’s nose had gotten into our tent” when
newspapers went the audience-quality route to convince advertisers that
the papers could deliver more desirable consumers than radio and tele-
vision could. That meant constructing audience profiles and sharing
them with advertisers. “Nobody thought much about this at the time
because the traditional walls separating the church and state of the press
—editorial from advertising—were still firmly in place,” he laments.
“But it was a critical development.”? Bagdikian, onetime assistant man-
aging editor of the Washington Post, decried the same movement in his
book The Media Monopoly:

It has always been a somewhat porous wall, but it is the one principle almost
every journalist would agree is central to uncorrupted news. . . . But the wall
. . . is being systematically dismantled at institutional levels of journalism. . . .,
The news thus becomes profoundly altered for financial reasons unconnected

And “The Wall” Came Ti umbling Down 201

to the principle of never permitting business advantage to influence the
news. !0

The marketing approach to news, begun in earnest in the 1980s,
took on tones of urgency in the early 1990s as several trends converged
to lead many to fear for the very survival of the newspaper as a medium.
Recession brought a drop in advertising revenue industrywide in 1990,
the first decline in 20 years. It got worse in 1991 —advertising revenue
plunged 5 percent, the biggest drop in almost 50 years.!!

But the recession was the least of it; economic trends always turn
back upward eventually. More serious was a fundamental shift in retail-
ing—and advertising. Department stores, traditionally a newspaper’s
best customer, were being put out of business by large discounters less
reliant on advertising. Worse, other advertisers began to abandon news-
papers in favor of mass campaigns of direct marketing. And the advent
of 24-hour cable news networks, with their ability to provide instanta-
neous news, and the Internet, which combined the speed of television
with the depth and browsability of newspapers, led many to predict a
bleak future for print on paper.12

This shift led to a movement to “reinvent” the newspaper by taking
the marketing concept one step further. In his 1992 treatise on news-
paper marketing, Wisconsin State Journal editor Frank Denton saw the
problem as “journalists’ traditional beliefs that they really are the news-
paper, that the commerce of the newspaper is potentially evil and intru-
sive (or at least threatening).”'3 In a road map Willes has followed
closely, Denton laid out his solution to the challenge facing the newspa-
per industry:

Newspapers need a new attitude of holism, an understanding that their or-
ganic whole can be more than the sum of their separate functions. . . . The
journalists—without any compromise of their independence, integrity or
mission—can work side by side with their advertising and circulation coun-
terparts to find or develop markets they can serve, to their mutual benefit, 4

In their compendium of influences on news content, Mediating the
Message, Shoemaker and Reese point to a structural change at the Phila-
delphia Inquirer in the mid-1980s as a significant breach of The Wall.
There, the paper’s editor was put in charge of circulation and promotion
and also made president of its parent publishing company, “an unusual
move that broke through the traditional wall between the editorial and
business sides of the organization.” ' The net effect of elevating corpo-

rate values over journalistic ones, they concluded, changes the organiza




202 The Big Chill

tional culture and the relative influence of those values: “If the editor
controls both the editorial and business sides of the paper, the relative
power of the journalistic division is less. The person making decisions
primarily on journalistic grounds occupies a place somewhere below the
editor in this case.” 1

Blurring of the line between editorial and advertising came under
scrutiny even earlier with “advertorial” sections, devoted to such big-
ticket consumer items as cars and real estate, where advertising revenue
is especially lucrative for newspapers. The thinly disguised fluff sur-
rounding the advertising is usually produced by advertising department
copywriters, but what galls journalists is that such sales-oriented content
is not always plainly marked as advertising to\warn readers of its origin.
And, needless to say, it is not where one is likely to find fearless inves-
tigative reports detailing the pitfalls of purchasing these products, nor
where to read of the excesses of their purveyors.

The revenue inherent in real estate advertising especially is unlikely
to make publishers question the source, as one study concluded: “Real
estate profits translate directly into newspaper profits; few advertising
sources are more lucrative. . . . Because of the millions of dollars that real
estate advertisers pour into them, this is the place where papers are most
tempted to sell their souls.”'” Car dealers are notorious for using strong-
arm tactics to discourage newspapers from printing exposés of their
sometimes questionable sales tactics.!® Such reporting often is met with
a boycott by car dealers of the offending publication, which ends only
when one side realizes it can’t live without the other. Whichever party
capitulates first, the message has inevitably been sent, at no small cost in
advertising revenue to the newspaper—and journalistic independence.
The implication of such future antagonism is thus clearly translated into
bottom-line terms every manager can appreciate.

At smaller newspapers, less insulated from advertiser pressure, edi-
torial coverage has always featured an aspect of boosterism, sometimes
blatantly. The mutual dependence between advertiser and publisher
dates back to the 19th century, when newspapers evolved from political
publications with party affiliations to commercial ventures funded by
advertising. From the beginning, advertisers tried to influence the edi-
torial content of newspapers they patronized, first in the form of man-
dated “reading notices” carried in the news columns that touted mer-
chants and their products.

When publishers realized this partiality was detracting from the
credibility of their news reports, the puffery gradually disappeared. But

And “The Wall” Came Tumbling Down 203

that didn’t deter advertisers from prevailing on the press to print news it
considered conducive to its purpose. As Gerald Baldasty points out in
The Commercialization of News in the Nineteent Century, “Some adver-
tisers and their agents were not shy about offering editors and publish-
ers advice on what made a good newspaper. In particular [they] wanted
newspapers to be bright and entertaining.” 19 Advertisers came to realize
one basic law: good news sells, bad news doesn’t. Anything that puts read-
ers in a bad mood does not put them in a buying mood. News pointing
out the cruelties of life and the world around us, especially political
news, should be avoided, advertisers urged publishers, exhorting them to
“present more of the bright side of life.”20 The underlying tension be-
tween advertising and journalism has been ever thus.

The result was The Wall, which grew up between the “church” of
editorial and the “state” of advertising. A leading proponent of the con-
cept was 7Time magazine founder Henry Luce, to whom the religious
metaphor has been attributed. Luce, himself the son of a missionary, de-
creed that the magazine’s editor would report directly to him, and to the
board of directors after his death, and would also pick his own succes-
sor. According to one 7ime history, “the formality of the separation was
unique in journalism.”2!

But even the erection of a formal barrier between the social mission
of journalism and the financial pressures facing any business did not stop
advertisers from trying to shape the product in which they placed their
advertising. Even at 7ime the separation of church and state was often
illusory: “Like much of Luce’s theorizing, the hierarchy of journalists
leading and their business patterns following was more a concept than a
reality.” 22

Bagdikian chronicled the increase in “Auff” favored by advertisers
to put readers in a buying mood in his analysis of content of the ever-
increasing pages of newspapers between 1940 and 1980. While the size
of newspapers more than doubled during the period, he found that their
percentage of hard news was almost halved, from 13 percent to 7.5 per-
cent. What filled the extra pages was soft feature material, including spe-
cial sections on such subjects as food and fashion, devised as “advertis-
ing bait.” An article that put the reader in an analytical frame of mind
did not encourage the reader to take seriously an advertisement that de-
pended on fantasy or promoted a trivial product. An article on genuine
social suffering might interrupt the “buying” mood on which most ads
for luxuries depend.”*

In the parallel universe of magazine publishing. the acanamie sl




204 The Big Chill

gencies of that industry dictated long ago that editorial content would
be largely supervised by advertisers. As the market for magazine adver-
tising is mostly national in scope, compared with a largely local market
for newspapers, advertisers are free to pick and choose the vehicle to
carry their messages. With the proliferation of titles in the 1980s, ad-
vertisers have been increasingly able to demand—and receive—what
they call “value added” in the form of favorable editorial coverage. The
result, according to one survey, has been “the selling of pieces of edito-
rial integrity, from slivers to chunks to truckloads.” 24

The trend reached a height of audacity in 1997, when corporations,
such as automaker Chrysler, began to demand advance notice of up-
coming stories. That moved the American Society of Magazine Editors
to state its “deep concern” over the compliance of many of its members.
A 1997 study revealing many of the transgressors concluded the shift
was fundamental:

Just about any editor will tell you: the ad/edit chemistry is changing for the

worse. Corporations and their ad agencies have clearly turned up the heat on

editors and publishers, and some magazines are capitulating, unwilling to risk

even a single ad. This makes it tougher for those who do fight to maintain

the ad-edit wall and put the interests of their readers first.?’

Some ascribe the trend toward advertiser-journalist cooperation to
the increasing corporatization of media outlets, which are often owned
by a conglomerate that itself is a major advertiser. The trend to corpo-
ratization has led to more attention to the bottom line, especially as the
profit potential of newspapers has become apparent. Corporations buy-
ing newspapers at increasingly inflated prices began looking for ways to
maximize their investment by cutting costs and boosting revenue.

As newspapers are increasingly owned by publicly traded compa-
nies, pressure for quarterly dividends has led to the use of management
techniques that have proven successful in other industries.?® Executives
with proven track records in marketing— like Mark Willes—have been
brought in from corporate parents to improve the profit performance of
flagging publications. The goal orientation has been manifested in profit-
sharing bonuses tied to the bottom line. After his cost cutting as CEO
of Times Mirror saw the company’s stock price almost triple, Willes
pocketed a $1.35 million bonus in 1996, which was in addition to his
$798,000 salary.?” The incentives proved so effective that as part of his
reorganization, Willes has offered them to his section managers as in-
ducement to improve their profit performance. The resulting tempta-
tion to “try anything” is enormous.

And “The Wall” Came Tumbling Down 205

The challenge Willes inherited in Los Angeles was considerable.
The recession of the early 1990s hit Southern California particularly hard
because its large share of the aerospace industry had slowed with the end
of the Cold War. The sprawling Los Angeles metropolitan area also has
provided special problems for the 77mes, which has found itself at a dis-
advantage in competing with satellite dailies for readers—and adver-
tising—in the affluent suburbs. The sheer physical size of the market
has worked against the city paper, as merchants in communities 20 or
30 miles away are more likely to advertise in a newspaper closer to their
customers, both physically and in coverage of local news.

One of the earliest and most extensive sets of “zoned” editions, spe-
cial sections carrying news of interest to residents of specific suburbs,
was started in the 1960s and has helped the 7imes compete south of Los
Angeles with the Orange County Register and San Diego Union-Tribune.
But Zimes market penetration has remained at a low 28 percent— half
that of some dailies in more compact areas. And circulation, which
peaked in 1991 at 1.24 million daily and 1.58 million on Sunday, was
dropping close to the 1 million mark.28

A study by Diana Stover Tillinghast of competition in the South-
ern California newspaper market found support for Rosse’s “umbrella”
model, under which the economic base of a metropolitan daily is eroded
by suburban competitors. “Even the tremendous outlay of funds for cap-
ital investment and expanded news coverage have not allowed the Zimes
to overcome market limitations to growth in areas away from the center
of its market.”?* A sobering fact was that the Zimes trailed its various
competitors in seven of 11 Southern California market areas. A fickle
readership had resulted in a “churn” rate— annual stops divided by home
delivery circulation— of more than 90 percent, well above the 66 per-
cent rate for all papers with circulation of 400,000 or more. That did not
deter Willes from setting a target of gaining 500,000 in circulation.?

Worse, the Tillinghast study showed that while the Zimes once had
a “virtual lock” on large retailer advertising, chain-owned satellite dailies
had begun to cut into that revenue source by offering package deals to
publish advertisements in a combination of several suburban papers.3!
Even more important than going after readers, Willes had to try to win
back advertisers.

One of his first moves after coming over from General Mills was to
symbolically move the office of editor Shelby Coffey 111 from the news-
room, where an editor traditionally is found, o the paper’s corporate
offices, Lunching with reporters, he urged them to spend more time so



206 The Big Chill

cializing with advertising staff.>> Willes began to talk of trading on the
brand name of the 77mes and threw around analogies from his previous
posting, including Cheerios and Hamburger Helper.

A consultation with 87-year-old management guru Peter Drucker
in May 1996 helped formulate the plan to create interdepartmental
teams—a concept once known as synergy until the term was taken over
by corporate raiders to describe their own strategy of acquiring compa-
nies to become complementary arms of the conglomerate. Drucker also
suggested separating the newspaper’s sections into distinct entities re-
sponsible for their own profit performance. Both ideas were enthusiasti-
cally adopted by Willes and other top 7imeés management.??

Before the plan was put into motion, however, publisher Richard
Schlosberg II1, 53, opted to step aside in mid-1997. Willes said he tried
to talk Schlosberg into staying on but, unable to do so, ultimately
decided to take up the post himself. A few days later, Coffey similarly
took a pass on implementing the radical plan, despite similar claimed at-
tempts by Willes to change his mind. Willes then picked longtime for-
eign correspondent Michael Parks as point man for his new regime. A
five-page press release in early October 1997 announced the reorganiza-
tion, which partnered section editors with managers from the business
side in an attempt to drum up more advertising. Willes went on record
as vowing to obliterate the journalists’ beloved Wall, “with a bazooka, if
necessary.” 4

For six months, Willes endured the slings and arrows of a profession
defiled. But then, with spring came the 1997 results, including a 12 per-
cent return on capital companywide, a target Willes had set in 1996.
Times Mirror’s profit margin was a paltry 8 percent back then, well be-
low industry leader Gannett’s robust 22 percent. The profit margin at
the Times itself, without assistance from its sister publications, mostly
monopolies, was believed to be lagging at about 5 percent, down from a
high of more than 20 percent in the late 1980s.3> Willes soon got more
good news—an increase in advertising revenue of almost 5 percent for
all Times Mirror newspapers for the first two months of 1998.3¢

But while Willes” cost cutting was doubtless behind much of the
economic improvement, a markedly improved economy may also have
played a part. Newspaper circulation industrywide blipped up mar-
ginally for the six months ending March 31, 1998 — the first increase in
10 years.’” Emboldened nonetheless, Willes went on the road to defend
his vision of market journalism, making the convention rounds as the

And “The Wall” Came Tumbling Down 207

person most journalists wanted to excoriate. But perhaps with an eye on
the bottom line as ever, all his speeches and interviews stressed editorial
independence. In all the bad press Willes had received, the one point his
critics had made well was that aspersions cast on the journalistic in-
tegrity of the 7imes would prove self-defeating to his plans to trade on
the paper’s brand image.

“Never once have I interfered with editorial independence,” Willes
told the American Society of Newspaper Editors convention in Dallas.
“We understand there are lines not to be crossed.”3® A few weeks later in
Washington, he addressed the Newspaper Association of America’s na-
tional conference: “We are not confused about the fact that we have a
compact with our readers to tell the truth; . . . it is why people trust us
and why people read us. And it is therefore why we can provide a way
for our advertisers to reach the people they want to reach.”?”

More problematic to the Willes plan might be overcoming the early
reviews out of Los Angeles, which were not favorable. One incident
widely noted saw business reporter Debora Vrana finding a press release
in her mailbox soon after the wall-busting announcement, with a note
from a Times advertising executive requesting prominent placement in
the paper. Editors all up and down the chain of command took pains to
point out that that was going too far, and a line was seen at least drawn
in the sand, even if lines in the sand have a way of shifting more easily
than an inviolate wall.

Keeping a close watch on what it called “the publication formerly
known as a newspaper” was the alternative LA Weekly, which soon drew
connections between stories in the 77mes and corporate partnerships it
was forming, such as that with the Los Angeles Kings professional hockey
team. A quarter-page story on an award-winning teacher described her
classroom technique as showing “how effective hockey statistics are for
honing math skills.” 4

Even more embarrassing, however, was a Times advertisement that
the LA Weekly pointed out was passed off as front-page news. A front-
page Times story touted a new service by long-distance provider Sprint
that promised to “revolutionize the way people use their telephones.”
This story, published on the day after an election, was questioned by LA
Weekly as blatant boosterism. “Odd, but the New York Times, the Wash-
ington Post, indeed most major dailies missed this big news break,” an ar-
ticle in the weekly noted sarcastically. “The Wall Street Journal relegated
it to a couple hundred words, tucked into a corner on Page 3. Even (/SA



T

208 The Big Chill

Today left it in the business section.”4! LA Weekly also noted a second
story in the 77mes business section that brought total coverage to almost
2,300 words. Then it pointed out an interesting juxtaposition: “Follow
the front-page story to the jump on Page 14, and you can’t help but no-
tice that the facing page and the preceding page carried full-page ads
for...ION, Sprint’s ‘Revolutionary New Network, as the ad copy puts
it.”42 A Times spokesman passed off placement of the advertisement as
coincidence, but the damage was doubtless done. The scrutiny shows
that at least others are watching, even if Times editors don’t choose to
avoid such appearances of conflicting interests.

The implication becomes obvious that Willes and his attempt to
capitalize on the brand name of the 77mes could backfire and destroy the
franchise that Otis Chandler spent decades building in Los Angeles. For
readers to see the 77mes as merely a mouthpiece for advertisers, a shop-
per with a few friendly stories wrapped around the advertising—the
newspaper equivalent of a Muzak-filled shopping mall—would be to
transform the Times Mirror flagship from Cheerios to Brand X. Such
disenfranchisement could turn out to be the journalistic equivalent of
killing the goose that laid the golden egg. As media stock analyst John
Morton said of the Willes experiment, it “could turn out to be the
dumbest thing ever tried with a newspaper. . . . Or it could point the way
to the future.” 4

Despite Willes’ verbal assurances, T7mes staff members viewed with
some alarm an announcement in late 1998 that the paper would reor-
ganize to raise its national profile and, as a result, deemphasize its trade-
mark regional coverage. Some staff members believe that even the way
the announcement was made—as a joint statement of top officials of
the editorial and business departments—symbolizes Willes’ commit-
ment to change. Others fear the move will cause staff layoffs, although
company officials said that is unlikely with attrition and redeployments.
Times officials said they wanted to reduce and streamline some of the pa-
per’s regional bureaus, including those in the San Fernando Valley and
Ventura County.#

As the storm raged around him, Willes continued to ask if reaction
to his decree that The Wall must fall would have been less strident if he
had worked his way to the publisher’s post as a reporter and editor. That
could be answered with another question: If he had, would Willes have
so boldly declared war on The Wall in the first place?

And “The Wall” Came Tumbling Down 209

Notes

—

12.

13.
14.
15,

16.
I'Z

19.

20.
2].
22.
23
24.

25.

26.

27,
28.

29.
30.

. Ibid., 81.
a2

. Ben H. Bagdikian, 7he Media Monapoly, S5th ed. (Boston: Beacon Press, 1997), 231—32.
. Leo Bogart, Preserving the Press (New York: Columbia University Press, 1991), 272.
. Bradlee and Bagdikian are quoted in John Kilpatrick’s “Controversial Publisher Stands

By His Philosophy,” Dallas Morning News, 22 April, 1998, D2.

- Howard Kurtz, “Chex and Balance: Former Cereal Executive is Giving the Newspaper

Business a New Perspective,” Washington Post, 2 December 1997.

. Alicia C. Shepard, “Blowing Up the Wall,” American Journalism Review, Decem-

ber 1997, AS8.

. Doug Underwood, “It Is Not Just in L.A.,” Columbia Journalism Review, January—

February 1998, 24-26.

. Rebecca Ross Albers, “Breaching the Wall,” Presstime, April 1998, 32.
- James D. Squires, Read All about It: The Corporate Takeover of America’s Newspapers

(New York: Times Books, 1993), 73.

. Ibid., 76.
. Bagdikian, Media Monopoly, 231-32.
- Frank Denton, “Old Newspapers and New Realities: The Promise of the Marketing of

Journalism,” Reinventing the Newspaper (New York: Twentieth-Century Fund Press,
1992), 6.

Jeff VonKaenel, “Will Big Dailies Be Extinct in 10 Years?” Editor & Publisher, 11 Janu-
ary 1997, 56.

Denton, “Old Newspapers and New Realities,” 33.

Ibid., 46.

Pamela J. Shoemaker and Stephen D. Reese, Mediating the Message: Theories of Influences
on Mass Media Content, 2d ed. (White Plains, N.Y.: Longman, 1996), 162.

Ibid.

Mary Ellen Schoonmaker, “The Real Estate Story: Hard News or Soft Sell,” Columbia
Journalism Review, January—February 1987, 26.

. Steve Singer, “Auto Dealers Muscle the Newsroom,” Columbia Journalism Review, Sep-

tember 1991, 25-28.

Gerald ]. Baldasty, The Commercialization of News in the Nineteenth Century (Madison:
University of Wisconsin Press, 1992), 75.

Ibid., 78.

Richard M. Clurman, 7o the End of Time (New York: Touchstone, 1992), 40.

Ibid., 36.

Bagdikian, Media Monapoly, 138.

Michael Hoyt, “When the Walls Come Tumbling Down,” Columbia _Journalism Review,
March—April 1990, 36.

Russ Baker, “The Squeeze: Some Major Advertisers Step Up the Pressure on Magazines
to Alter their Content; Will Editors Bend?” Columbia Journalism Review, September—
October 1997, 30.

Doug Underwood, When MBAs Rule the Newsroom (New York: Columbia University
Press, 1993), 15.

Shepard, “Blowing Up the Wall.”

Mark Willes, “On L.A. Times Changes: Willes in His Own Words,” Editor & Publisher,
29 November 1997, 48.

Diana Stover Tillinghast, “Limits of Competition,” in Press Concentration and Monapoly:
New Perspectives on Newspaper Ownership and Operation, Robert Picard, ed. (Norwood,
N.J.: Ablex, 1988), 82.

Willes, “On L.A. Times Changes.”

Bagdikian, Media Monopoly, xxiii.




210 The Big Chill

33.
34.

35;

36.
37.

38.
39,

40.
41.
42.
43.

44.

See Howard Kurtz, “Chex and Balance: Former Cereal Executive is Giving the Newspa-

per Business a New Perspective.” ) Lt

See David Shaw, “Cooperation Within 7T7mes Viewed with Trepidation,” Los Angeles
Times, 30 March 1998, Al. ; :

Carol Pogash, “The Shrinking L.A. Times,” American Journalism Review, October 1995,

27.

“Profile of the Week,” Advertising Age, 20 April 1998, 52. ’

Katrina Brooker, “Papers Lose Tweedy ‘Tude, Find Black Ink,” Fortune, 8 June 1998,
36. :

Mark Jurkowitz, “Cereal Killer Reprieved,” Boston Globe, 16 April 1'99& ‘

Ann Marie Kerwin, “New Doors Cut in Wall Between Business, Edit: LA Times Pub-
lisher Blasts Critics of Recent Reorganization,” Advertising Age, 27 April 1998, 63.
“Critical Bestsellers,” LA Weekly, 14 August 1998, 16.

“Times Marketing Sprint,” LA Weekly, 12 June 1998, 14.

Ibid. .

John Morton, “Will Willes Work Wonders?” American Journalism Review, Decem-

ber 1997, 56. e

See Felicity Barringer, “Pursuing a Different Vision at the Los Angeles Times,” New York
Times, 28 September 1998, C8.

CHAPTER 11 Mark Tatge

Taking CAR for a Spin:
Conventional News Gathering Goes High-Tech

The small meeting room in a Providence, Rhode Island, hotel was packed
one summer day in 1996 with journalists who had come to hear what
might happen to the world’s premier organization for investigative jour-
nalists, Investigative Reporters and Editors (IRE). IRE was talking about
leaving its home of 18 years at University of Missouri for the University
of Maryland. For months, IRE board members had debated whether
IRE and its sister organization, the National Institute for Computer-
Assisted Reporting (NICAR), should leave Columbia, Mo. The IRE
board was supposed to make a decision in Providence. As the debate
dragged on, it became clear that one major obstacle stood in the way.

Brant Houston, NICAR'’s managing director, publicly said he hadn’t
made up his mind, but board members said he was waging a backdoor
campaign to keep NICAR in Missouri. If IRE moved without NICAR
it would effectively split the organization. Houston’s objections were
taken seriously by many IRE members. In a short period, he had built
NICAR into an organization that now rivaled IRE. Computer-assisted
reporting was widely believed to hold the key to the future of reporting,
and NICAR was the organization best positioned for training those
journalists. Some IRE board members feared NICAR’s loss could spell
trouble for IRE, an organization already suffering from newspaper cost
cutting and a decline in investigative reporting. Worse yet, there was talk
that Houston might stay in Missouri and set up a competing organiza-
tion to teach computer-assisted reporting. Even board members who
supported NICAR's goals worried that the organization was becoming
too powerful and was having too much influence over IRE.

IRE and NICAR never divorced. Both organizations remain head-




